Wat een avontuur! Advertentie in het NRC gemaakt!

Moderators: Warboel, Dani, Polly, Murthul, Berdien, Shanna, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Resistance

Wat een avontuur! Advertentie in het NRC gemaakt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:19

Als eerstejaars student had ik nooit verwacht dat we zo'n enorm gave opdracht zouden krijgen, dus ik kan het niet laten om hem met jullie te delen! :D Ook omdat er op bokt vast wel wat NRC lezers zijn, en ze het resultaat 3 augustus zelf terug kunnen zien! :)

Het resultaat mag ik nu eindelijk op internet plaatsen, dus dat zal ik jullie niet onthouden! :)

Afbeelding

Ik ben afgelopen jaar begonnen met de opleiding Advertising aan de Willem de Kooning Academie, en in mei kreeg onze groep de opdracht om de NRC Charity Awards van dit jaar te verzorgen. :) Voor wie niet weet wat dit inhoudt:

Het NRC geeft goede doelen in Nederland ieder jaar de kans om een motivatiebrief in te zenden, en daarvan worden er uiteindelijk zo'n 20 uitgezocht. Die 20 goede doelen krijgen een spread in het NRC van zo'n 50.000 euro mediawaarde, die de studenten van de Willem de Kooning mogen maken. Zowel de goede doelen als de studenten wordt dus een hele gave kans geboden om zich aan de wereld te laten zien. :)

Mijn teamgenootje en ik werden aan de Endometriose stichting gekoppeld; een stichtig die zich inzet om mensen duidelijk maken dat zware menstruatieproblemen er niet "bijhoren", zoals vaak wordt gezegd. Eén op de drie vrouwen heeft meer last van hun menstruatie dan anderen, en dat hoeft in de meeste gevallen helemaal niet nodig te zijn.

Voor de nieuwsbrief van de endometriose stichting heb ik een stukje geschreven over het hele proces, voor wie wil weten hoe het maken van zo'n advertentie in zijn werking gaat! :)

Op maandag 9 april ontmoetten we Coby van de Endometriose Stichting op de Willem de Kooning Academie. Na haar de oren van het hoofd te hebben gevraagd, kwamen we met zijn drieën al snel tot de conclusie dat de boodschap van de advertentie moest gaan over het feit dat er te weinig aandacht is voor menstruatieklachten, en een heleboel meisjes en vrouwen daardoor met onnodige problemen blijven rondlopen.

Met die boodschap in gedachten zijn we aan de slag gegaan. Ons eerste inzicht was dat menstruatieklachten vaak worden afgedaan met het zinnetje: “Het hoort erbij”, en daar konden we wel wat mee. Dat zinnetje bracht ons het idee om de boodschap heel cynisch te formuleren, wat we dan ook hebben gedaan. Een paar verscheurde kladblokken verder kwamen we tot de conclusie dat menstruatieklachten gewoon “poedersuiker voor je” zijn, en zo ook onze boodschap. “poedersuiker voor je”, vetgedrukt in het NRC. Zowel de stichting als wij als de docenten vonden het helemaal mooi. Het beeld erbij bestond uit een woeste, monsterlijke baarmoeder die aangevallen werd door tamponsoldaatjes, en samen met de tekst werd de boodschap op een (zeer) bloederige, maar humoristische en cynische manier gebracht. Precies waar we naar op zoek waren, en iedereen was tevreden.

Reclamebureau Havas Lemz vond het echter nodig om roet in het eten te gooien, door de vraag “Voor wie is het dan poedersuiker?” te stellen. Een existentiële crisis verder moesten we dan toch, met enige moeite, toegeven dat ze gelijk hadden, en concludeerden wij dat de boodschap die we wilden vertellen niet helemaal goed naar voren kwam uit de advertentie. Het beeld was aangrijpend en opvallend, maar daar bleef het ook bij.

Opnieuw gingen wij aan het brainstormen, onze oren nog nafluitend van onze docenten die keer op keer het zinnetje “Wat wil je vertellen? Dan moet je dat vertellen!” in onze oren toeterden. Echter hielp het duidelijk wel, aangezien Roxanne uiteindelijk om drie uur ’s nachts met hét idee kwam, waarvan we toen overigens nog niet wisten dat dat ook hét idee zou zijn. Met pijn en moeite zochten wij namelijk verder naar steeds diepere inzichten. Wetenschappelijke artikelen werden doorgelezen, we doken de geschiedenisboeken nog maar eens in… we hebben zelfs berekend dat de hoeveelheid bloed die alle vrouwen in Nederland samen per jaar verliezen evenveel is als de inhoud van drie 50 meter zwembaden.

Meer ideeën hadden we niet. Alles was uitgeplozen en tot op de bodem onderzocht, meer zat er niet in. Bij de eerstvolgende reviewsessie lagen al onze ideeën voor onze docenten uitgestald op de vloer. Vol trots lieten we onze scherpe en diepe inzichten zien, maar die trokken niet hun aandacht. Ze vonden “die ene simpele” leuk, waar Roxanne om drie uur ’s nachts nog mee was gekomen.

De boodschap was duidelijk en helder
Nadat we beter naar “die ene simpele” keken, werd ons duidelijk dat juist dat simpele element precies was waar we naar opzoek waren. De boodschap was zo duidelijk en helder dat er eigenlijk geeneens tekst nodig was. Het enige probleem was dat we de foto toen nog moesten maken, en daar hadden we zo’n 90 figuranten voor nodig, die allemaal akkoord moesten gaan met het feit dat ze met hun gezicht in het NRC kwamen! Vol goede moed begonnen we met het verzamelen van familie, vrienden, kennissen… maar niemand kon. De dag waarop de foto gemaakt zou worden brak aan, en dus zijn we maar gewoon op goed geluk op straat mensen, plus hun handtekeningen, gaan verzamelen die in de foto wilden… en dat lukte! Na die dag en nog een week photoshopwerk, was de advertentie dan toch eindelijk af. Hoera!
Laatst bijgewerkt door Shanna op 16-07-18 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

www.sodrahalla.nl Apartementen in een Zweeds landhuis!

Ik word soms wat fel in discussies. Bij voorbaat sorry, uiteindelijk is het nooit mijn bedoeling om iemand boos te maken.

Warboel
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Ik kom misschien naar Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:24

Supertof zeg! Gefeliciteerd *\o/* mijn ervaring na 4 jaar WdKA is toch wel dat ze vaak realistische opdrachten uitschrijven met vaak echte opdrachtgevers. Onwijs leuk dat ze dat doen :j

Resistance

Re: Wat een avontuur! Advertentie in het NRC gemaakt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:24

Ja het was echt heel leuk om te doen! :D Ben de WdKA ook enorm dankbaar. :j

Ik word soms wat fel in discussies. Bij voorbaat sorry, uiteindelijk is het nooit mijn bedoeling om iemand boos te maken.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:32

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 11:21

Hobbyhorse schreef:
De link naar alle genomineerde advertenties , wel de moeite die even te bekijken, zitten supergoeie dingen bij

http://www.nrccharityawards.nl

Goed idee, ik zet hem erbij! :)

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:24

Was al benieuwd hoe het was afgelopen met de advertentie na je oproepje. Wat een gave foto is het geworden, gefeliciteerd!

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 12:14

Dankjewel! :)

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 09:25

Afbeelding

:D

SayaJones
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Ik ben vrijdag, zaterdag en zondag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:42

Wát een supertoffe advertentie!!! Ziet er heel simpel uit (ik weet dat het lastiger was om de mensen bij elkaar te krijgen, toch? := ) maar het springt er heel mooi uit.
Supertof gedaan! En ik ga ook even de stemsite bekijken :D

[BB-ITP] I'll see you on the other side of the stars
♡Indy ~ ♡Vemke
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal
[INSTA]Nova.

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 09:53

SayaJones schreef:
Wát een supertoffe advertentie!!! Ziet er heel simpel uit (ik weet dat het lastiger was om de mensen bij elkaar te krijgen, toch? := ) maar het springt er heel mooi uit.
Supertof gedaan! En ik ga ook even de stemsite bekijken :D

Dankjewel! :D

Dat simpele was inderdaad de bedoeling, ja! :) Het belangrijkste was dat we stopping power creëerden; dat iets inderdaad mensen hun blik vangt en dat ze niet de krant verder omslaan. Daarbij was het belangrijk dat het niet te ingewikkeld was, en dat mensen het ook meteen snappen. Dat was echt heel erg lastig, en van tevoren hadden we nooit gedacht dat het zou lukken. :)

Jolandeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:46

Wat gaaf! Is dit waar je toen mensen voor zocht in een topic? :D

~When someone hurts you, cry a river, build a bridge and get over it!

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 10:58

Inderdaad, ja! :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:59

Het springt er idd uit, maar vind het niet zo smakelijk zo'n bebloede onderbroek :=
En niet omdat ik menstruatie een taboe vind, maar omdat ik het ook niet smakelijk vind als iemand zijn volgelopen pleister laat zien :=

*prijs verlaagd* 1,5 paards trailer te koop! https://www.bokt.nl/markt/ad/463634/15-paards-trailer

Lang niet alle asieldieren zijn beschadigd voor het leven. Op zoek naar kat/hond/knaagdier/vogel? Kijk eerst even hier! https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/
Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 11:17

antje_vip schreef:
Het springt er idd uit, maar vind het niet zo smakelijk zo'n bebloede onderbroek :=
En niet omdat ik menstruatie een taboe vind, maar omdat ik het ook niet smakelijk vind als iemand zijn volgelopen pleister laat zien :=

Het is inderdaad zeker geen smakelijk beeld, maar dat was dan ook niet het doel van ons advertentie. :) Er is te weinig aandacht voor menstruatieklachten, en het meisje dat in de nietsvermoedende mensenmassa met een onderbroek staat te zwaaien moet een laatste wanhoopskreet voorstellen om dan toch eindelijk iemand naar haar te laten luisteren.

Es_ther

Ik kom misschien naar Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:31

Tof dat je er in staat!

Alleen dat het een wanhoopskreet is, zie ik zo 1 2 3 niet.
Ik zie het meer als dat iemand gezien wordt dat ze ongesteld is en dit naar de wereld wil brengen, dan dat iemand wanhopig is door de krampen.
Kan ook door de tekst komen, die kan ik op mijn laptop niet heel goed zien.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kerstmuts zij willen hebben!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:39

Heel tof!

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 12:02

Dankjewel! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:10

Schitterend!

Ik ben niet zo van dat menstruatie taboe, dus een brave witte onderbroek met een keurige helderrode vlek vind ik niet onsmakelijk.

Inhoudelijk: ik ken de cijfers rond 1 op 3 vrouwen heeft pijn, pms of ander gedoe. Niet al deze vrouwen hebben endometriose - maar och, wat boeit dat!

Stap 1: prachtige advertentie.
Stap 2: 'pijn hoort er niet bij - vrouwen ga op zoek!'
...en ik gun de endometriose stichting alle aandacht!!

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 12:17

Janneke2 schreef:
Schitterend!

Ik ben niet zo van dat menstruatie taboe, dus een brave witte onderbroek met een keurige helderrode vlek vind ik niet onsmakelijk.

Inhoudelijk: ik ken de cijfers rond 1 op 3 vrouwen heeft pijn, pms of ander gedoe. Niet al deze vrouwen hebben endometriose - maar och, wat boeit dat!

Stap 1: prachtige advertentie.
Stap 2: 'pijn hoort er niet bij - vrouwen ga op zoek!'
...en ik gun de endometriose stichting alle aandacht!!

Enorm bedankt! <3

Cijfers 1 op de 3 heeft klachten is inderdaad over het algemeen, niet over enkel endometriose. :j We hebben daar bewust voor gekozen, omdat geen enkele vrouw met onnodige klachten rond zou moeten lopen, of deze nu door endometriose of niet worden veroorzaakt. :j

Het bloed was overigens tomatensap. :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie