Opleiding.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:06

Hi!
Ik zit momenteel in 3 havo en ik wil graag het profiel CM kiezen met Duits, Frans en bedrijfseconomie.
Nu vroeg ik me af, wat doen de mensen die ooit dit profiel gekozen hebben voor een werk? Is er iets in de paarden/dieren wereld wat ik kan doen?

Groetjes!


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:08

Als ik dit lees denk ik meteen aan een HBO opleiding diermanagement. :)
Of eventueel een opleiding Dier- en veehouderij.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:10

upendo schreef:
Als ik dit lees denk ik meteen aan een HBO opleiding diermanagement. :)
Of eventueel een opleiding Dier- en veehouderij.

Voor dier- en veehouderij heb je volgens mij wiskunde nodig. Ik ben dus echt slecht in wiskunde en dat ga ik ook niet kiezen.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:11

Wiskunde is toch een verplicht onderdeel van je opleiding? :+

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:13

upendo schreef:
Wiskunde is toch een verplicht onderdeel van je opleiding? :+

Bij CM is wiskunde niet verplicht (tenzij je er zelf nog voor wilt kiezen.) CM gaat meer over cultuur en talen.

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:17

Ik zou eigenlijk wel aanraden om wel wiskunde te nemen. Je hebt dat nodig voor zo ontzettend veel opleidingen....

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:18

Slechte zaak om dat niet te kiezen.

Zelfs bij mijn opleiding tot pedagoog kreeg ik nog wiskunde (statistiek).

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:18

Bowo schreef:
Ik zou eigenlijk wel aanraden om wel wiskunde te nemen. Je hebt dat nodig voor zo ontzettend veel opleidingen....

Volgens mijn wiskunde docent (en die geeft mij echt niet snel op) kan ik wiskunde echt niet aan. Zij zei dat ik mijn wiskunde examen dan met maximaal een 5je kan afronden. Dat is nou ook niet echt iets wat ik wil

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:19

upendo schreef:
Slechte zaak om dat niet te kiezen.

Zelfs bij mijn opleiding tot pedagoog kreeg ik nog wiskunde (statistiek).

Volgens mij docent, decaan, mentor en zelfs ouders zou ik mijn wiskunde examen kunnen afronden met maximaal een 5

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:21

Of mag je op je examen een 5 halen, maar dat je ook een 7/8 heb?

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:22

Je mag een 5 halen, als je deze inderdaad kunt compenseren :)

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:24

Bowo schreef:
Je mag een 5 halen, als je deze inderdaad kunt compenseren :)

Dan ga ik denk ik toch kijken of ik mijn profielkeuze kan veranderen, en wiskunde bijles vragen.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:24

Je mag een 5 halen voor de vakken wiskunde, Nederlands en Engels. Als je bijvoorbeeld een 5 voor wiskunde hebt, dan moet je voor Nederlands en Engels wel een 6 hebben. De 5 van wiskunde moet je dan kunnen composeren met bijvoorbeeld een 7 van Frans

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:24

Wanneer je tegenover een 5 voldoende compensatie hebt staan en op je CE - cijfers een 5,5 gemiddeld hebt dan kan je slagen met een 5 op wiskunde,

Ook is het zo dat wanneer je CM kiest wiskunde buiten de kernvak regeling valt, omdat je het dan als keuzevak gekozen hebt.

(correct me if i'm wrong)

Gordy (briggen x holmar) Eindstand L2 + 7

Nesprit (Nespresso x le vainqueur) Zadelmak

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:29

Is wiskunde tegenwoordig niet een verplicht eindexamenvak?

Antwoord op je vraag: ik zou inderdaad ook eens gaan kijken bij Aeres Hogeschool, zij hebben verschillende HBO-opleidingen die te maken hebben met dieren en paarden.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:34

Gordy18 schreef:
Wanneer je tegenover een 5 voldoende compensatie hebt staan en op je CE - cijfers een 5,5 gemiddeld hebt dan kan je slagen met een 5 op wiskunde,

Ook is het zo dat wanneer je CM kiest wiskunde buiten de kernvak regeling valt, omdat je het dan als keuzevak gekozen hebt.

(correct me if i'm wrong)

Volgens mij niet, maar mij school is ook heel onduidelijk. Dit zou namelijk een voorlopige profielkeuze zijn maar als je iets wilt veranderen worden ze boos -_-

xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:38

Met dit profiel kan je nog een hele hoop kanten op (al zou ik wel wiskunde erbij nemen zoals hierboven als gezegd is). Het enige wat je met em en cm profielen niet kan is de bètastudies doen. Maar verder liggen er nog ontzettend veel studies open, dus ik zou me er nog niet te druk om maken. Gewoon je best doen op school en je gaan oriënteren op alle studies die er zijn :)

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:47

xnaomivdh schreef:
Met dit profiel kan je nog een hele hoop kanten op (al zou ik wel wiskunde erbij nemen zoals hierboven als gezegd is). Het enige wat je met em en cm profielen niet kan is de bètastudies doen. Maar verder liggen er nog ontzettend veel studies open, dus ik zou me er nog niet te druk om maken. Gewoon je best doen op school en je gaan oriënteren op alle studies die er zijn :)

Ik ga idd kijken of het nog mogelijk is om wiskunde er bij te nemen.. Maar nu zie ik dus weer veel dingen waar scheikunde verplicht is :(:)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8269
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:04

Vooral proberen om wiskunde er bij te nemen als het even kan. Maar kijk wel goed naar de examenregels omtrent wiskunde.

Wat hier boven ergens ook al gezegd wordt. Wiskunde is een kernvak dus heb je kernvakken regeling. Dit houd in dat je voor 1 vak een afgeronde 5 mag staan (als eindcijfer, dus met je examencijfer erbij) en nederlands en engels dan boven een 6 moet zijn.
Als je dit niet red moet je het ook niet willen doen. Liever een diploma zonder wiskunde dan helemaal geen diploma ;)

Verder kan ik je er niet veel mee helpen, ik heb zelf NG gehad. Vraag bij je decaan of hij/zij je erbij kan helpen. Als het goed is hebben die een totale lijst met álle aangeboden opleidingen in de komende jaren en ook wat daar de eisen aan zijn van je vakkenpakket bijvoorbeeld

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 19:07

kitlover schreef:
Vooral proberen om wiskunde er bij te nemen als het even kan. Maar kijk wel goed naar de examenregels omtrent wiskunde.

Wat hier boven ergens ook al gezegd wordt. Wiskunde is een kernvak dus heb je kernvakken regeling. Dit houd in dat je voor 1 vak een afgeronde 5 mag staan (als eindcijfer, dus met je examencijfer erbij) en nederlands en engels dan boven een 6 moet zijn.
Als je dit niet red moet je het ook niet willen doen. Liever een diploma zonder wiskunde dan helemaal geen diploma ;)

Verder kan ik je er niet veel mee helpen, ik heb zelf NG gehad. Vraag bij je decaan of hij/zij je erbij kan helpen. Als het goed is hebben die een totale lijst met álle aangeboden opleidingen in de komende jaren en ook wat daar de eisen aan zijn van je vakkenpakket bijvoorbeeld

Engels is mijn beste vak en ik ben goed in Nederlands zo lang ik leer en niet denk: ''Oh dit is makkelijk ik leer lekker niet.''

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:07

Hoi!
Dit soort keuzes zijn natuurlijk belangrijk, maar onthoud dat je altijd nog een andere kant op kan! In jouw geval zou ik vooral een mix kiezen tussen wat je leuk vindt en wat je later eventueel leuk lijkt om te studeren! Breed kiezen kan daarbij nooit kwaad, maar zelfs als je wat smaller kiest (ik had een vrij specifiek CM profiel met maw, filosofie en alle talen) kan je daarna nog veel kanten op, al is het misschien met een omweggetje. Ik heb uiteindelijk pedagogiek gestudeerd en begin in september met een lerarenopleiding, dat was ook niet meteen mijn gedachten in 3VWO ;)
Succes met kiezen! Volgens mij denk je er al heel goed overna

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:11

Als je iets met dieren wil doen zou ik aanraden om er ook biologie/scheikunde bij te pakken.

I am because you were

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:36

Voordeel als je wiskunde er als extra vak bij neemt: haal je het is het heel handig voor je vervolgopleiding (en beroep later!). Haal je het niet, kun je het alsnog laten vallen na je examen, waardoor je wel je diploma krijgt, maar zonder wiskunde als vak.

Dan moet het wel een EXTRA vak zijn. Je kunt het niet laten vallen als je een minimum pakket neemt. Ik raad je aan het te kiezen. Zelfs bij rechten (heel veel taal) gebruik ik statestiek nu nog.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 20:43

prugelpiet schreef:
Als je iets met dieren wil doen zou ik aanraden om er ook biologie/scheikunde bij te pakken.

Voor scheikunde heb je (op mijn school) NG of NT nodig; dit is niets voor mij.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 20:43

Floriske schreef:
Voordeel als je wiskunde er als extra vak bij neemt: haal je het is het heel handig voor je vervolgopleiding (en beroep later!). Haal je het niet, kun je het alsnog laten vallen na je examen, waardoor je wel je diploma krijgt, maar zonder wiskunde als vak.

Dan moet het wel een EXTRA vak zijn. Je kunt het niet laten vallen als je een minimum pakket neemt. Ik raad je aan het te kiezen. Zelfs bij rechten (heel veel taal) gebruik ik statestiek nu nog.

Voor extra vakken moet je bij ons voor alles minimaal een 7 staan, dat sta ik dus niet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flieno, Nienkje_H en 90 bezoekers