mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:41

ElizeVdS schreef:
Wat is jullie praktijkervaring met van mavo/havo naar vwo zoals in het geval van TS doorstromen? Van mavo/havo naar havo zou ik geen opstromen noemen namelijk


Klopt. Er wordt op havo niveau les gegeven.

Ik ben opgestroomd van havo naar vwo. Ik heb totaal geen problemen gehad. Haalde op het vwo zelfs dezelfde cijfers als de havo. Ik moest van 5 naar 5, maar ik vond een jaartje langer helemaal niet erg.

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:42

Mijn dochter is ook gewoon van 2 HAVO doorgestroomd naar 3 VWO.
Zij had VWO advies; maar hebben bewust gekozen voor de HAVO waarom?

Ik heb mijn zoon zien duikelen van het VWO terug naar het VMBO omdat het leren op de hogere school heel anders is dan op de lagere school.
Ook veel verschillende vakken en al het "vreemde" huiswerk was voor hem zeer moeilijk.
Doordat hij daardoor slechtere cijfers haalde daalde zijn zelfvertrouwen tot een dramatisch diepte punt.

Mijn beide dochters hadden VWO advies en beide op de HAVO laten starten.
Mijn jongste mag ook door naar het VWO maar wilt niet.
Prima; zij blijft dus lekker op de HAVO.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:43

Brainless schreef:
Mijn dochter is ook gewoon van 2 HAVO doorgestroomd naar 3 VWO.
Zij had VWO advies; maar hebben bewust gekozen voor de HAVO waarom?

Ik heb mijn zoon zien duikelen van het VWO terug naar het VMBO omdat het leren op de hogere school heel anders is dan op de lagere school.
Ook veel verschillende vakken en al het "vreemde" huiswerk was voor hem zeer moeilijk.
Doordat hij daardoor slechtere cijfers haalde daalde zijn zelfvertrouwen tot een dramatisch diepte punt.

Mijn beide dochters hadden VWO advies en beide op de HAVO laten starten.
Mijn jongste mag ook door naar het VWO maar wilt niet.
Prima; zij blijft dus lekker op de HAVO.


Precies! Succeservaringen en plezier zijn zoveel belangrijker dan een hoog niveau!!

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:43

Je vervelen op school is overigens geen succeservaring.

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:44

Gedurende de havo (ik ga er vanuit dat de leerling na de brugjaren doorstroomt naar de havo) naar VWO opstromen gebeurt weinig, maar is wel eens voorgekomen bij uitzonderlijk goede leerlingen (in dit geval zelfs van 4 havo speciaal onderwijs naar 4 VWO). Na het behalen van het havodiploma gebeurt het regelmatig dat leerlingen alsnog een VWO-diploma behalen (mits met redelijke cijfers geslaagd), hetzij in twee jaar in een reguliere setting, hetzij verkort (in een jaar) via de VAVO.

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:46

Shadow0 schreef:
Je vervelen op school is overigens geen succeservaring.


Dat is zeker waar! Alleen benoemen dat opstromen altijd kan is naar mijn idee geen advies. Er bestaat namelijk ook een kans dat een leerling die onder zijn niveau werkt ook onder zijn niveau gaat presteren. Of wel goed presteert, maar onvoldoende uitdaging ervaart.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:48

Shadow0 schreef:
Je vervelen op school is overigens geen succeservaring.


Dat zeg ik toch ook niet. Als overduidelijk is dat leerlingen een bepaald niveau aankunnen is er geen reden ze hun schoolloopbaan te laten waar ze zitten.

Ik heb in de derde ook een jaartje atheneum gedaan en toen hebbenw e er toch voor gekozen eerst havo te doen. Ik heb me geen moment verveeld.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:48

Gimme Spurs dat is dan wel helemaal vanuit jou gegaan toch? Ik heb het gedaan via versneld VWO na mijn havo.

Ik voldeed in de eerste havo/vwo ruimschoots aan de eisen voor vwo maar omdat ik in de klas afwezig overkwam vonden ze havo beter voor me. Met gemiddeld 9 zelf verzocht na 2 havo naar 3 vwo te mogen maar dat "deden ze niet" want dan zou ik geen aansluiting meer hebben mijn klasgenoten. Volgens de normen die toen golden zou die optie er destijds wel moeten zijn geweest. Precies de basis waarom ik hier me zo hard voor maak.

Tuurlijk is er achteraf de mogelijkheid alsnog een niveau erbij te doen. En dat is wat de meeste gemotiveerde studenten doen (uitzondering van degene die het via de P behalen doen maar dat is tegenwoordig dacht ik niet eens meer mogelijk).

Ik zou graag cijfers zien in hoeverre het vanuit de school tijdens je normale curriculum gebeurt. Maar goed dit is ook wel ver buiten het topic dus misschien leuk een los topic over dit onderwerp te maken?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:52

ElizeVdS schreef:
Gimme Spurs dat is dan wel helemaal vanuit jou gegaan toch? Ik heb het gedaan via versneld VWO na mijn havo.

Ik voldeed in de eerste havo/vwo ruimschoots aan de eisen voor vwo maar omdat ik in de klas afwezig overkwam vonden ze havo beter voor me. Met gemiddeld 9 zelf verzocht na 2 havo naar 3 vwo te mogen maar dat "deden ze niet" want dan zou ik geen aansluiting meer hebben mijn klasgenoten. Volgens de normen die toen golden zou die optie er destijds wel moeten zijn geweest. Precies de basis waarom ik hier me zo hard voor maak.

Tuurlijk is er achteraf de mogelijkheid alsnog een niveau erbij te doen. En dat is wat de meeste gemotiveerde studenten doen (uitzondering van degene die het via de P behalen doen maar dat is tegenwoordig dacht ik niet eens meer mogelijk).

Ik zou graag cijfers zien in hoeverre het vanuit de school tijdens je normale curriculum gebeurt. Maar goed dit is ook wel ver buiten het topic dus misschien leuk een los topic over dit onderwerp te maken?


Het is niet geheel uit mij gegaan. Van 1 havo/ath had ik een meerdheid havo advies. Echter een rapport met gemiddeld een 9 dus naar 2 havo/ath. Toen atheneum advies en in de derde kon ik naar het vwo, maar ik zou oo mijn tenen gaan lopen, dus is besloten naar de havo gegaan. In het begin baalde ik, maar dat ging snel over. Heerlijk relaxed de havo doorlopen en daarna door naar het vwo

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:54

Ik neem aan dat wanneer je zoon mavo/havo doet, hij naar een aantal jaar mag kiezen tussen mavo of havo. Idem bij havo/vwo. Als hij havo geadviseert krijgt, waarom hem dan niet op dit niveau ingeschreven laten, mavo/havo, kijken hoe het uitpakt en hem dan opgegeven moment alsnog naar een havo klas laten gaan? Als het goed is krijgt hij in een mavo/havo klas gewoon op havo niveau les en moet het doorstromen naar havo dan ook geen problemen opleveren, lijkt mij.

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:56

aishcream schreef:
Ik neem aan dat wanneer je zoon mavo/havo doet, hij naar een aantal jaar mag kiezen tussen mavo of havo. Idem bij havo/vwo. Als hij havo geadviseert krijgt, waarom hem dan niet op dit niveau ingeschreven laten, mavo/havo, kijken hoe het uitpakt en hem dan opgegeven moment alsnog naar een havo klas laten gaan? Als het goed is krijgt hij in een mavo/havo klas gewoon op havo niveau les en moet het doorstromen naar havo dan ook geen problemen opleveren, lijkt mij.


Maar tussendoor opstromen naar VWO blijkt in de praktijk lastiger en dat is begrijp ik de wens (mits haalbaar).

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:59

Van 2 HAVO kun je (mits het kan qua cijfers natuurlijk) nog gewoon doorstromen naar 3 VWO.
Na de profielkeuze (dat is 3 havo en 4 vwo) kan het wat moeilijker worden maar zeker niet onmogelijk.
Het vriendinnetje van mijn dochter gaat nu doorstromen van 4 HAVO naar 4 VWO (dus niet naar 5).
De laatste maanden van dit schooljaar draait ze al vakken op het VWO mee en dit gaat heel goed en mag dus doorstromen.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 22:02

aishcream schreef:
Ik neem aan dat wanneer je zoon mavo/havo doet, hij naar een aantal jaar mag kiezen tussen mavo of havo. Idem bij havo/vwo. Als hij havo geadviseert krijgt, waarom hem dan niet op dit niveau ingeschreven laten, mavo/havo, kijken hoe het uitpakt en hem dan opgegeven moment alsnog naar een havo klas laten gaan? Als het goed is krijgt hij in een mavo/havo klas gewoon op havo niveau les en moet het doorstromen naar havo dan ook geen problemen opleveren, lijkt mij.


Ik heb gebeld met de school en ik heb begrepen dat ze niet op het hoogste niveau les krijgen in de mavo/havo klas. Maar op een hoog mavo niveau.

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:06

Babootje schreef:
evelien_89 schreef:
Ik verbaas mij er een beetje over hoe makkelijk iedereen denkt over opstromen. Mijn eigen ervaring is namelijk dat dit heel erg zelden gebeurd. Mijn cito zei toen tl/ havo. Leerkracht zei vmbo kader. Ik ben dus in een kader klas gezet en dit was te laag, haalde zonder te leren makkelijk 8en en 9 ens. Gevraagd om op te stromen maar antwoorden bleven uit. 2de jaar zelfde verhaal. Werd mij gezegd dat vanaf 3de klas opstromen helemaal niet meer mogelijk was. Gevolg mbo niveau 3. Mocht weer niet naar niveau 4 ondanks goede cijfers en dus ook HBO door mijn neus geboord. Was ik gelijk op tl niveau gezet weet ik vrij zeker dat ik wel een HBO studie had kunnen volgen en afronden. Nu dus een diploma die nog geen Euro waard is.
Afstromen hoef je Niks voor te doen maar opstromen moet je wel echt alleen 10 en halen


Van VMBO kader opstromen ben ik met je eens. Dan is de aansluiting naar Havo niet. Omdat je veel vakken niet krijgt omdat je vroeg een richting moet kiezen. Maar van Mavo/Havo brugklas kom je automatisch in de Havo als je het niveau aankan. Van VMBO TL opstromen kan ook nog makkelijk.


Ik Wilde van kader opstromen naar tl niet naar havo. Deed dus ook de verrijkingsstof als huiswerk alswel als toetsen die dus neer kwamen op tl niveau. Maar als je een lakse mentor treft die geen zin heeft in een Klein beetje papierwerk heb je als 13/14 jarige daar Niks tegenin te brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:09

Maar Elize, jouw persoonlijke ervaring gaat dan ook uit van iets wat jaren geleden zo was. Dat hoeft niet per sé nu nog zo te zijn.

Van wat ik lees: TS haar zoon zit pas twee jaar op deze school. Ik persoonlijk snap dan weer niet waarom er destijds niet meer gepraat is met de leraren toen het mavo/havo advies is gegeven. Hoewel mavo overigens niet meer bestaat maar dat terzijde.

Een poosje terug heb ikzelf een workshop/lezing bijgewoond. Niet exact over dit onderwerp, hoewel dit wel ter sprake kwam; adviezen van de basisschool et cetera. Het advies ten alle tijden; of je kind nu mavo, havo, vwo, gymnasium, hoogsensitief, bovengemiddeld begaafd of voor mijn part zwakbegaafd is; ga in gesprek met de leraren. Wees actief betrokken bij het onderwijs van je kind en geef ook ten alle tijden aan, óók op de basisschool wat je kind nodig heeft en wat je thuis ziet en ervaart.

Want, om maar een andere kant toe te lichten :+
Volgens m'n Cito score had ik een gymnasium advies. Krap aan hoor, want 546 is niet denderend overtuigend natuurlijk. De basisschool leraar gaf aan 'havo advies' omdat ik een wat 'luie' leerling was; als ik het had gelezen dan wist ik het en dat was voor mij prima. Dat was echter wel iets wat op de bassischool waar ik éérder op had gezeten óók al ter sprake was gekomen; dat ik een nogal 'makkelijke' leerlinge was. Zodoende het advies om toch te beginnen met een havo/vwo klas.

Long story short; ik ben van gymnasium naar havo gevallen omdat ik slim genoeg was- maar jawel, lui was. En met de havo ben ik gestopt omdat ik, nogmaals, slim zat was, maar lui was/geen zin meer erin had.

Als ik de leraren ooit nog te spreken krijg vertel ik ze absoluut dat ze gelijk hadden.

TS, daarmee zeg ik niet dat je je kind overschat o.i.d. maar de leraren op de basisschool zijn doorgaans wel degenen die 5 dagen per week met je kind optrekken en de ontwikkeling en de groei zien gebeuren op diverse vlakken. Maar goed, dat was je vraag niet. Je vraag was of de school je kind mag weigeren. Tja, technisch gezien weigeren ze 'm niet. Hij heeft immers een plekje in de mavo/havo klas. Dat betekent níet dat hij op de mavo zit. Hij zit alleen (nog) niet in een VWO klas. Hij wordt tot op zekere hoogte niet geweigerd. Alleen wel voor de door jullie gewenste klas, omdat die plekken vol zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:09

bridgetF schreef:
Ik snap ook wel vol=vol.

Maar alles wat ingeschreven wordt voor 15 maart, mag niet geweigerd worden. Bijvoorbeeld als er 100 kinderen aanmelden, terwijl er maar voor 80 plek is mogen ze die 20 ook niet weigeren.
Hij was dus tijdig ingeschreven, alleen niet voor het juiste niveau.

Het is ook eigenlijk belachelijk dat je kind voor 15 maart ingeschreven moet zijn en de uitslag van IEP toets pas op 15 mei bekend is. Je kind is dus ingeschreven gebaseerd op een menselijke inschatting van de leerkracht, terwijl de IEP toets je kind werkelijk test door middel van vragen en opdrachten.

Ik weet dat ik mogelijk aan het kortste eind trek, toch vind ik het ook wel fijn even mijn frustratie van me af te schrijven. En mogelijk ook te zien hoe anderen er over denken...


Waar heb je dat vandaan?

Dat is namelijk niet juist. Wanneer een school vol zit en dus niet meer leerlingen kwijt kan kan er overgegaan worden op loting.

Je zoon is aangemeld voor mavo/havo en is daar op ingedeeld. In mei is zijn niveau opgehoogd en is er niets wat de school onwettig doet.
Het opgeven in maart is niet om ouders een hak te zetten maar omdat er enorm veel geregeld moet worden voor een leerling daadwerkelijk ingeschreven staat.

Ik werk zelf op een middelbare school en als nu alle leerlingen nog in zouden moeten schrijven dan zou het een ramp betekenen. Alles staat in het teken van de examens en dat neemt enorm veel tijd en ruimte in beslag.

Als havo/vwo niet kan dan zou je op de mavo/havo kunnen starten. Wanneer hij dan laat zien enorm te scoren en op een te laag niveau te zitten dan kan hij toch prima opstromen na een jaar?

Bij ons gebeurt dat bij de goede leerlingen altijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-18 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:10

Maar in een mavo/havo klas krijgen ze cijfers op mavo en op havo niveau; zo kun je zien welk niveau het beste bij je kind past.

Daarnaast:
Bedenk goed wat je kind wilt worden; welke opleiding zou bij hem passen?
Als dat een praktijkopleiding is dan is MAVO (VMBO-TL) helemaal geen slechte zaak.

Mijn zoon (van school gegaan met kader...) is naar een MBO 4+ gegaan en mag nu (eind 2de jaars) al examen doen.
Hij heeft al een baan (aangenomen door zijn stagebedrijf) en gaat mss nog wel HBO doen maar wilt eerst (minimaal) een jaar werken.

Mijn dochter doet nu VWO maar gaat naar het HBO.
Mijn dochter die nu HAVO doet heeft (nu nog) interesse in een MBO 4 opleiding.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:11

Hmmm...
Normaliter zie je havo/vwo gemixt i.p.v. mavo/havo.
Als je zoon havo advies heeft en nu extra vwo advies erbij zou ik hem NIET op een school met mavo/havo mix zetten. Mavo is toch echt wel anders. In mijn ogen een te groot verschil met de kans op een ongelukkige onderpresterende zoon.

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:13

vec schreef:
Je kind is dus ingeschreven gebaseerd op een menselijke inschatting van de leerkracht, terwijl de IEP toets je kind werkelijk test door middel van vragen en opdrachten.

Nee; een kind wordt door het schooljaar heen (van groep 1-8) diverse malen getest via het leerlingvolgsysteem.
Dat zijn tussentijdse (landelijke) toetsen die ook heel duidelijk het niveau gemiddeld aangeven.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:16

Hannanas schreef:
Hmmm...
Normaliter zie je havo/vwo gemixt i.p.v. mavo/havo.
Als je zoon havo advies heeft en nu extra vwo advies erbij zou ik hem NIET op een school met mavo/havo mix zetten. Mavo is toch echt wel anders. In mijn ogen een te groot verschil met de kans op een ongelukkige onderpresterende zoon.

mavo/havo is ook een best vaak voorkomende combi zover ik weet hoor ;)
Ik kan verder geen advies geven ben ik bang, maar ben geinteresseerd dus lees even mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:21

ElizeVdS schreef:
Wat is jullie praktijkervaring met van mavo/havo naar vwo zoals in het geval van TS doorstromen? Van mavo/havo naar havo zou ik geen opstromen noemen namelijk


Wij hebben een mavo school met een aangrenzende zusterschool met havo en vwo.

We zijn heel klein, gemiddeld 75 leerlingen per leerjaar. Bij ons gaan er ieder jaar gemiddeld 5 naar de havo in klas 2. Regelmatig gaat er daar dan weer eentje van naar vwo 3.

Maar een groot gedeelte gaat via mavo 4 naar havo 4.

En heeft de basisschoolleraar de kinderen dan verkeerd ingeschat? Ik denk het zeker niet. Hoge cijfers halen is niet het enige waar een docent naar kijkt.

Het zijn vaak nog zo'n kleine kinderen waar veel druk op ligt (vooral van de ouders)

Sommige ontwikkelen zo enorm in een jaar middelbaar onderwijs en anderen hebben er vier jaar voor nodig.

Maar het feit blijft dat door heel veel ouders de mavo als minderwaardig gezien wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:22

Brainless schreef:
Mijn dochter is ook gewoon van 2 HAVO doorgestroomd naar 3 VWO.
Zij had VWO advies; maar hebben bewust gekozen voor de HAVO waarom?

Ik heb mijn zoon zien duikelen van het VWO terug naar het VMBO omdat het leren op de hogere school heel anders is dan op de lagere school.
Ook veel verschillende vakken en al het "vreemde" huiswerk was voor hem zeer moeilijk.
Doordat hij daardoor slechtere cijfers haalde daalde zijn zelfvertrouwen tot een dramatisch diepte punt.

Mijn beide dochters hadden VWO advies en beide op de HAVO laten starten.
Mijn jongste mag ook door naar het VWO maar wilt niet.
Prima; zij blijft dus lekker op de HAVO.


Waren er maar meer ouders zo verstandig en keken ze maar goed naar het kind ipv naar wat anderen van ze vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:23

Shadow0 schreef:
Je vervelen op school is overigens geen succeservaring.


Ik vraag me echt altijd af hoe leerlingen zich kunnen vervelen op school...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:27

Brainless schreef:
vec schreef:
Je kind is dus ingeschreven gebaseerd op een menselijke inschatting van de leerkracht, terwijl de IEP toets je kind werkelijk test door middel van vragen en opdrachten.

Nee; een kind wordt door het schooljaar heen (van groep 1-8) diverse malen getest via het leerlingvolgsysteem.
Dat zijn tussentijdse (landelijke) toetsen die ook heel duidelijk het niveau gemiddeld aangeven.


Dat heb ik niet geschreven, de quote die je plaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:31

vec schreef:
Shadow0 schreef:
Je vervelen op school is overigens geen succeservaring.


Ik vraag me echt altijd af hoe leerlingen zich kunnen vervelen op school...


Als de stof te simpel is, je huiswerk al gedaan en wat de leraar vertelt gesneden koek is voor je én er geen andere uitdaging geboden wordt.......... :O