AVG Wetgeving voor fotografen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:24

Graag haak ik hier even op in.

Zelf ben ik voor mijn opleiding veel bezig met de AVG (als it'er schijn je nu ook ineens je te moeten bezig houden met dit soort dingen als het bedrijf er om vraagt) en natuurlijk mijn eigen bedrijven. :)

En persoonlijk, heel ingewikkeld vind ik het allemaal niet. Maar ik kan begrijpen dat wanneer je dit in een maand tijd nog eventjes wil/moet regelen dat het wat veel is.
Inmiddels kun je, als je goed zoekt, veel verwerkingsovereenkomsten van de grote bedrijven vinden, die moeten zij namelijk 'gewoon' klaar hebben liggen. Dat was vorig jaar nog niet zo toen bijna niemand er mee bezig was.
De moeilijkste zijn de internationale bedrijven die denken dat zij er niks mee te maken hebben.

En is het zo'n slechte zaak dat we dit vast moeten leggen? Persoonlijk vind ik van niet. Ik vroeg mij bij bedrijven wel vaker af waarom zij gegevens van mij wilde en wat er daarna mee gebeurde. Deze regelgeving zorgt ervoor dat er wat meer transparantie komt. Zo ben ik van database leverancier geswitcht omdat zij mij geen zekerheid konden geven over de vertrouwelijkheid van mijn gegevens. Dan helaas maar switchen maar ik vind het wel belangrijk dat klanten kunnen vertrouwen dat hun gegevens bij mij veilig zijn en privacy gewaarborgd wordt.

Veel van mijn informatie komt bij Ladylawyer vandaan, zij heeft en geeft veel kennis over juridische zaken en brengt dit als logische informatie, begrijpbaar voor bijna iedereen :)

*EDIT* dat wat YellowLeaf dus eigenlijk ook zegt :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:01

YellowLeaf schreef:
Marit schreef:
Dat zal best wel. Maar feit is wel dat het ingewikkelde materie is en het een grote hoop administratieve rompslomp met zich mee brengt om dit allemaal op orde te hebben. 'Even een contract/verwerkingsovereenkomst maken' is zo simpel nog niet. Ik ken op dit moment niet één fotograaf die deze wet volledig begrijpt en alles op orde heeft.

Op mijn blog, als mensen iets bij mij bestellen in de shop, verkrijg ik namen, soms adressen, e-mail adressen, bankrekeningnummers. Ik moet dus voor al die waarden aangeven waarom ik die verkrijg, wat ik daarmee doe, hoe lang ik die bewaar, etc. Ik moet privacy verklaringen laten opstellen. Ik moet vervolgens al die gegevens beschermen en aantonen dat ik die goed bescherm.

Ik heb een mail programma, een boekhoud programma, en foto deel programma, en webshop programma, en betaaldienst programma, een cloud programma. Voor ál die programma's heb ik een verwerkingsovereenkomst nodig. Ik moet met ál die programma's afspraken maken over datalekken.

Vertel mij even hoe wij hier, als fotografen met kleine bedrijven en vaak kleine verdiensten, hier aan moeten gaan voldoen. :+


Juist als je iets niet begrijpt, maar wel op orde moet hebben, schakel je een professional in.

Ik als kleine ondernemer (ja, óók fotografe) heb hier mee te maken en heb dit gewoon op orde. Iedereen wist dat dit er aan zat te komen en had tijd genoeg om dit op orde te krijgen.

Je zou om te beginnen kunnen starten met cookies en een privacy statement op je website voor het analyseren van de traffic. En je moet je algemene voorwaarden/informatie beschikbaar hebben. Jij hebt een webwinkel en daar moet bepaalde informatie beschikbaar zijn voor de consument die nu ontbreekt.

Daarnaast vermoed ik dat de bedrijven achter jouw software pakketten heus informatie beschikbaar hebben over hoe zij met persoonsgegevens omgaan en hoe zij omgaan met datalekken, dit zijn ze nou eenmaal verplicht.

Verder kun je zelf prima contact opnemen met de autoriteit persoonsgegevens of met een jurist. Het is echt niet zo moeilijk en ingewikkeld als jij het doet voorkomen.

Je wil toch zelf ook niet dat je gegevens op straat komen te liggen?


Hoort ook gewoon bij het ondernemen/ondernemerschap toch? Ja het kan lastig zijn, maar wat jij ook zegt: als je er zelf niet uitkomt dan huur je een professional in. En alles kost natuurlijk geld dus dat is jammer, maar dat zijn nou eenmaal bedrijfskosten.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:07

Maar voor velen is dat geld investeren toch amper haalbaar? Er zijn hier ontzettend veel fotografen van onder de 18, die naast hun school bezig zijn met hun bedrijfje. Dan is het toch geen optie voor deze meiden om een jurist/professional in te huren?

Ik snap wel dat een wet er is om nageleefd te worden, maar deze wet is wel dermate uitgebreid en ingewikkeld dat het niet een kwestie is van eventjes wat dingen aanpassen en klaar is kees. Nogmaals, ik ken op dit moment niet één fotograaf die dit op orde heeft.

Daarnaast is het zo dat de wetgeving Europees is maar de meeste cloud/fotografie diensten die ik gebruik niet. Hoe daar mee om te gaan? Dropbox heeft al laten weten dat ze zich er niets van aantrekken, maar ook Mollie Payments biedt geen verklaring, en de laatste privacy verklaring van diensten als Pixieset stammen uit 2013.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:12

Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren maar Dropbox, om maar even bij je voorbeeld te blijven, heeft wel degelijk een statement gemaakt over de AVG en voldoet aan de gestelde eisen.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:12

Stephanie_86 schreef:
XxChelsey1xX schreef:
https://www.charlotteslaw.nl/2018/02/pr ... otografen/

het gaat ook over iemand gezicht herkenbaar op internet gooien
Maar als ik dit artikel begrijp moet je dus ook een verwerkingsovereenkomst gaan afsluiten met facebook en hotmail (in mijn geval) op het moment dat je dus een boeking krijgt waar de naam van je klant in staat



Hoe stel je zo'n verwerkingsovereenkomst op en waar stuur je die naar toe dan?

Ik heb nu in mijn algemene voorwaarden een stuk toegevoegd dat ik van internet heb gehaald en heb dat aangepast op wat voor mij van toepassing is. Is er hier iemand naar wie ik het even kan sturen die er wat meer kaas van gegeten heeft dan ik?

Ik heb begrepen dat je dus NIET mag verwijzen naar je algemene voorwaarden en deze dan niet gelden.


Ik vraag mij af hoe het voor hobbyisten is? Ik verdien geen brood met mijn fotografie, pure hobby. Als ik 200 euro op jaarbasis verdien is het veel. Ik wil ook hobbyist blijven. Maar wordt een dure hobby als ik dan een prof moet gaan inhuren voor alle persoonsgegevens?
Dan ga ik alleen nog maar dieren etc fotograferen.

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:19

@Ojajoh Ik quote hier even iemand anders maar "Verwerkersovereenkomsten mogen in de algemene voorwaarden worden verwerkt van grote partijen. Wanneer jij als zelfstandig ondernemer een verwerkersovereenkomst aan je opdrachtgever dient te verschaffen wordt inderdaad aangeraden dit in een apart document te doen (het bevat namelijk zo'n 8 pagina's, waardoor je algemene voorwaarden -die wel heel erg van belang zijn door te lezen- niet meer zo prettig te lezen zijn).

De privacyverklaring moet wel in een los document!"


Maar welke extra kosten verwacht jij om te voldoen aan de AVG? Je kán zelf voldoen aan alle eisen zonder daarvoor een prof te moeten inhuren, je moet dan alleen zelf meer werk verzetten om alles uit te pluizen.


En om de verwarring misschien weg te halen - Het verwerkingsovereenkomst moet ondernemer F-fotograaf dus in zijn bezit hebben van bedrijf X wat ook in contact komt met de klantgegevens van ondernemer F
("De verwerker dient een overeenkomst te verstrekken (op te stellen) aan de verwerkingsverantwoordelijke. De verwerkingsverantwoordelijke dient deze bij grotere partijen vaak wel zelf actief op te vragen")

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:29

Tezzy schreef:
@Ojajoh Ik quote hier even iemand anders maar "Verwerkersovereenkomsten mogen in de algemene voorwaarden worden verwerkt van grote partijen. Wanneer jij als zelfstandig ondernemer een verwerkersovereenkomst aan je opdrachtgever dient te verschaffen wordt inderdaad aangeraden dit in een apart document te doen (het bevat namelijk zo'n 8 pagina's, waardoor je algemene voorwaarden -die wel heel erg van belang zijn door te lezen- niet meer zo prettig te lezen zijn).

De privacyverklaring moet wel in een los document!"


Maar welke extra kosten verwacht jij om te voldoen aan de AVG? Je kán zelf voldoen aan alle eisen zonder daarvoor een prof te moeten inhuren, je moet dan alleen zelf meer werk verzetten om alles uit te pluizen.


En om de verwarring misschien weg te halen - Het verwerkingsovereenkomst moet ondernemer F-fotograaf dus in zijn bezit hebben van bedrijf X wat ook in contact komt met de klantgegevens van ondernemer F

Ja ik doelde ook eigenlijk op de privacy verklaring, ik begreep dat die per persoon apart moet.

Mij duizelt het allemaal nog heel erg iig %)
De lol gaat er iig wel zo vanaf want ik stond heel vaak op kleine evenementen hier in de buurt

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:33

Ojajoh schreef:
Tezzy schreef:
@Ojajoh Ik quote hier even iemand anders maar "Verwerkersovereenkomsten mogen in de algemene voorwaarden worden verwerkt van grote partijen. Wanneer jij als zelfstandig ondernemer een verwerkersovereenkomst aan je opdrachtgever dient te verschaffen wordt inderdaad aangeraden dit in een apart document te doen (het bevat namelijk zo'n 8 pagina's, waardoor je algemene voorwaarden -die wel heel erg van belang zijn door te lezen- niet meer zo prettig te lezen zijn).

De privacyverklaring moet wel in een los document!"


Maar welke extra kosten verwacht jij om te voldoen aan de AVG? Je kán zelf voldoen aan alle eisen zonder daarvoor een prof te moeten inhuren, je moet dan alleen zelf meer werk verzetten om alles uit te pluizen.


En om de verwarring misschien weg te halen - Het verwerkingsovereenkomst moet ondernemer F-fotograaf dus in zijn bezit hebben van bedrijf X wat ook in contact komt met de klantgegevens van ondernemer F

Ja ik doelde ook eigenlijk op de privacy verklaring, ik begreep dat die per persoon apart moet.

Mij duizelt het allemaal nog heel erg iig %)
De lol gaat er iig wel zo vanaf want ik stond heel vaak op kleine evenementen hier in de buurt


Aha, ja de privacy verklaring moet wel apart :)

Begrijpelijk dat het duizelt, maar wanneer je met de organisatie afstemt dat je daar fotografeert kan je al een hoop afbakenen.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:44

Tezzy schreef:
Begrijpelijk dat het duizelt, maar wanneer je met de organisatie afstemt dat je daar fotografeert kan je al een hoop afbakenen.

Ik had bedacht de foto's met blurr face te plaatsen en bij eventuele bestelling (gebeurd enkele keer dat mensen mij daarom mailen) dan krijgen ze ze gewoon gemaild zonder blurr

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:46

Ojajoh schreef:
Tezzy schreef:
Begrijpelijk dat het duizelt, maar wanneer je met de organisatie afstemt dat je daar fotografeert kan je al een hoop afbakenen.

Ik had bedacht de foto's met blurr face te plaatsen en bij eventuele bestelling (gebeurd enkele keer dat mensen mij daarom mailen) dan krijgen ze ze gewoon gemaild zonder blurr


Als ik bij iedereen het gezicht moet blurren als ik bij een evenement ben geweest... heb ik een dagtaak. :')
Verdiep mij veel liever één keer goed in alle regels, dat het gewoon goed is straks, dan dat ik iedere foto moet blurren. Alsjeblieft zeg _O-

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:49

Cynn schreef:
Als ik bij iedereen het gezicht moet blurren als ik bij een evenement ben geweest... heb ik een dagtaak. :')
Verdiep mij veel liever één keer goed in alle regels, dat het gewoon goed is straks, dan dat ik iedere foto moet blurren. Alsjeblieft zeg _O-

oh ja misschien voor mij amper extra werk aangezien ik heel secuur mn foto's uitzoek, niet overmatig maak en de foto's sowieso al per foto nabewerk. Ik lever er dan ook geen honderden :+

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:52

Ehhh... ik schiet ook niet overmatig en bewerk ook niet alles meer na. Dit deed ik een paar jaar geleden, in mijn naïeve fase wel ja. :+ Nu gooi ik zo'n 5 voorbeeldfoto's online van een evenement, bewerkt met een logo in een hoekje. Hoe het eruit komt te zien als iets nabesteld.. De rest komt onbewerkt met een dik watermerk er dwars doorheen, online. Maar dan nog kan je gezichten zien. ;)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:56

Cynn schreef:
Ehhh... ik schiet ook niet overmatig en bewerk ook niet alles meer na. Dit deed ik een paar jaar geleden, in mijn naïeve fase wel ja. :+ Nu gooi ik zo'n 5 voorbeeldfoto's online van een evenement, bewerkt met een logo in een hoekje. Hoe het eruit komt te zien als iets nabesteld.. De rest komt onbewerkt met een dik watermerk er dwars doorheen, online. Maar dan nog kan je gezichten zien. ;)

naieve fase nog wel

Maar misschien zijn jouw evenementen en manier van foto's schieten wel anders dan die van mij? ;)
ik bedoel als voorbeeld, mijn laatste "evenement had".... 6? 7? deelnemers :D
Denk dat jij meer in de professionelere hoe zit dan ik

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:08

Ja in die fase waar je al je gelukte foto's ijverig gaat nabewerken, dan online gooit en hoopt dat er nog iets uit komt qua nabestellingen.. mensen tegenwoordig al happy zijn met een foto in het klein met logo om te showen op Facebook, dus de nabestellingen uitblijven en je er wel uren werk aan heb gehad. Die fase. :+ Stupid. Zovaaaak gehad met fotomeetings, (wedstrijd/training)evenementen... Die tijd is voorbij _O-

Weet niet wat je met 'manier van foto's schieten', bedoelt.. maar ik heb het inderdaad over wedstrijden en trainingsdagen met tientallen tot soms honderdtallen deelnemers. Bij bvb een cross wedstrijd kan ik mezelf niet opsplitsen ( :D ) dus sta je maar bij 1 hindernis tegelijkertijd, dus dan heb ik maar bvb 2 foto's van 1 persoon (op de hindernis en een galop foto na de hindernis bvb). Bij een cross training van 30-45min, bvb 6 tot 10 foto's van 1 persoon. Bij een dressuurproefje ook zo'n 5-6.. of een dressuurclinic van 30-45min, kan 't ook oplopen tot 10 foto's per persoon.

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:41

hierbij dan een oproepje: zou iemand mij hiermee kunnen helpen die er verstand van heeft?
Alles wat ik hier lees is namelijk echt gewoon russisch, japans en chinees door elkaar in spiegelbeeld :+
oftewel ik snap er écht niks van

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:54

Cynn schreef:
Ja in die fase waar je al je gelukte foto's ijverig gaat nabewerken, dan online gooit en hoopt dat er nog iets uit komt qua nabestellingen.. mensen tegenwoordig al happy zijn met een foto in het klein met logo om te showen op Facebook, dus de nabestellingen uitblijven en je er wel uren werk aan heb gehad. Die fase. :+ Stupid. Zovaaaak gehad met fotomeetings, (wedstrijd/training)evenementen... Die tijd is voorbij _O-

Weet niet wat je met 'manier van foto's schieten', bedoelt.. maar ik heb het inderdaad over wedstrijden en trainingsdagen met tientallen tot soms honderdtallen deelnemers. Bij bvb een cross wedstrijd kan ik mezelf niet opsplitsen ( :D ) dus sta je maar bij 1 hindernis tegelijkertijd, dus dan heb ik maar bvb 2 foto's van 1 persoon (op de hindernis en een galop foto na de hindernis bvb). Bij een cross training van 30-45min, bvb 6 tot 10 foto's van 1 persoon. Bij een dressuurproefje ook zo'n 5-6.. of een dressuurclinic van 30-45min, kan 't ook oplopen tot 10 foto's per persoon.


Mag ik je wakker schudden dat ik niet in jouw gestelde fase zit. Want ik hoop niet dat er iets uit komt kwa bestellingen. Ik schiet voor mn lol, in tegen stelling tot jou die wel schiet voor de verdienste. Ik heb gewoon een leuke dag, vind het leuk de foto's te bewerken op mn dooie akkertje overigens. Mensen blij te maken die ik veelal persoonlijk ken. En als iemand besteld, ach leuk ik "moet" er wel een prijskaartje aan hangen, met moet tussen aanhalingstekens want ik geef regelmatig wat weg. Maar soms ga ik een kleine vergoeding waarmee ik dan weer wat materiaal weg kan sparen niet uit de weg. En 0 bestellingen op een jaar is mij ook prima, want ik ga daar niet voor. DAT is een groot verschil tussen jou en mij en de andere instelling die wij beiden hebben. Voor jou misschien iets STUPID wat je nooit meer doet (moet jij weten) Voor mij puur plezier en sociaal aspect op zo een dag waarmee ik tijd door breng met leuke mensen, in de watten gelegd wordt en mijn hobby uit voer waarin ik het leuk vind om mijzelf te verbeteren
DAT bedoel ik met manier van foto schieten.

Ik vind je overigens erg neerbuigend met je STUPID, emoticons en toon. Waarom kan je niet begrijpen dat iemand niet in jouw schoenen staat hierin?
We zijn allemaal anders, en hebben andere doeleinden

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:07

Waar lees jij dat ik niet begrijp dat er verschillen zijn in fotografen? Waar zeg ik dat? En waar zeg ik dat ik JOU stupid vindt? Waar noem ik je naam? Nergens.. :)
Jij hebt het over een verschillende manier van foto's schieten, waar je eerst in je post geen duidelijkheid over verschaft dus ik zeg dat ik niet weet wat je daarmee bedoelt maar leg even uit wat ik zoal schiet op een bepaald evenement. Om mezelf te verduidelijken.

En ik had het gewoon over mijzelf. Over míjn werkwijze en dat ik er inderdaad wel iets uit wil halen, aangezien ik er qua reistijd, bewerken en afschrijven van duur apparatuur, wel degelijk kosten aan heb. En dat dus de werkwijze die ik had, erg stupid was als ik er nog iets mee wilde verdienen.
Ik heb nergens jou persoonlijk aangevallen omdat je het anders doet.. Waarom zou ik dat überhaupt doen?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:43

Cynn schreef:
En ik had het gewoon over mijzelf. Over míjn werkwijze en dat ik er inderdaad wel iets uit wil halen, aangezien ik er qua reistijd, bewerken en afschrijven van duur apparatuur, wel degelijk kosten aan heb.

Dat heeft iedereen natuurlijk, maakt nog niet automatisch dat je er iets uit moet/wil halen qua geld. Je goed recht hoor, niks mis mee ook, maar nu insinueer je dat dat voor een ander (ojajoh in dit geval) niet geldt. Dat klopt natuurlijk niet.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:34

Ik ga mijn woorden voortaan wel wegen op een weegschaal of gewoon niet meer in een volwassen en interessante discussie mengen, als alles zo persoonlijk opgenomen wordt wat niet zo is bedoelt.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:59

XxChelsey1xX schreef:
hierbij dan een oproepje: zou iemand mij hiermee kunnen helpen die er verstand van heeft?
Alles wat ik hier lees is namelijk echt gewoon russisch, japans en chinees door elkaar in spiegelbeeld :+
oftewel ik snap er écht niks van


Dito hier. :\

Concreet een voorbeeld:
Klant mailt mij voor het boeken van een reportage. Ik vraag zijn persoonsgegevens op voor facturatie. Deze bewaar ik sowieso digitaal (email en computer) als hardcopy. Moet ook vanwege de belastingdienst, ik bewaar ze 10 jaar. Zo veel aanvragen zijn er niet, past wel in twee mappen. :+

Dan maak ik de foto's en hiervan zet ik (bij toestemming uiteraard) enkele online op mijn website, Facebook en eventueel bokt.

De foto's komen naderhand op een persoonlijke pagina afgeschermd met wachtwoord en via de mail kan er dan nabesteld worden.

Bij evenementen geef ik dit laatste uit handen aan Oypo en eventueel Google+.

Wat betekent de AVG nu concreet voor mij?
- Facturatie bewaar ik al vanwege de belastingdienst;
- In mijn AV staat al duidelijk aangegeven dat ik het beeldmateriaal voor commerciële doeleinden kan gebruiken, hiervoor zou er dan dus nog een apart contract moeten komen?
- Indien de particulier toestemming geeft kan ik foto's nog steeds commercieel blijven gebruiken?
- Maar nu de hamvraag, hoe zit dit bij evenementen? Kan ik nog steeds de hele blubs op Oypo zetten als ik zo'n AVG contract met de organisatie heb?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:08

Wat voor contract ga je aan met de organisatie?
En hebben deze dan een contract met alle deelnemers en bezoekers?

love_mandy

Berichten: 2925
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:09

@magda, voor dat laatste zou je dus een verwerkingsovereenkomst moeten hebben met oypo (en organisatie van het evenement). Omdat je op oypo de 'persoonsgegevens' plaats.

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:12

magda_90 schreef:
XxChelsey1xX schreef:
hierbij dan een oproepje: zou iemand mij hiermee kunnen helpen die er verstand van heeft?
Alles wat ik hier lees is namelijk echt gewoon russisch, japans en chinees door elkaar in spiegelbeeld :+
oftewel ik snap er écht niks van


Dito hier. :\

Concreet een voorbeeld:
Klant mailt mij voor het boeken van een reportage. Ik vraag zijn persoonsgegevens op voor facturatie. Deze bewaar ik sowieso digitaal (email en computer) als hardcopy. Moet ook vanwege de belastingdienst, ik bewaar ze 10 jaar. Zo veel aanvragen zijn er niet, past wel in twee mappen. :+

Dan maak ik de foto's en hiervan zet ik (bij toestemming uiteraard) enkele online op mijn website, Facebook en eventueel bokt.

De foto's komen naderhand op een persoonlijke pagina afgeschermd met wachtwoord en via de mail kan er dan nabesteld worden.

Bij evenementen geef ik dit laatste uit handen aan Oypo en eventueel Google+.

Wat betekent de AVG nu concreet voor mij?
- Facturatie bewaar ik al vanwege de belastingdienst;
- In mijn AV staat al duidelijk aangegeven dat ik het beeldmateriaal voor commerciële doeleinden kan gebruiken, hiervoor zou er dan dus nog een apart contract moeten komen?
- Indien de particulier toestemming geeft kan ik foto's nog steeds commercieel blijven gebruiken?
- Maar nu de hamvraag, hoe zit dit bij evenementen? Kan ik nog steeds de hele blubs op Oypo zetten als ik zo'n AVG contract met de organisatie heb?


Korte reactie;
Dit vastleggen in een Privacy Policy, op welke grondslag vraag en bewaar je de gegevens. Het stukje publiceren op website/Facebook/bokt vastleggen in Algemene Voorwaarden.
Verwerkersovereenkomsten opvragen bij alle bedrijven die je hiervoor gebruikt. Daarnaast papieren documenten beveiligen/minder 'graai-gevoelig' maken (dit alles ook weer verwerken in de PP).

Verder heeft de AVG dus geen invloed of wat je verder in je AV bepaald, dus commercieel inzetten van beelden etc.

Ik zal eens kijken of ik deze week de tijd heb om mijn opgedane kennis met jullie te delen, vooral het evenementen gedeelte. Ik vind het namelijk een rete boeiend onderwerp en ben eigenlijk wel Pro AVG (waarin ik steeds vaker de enige blijk te zijn :') )

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:15

Geldt dit dan ook voor tekenwerken? Als je bijvoorbeeld een portrettekening van iemand maakt? Of is dit puur evenement gericht?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:16

love_mandy schreef:
@magda, voor dat laatste zou je dus een verwerkingsovereenkomst moeten hebben met oypo (en organisatie van het evenement). Omdat je op oypo de 'persoonsgegevens' plaats.


Dus dan moet ik Oypo actief daarvoor gaan benaderen? Iedere keer of eenmalig? En die verklaring stuur ik naar mijn klant of is hij voor mij?

En de drukkers dan, hetzelfde?