AVG Wetgeving voor fotografen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:53

Even andersom: als ik perse niet wil dat er zomaar foto’s van mij gemaakt worden en op internet geplaatst kan ik dan direct bezwaar aantekenen bij de aanwezige fotografen?
Ik vind het soms echt bizar wat er zonder toestemming geplaatst wordt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 00:20

Dat mocht sws al niet. Daar is portretrecht voor.
Als jij een foto tegenkomt waar je duidelijk in beeld op staat, en je bent het daar niet mee eens moet de fotograaf dit verwijderen.

Exitium

Berichten: 7136
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 01:06

Essie73 schreef:
Dat mocht sws al niet. Daar is portretrecht voor.
Als jij een foto tegenkomt waar je duidelijk in beeld op staat, en je bent het daar niet mee eens moet de fotograaf dit verwijderen.

Niet per definitie met de huidige wetgeving. Portretrecht maakt onderscheid in foto's die in opdracht gemaakt zijn en foto's die niet in opdracht gemaakt zijn. Voor foto's in opdracht heb je gelijk, maar foto's die niet in opdracht gemaakt zijn (denk aan straatfotografie) mag je op dit moment gewoon publiceren zolang het geen nadeel oplevert voor de mensen op de foto. Je moet dan een afweging maken tussen vrijheid van meningsuiting en privacy, en aangezien dat beiden grondrechten zijn is het niet zo dat privacy dat standaard wint. Als ik in de binnenstad aan het fotograferen ben en je staat daar op een normale manier toevallig herkenbaar op, mag je die gewoon publiceren.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:11


Texas02

Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:51


https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:05

Erg ingewikkeld allemaal.
Het ene moment denk ik ow het heeft geen betrekking op wat ik doe en het volgende moment denk ik sh.. dat heeft het wel.
Ik fotografeer nl op aanvraag van diverse clubs op hun shows.
Krijg alleen km vergoeding en het staat van te voren vermeld in de premium dat er een ringfotograaf is maar moet ik dan ook nog met andere dingen rekening houden?

Deelnemers, meestal de zelfde en dit al jaren lang, willen altijd graag weten wanneer de foto's online komen zodat ze hun eigen foto's kunnen bestellen.
Dat word meestal vooraf al wat afgesproken ook.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers