(HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

(HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:22

Aangezien ik mijn opleiding nogal een snoepwinkel vind, en van alles leuk vind, ben ik wel eens benieuwd welke kant jullie kiezen binnen de psychologie, en waarom?

Ik neig zelf naar hele verschillende dingen. Mijn hoofddoel is eigenlijk nog steeds behandelend psycholoog worden, maar ik weet niet of ik de lange zit ga volhouden tot dat doel en wat als ik er niet goed in ben?
Wat ik ook erg interessant vind, is ouderenpsychologie, en dat vooral omdat er nog zo weinig over bekend is.
Daarnaast vind ik voorlichting ook interessant, aangezien ik merk dat er nog veel onwetendheid is over de mogelijkheden binnen de GGZ.
Waar ik nu ook naar kijk, in combi met de laatste optie, is POH-GGZ, maar daar moet ik me nog meer in gaan verdiepen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:27

Ik heb geen ervaring met HBO maar wel met WO. Heb mijn bachelor gehaald, en ben nu de master Klinisch Forensische Psychologie aan het doen. Het is alleen ontzettend moeilijk om een stage te vinden.

Welke kanten heb je op het HBO?

Anoniem

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:37

Bij ons heb je in principe 4 stromingen, Neuropsychologie, klinische psychologie, Arbeid en organisatie psychologie en Ontwikkeling en ortho, maar die laatste is er vols mij uit in het nieuwe systeem. Ik wil sowieso de klinische kant op :) Het idee is om na mn HBO verder te gaan met WO. Maar hoe ik dat ga aanpakken, weet ik nog niet.

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:21

Hier ook geen ervaring met HBO maar wel met WO. Ik zit nu in het tweede jaar en ik wil de neuroscience kant op :) Dat is nog wel even een plan op de lange baan aangezien ik eerst nog een bachelor Rechtsgeleerdheid wil gaan doen, maar goed haha.
Klinisch vind ik ook heel interessant, maar aangezien daar weinig banen in te vinden zijn en ik mezelf toch niet echt als psycholoog zie werken ga ik toch maar een andere kant op :)

In welk jaar zit je nu, Joolien? Hier op de uni raden ze het in ieder geval af om je P te halen op het HBO en dan naar het WO te gaan en ik heb ook heel wat ex-HBO studenten zien stoppen met WO. Aan de andere kant zijn er uiteraard ook een hoop die het gewoon wel redden, het ligt er maar net aan hoe gemotiveerd je bent natuurlijk :D

Ik heb even POH-GGZ opgezocht, dat klinkt wel erg leuk zeg! Snap zo dat dat je aanspreekt :) Voor GGZ zijn de opleidingsplekken wel erg beperkt toch?

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:27

Ik zit in mijn eerste jaar WO Psychologie en mijn plan is nu om straks de master Klinische Neuropsychologie te gaan doen, aangezien ik uiteindelijk klinisch neuropsychologe wil worden. Maar daar moet ik nog wel even 7 jaar voor uittrekken. :P

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 01:14

Hier ook hbo. Ik heb mijn eigen coaching en training bedrijf. Daarnaast ligt mijn interesse echt bij de pedagogische kant en wil ik mijn eigen bedrijf nog uitbreiden met therapeutisch paardrijden, maar daarvoor wil ik eerst eigenlijk nog de juiste opleiding doen. Ik gebruik nu al wel paarden bij het coachen.
Het is inderdaad een erg veelzijdige opleiding en je kunt er echt alle kanten mee op.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:08

Ik heb enkel ervaring met wat jullie in NL WO noemen (woon in België). Ik heb lang getwijfeld tussen klinische psychologie (optie kinderen en jongeren) en schoolpsychologie. Uiteindelijk heb ik voor schoolpsychologie gekozen. Daar ben ik heel blij om.
Ik werk nu als ondersteuner - wat bij jullie vergelijkbaar is met AOB'er geloof ik - voor leerlingen met een beperking. Heel fijne job!
Daarnaast volg ik nog een opleiding psychotherapie met assistentie van dieren.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:26

Hier een afgestudeerde sociaal psycholoog. Ik wilde absoluut niet de klinische kant op en ik vind groepsgedrag, beïnvloed, consumentengedrag, marketing enzovoorts heel tof. Heb eerst 1,5 jaar bij een gemeente gewerkt als beleidsmedewerker en zit nu alweer vier jaar bij een uitgeverij.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:30

Ik zit in mijn tweede jaar WO en wil graag de arbeid en organisatie kant op. Vooral marketing lijkt me heel gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:48

Char_lotte schreef:
Hier ook geen ervaring met HBO maar wel met WO. Ik zit nu in het tweede jaar en ik wil de neuroscience kant op :) Dat is nog wel even een plan op de lange baan aangezien ik eerst nog een bachelor Rechtsgeleerdheid wil gaan doen, maar goed haha.
Klinisch vind ik ook heel interessant, maar aangezien daar weinig banen in te vinden zijn en ik mezelf toch niet echt als psycholoog zie werken ga ik toch maar een andere kant op :)

In welk jaar zit je nu, Joolien? Hier op de uni raden ze het in ieder geval af om je P te halen op het HBO en dan naar het WO te gaan en ik heb ook heel wat ex-HBO studenten zien stoppen met WO. Aan de andere kant zijn er uiteraard ook een hoop die het gewoon wel redden, het ligt er maar net aan hoe gemotiveerd je bent natuurlijk :D

Ik heb even POH-GGZ opgezocht, dat klinkt wel erg leuk zeg! Snap zo dat dat je aanspreekt :) Voor GGZ zijn de opleidingsplekken wel erg beperkt toch?


Zo ver was ik nog niet met uitzoeken :)
Ik ga in september door met het 3e jaar. Ga binnenkort eens kijken wat voor minor ik ga doen, erg leuk!

Tink, wat doe je dan bij een uitgever binnen dit vakgebied? :)

Siesjuh, val jij binnen zorgverzekeraars? Coaching en training lijkt me ook leuk, maar lijkt me moeilijk rondkomen?

Sunnevalover, leuk, wat trekt je aan in neurops?

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:51

Veraaaaah schreef:
Ik heb geen ervaring met HBO maar wel met WO. Heb mijn bachelor gehaald, en ben nu de master Klinisch Forensische Psychologie aan het doen. Het is alleen ontzettend moeilijk om een stage te vinden.

Welke kanten heb je op het HBO?



Hee ik ook! Haha dikke kans dat wij bij elkaar in de college zaal zitten en elkaar nog nooit gesproken hebben dan :') Zo jammer weer haha

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:54

Ik heb het gedaan! Minor jeugd gedaan en verdieping healthy ageing. Wij hadden wel andere keuzes dan die jij hebt. Heb het toen gekozen omdat het me wel interessant leek, niet echt met een bepaalde baan als doel. Werk nu op een modern soort woon/ zorg/ dagbesteding plek, met ouderen en jongeren. Doe begeleiding en zorg, niet helemaal passend bij mn studie, maar super leuk.

Het klinkt alsof je al best goed weet wat je wilt, dat is wel erg leuk!

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:22

Joolien schreef:
Sunnevalover, leuk, wat trekt je aan in neurops?


Ik heb altijd al een bepaalde interesse gehad in de hersenen en de werking daarvan. Vooral “defecten” in de hersenen vind ik erg interessant. Daarnaast ben ik niet zo’n echte onderzoeker, dus is neuroscience niet echt iets voor mij. In de klinische neuropsychologie help je mensen met hersenschade en zie je dus telkens weer wat nieuws, ik hou van afwisseling en uitdaging, dus dat trekt mij ook wel. Toch zit er ook een zekere structuur in, aangezien je veel gestandaardiseerde testen afneemt. En ik vind wat structuur ook altijd wel prettig :)

Al met al is het naar mijn idee erg veelzijdig en omvat het wel zo ongeveer alles wat ik leuk vind en mij aanspreekt :D

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:05

Jeej, leuk een psychologietopic. Leuk dat iedereen weer een andere richting heeft, mega interessant. Ik ben zelf bekend in het wereldje van de medische psychologie en dus ook goed bekend met de neuropsychologie en de redelijk met de POH-GGZ'ers in de omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:17

Maartje__ schreef:
Jeej, leuk een psychologietopic. Leuk dat iedereen weer een andere richting heeft, mega interessant. Ik ben zelf bekend in het wereldje van de medische psychologie en dus ook goed bekend met de neuropsychologie en de redelijk met de POH-GGZ'ers in de omgeving.


Ah, ik wilde hier net een vraag stellen over POH-GGZ.
Want het zit namelijk zo, ik allerliefst zou ik dus als ik later groot ben :+ psychotherapeut worden. Nu ben ik druk bezig met orienteren op mn minor etc, maar zoek ik eigenlijk iets wat mooi zou aansluiten bij echt uitvoerend psycholoog of wat me de meeste voorkennis zou geven op HBO niveau. Ik ga sowieso de hoofdstroom klinisch doen. Ik wilde eigenlijk een minor creatieve therapie gaan doen, maar die bestaat niet meer geloof ik -O-

Oh en evt een voorbereidende minor op POH-GGZ. Denken jullie dat er enige kans is dat ik een stageplek kan vinden bij de POH-GGZ nog in mijn opleiding TP?

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:42

Waarom specifiek psychotherapeut :)? Waarom bijv geen GZ psycholoog of KP' er? Geen kritiek hoor, gewoon nieuwsgierigheid :)
Wat voor keus heb je voor een minor? Kun je ook iets kiezen wat je informatie geeft over een behandelvorm zoals CGT? Altijd fijn om alvast wat kennis op het gebied van CGT te hebben als je later behandeld psycholoog wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:20

Maartje__ schreef:
Waarom specifiek psychotherapeut :)? Waarom bijv geen GZ psycholoog of KP' er? Geen kritiek hoor, gewoon nieuwsgierigheid :)
Wat voor keus heb je voor een minor? Kun je ook iets kiezen wat je informatie geeft over een behandelvorm zoals CGT? Altijd fijn om alvast wat kennis op het gebied van CGT te hebben als je later behandeld psycholoog wil worden.

Ja sorry, ik zeg het niet helemaal goed. Ik wil behandelend psycholoog worden, in wat voor hoedanigheid weet ik niet precies. CGT heb ik niks over voorbij zien komen, maar ik zal eens kijken. :)

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:20

Joolien wil je dan ook door voor de post-master opleidingen? Ik weet dat je voor psychotherapeut eerst GZ-psycholoog (2jarige opleiding) moet zijn en daarna de opleiding tot psychotherapeut (4 jaar) kan volgen.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:00

Loes1996 schreef:
Joolien wil je dan ook door voor de post-master opleidingen? Ik weet dat je voor psychotherapeut eerst GZ-psycholoog (2jarige opleiding) moet zijn en daarna de opleiding tot psychotherapeut (4 jaar) kan volgen.

Volgens mij kun je ook na je master opleiding tot psychotherapeut volgen bij de RINO (4 jaar), dus zonder GZ. Na je GZ mag je de verkorte versie doen (3 jaar)

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:05

Ja dat klopt! Wordt alleen niet aangeraden voor zover ik weet. Aanrader is wel eerst gz. Iig volgend de instellingen waar ik contact mee heb gehad

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 07:44

Hmmm ja nu ik zo de opzet van de opleiding zie kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Veel dingen die je binnen de GZ ook krijgt (CGT, systeem, diagnostiek, EMDR groepstherapie)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:04

Joolien schreef:
Zo ver was ik nog niet met uitzoeken :)
Ik ga in september door met het 3e jaar. Ga binnenkort eens kijken wat voor minor ik ga doen, erg leuk!

Tink, wat doe je dan bij een uitgever binnen dit vakgebied? :)

Siesjuh, val jij binnen zorgverzekeraars? Coaching en training lijkt me ook leuk, maar lijkt me moeilijk rondkomen?

Sunnevalover, leuk, wat trekt je aan in neurops?

Ik had heel je vraag gemist, oeps.
In principe zou ik binnen de zorgverzekeraars kunnen vallen, maar omdat ik op korte termijn alleen nog in Duitsland verder wil, heb ik de moeite niet meer genomen om contracten in Nederland af te sluiten. In Duitsland ga ik daar straks wel voor.
Rondkomen is te doen. Het is in het begin gewoon heel erg 'klanten werven'. Het is sowieso als je voor jezelf begint fijner om daarnaast nog iets vasts te hebben, zodat je zeker weet dat je rond kunt komen, ook als je bijvoorbeeld ziek wordt. Naast coaching en training doe ik ook vertalingen en heb ik een vast contract bij een werkgever en op dit moment ben ik daar prima tevreden mee. Afhankelijk van hoe alles gaat lopen, kan ik er over nadenken om mijn contract op te zeggen, maar als alleenstaande met kind vind ik dat best riskant.

Anoniem

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:26

Dank je voor de info, interessant :)

Ik heb de ideale minor gevonden. Echter zijn er toelatingseisen waar ik niet aan voldoe -O- Maar ik heb de coördinator een mail gestuurd, in de hoop dat ik toch toegelaten kan worden.
Ik kan ook in september mn hoofdstroom beginnen, daarna stage en scriptie en dan het laatste half jaar nog een minor... Is misschien ook wel een handige route.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:44

En welke minor wordt het ?

Anoniem

Re: (HBO) Psychologie, welke kant gaan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:00

Ha, het gaat om gezondheidspsychologie, maar dat is de voormalige hoofdstroom Klinisch, en die zou ik dus al gaan doen. Dus dat probleem is opgelost :P Dus nu nog op zoek naar een minor, nog steeds :P