Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 22:37

Vakantie heb ik doorgegeven van 9 tm 16 mei. Dat heb ik nog teruggezocht.
Ik ga zeker nog met mensen hierover om de tafel zitten :j

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:59

Ik zou het inderdaad gewoon even voorleggen zoals in je voorgaande reactie hier. Want daarmee geef je op een keurig nette manier de situatie en de daaruit voortkomende terechte vragen aan, zonder dat het meteen een negatief verhaal wordt ofzo :)

Ga er even vanuit dat je leidinggevende / die er over gaat geen kwade bedoelingen heeft en je niet anders wil behandelen dan een ander en prima uit kan leggen hoe de situatie zo ontstaan is en hopelijk ook hoe die opgelost kan worden :)

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:00

Bij mijn vorige baas had ik het verworven recht opgebouwd, omdat ik nooit tot 18 uur werkte vanwege de reistijd. Ik weet niet of zoiets ook geld met een vaste vrije dag?

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:17

Joh, doe niet zo moeilijk. Klein bedrijf en het personeel moet gewoon rouleren. Dat betekend geven en nemen.
Je hebt vakantie gekregen. Je weet ruim tevoren dat je die woensdag moet werken.

Dat je nog de tijd en moeite kunt en wilt nemen om het volledige vakantieschema van A, B en weet ik wat nog meer op een rijtje te zetten, zegt mij dat het voor jou een principekwestie is. Persoonlijk vind ik dat geen goede mentaliteit op de werkvloer.
Om nou gelijk zo dramatisch te doen dat je nooit 7 dagen of meer kunt opnemen gaat helemaal te ver, hoor. Heb je dat al geprobeerd? Nee? Dan ook niet zulke conclusies trekken. ;)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:24

Palmera schreef:
Joh, doe niet zo moeilijk. Klein bedrijf en het personeel moet gewoon rouleren. Dat betekend geven en nemen.
Je hebt vakantie gekregen. Je weet ruim tevoren dat je die woensdag moet werken.

Dat je nog de tijd en moeite kunt en wilt nemen om het volledige vakantieschema van A, B en weet ik wat nog meer op een rijtje te zetten, zegt mij dat het voor jou een principekwestie is. Persoonlijk vind ik dat geen goede mentaliteit op de werkvloer.
Om nou gelijk zo dramatisch te doen dat je nooit 7 dagen of meer kunt opnemen gaat helemaal te ver, hoor. Heb je dat al geprobeerd? Nee? Dan ook niet zulke conclusies trekken. ;)

Moeilijk doen????
Ze werkt meerdere woensdagen zodat collega’s wel vrij kunnen krijgen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:36

Palmera schreef:
Joh, doe niet zo moeilijk. Klein bedrijf en het personeel moet gewoon rouleren. Dat betekend geven en nemen.
Je hebt vakantie gekregen. Je weet ruim tevoren dat je die woensdag moet werken.

Dat je nog de tijd en moeite kunt en wilt nemen om het volledige vakantieschema van A, B en weet ik wat nog meer op een rijtje te zetten, zegt mij dat het voor jou een principekwestie is. Persoonlijk vind ik dat geen goede mentaliteit op de werkvloer.
Om nou gelijk zo dramatisch te doen dat je nooit 7 dagen of meer kunt opnemen gaat helemaal te ver, hoor. Heb je dat al geprobeerd? Nee? Dan ook niet zulke conclusies trekken. ;)


Moeilijk doen? Ze wil gewoon een volle week vakantie. Dat zou gewoon moeten kunnen.

Anoniem

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:58

Hoe zit dat dan als je 3 weken vrij bent? Of kan dat überhaupt gewoon niet?

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:11

Let je op dat het maar 3 vakantiedagen zijn? De donderdag die het bedrijf dicht is is een feestdag? Dan gaat die dag niet van je vakantiedagen af.

Kan het niet zo geregeld worden dat collega A die week op ma di wo werkt en op donderdag vrij neemt? Dan ben jij namelijk weer terug.

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:22

Ik vind het vreemd dat je dan moet werken, normaal heb je de woensdag ook vrij en het is voor anderen toch ook mogelijk om weken op vakantie te gaan? Zo lang het in overleg gebeurt natuurlijk..

Als ze je wel op de woensdag willen laten werken die week, zou dat betekenen dat je een dag minder vakantie op hoeft te nemen toch? Want nu moet jij op een vrije dag werken, dus wanneer krijg je die uren op een ander moment terug? De dagen voor die woensdag zijn natuurlijk gewoon jouw verlofuren waar je recht op hebt, dus daar hoeft het bedrijf geen compensatie voor te willen. :) Of wordt je dan extra betaald voor die woensdag?

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:26

Staat er in je contract iets over vakantie ?
In mijn cao staat dat ik elk jaar twee onafgebroken weken aan elkaar vrij mag nemen, als ik het op tijd aanvraag.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:30

Toen ik nog op de werkvloer van het bedrijf stond, was het ook meer regel dan uitzondering dat je op de contractuele vrije dag ook moest werken. Helaas wordt er tegenwoordig op de verkeerde manier bezuinigd in personeel en is er steeds meer personeelstekort om de vrije dagen op te vangen. Theoretisch zou je vrij kunnen hebben, omdat dit volgens contract zo bepaald is, echter jouw werkgever heeft ruim van tevoren opgegeven dat het niet mogelijk is. Het enige wat je inderdaad kunt doen is bij je collega's voorstellen dat ze jouw dienst overnemen. Zo niet, dan bepaal je voor jouzelf dat je dat ook niet meer voor anderen gaat doen. Heel banketstaaf, maar zo is het tegenwoordig in de hand gewerkt... Heb je hart voor de zaak, dan is de zaak hard voor jou. -O-

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:07

pmarena schreef:
Ik zou het inderdaad gewoon even voorleggen zoals in je voorgaande reactie hier. Want daarmee geef je op een keurig nette manier de situatie en de daaruit voortkomende terechte vragen aan, zonder dat het meteen een negatief verhaal wordt ofzo :)

Ga er even vanuit dat je leidinggevende / die er over gaat geen kwade bedoelingen heeft en je niet anders wil behandelen dan een ander en prima uit kan leggen hoe de situatie zo ontstaan is en hopelijk ook hoe die opgelost kan worden :)


Dit lijkt me idd het beste advies. Als leek op het gebied van arbeidsrecht zou ik zeggen dat je op je vrije dag zelf mag beslissen wat je doet en dus niet zomaar ingepland kunt worden. Je bent al flexibel geweest door de twee weken erna op woensdag te willen werken.

Succes! (O, en zoals hierboven ook werd gezegd is Hemelvaartdag een feestdag en kost je dus geen vrije dag!).

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:10

Of het je wel of geen vrije dag kost ligt ook aan je CAO. Bij ons in CAO VVT is dat wel zo als het je vaste roosterdag is ;)

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 14:13

Joolien schreef:
Hoe zit dat dan als je 3 weken vrij bent? Of kan dat überhaupt gewoon niet?

Nou, zoals de constructie nu in elkaar zit dus niet := Vraag me ook af wat er was gebeurt als ik van woensdag tm donderdag (de week erna) zou hebben gevraagd :')


mvdende schreef:
Let je op dat het maar 3 vakantiedagen zijn? De donderdag die het bedrijf dicht is is een feestdag? Dan gaat die dag niet van je vakantiedagen af.

Kan het niet zo geregeld worden dat collega A die week op ma di wo werkt en op donderdag vrij neemt? Dan ben jij namelijk weer terug.

Ja klopt, daarom heb ik juist die week gekozen, want dat scheelde weer een vakantiedag :D. De donderdag is inderdaad een feestdag.


quera schreef:
Palmera schreef:
Joh, doe niet zo moeilijk. Klein bedrijf en het personeel moet gewoon rouleren. Dat betekend geven en nemen.
Je hebt vakantie gekregen. Je weet ruim tevoren dat je die woensdag moet werken.

Dat je nog de tijd en moeite kunt en wilt nemen om het volledige vakantieschema van A, B en weet ik wat nog meer op een rijtje te zetten, zegt mij dat het voor jou een principekwestie is. Persoonlijk vind ik dat geen goede mentaliteit op de werkvloer.
Om nou gelijk zo dramatisch te doen dat je nooit 7 dagen of meer kunt opnemen gaat helemaal te ver, hoor. Heb je dat al geprobeerd? Nee? Dan ook niet zulke conclusies trekken. ;)

Moeilijk doen????
Ze werkt meerdere woensdagen zodat collega’s wel vrij kunnen krijgen.

Ik probeer het juist zo makkelijk mogelijk te maken. In de week dat ik vakantie wil, is er niemand anders die vrij heeft gevraagd. Ik vermijd juist de zomerperiode, omdat dat daar roostertechnisch anders een chaos ontstaat.

Ik werk inderdaad meerdere woensdagen voor collega's en in de zomerperiode offer ik ook wat vrije maandagen op. Ik ben dus heel flexibel, maar verwacht eigenlijk ook wel iets terug :o

Art_ofLiving schreef:
Ik vind het vreemd dat je dan moet werken, normaal heb je de woensdag ook vrij en het is voor anderen toch ook mogelijk om weken op vakantie te gaan? Zo lang het in overleg gebeurt natuurlijk..

Als ze je wel op de woensdag willen laten werken die week, zou dat betekenen dat je een dag minder vakantie op hoeft te nemen toch? Want nu moet jij op een vrije dag werken, dus wanneer krijg je die uren op een ander moment terug? De dagen voor die woensdag zijn natuurlijk gewoon jouw verlofuren waar je recht op hebt, dus daar hoeft het bedrijf geen compensatie voor te willen. :) Of wordt je dan extra betaald voor die woensdag?

Nee, die woensdag werk ik als compensatie voor die dinsdag. Wat vreemd is, want ik heb gewoon meer dan genoeg vakantieuren. Ik heb dus helemaal geen compensatiedag nodig.


Dammie schreef:
Staat er in je contract iets over vakantie ?
In mijn cao staat dat ik elk jaar twee onafgebroken weken aan elkaar vrij mag nemen, als ik het op tijd aanvraag.

Ik heb nu mijn contract voor mijn neus, en daar staat in: ''Van de hem toekomende vakantiedagen heeft werknemer het recht tenminste 96 uren aaneengesloten op te kunnen nemen.''
Wat in mijn geval betekend dat ik recht heb op bijna 3 weken vakantie achter elkaar :+ Als ik het zo goed lees tenminste!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:34

Ik neem eigenlijk aan dat je dat gewoon moet zien als 4 aaneengesloten dagen? Dat dat het minimum is dat je op moet kunnen nemen als je langer dan een dagje vrij wilt

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:37

Citaat:
Maar nu heeft collega B (waarmee ik op dinsdag werk) een week of 2 geleden vakantie opgenomen, en hij kon toen wel vervangen worden door een andere collega, waardoor collega A gewoon vrij kon houden op dinsdag.
Nu weet ik voor 99% zeker dat er niemand anders die week vakantie heeft opgenomen, dus ik snap niet waar het probleem nu ligt. Zoals het op mij nu over komt, kan ik namelijk nooit 7 dagen of meer vrij nemen, omdat collega A dan geen vrije dag heeft/ ze geen vervanging voor mij willen regelen.
Dit terwijl andere collega's 2 tot 3 weken achter elkaar vakantie mogen opnemen.
Als ik jou was, dan zou ik niet met mijn nare gevoelens (van teleurstelling en verbazing) rond blijven lopen, maar het zo snel mogelijk bespreekbaar maken met de leidinggevende. Je kunt je gevoel uitspreken en hem/haar vragen hoe je dit voor de toekomst met elkaar kunt afspreken. Want ook jij wilt wel eens een langere periode vrij kunnen nemen, net als je collega's.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:42

Als het een compensatie dag is neem je maar 2 vrije dagen op, de donderdag is een vastgestelde vrije dag zei je en de vrijdag en zaterdag neem je op en de woensdag werk je i.p.v. de dinsdag. Dan neem je toch maar 2 vrije dagen op?

En ik denk dat als ze jou vervanger de dag laten ruilen omdat het anders niet op te lossen is dat ze je wel mogen verplichten de woensdag te komen want de werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als de vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf.
De werkgever moet dan schriftelijk bezwaar maken, binnen 2 weken na ontvangst van uw vakantieaanvraag. De werkgever moet wel toestaan dat u op een ander moment vakantie opneemt.

Ik zou het zeker eens gaan bespreken op je werk met leidinggevende en collega's misschien dat je collega iets heeft waarom ze de dagen wel wil ruilen en niet extra wil of kan werken?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:59

Niks is verplicht als jij altijd al super lang op een woensdag vrij ben dan hou je daar altijd rekening mee. Dus als ze zeggen dat je op die woensdag moet werken voor een andere collega kan je ook een keer gewoon nee verkopen van ik kan niet heb dan iets anders...

Ik werk 21 uur in een tuincentrum met het drukke seizoen werk ik wel eens meer maar soms kan ik niet of wil ik niet zeg ik gewoon nee er op dan gaan ze vragen waarom niet ja dat is gewoon privé... ik heb ieder geval 1 keer in het jaar 3 weken vakantie en elk jaar word ik ook in mijn vakantie gevraagd om te komen werken dan zeg ik heel hard nee dan heb ik vakantie.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:55

Je werkt er dus pas 1,5 maand? Maar er wordt nu wel al gevraagd om woensdagen en in de zomervakantie maandagen in te springen?

Ik zou even met je leidinggevende om tafel gaan, want voor je het weet ben jij degene 'die toch wel invalt/ja zegt'. Tuurlijk is het geven en nemen, maar het is ook aan de werkgever om te zorgen dat zijn werknemers vakantie kunnen opnemen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:51

Ik had even gemist dat je er pas zo kort werkt... dan heb je toch nog helemaal niet zoveel vakantiedagen :? Die bouw je op per maand. Dus dan snap ik dat je niet een week vrij kan zijn maar dat je moet compenseren...

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:58

Bij ons gaat dat gewoon in overleg. En ben je niet verplicht om op je rooster vraag je dag te werken. Maar met overleg van beide kanten kom je meestal een heel eind. Succes en hoop dat jullie er zo neer al te veel getouw trek uitkomen samen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:10

verootjoo schreef:
Ik had even gemist dat je er pas zo kort werkt... dan heb je toch nog helemaal niet zoveel vakantiedagen :? Die bouw je op per maand. Dus dan snap ik dat je niet een week vrij kan zijn maar dat je moet compenseren...

Maar er vanuitgaande dat ze 2 dagen per maand op bouwt zit ze tegen mei toch aan iig 6 dagen? De do kost haar geen vrije dag, beide woensdagen ip ook niet. Dan gaat het om 3 dagen (aangezien de ma ook haar vrije dag is). Zelfs met 1 dag per maand aan verlof heb je dan genoeg dagen!

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:31

verootjoo schreef:
Ik had even gemist dat je er pas zo kort werkt... dan heb je toch nog helemaal niet zoveel vakantiedagen :? Die bouw je op per maand. Dus dan snap ik dat je niet een week vrij kan zijn maar dat je moet compenseren...


Ik snapte het ook niet helemaal, zat me al af te vragen of TS februari vorig jaar bedoelde.

TS, je zegt dat je heel flexibel bent door in de zomervakantie op de maandagen te werken, maar dit moet dus nog plaatsvinden? Ik kan me voorstellen dat jouw werkgever daar nu nog niet op gaat anticiperen.
Daarnaast schrijf je dat je vindt dat je wel aan een week vakantie toe bent, maar als je pas 5 of 6 weken werkt zal je werkgever daar misschien anders over denken. In dat geval begrijp ik wel dat je een korte vakantie mag opnemen, maar dan de woensdag ingeroosterd bent.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:53

pinto_1 schreef:
verootjoo schreef:
Ik had even gemist dat je er pas zo kort werkt... dan heb je toch nog helemaal niet zoveel vakantiedagen :? Die bouw je op per maand. Dus dan snap ik dat je niet een week vrij kan zijn maar dat je moet compenseren...


Ik snapte het ook niet helemaal, zat me al af te vragen of TS februari vorig jaar bedoelde.

TS, je zegt dat je heel flexibel bent door in de zomervakantie op de maandagen te werken, maar dit moet dus nog plaatsvinden? Ik kan me voorstellen dat jouw werkgever daar nu nog niet op gaat anticiperen.
Daarnaast schrijf je dat je vindt dat je wel aan een week vakantie toe bent, maar als je pas 5 of 6 weken werkt zal je werkgever daar misschien anders over denken. In dat geval begrijp ik wel dat je een korte vakantie mag opnemen, maar dan de woensdag ingeroosterd bent.


Dat dus ook; die ‘credits’ van je flexibiliteit heb je nog helemaal niet verworven... Je werkt ‘zat’ woensdagen voor collega’s maar er zijn nog maar 6 woensdagen geweest...?
En al vakantie vragen terwijl je er pas net werkt vind ik ook pas dubieus. Of had je hem al geboekt voor je daar kwam werken?
Bij ons moet dit veel ruimer aangevraagd wordt iig.