colloquium doctum (21+ toelatingstoets) Diergeneeskunde

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

colloquium doctum (21+ toelatingstoets) Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 21:16

Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik nog bezig met mijn HBO-opleiding. Nog 1,5 jaar en dan ben ik klaar. Wou daarna eigenlijk doorstuderen (zelfde opleiding soort opleiding) aan de universiteit. Nu hoorde ik via een klasgenoot van mij, toen ik vertelde over mijn grote droom "diergeneeskunde studeren" en dat dit mijn allergrootste droom was, maar die nu waarschijnlijk niet meer uit zou komen. Zeker nu ik een opleiding heb gekozen, welke mij ook zeer goed bevalt, maar geen vakken meer heb zoals Biologie, Scheikunde etc. (voor het laatst op de middelbare school). Deze klasgenoot vertelde mij dat het mogelijk was om een opleiding aan de universiteit te volgen, door het maken van een zogenoemde "colloquium doctum", ook wel bekend als de 21+ toelatingstoets. Mijn vraag is nu of er wellicht mensen zijn die dit zelfde hebben gedaan en hoe hen dit is bevallen. Of welke weg zij hebben gevolg En natuurlijk ook of je wel of niet aan bent genomen. :) Heb zelf HAVO gedaan, dus rechtstreeks deelnemen aan de loting lukt dus niet. Een andere mogelijkheid bestaat nog om VAVO te gaan doen en daarbij in 1 jaar de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde A/B op VWO niveau te behalen. Heel graag hoor ik van jullie indien jij of iemand die je kent dit gedaan heeft en mij hierover meer zou kunnen/willen vertellen. Alvast heel erg bedankt! Voor meer informatie of vragen, stuur mij gerust een PB'tje!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:26

Maar het doel daarvan is toch juist dat je geen VWO diploma hoeft te halen? Dat dacht ik tenminste... je moet juist een vooropleiding hebben die niet de toegang geeft tot de universiteit.

Ik heb altijd begrepen dat het loodzwaar is en niet goedkoop. Pittig!

Edit: sorry, niet goed gelezen, je andere optie was VWO halen zie ik nu.

E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Re: colloquium doctum (21+ toelatingstoets) Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:39

Ik doe niet de 21+ toets, maar ben momenteel wel bezig om mijn scheikunde, wiskunde A, natuurkunde en biologie op vwo niveau te halen. Ik kan je vertellen dat deze vakken samen in 1 jaar halen heel erg lastig is. Onderschat het niet. Ik ben letterlijk meer dan 40 uur per week bezig aan huiswerk maken/leren e.d.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:18

Ruiter1997 schreef:
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik nog bezig met mijn HBO-opleiding. Nog 1,5 jaar en dan ben ik klaar. Wou daarna eigenlijk doorstuderen (zelfde opleiding soort opleiding) aan de universiteit.

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige regels, maar zit je met een opvolgende studie met (gigantisch) veel hoger collegegeld?

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: colloquium doctum (21+ toelatingstoets) Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 19:05

Nee dat snap ik! Ik onderschat het ook zeker niet. Maar heb op zich de Havo met twee vingers in de neus doorgelopen. Kon eigenlijk naar het VWO, alleen een paar examens verknald.
Het is mijn droom, en wil die op zich heel erg graag achterna (zoals ze vaak zeggen: ga je dromen achterna!) Het HBO gaat mij ook erg goed af. Moet er wel wat voor doen, maar haal nog steeds met een week de tentamenstof doornemen/leren een 7 of hoger. Niet dat dit te vergelijken is met Universiteit niveau, maar zou misschien wel kunnen betekenen dat ik één niveau hoger wel aan zou kunnen. Ben erg gedreven en vindt leren niet erg om te doen!

Iemand die hier toevallig diergeneeskunde studeert?

Maar hoeveel stof (boeken/hoofdstukken) heb je dan precies als je VWO in één jaar doet?
Ben inmiddels gewend aan grotere stukken stof (lees: boeken van '300-750 pagina's dik) als tentamenstof.

Heel graag hoor ik van jullie

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: colloquium doctum (21+ toelatingstoets) Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 19:07

@GDG ligt eraan wat je gaat doen. Hoorde dat een pre-master op de universiteit vergelijkbaar is met het collegegeld op het HBO. De masters op de universiteit zijn wel een stuk duurder. MAar hoe duur precies, weet ik ook niet zo precies.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:27

Ruiter1997 schreef:
@GDG ligt eraan wat je gaat doen. Hoorde dat een pre-master op de universiteit vergelijkbaar is met het collegegeld op het HBO. De masters op de universiteit zijn wel een stuk duurder. MAar hoe duur precies, weet ik ook niet zo precies.


Je moet voor een tweede opleiding instellingsgeld betalen (€18.000 per jaar). Er waren wel wat uitzonderingen maar die weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar zou die in ieder geval nog even opzoeken. Is je vorige opleiding in de gezondheidszorg? Want als diergeneeskunde je eerste studie in de gezondheidszorg zou zijn dan geldt weer wettelijk tarief geloof ik.

Houdt daarbij ook rekening met de kans dat je de opleiding niet in komt. Ik heb VWO gedaan met de juiste vakken maar ben 3x uitgeloot en mag dus nooit meer inschrijven (en het was ook mijn droom al sinds kind). Nu is het natuurlijk anders voor jou omdat je dan via een andere weg binnen zou komen maar zou er wel rekening mee houden met je keuze, het was voor mij toen een flinke klap.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: colloquium doctum (21+ toelatingstoets) Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:37

Heb je aanleg/inzicht voor wiskunde, scheikunde, natuurkunde etc.? Zo nee; dan zou ik twee keer nadenken of dit een handig idee is. Ook al is het maar 'een jaartje'; dit zijn echt vakken die je moet snappen. Geen rijtjes uit je hoofd stampen zoals bij een taal bijvoorbeeld.

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: colloquium doctum (21+ toelatingstoets) Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:50

Ik heb een 21+ toets gedaan om diergeneeskunde te doen. Alleen zover ik weet kan dit in Utrecht niet. (Misschien nu wel?) Als je daar heen wilt moet je certificaten halen bij Het Boswell beta instituut en dan nog door de andere procedure om aangenomen te worden.

Ik heb havo gedaan en wat deelcertificaten vwo om uiteindelijk toch naar de uni te gaan. De 21+ toets zelf was een lachertje, heeft weinig met studeren aan de uni te maken. Alleen maar begrijpend lezen.
Verder is het super leuk in Gent dus ik raad het echt aan.
Het is wel veel leerstof en veel theorie in het eerste jaar maar dingen als fysica en chemie zijn niet veel lastiger dan eind examen vwo denk ik.
Het zit hem vooral in de totale stof van alles en alle details die veel zijn.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: colloquium doctum (21+ toelatingstoets) Diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 19:57

@Paris Ja mijn inzicht in de vakken scheikunde, biologie, wiskunde zijn wel goed. Natuurkunde iets minder (omdat ik het gewoonweg een iets minder leuk vak vindt).

@Corinna studeer je nu dus diergeneeskunde in Gent? Heb je wellicht voorbeelden van boeken o.i.d.? (zou je me een pb'tje kunnen sturen?)

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:34

Ik doe ook diergeneeskunde in Gent, na uitgeloot te zijn in Utrecht. Leuke opleiding, wel zwaar, maar met een flinke dosis doorzettingsvermogen en zelfdiscipline moet het wel lukken. Boeken worden hier weinig gebruikt. De meeste proffen maken zelf een cursus. Meestal zijn dit niet zo heel grote lappen tekst (tussen de 200-300 pagina's). Maar je wordt wel geacht alle pagina's volledig te kennen. Een aantal professoren, vooral in de hogere jaren werkt niet meer met cursussen, maar enkel met powerpoints. Boeken kan je kopen,maar die haal je dus puur voor jezelf als je een goed handboek wil hebben (met achtergrond informatie).

Bedenk wel dat het belgisch systeem heel anders is dan het nederlandse universitair systeem. Er is een grotere afstand tussen professor en student. Als student ben je niet meer dan een nummertje, iets waar ze in Nederland juist heel erg vanaf proberen te stappen. Kijk er dus niet raar van op als de professoren je naam niet kennen. Met een beetje geluk kennen de practicumassistenten aan het eind van het jaar je naam, maar vaak ook niet.

Daarnaast zijn ze enorm van de parate kennis. Leuk, interessant, maar betekent ook dat je soms dagenlang miniscule feitjes in je hoofd aan het stampen bent voor een examen zonder dat je die ooit weer gaat gebruiken. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar is vaak wel fijn als je er vast op voorbereid bent voordat je aan het avontuur begint

E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:02

Ruiter1997 schreef:
Nee dat snap ik! Ik onderschat het ook zeker niet. Maar heb op zich de Havo met twee vingers in de neus doorgelopen. Kon eigenlijk naar het VWO, alleen een paar examens verknald.
Het is mijn droom, en wil die op zich heel erg graag achterna (zoals ze vaak zeggen: ga je dromen achterna!) Het HBO gaat mij ook erg goed af. Moet er wel wat voor doen, maar haal nog steeds met een week de tentamenstof doornemen/leren een 7 of hoger. Niet dat dit te vergelijken is met Universiteit niveau, maar zou misschien wel kunnen betekenen dat ik één niveau hoger wel aan zou kunnen. Ben erg gedreven en vindt leren niet erg om te doen!

Iemand die hier toevallig diergeneeskunde studeert?

Maar hoeveel stof (boeken/hoofdstukken) heb je dan precies als je VWO in één jaar doet?
Ben inmiddels gewend aan grotere stukken stof (lees: boeken van '300-750 pagina's dik) als tentamenstof.

Heel graag hoor ik van jullie


Je doet de vwo 4,5 en 6 stof in 1 jaar. Dit betekend in een periode van 6a7 weken de stof erdoorheen jagen die een normale middelbare school in 1 schooljaar behandeld. Voor natuurkunde heb ik 5 boeken, voor scheikunde 4, biologie 6 en wiskunde 4. Het zijn ongeveer 6 hoofdstukken per tentamen. Als dit allemaal nieuwe stof is, is het best lastig. Maar het is te doen.

Het verschil havo en vwo is toch groot hoor. Ik heb op het vavo mijn havo diploma cum laude gehaald terwijl ik echt letterlijk niets deed. Nu moet ik echt hard werken.