risico nemen, wel of niet doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

risico nemen, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 20:29

Ik moet even iets van mij af schrijven.
Ik ben nu bezig met de afronding van mijn studie paraveterinair en heb 2 weekjes stage gelopen bij een praktijk voor afronding. Ik heb eigenlijk mij zelf voor genomen daarna geen paraveterinair te worden, ik denk toch wel uit angst dat ik het niet kan, of dat ik niet goed genoeg ben, ik ben best wel onzeker/perfectionistisch.. En het is een baan met redelijk hoge werkdruk en veel verantwoordelijkheid.
Nu heb ik sinds januari een hele leuke baan gevonden bij een hondenuitlaatservice, maar wel voor maar 12 uur per week verspreid over 3 dagen. Heb het er heel erg naar mijn zin, maar met 12 uur per week werken kan ik natuurlijk niet rond komen als ik straks het huis uit ga, dus had eigenlijk zo iets van dit is leuk voor 1, 2 misschien 3 jaar en dan werk ik er nog wat bij in bijvoorbeeld de supermarkt tot er iets op mijn pad komt voor langere tijd. En intussen kan ik nu dan dus mijn studie afronden.
Echter krijg ik net een telefoontje (van dat stageadres) met een baanaanbod als paraveterinair op een van hun locaties, zo'n 800 meter van mijn huis.. Wat een luxe probleem.. Mijn gevoel zegt doen, dit is je kans, een echte baan met goede toekomst. Het duiveltje op mijn schouder zegt: je kan dit niet, wat als je faalt en dan heb je je leuke baan bij de uitlaatservice opgegeven. Daarnaast heeft mijn werkgever bij de uitlaatservice echt net werkkleding kleding voor mij aangeschaft en het zijn echt hele goede en aardige mensen, ook hun wil ik niet teleur stellen door nu al weg te gaan.
Een baan vinden als paraveterinair is lastig, dat weet ik, dus dit voelt wel echt als een once in a life time chance zo dicht bij huis ook nog.. Maar dat stemmetje..
Ik weet dat het een keuze is die ik zelf zal moeten maken, maar mijn gedachten zijn nu flink in strijd met elkaar. Wat zouden jullie doen?


Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:33

Zonder enige twijfel gaan voor de baan als paraveterinair (op je vraag wat ik zou doen). Als ze je een baan aanbieden dan functioneer je goed genoeg.
Misschien kun je het combineren met wat minder uren honden uitlaatservice?
Laatst bijgewerkt door Iris_92 op 18-02-18 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:33

Als zij jou niet geschikt vonden als paraveterinair hadden ze jou nooit geattendeerd op die baan.
Blijkbaar vinden ze jou toch een goede kandidate.

Weet je: ze weten dat je net pas begint en dat je nog niet alles (perfect) kan.
Als het je niet bevalt kun je altijd nog honden gaan uitlaten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:33

Als je stageplek je een baan wil aanbieden dan ben je echt wel goed genoeg. Ga jezelf niet saboteren. Ga ervoor!
Die uitlaatservice kun je desnoods ernaast doen maar da's nu niet echt een baan met toekomst...

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:33

Zeker doen!! Ken geen enkele paravet die fulltime werkt, dus de uitlaatservice kan je er vast in overleg bij blijven doen.
In de praktijk laten ze je echt niet zo maar in t diepe vallen als je net begint. Iedereen is bij 0 begonnen en heeft t vak moeten leren. En elke praktijk is ook net weer even anders, dus lekker ervaring op gaan doen!

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:35

Ik zou je paraveterinair-baan aannemen! Ik denk dat je faalangstig/onzeker bent. Als je namelijk écht niet goed genoeg was, hadden ze jou nooit gebeld (en dat na 2 weken al!)
Je kan altijd na je afstuderen kijken of je nog tijd hebt om ook bij de hondenuitlaatservice te werken.

Probeer er op je werk eens over te praten, of ze met jou kunnen kijken of je je onzekerheid kan verminderen en je perfectionisme anders kan inzetten. Dit kan namelijk een ontzettend goede eigenschap zijn maar aan de andere kant ook een vreselijke valkuil. Hier zou je mee moeten leren omgaan.

Maks :+:

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:37

Duik eens in het diepe en daag jezelf uit.

Gewoon ervoor gaan! Zo'n kans krijg je vaak niet weer

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:37

Die baan natuurlijk.
Je kan altijd nog zelf een uitlaatservice starten als het werk je achteraf niet bevalt.

Shirley

Berichten: 26846
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:37

Een mooier compliment kun je bijna niet krijgen, gaan voor die baan +:)+

En inderdaad, durven vragen!
Liever wat onzekerder overkomen dan onnodige fouten maken, iedereen moet leren door praktijkervaring op te doen, niks om je voor te schamen!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:38

Wat een prachtige kans! Gewoon voor gaan hoor! Ga je spijt van krijgen als je het niet doet.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:39

Als de sodemieter die baan aan als paraveterinair aannemen. Er is een reden waarom ze je op zondagavond bellen nadat je er 2 weken stage hebt gelopen ... en die is hoogstwaarschijnlijk dat je een goede indruk hebt gemaakt en ze je dus graag in hun team willen.

Je hebt er voor geleerd dus je weet al een poosje dat het een baan is met redelijk hoge werkdruk en veel verantwoordelijkheid. Daar is niets mis mee, je groeit er vanzelf in. Ze weten dat je vers van school komt en nog weinig werkervaring hebt en toch willen ze je hebben. Dan willen ze dus ook in je investeren, qua tijd en moeite.

Door het werk te doen word je vanzelf minder onzeker en perfectie is saaaaaaai ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:42

Geef het een kans, als het achteraf je ding niet blijkt te zijn, kan je nog stoppen. Maar een studie afronden, iets anders gaan doen en later eventueel toch nog terug willen (de omgekeerde richting) is véél lastiger. Kans grijpen dus.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:48

Wat hierboven wordt gezegd: ze hadden je die baan niet aangeboden als jij het niet zou kunnen ;) Genoeg afgestudeerden die een baan zoeken als paraveterinair, dus het zegt wat over jouw kwaliteiten dat ze jou vragen.
Voor hondenuitlaat; het is altijd een risico dat medewerkers ontslag kunnen nemen. Nieuwe werkkleding is daarbij geen excuus maar te moeten blijven. Maar misschien is het idd te combineren?

Ik ken je gevoel: werd zelf bij laatste stage aangenomen, onzeker als wat. Het is kilometers maken: merken dat je verantwoordelijkheden wel degelijk kunt dragen, op je bek gaan en ervan leren... ik bij 17 jaar verder en leer nog steeds.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:50

Kom op zeg. Zo'n kans krijg je nooit meer en ze willen je hebben. En zeg nou zelf....wat staat er straks beter op je cv? Hondenuitlaatster of paraveterinair.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Goof

Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:51

Eilinora schreef:
Duik eens in het diepe en daag jezelf uit.


Dat!
Wat een geweldig aanbod ts. Doen! Ga jezelf ontwikkelen, ga ervaring opdoen. Niemand start na het afstuderen als alwetende, perfecte werknemer. Je komt net om de hoek kijken, geef jezelf een kans.

Eef_Bam

Berichten: 4073
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:52

Neem die baan aan TS! laat je niet leiden door je onzekerheid. Blijf eventueel die uitlaatservice ernaast doen als je dat trekt qua uren. Maar deze kans zou ik niet laten lopen.

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:56

Banen als deze zijn dun gezaaid. Dit is je kans.
Als je net je diploma hebt gehaald, ben je beginnend professional. Dus het klopt als je denkt dat je nog niet alles kan.... Door ervaring op te doen,kun je groeien in vaardigheden en zelfvertrouwen.
Veel plezier gewenst met deze job!
Het zal wel eens moeilijk zijn, maar dat hoort bij werken..

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 20:59

Bedankt voor de vele reacties al. Eigenlijk weet ik wel dat ik zo'n kans nooit meer krijg en banen in dit vak zijn echt heel schaars inderdaad. Maar de 2 weken die ik daar stage gelopen heb, heb ik vooral mee gekeken en heb ik niet echt kunnen laten zien wat ik weet (of niet weet :+ ) Ik ben dus bang dat ze meer van mij verwachten dan dat ik in mij heb.
Ik ga ze morgen maar is bellen om te vragen om welke uren en dagen het gaat, misschien kan ik het inderdaad wel combineren met de uitlaatservice, dat zou mooi zijn.

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: risico nemen, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:03

Zeker doen! Ik denk dat de mensen van de uitlaatservice ook echt wel zullen begrijpen dat dit een mooie kans voor je is :)
Zoiets als werkkleding is echt geen goede reden om zoiets aan je voorbij te laten gaan...
En wie weet valt het inderdaad wel te combineren!

This is my design

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:04

Een goude kans voor een mooie baan! Ik zou hem als ik jou wad met beide handen aangrijpen. Je moet ergens beginnen en dat is moeilijk en spannend, maar je kunt het zeker aan anders hadden ze je niet gebeld hoor :D
Heel veel ervaringen opdoen, vind je het uiteindelijk niks? Geen paniek kun je als nog bij de hondenuitlaatservice, of er zelf eentje opstarten?

En vergeet niet dat je ook fouten mag maken, waarschijnlijk heb je een goed stel hersens dus dat moet helemaal goed komen

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: risico nemen, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:06

Misschien is het trouwens ook wel een idee om voor een faalangst cursus of iets dergelijks te gaan. Dat zou je echt kunnen helpen in de toekomst :) Als je door die angst zo'n kans niet zou nemen is dat best zonde.

This is my design

hesterve

Berichten: 1923
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: risico nemen, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:16

Als ze je na twee weken een baan aanbieden zien ze echt wel dat je dit aankan, en dat je niet alles weet... tja je bent nooit uitgeleerd ... je bent nog niet afgestudeerd , je kan alleen ervaring opdoen als je aan de slag gaat.
Ik zou je adviseren om eens met een goede therapeut/coach te praten(dit klinkt erg zwaar maar hoeft helemaal niet zo te zijn, gewoon iemand die je helpt de drempels die je ziet te analyseren en aan te pakken en dat je leert hiermee om te gaan want je gaat t geheid nog vaker tegenkomen)
Heel veel succes en ik zou ervoor gaan!!

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

robbie88

Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: risico nemen, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:20

direct dat aanbod aanpakken, precies wat hierboven mij al mooi omschreven staat.. succes meis!!

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:25

Neem de baan, neem de baan *\%/*
Kijk had je nu een wereldbaan waar je door kunt groeien en genoeg salaris.... nee dan had ik nog gezegd doen ;). Kansen krijg je in het leven om ervan te leren en te groeien. Zoek eventueel hulp voor je moeite met je eigenwaarde en je faalangst. Het stageadres gaat je echt geen baan aanbieden als ze niet erg tevreden zijn over je tot nog toe. En merk je nu dat het je helemaal niet bevalt en je er echt ongelukkig van wordt, is dit ook niet de meest vervelende tijd om een nieuwe baan te zoeken in bijv een supermarkt. Maar dan kun je altijd zeggen, ik heb het geprobeerd.
En meis geef dat duveltje alsjeblieft een enorme schop onder zn kont en zeg hem op te rotten :+. Iedereen heeft sterke en minder sterke punten, dat klopt. En dat maakt jou uniek! En tuurlijk is niet elke baan geschikt voor je, maar je hebt je stages en opleiding gehaald. Dus het niveau zit echt in je. You go girl!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:26

Doen! Zo een aanbod krijg je niet voor niks. Ik denk dat het gewoon faalangst is. Maar bedenk dat je niet gelijk alles moet weten en kunnen na een opleiding. Oke er wordt wel wat van je verwacht natuurlijk, maar iedere praktijk heeft zijn eigen werkwijze etc. Dat ze je een baan aanbieden lijkt mij alleen maar erg gunstig! Ik zou het doen en dan kun je er vanzelf inrollen, dit heeft gewoon tijd nodig. Mocht je het na een jaar nog steeds niks vinden kun je altijd uitkijken naar een andere baan toch ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Remembrance en 16 bezoekers