Contractonderhandelingen baan in de zorg; Hoe pak ik het aan

Moderators: Giolli, Mjetterd, Dani, ynskek, Nala, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Mondy

_suus19_

Contractonderhandelingen baan in de zorg; Hoe pak ik het aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:13

Gezien de hoge werkeloosheid van de afgelopen jaren was ik al blij dat ik een baan had, en ging ik zeker niet onderhandelen over loon, vakanties etc.

Inmiddels ben ik weer op zoek naar een andere baan en ik merk dat het nu veel makkelijker gaat. Ik solliciteer vanuit een baan, waar ik gewoon zou kunnen blijven, dus ik bevind me in een luxe positie. Nu heb ik gisteren twee sollicitatiegesprekken gehad. Het ene bedrijf heeft me de baan al ongeveer toegezegd. Ik ga morgen meelopen om te kijken of het daadwerkelijk bevalt, maar ik schat in dat daar geen problemen ontstaan.
Het andere bedrijf hoor ik morgen of uiterlijk vrijdag van of ze me willen hebben of niet, maar het was een erg leuk gesprek, ik pas goed in wat ze zoeken etc. Dus ik schat mijn kans wel hoog in.

Allemaal leuk en aardig zou je denken, maar ik heb nu al stress van als ze mogelijk allebei zeggen dat ze me willen aannemen. Ik kan niet kiezen, beiden waren erg leuk. En ik moet er dan 1 gaan teleurstellen, wat ik ook lastig vind. Mogelijk is het helemaal niet aan de orde, en wijzen ze me allebei af o.i.d., maar ik wil toch graag voorbereid zijn als ik twee opties heb.
Het gaat om een baan in de zorg, ik ben qua opleiding overgekwalificeerd, qua ervaring heb ik meer in huis dan de meeste sollicitanten (de meesten komen net van school af), maar ik hou niet ruim over aan ervaring wat ze vragen.
Beiden banen hebben voors en tegens, maar geen van beiden springt er echt boven uit.

Nu mijn vraag aan jullie, wat is gebruikelijk om dit aan te pakken?

Bedrijf A (waar ik morgen mee ga lopen) weet dat ik ook een gesprek bij bedrijf B had. Dus daar kan ik het redelijk makkelijk aanpakken denk ik. Dan zeg ik gewoon dat ik mogelijk twee opties heb, en dat het voor mij van een aantal zaken afhangt, dus of er misschien een arbeidsvoorwaardengesprek kan komen, zodat ik de praktische dingen beter op een rijtje krijg. Dit kan wel toch?

Bedrijf B gaat mij dus of voor het meelopen of tijdens of erna bellen. In het geval dat ze mij willen hebben, hoe pak ik dat dan aan? Zullen ze niet afhaken als ze weten dat ik bij beide bedrijven een arbeidsvoorwaardengesprek wil hebben? Er waren een hoop sollicitanten dus ik hoop niet dat ze dan gewoon de volgende bellen. Of moet ik niets zeggen over bedrijf A en gewoon een arbeidsvoorwaardengesprek aanvragen?

Beiden bedrijven willen het liefst dat ik volgende week begin, ze weten dat ik nog een baan heb met opzegtermijn en stemmen hiermee in als ze me aannemen. Maar hoe lang kan ik erover doen om een keuze te maken?

En in hoeverre kan ik onderhandelen? Zaken die voor mij belangrijk zijn:
- Salaris. De schalen staan vast, die stonden al in de vacature (neem aan dat ze dat niet aan kunnen passen?) De ladders binnen een schaal gaan op aantal jaar werkervaring. Kan ik meer vragen dan het aantal jaren werkervaring dat ik heb, bv. i.v.m. dat ik meer kennis in huis heb door mijn opleiding? Of is dit niet gebruikelijk?
Beiden bedrijven willen namelijk wel iemand die zonder inwerkperiode direct mee kan draaien en zeker bedrijf A wil iemand die het team naar een hoger level kan tillen, de zorg van cliënten kan verbeteren, dus wel aardig wat verantwoordelijkheden, waar de salarisschaal niet naar is.
- Vakantie. Ik heb eind april al een vakantie geboekt staan, hier moeten ze mee instemmen. En bij voorkeur ga ik in september nog een keer. Ik ben de laatste tijd veel van baan gewisseld, waardoor ik zeer weinig vakantie gehad heb (afgelopen jaar geen hele week aansluitend vrij gehad). Ik ben niet van plan het dit jaar weer maar met één weekje te doen.
- Kennis up to date houden. Ik ben SKJ geregistreerd, sowieso bedrijf B stelt dit verplicht, van bedrijf A weet ik het niet. Over 4 jaar moet ik aan bepaalde eisen voldoen, zoals een bepaald aantal uur werkervaring op WO niveau (beiden banen zijn op HBO niveau dus voldoen hier niet aan) om mijn registratie te kunnen behouden. In hoeverre kan ik vragen dat zij het mogelijk stellen dat ik op regelmatige basis (bv. eens in de week/maand) één dag mee kan draaien met een WO’er in het bedrijf (hoeft niet op hun kosten hoor, ik wil het best in mijn eigen tijd doen, de mogelijkheid ertoe zou al fijn zijn)?
Dit laatste is natuurlijk niet gebruikelijk. Kan ik het wel voorstellen, zeker als zij willen dat ik de registratie behoud?

Sorry voor mijn lange verhaal! Maar bokkers hebben altijd zoveel goede tips en een realistische kijk op dingen dat ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :)

Kindercoaching met paarden & Lessen op basis van Natural Horsemanship en Centered Riding
http://Www.kipacoaching.com

bigone

Re: Contractonderhandelingen baan in de zorg; Hoe pak ik het aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:20

Qua salaris, een of twee extra trapjes in de loonschaal vragen zeker doen, dat werkt door zolang je daar werkt. En verder gewoon afwachten of je het word en gewoon een arbeidsvoorwaarden gesprek vragen. Je loopt misschien een risico dat ze met de volgende doorgaan maar zo te lezen zitten ze echt om personeel te springen dus gewoon je voordeel mee doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:53

Ach je hebt niks te verliezen dus leg wat eisen neer bij beiden en wacht af wat ze zeggen. Vraag een leuk salaris en je mogelijkheid tot meelopen met de WOer zoals je wilde. Meestal krijg je niet alles maar wel een deel van wat je vraagt. Wacht af waar ze mee komen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij beiden gelijk? Aantal vakantiedagen, pensioen opbouw etc?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:03

vooral nu op tafel leggen. ze willen je graag hebben dus jij hebt de touwtjes in handen.

grootste risico is dat je de baan niet krijgt dan, jammer dan. dan ga je bij het andere bedrijf wat minder op je strepen staan of blijf je waar je nu zit.

je eisen zijn niet absurd. wat je ook nog kan doen is iets voor de toekomst afspreken. je geeft aan dat je de afdeling naar een hoger plan moet tillen. kun je ook afspreken wanneer dat gelukt is wat daar dan tegenover staat.

succes

Be your best self

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 21:33

Bedankt voor het meedenken :)
Goed idee Joltsje, dat had ik nog niet bedacht.

Van pensioen snap ik weinig dus hoe dat zit heb ik me niet in verdiept. Vakantiedagen ga ik nog wel naar vragen, heb ik nog niet gedaan.

Kindercoaching met paarden & Lessen op basis van Natural Horsemanship en Centered Riding

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:48

Mij ervaring is dat er in de gezondheidszorg weinig te onderhandelen valt er gewoon volgens cao gewerkt wordt en eigenlijk niet afgeweken

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:57

Ik heb zelf een baan welke valt onder het zorg cao. Het bedrijf waar ik werk is wel groots en heeft standaard een arbeidsvoorwaarden gesprek ed. Mijn ervaring is dat er veel flexibiliteit is en ze ook met je mee denken als je ook met hun mee denkt. Zo ben ik van een half jaar zonder uitzicht op een verlengend contract naar anderhalfjaar met intentieverklaring en urenverhoging gegaan. Ik zou dus zeker proberen er het beste uit te halen, nee heb je en ja kun je krijgen toch?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:58

Veel onderhandelruimte zal er niet zijn. Soms lukt het wel om 1 trap binnen de schaal bij aanvang omhoog te gaan. Het bedrijf is mede verantwoordelijk om je herregistratie mogelijk te maken. Dat kun je zeker bespreken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:02

Als er geen onderhandeling mogelijk is qua salaris kun je ook nog kijken naar reiskosten, eventueel extra vakantiedag? Reistijd, waar verwacht je het het meest naar je zin te krijgen, zijn er groeimogelijkheden.

Maar ik zou altijd een trede hoger proberen, nee heb je ja kun je krijgen.

Één van de mooiste dingen in mijn leven is de wereld, ik maak dan ook graag foto's van de natuur en landschappen, maar wel natuurlijk, geen filters klik hier om de foto's op instagram te bekijken

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:04

Een vriendin van mij is het gelukt om gewoon 2 treden omhoog te gaan hoor. Gewoon een beetje bluffen, zeggen dat je nu 1 trap hoger verdiend en bij hun dus nog een trap hoger.
Van de vakanties zeker aangeven. Eigenlijk alvast die vakantie voor september ook vastzetten onder de noemer: tis al geboekt. Daar wordt dan echt niet moeilijk over gedaan als ze je aannemen.
Verder uitleggen hoe het zit met je registratie, dat het ook in hun belang is dat jij die registratie behoudt en dat jij daar dus wel mogelijkheden voor moet hebben.

Niet bang zijn hoor! Zoals je al zei: je zit in een luxe-positie. Gebruik van maken dus. Ze zullen vast met een tegenbod komen ;)
Succes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:11

Mijn ervaring is dat er veel meer mogelijk is dan gedacht wordt.
Tredes in een schaal worden absoluut niet strikt gehanteerd, zo ben ik bij mijn vorige baan halverwege de schaal ingestapt, terwijl ik echt niet zoveel jaar werkervaring had :n
Maar ook de schalen zijn onderhandelbaar bij bepaalde functies... niet bij de functies in het primair proces, maar bij andere functies is daar echt nog wel wat in te onderhandelen.
Die registratie is in het belang van de werkgever (iedereen die in de jeugdwet werkt moet hem hebben!) dus nee, dat ga je niet in eigen tijd doen :n
Die vakantie is ook niet onderhandelbaar, dat is iets om gewoon mee te delen, is echt niet ongebruikelijk...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:12

moonsparkle schreef:
Als er geen onderhandeling mogelijk is qua salaris kun je ook nog kijken naar reiskosten, eventueel extra vakantiedag? Reistijd, waar verwacht je het het meest naar je zin te krijgen, zijn er groeimogelijkheden.

Maar ik zou altijd een trede hoger proberen, nee heb je ja kun je krijgen.

De trede hoger is veel makkelijker te realiseren dan de andere punten die je noemt. Die liggen namelijk heel strikt vast in de CAO.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 17:14

Nou lastig. Bedrijf B zegt dat er geen arbeidsvoorwaarden gesprek komt. Salaris en alles ligt gewoon vast en verder is er niets mogelijk. Ik moet morgen tijdens de lunch zeggen of ik wil of niet.

Tot zover hun flexibiliteit. Ook over vrije dagen en tijd van het sollicitatie gesprek etc. Was geen discussie mogelijk. Dat zegt ook wel iets over het bedrijf in de toekomst natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:36

Een arbeidsvoorwaardengesprek is toch vrij standaard? Dat je over de datum en tijd van het gesprek geen andere afspraken kan maken vind ik logisch, zij hebben dat waarschijnlijk ook strak gepland en mensen hebben hier tijd voor vrij gemaakt. Maar die andere dingen lijken me vrij logisch om over in gesprek te gaan.

Bij de vraag om een team naar een hoger plan te tillen krijg ik een beetje de kriebels. Ga goed de sfeer proeven met meedraaien en probeer subtiel de mensen een beetje te bevragen. Waar bestaat dit uit, wat kun je verwachten? Welke weerstanden zijn er binnen het team? En verder, moet je ze als gelijke aanspreken, of heb je een functie waarbij je er (iets) boven staat? Dat is een heel verschil. Hoe gaan ze normaal gesproken om met nieuwe mensen, komen ze gesloten over, of juist open? In je eentje de kar trekken valt (ik spreek uit eigen ervaring) echt niet mee. Ook is het niet makkelijk om zonder goede inwerkperiode ergens je draai te vinden. Ik vind een goede inwerkperiode niet alleen in het belang van de medewerker, maar ook in het belang van de clienten. En daar draait het uiteindelijk toch om.

Hocus Pocus Branco

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:38

_suus19_ schreef:
Nou lastig. Bedrijf B zegt dat er geen arbeidsvoorwaarden gesprek komt. Salaris en alles ligt gewoon vast en verder is er niets mogelijk. Ik moet morgen tijdens de lunch zeggen of ik wil of niet.

Tot zover hun flexibiliteit. Ook over vrije dagen en tijd van het sollicitatie gesprek etc. Was geen discussie mogelijk. Dat zegt ook wel iets over het bedrijf in de toekomst natuurlijk.

Geen flexibiliteit dus, maar ze hoeven niet zo de druk op de ketel te zetten, gewoon melden dat je er goed over na wil denken en niet binnen 24 uur wil beslissen en dat ze het volgende week horen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:41

Nou nee dus, dan geen bedrijf B. Lijkt me niet normaal dat er geen arbeidsvoorwaarden gesprek komt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:22

Euh.. wanneer hoor je dan wat je gaat verdienen? Je gaat toch geen ja zeggen zonder dat je weet wat je gaat verdienen?

En verder ook bijv die opleiding / meeloopdagsn etc. Dat zijn dingen die bespreekbaar moeten zijn lijkt ms. Net als de vrije dagen (niet extra dagen maar wanneer vrij).

Verder zit je met een cao met schalen. Dus dat daar geen ruimte zit snap ik.

Ben benieuwd ts

Be your best self

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:29

Onderhandelen in de zorg is vanwege cao lastig. Je kan wel bedingen om hoger op de trede in te stappen.
In de meeste bedrijven is de scholing etc gewoon voor iedereen hetzelfde geregeld.

Maar dat je geen gesprek krijgt over hoe dat dan geregeld is is wel heel raar.
Ik kreeg dat wel, maar bij ons is alles heet goed geregeld vind ik :D

[o]

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:04

Joltsje schreef:
Euh.. wanneer hoor je dan wat je gaat verdienen? Je gaat toch geen ja zeggen zonder dat je weet wat je gaat verdienen?

En verder ook bijv die opleiding / meeloopdagsn etc. Dat zijn dingen die bespreekbaar moeten zijn lijkt ms. Net als de vrije dagen (niet extra dagen maar wanneer vrij).

Verder zit je met een cao met schalen. Dus dat daar geen ruimte zit snap ik.

Ben benieuwd ts

Dat staat denk ik in de advertentie of is in het eerste gesprek al besproken. Vrij normaal in de zorg dat je van te voren weet welke schaal waar bij hoort :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 22:53

De schalen weet ik wel ja, maar er kan zo meer dan 1000 euro verschil tussen de boven en de onderkant van de schaal zitten. En daar moet gewoon over onderhandeld kunnen worden.
Verder weet ik idd niets over pensioen ed. Ligt dat per cao vast of heeft ieder bedrijf zn eigen dingen?

Ik heb bedrijf B nog even terug gebeld. Er komt wel een soort van arbeidsvoorwaarden gesprek maar pas als ik definitief ja zeg. En dan is er nog niet veel ruimte voor onderhandeling zeggen ze.
Maarja ik heb dan nog niets getekend. Dus als ik het zakelijk wil spelen kan ik gewoon ja zeggen en dan alsnog onderhandelen. Maar dan bellen ze de andere kandidaten morgen af. Hoe slecht ben ik dan? Het voelt voor mij heel slecht maar mijn omgeving zegt gewoon doen, hun eigen schuld omdat zij teveel druk zetten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:00

genja schreef:
Mij ervaring is dat er in de gezondheidszorg weinig te onderhandelen valt er gewoon volgens cao gewerkt wordt en eigenlijk niet afgeweken

Nope... schaal staat vast.
Maar tredes en heel soms extra toelages zijn altijd te regelen als ze je graag willen hebben.
Ik heb zelf aan de andere kant van de tafel gezeten als manager, dus ik weet dat er altijd meer mogelijk os dan ze zullen aangeven :Y)
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-02-18 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 23:01

SusanH schreef:
Een arbeidsvoorwaardengesprek is toch vrij standaard? Dat je over de datum en tijd van het gesprek geen andere afspraken kan maken vind ik logisch, zij hebben dat waarschijnlijk ook strak gepland en mensen hebben hier tijd voor vrij gemaakt. Maar die andere dingen lijken me vrij logisch om over in gesprek te gaan.

Bij de vraag om een team naar een hoger plan te tillen krijg ik een beetje de kriebels. Ga goed de sfeer proeven met meedraaien en probeer subtiel de mensen een beetje te bevragen. Waar bestaat dit uit, wat kun je verwachten? Welke weerstanden zijn er binnen het team? En verder, moet je ze als gelijke aanspreken, of heb je een functie waarbij je er (iets) boven staat? Dat is een heel verschil. Hoe gaan ze normaal gesproken om met nieuwe mensen, komen ze gesloten over, of juist open? In je eentje de kar trekken valt (ik spreek uit eigen ervaring) echt niet mee. Ook is het niet makkelijk om zonder goede inwerkperiode ergens je draai te vinden. Ik vind een goede inwerkperiode niet alleen in het belang van de medewerker, maar ook in het belang van de clienten. En daar draait het uiteindelijk toch om.

Nouja ik weet niet goed hoe ik het moet noemen. Team heeft veel meegemaakt de afgelopen periode. Er zijn een aantal mensen uit gevallen en nu moet er meer eenheid komen en een frisse wind door waaien. Feedback, positiviteit is behoefte aan. Ik sta verder gewoon op gelijke voet.
Ik heb inmiddels 1/3 van het team ontmoet en ze zijn heel open en eerlijk (wat ik tot nu toe kon zien).

Ik pleit ook echt voor een goede inwerkperiode. Maar meerdere gesprekken gehad de laatste tijd, maar bedrijven geven aan er geen tijd voor te hebben. Ze willen iemand die liever gisteren al begonnen was. Korte termijn visie....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:02

Ik vind t eigenlijk bizar.

Je kan ook eerlijk zijn.
Zeggen dat je t graag wilt, maar het onder andere van het salaris afhankt

Be your best self

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:39

_suus19_ schreef:
De schalen weet ik wel ja, maar er kan zo meer dan 1000 euro verschil tussen de boven en de onderkant van de schaal zitten. En daar moet gewoon over onderhandeld kunnen worden.
Verder weet ik idd niets over pensioen ed. Ligt dat per cao vast of heeft ieder bedrijf zn eigen dingen?

Ik heb bedrijf B nog even terug gebeld. Er komt wel een soort van arbeidsvoorwaarden gesprek maar pas als ik definitief ja zeg. En dan is er nog niet veel ruimte voor onderhandeling zeggen ze.
Maarja ik heb dan nog niets getekend. Dus als ik het zakelijk wil spelen kan ik gewoon ja zeggen en dan alsnog onderhandelen. Maar dan bellen ze de andere kandidaten morgen af. Hoe slecht ben ik dan? Het voelt voor mij heel slecht maar mijn omgeving zegt gewoon doen, hun eigen schuld omdat zij teveel druk zetten.

Je begrijpt ook wel dat het bedrijf geen druk zet om jou te pesten maar ondat ze anders z.s.m. een ander willen aannemen?

Of er onderhandelingen mogelijk zijn hangt gewoon af van het bedrijf, er zijn echt bedrijven waar gewoon geen ruimte is.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-18 02:17

Ja natuurlijk snap ik dat. Maar dingen werken van 2 kanten toch? Zij krijgen bedenktijd om te bedenken welke sollicitant ze aan willen nemen. Een werknemer mag dan ook de tijd krijgen om af te wegen welke werkgever het beste zou passen. Het is toch een belangrijke afweging, ik heb genoeg gejobhopt, dit zie ik wel als keuze voor de komende paar jaar. Ik denk daar graag goed over na.