Betalingstermijn, wat zijn mijn rechten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:36

Sastaic schreef:
Al een aantal maanden gaan wij met een bedrijf in zee die naar onze mening nogal vreemde betalingstermijnen heeft. Elke eerste van de maand krijgen wij een factuur, die wij binnen 5 dagen moeten betalen. Op de laatste dag dat wij dat kunnen betalen, dag 5 dus krijgen wij een e-mail. Hier staat in Aanmaning, het geld moet dan voor middernacht binnen zijn.
Ik was dat al behoorlijk zat aan het worden en naar mijn mening is een officiële betalingstermijn minimaal 14 dagen. Dus we hebben dit keer nog niet betaald. Vandaag kregen we weer 2 mailtjes. De eerste stond in dat ze een incassobureau in zouden schakelen en in de tweede mail stond dat die kosten ook voor ons waren.
Nu vragen wij ons af wat onze rechten zijn. Mag een bedrijf zomaar een zeer korte betalingstermijn bepalen of zijn het maar loze kreten?


En dat vanuit een zakelijke positie? Wat ontzettend onprofessioneel zeg. Wat is er mis met direct contact opnemen met het bedrijf/de zzp'er om in overleg te treden over de gang van zaken en aan te geven dat je de korte betalingstermijn vervelend vindt?

koeien op de weg...


Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:50

zorro schreef:
Betalen moet je toch.. anders was er geen reden om een factuur te sturen. Waarom dan zo moeilijk doen om te betalen? Je weet op welke dag je de factuur kunt verwachten, zorg dan dat je het bedrag op je rekening hebt staan op die dag.

Als je echt bewust gaat wachten met betalen omdat je vind dat 5 dagen te kort zijn, dat schiet mij als ondernemer echt in het verkeerde keelgat. Misschien is hij daarom zo snel met 'dreigen', slechte betalers zijn ergernis nummer 1..

_/-\o_
Amen

Werk is geleverd ( zover ik begrijp uit je bericht ) dus waarom doe je dan moeilijk over een betalingstermijn ? Als je werk laat uitvoeren weet je dat je moet betalen , kan je dat niet ? laat het dan niet uitvoeren.

Wij sturen zelf altijd eerst 2 herinneringen en dan een aanmaning, wel zo netjes in mijn ogen maar je wordt soms wel moe van lakse betalers dat je die aanmaning het liefst direct stuurt }:)

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:02

zorro schreef:
Betalen moet je toch.. anders was er geen reden om een factuur te sturen. Waarom dan zo moeilijk doen om te betalen? Je weet op welke dag je de factuur kunt verwachten, zorg dan dat je het bedrag op je rekening hebt staan op die dag.

Als je echt bewust gaat wachten met betalen omdat je vind dat 5 dagen te kort zijn, dat schiet mij als ondernemer echt in het verkeerde keelgat. Misschien is hij daarom zo snel met 'dreigen', slechte betalers zijn ergernis nummer 1..



Bij kleinere bedrijven gaat dit misschien, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bijv 1 maal per week of twee weken de betalingen doet. Ik zou mijn bedrijfsvoering niet omgooien voor 1 leverancier die er een zeer korte termijn op na houdt.
Maar aan de andere kant, na de eerste keer zo’n factuur en bijbehorende dreigmail had ik wel om tafel gaan zitten om afspraken te maken.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:13

Ik doe ook eenmaal per week de betalingen. Maar als ik weet dat er een bedrijf is dat een 5 dagen termijn hanteert, dan hou ik me daar aan. Ik wil graag met ze door 1 deur kunnen gaan.

Misschien heeft de dreigmail te maken met het feit dat de ts niet op tijd betaald.

Ik doe zelf altijd eerst de factuur, herinnering, bellen, nog een herinnering, bellen, aanmaning, bellen, laatste aanmaning en dan breng ik het weg. Als je iets voor het gerecht wilt gooien moet je ook aan kunnen tonen dat herinneringen en aanmaningen verstuurd zijn. Als ik er klaar mee ben gaat het naar de deurwaarder.

Ik ben er vaak wel eerder klaar mee, vooral als het elke keer hetzelfde liedje is, maar ik hou me aan de volgorde. Wij hebben een betalingstermijn van 14 dagen, nou reken maar uit hoe lang je op je geld moet wachten.

Ik zou ook wel over willen naar 5, zie er wel voordelen van in.

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 07:08

zorro schreef:
Betalen moet je toch.. anders was er geen reden om een factuur te sturen. Waarom dan zo moeilijk doen om te betalen? Je weet op welke dag je de factuur kunt verwachten, zorg dan dat je het bedrag op je rekening hebt staan op die dag.

Als je echt bewust gaat wachten met betalen omdat je vind dat 5 dagen te kort zijn, dat schiet mij als ondernemer echt in het verkeerde keelgat. Misschien is hij daarom zo snel met 'dreigen', slechte betalers zijn ergernis nummer 1..


Ik ben het wel met je eens en daarom hebben we ook altijd op tijd betaald. Maar wij krijgen telkens al aanmaningen terwijl de termijn nog niet eens verstreken is en dat is heel irritant. Daarbij betalen wij doorgaans 2x per maand onze rekeningen en kijken wij niet eens elke dag op de mail. Als elk bedrijf waar wij zaken mee doen zulke grapjes heeft zijn we elke dag alleen nog maar bezig met administratief werk ipv de verzorging van ons vee.

Het is ook niet dat ik de andere kant van het verhaal niet snap, mijn vader is ook zzp'er in de bouw nota bene en ik weet echt wel hoe moeilijk het voor sommigen is.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 07:13

Happinez schreef:
zorro schreef:
Betalen moet je toch.. anders was er geen reden om een factuur te sturen. Waarom dan zo moeilijk doen om te betalen? Je weet op welke dag je de factuur kunt verwachten, zorg dan dat je het bedrag op je rekening hebt staan op die dag.

Als je echt bewust gaat wachten met betalen omdat je vind dat 5 dagen te kort zijn, dat schiet mij als ondernemer echt in het verkeerde keelgat. Misschien is hij daarom zo snel met 'dreigen', slechte betalers zijn ergernis nummer 1..

_/-\o_
Amen

Werk is geleverd ( zover ik begrijp uit je bericht ) dus waarom doe je dan moeilijk over een betalingstermijn ? Als je werk laat uitvoeren weet je dat je moet betalen , kan je dat niet ? laat het dan niet uitvoeren.

Wij sturen zelf altijd eerst 2 herinneringen en dan een aanmaning, wel zo netjes in mijn ogen maar je wordt soms wel moe van lakse betalers dat je die aanmaning het liefst direct stuurt }:)


Wij zijn doorgaans absoluut geen lakse betalers. Maar het is toch niet normaal dat je in totaal 9 dagen 3 aanmaningen stuurt en daarna er een incassobureau opaf stuurt?

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:35

Qerty schreef:
Ben zelf ook zzp'er en je wilt niet weten hoe lang sommige bedrijven je factuur laten liggen, maar dit is inderdaad wel een beetje absurd.


Even een reactie hierop. Ik heb bij een groot installatiebedrijf gewerkt met meerdere vestigingen over het hele land en 1 centraal hoofdkantoor. ALLE inkomende facturen gingen naar het HK en werden daar in het systeem gezet op volgorde van binnenkomst. Met een stuk of 15 vestigingen komen er heel wat facturen binnen en ging daar een paar dagen overheen. Vervolgens moesten alle facturen gesorteerd worden naar de betreffende vestigingen. Ze werden verzonden en eenmaal op de juiste vestiging moesten ze gesplitst worden naar de diverse afdelingen. Daar werden ze dan weer gesorteerd naar de betreffende projectleiders en die moesten dan akkoord geven. Rekening houdend met part-timers, projectleiders die op de bouwplaats aanwezig zijn, ziekte etc. kon hier ook weer een paar dagen overheen gaan.
Alles in omgekeerde volgorde weer terug en je bent zo een paar weken verder. Okee, dit was wel voordat facturen digitaal gingen en alles op papier binnenkwam, maar toch, even een indicatie.

Oftewel, bedrijven laten echt niet je factuur bewust lang liggen, hebben ze niks aan. Zij willen de relatie ook plezierig houden.


TS, ik zou dus zeer zeker niet 'maar even wachten' met betalen, maar contact zoeken. Even een telefoontje op een vriendelijke toon maakt iedereen attent op elkaars situatie en zo kweek je wederzijds begrip!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:26

ingvdh schreef:
zorro schreef:
Betalen moet je toch.. anders was er geen reden om een factuur te sturen. Waarom dan zo moeilijk doen om te betalen? Je weet op welke dag je de factuur kunt verwachten, zorg dan dat je het bedrag op je rekening hebt staan op die dag.

Als je echt bewust gaat wachten met betalen omdat je vind dat 5 dagen te kort zijn, dat schiet mij als ondernemer echt in het verkeerde keelgat. Misschien is hij daarom zo snel met 'dreigen', slechte betalers zijn ergernis nummer 1..



Bij kleinere bedrijven gaat dit misschien, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bijv 1 maal per week of twee weken de betalingen doet. Ik zou mijn bedrijfsvoering niet omgooien voor 1 leverancier die er een zeer korte termijn op na houdt.
Maar aan de andere kant, na de eerste keer zo’n factuur en bijbehorende dreigmail had ik wel om tafel gaan zitten om afspraken te maken.


Idd, in mijn vorige baan hadden we 1 leverancier die we binnen 8 dagen moesten betalen en dan ging er ook meteen rente lopen. Dit was wel een grote, dus hier letten we iedere week wel op.. Maar 5 dagen is echt onhaalbaar.. Facturen moesten gescand, geboekt en dan nog goedgekeurd door budgethouders.. Ben je zo 3 weken verder :+

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:48

Sastaic schreef:
eva1969 schreef:
Wat de minimale wettelijke betalingstermijn is weet ik niet. Wel weet ik dat er voor een officiële ingebrekestelling een zogenaamde 14 dagen brief moet zijn verzonden waarbij aan moet worden gegeven dat je in gebreke bent, de wettelijke rente en incassokosten aangezegd worden en je een betalingstermijn hebt van 14 dagen ingaand op de dag na ontvangst van de brief. Staat deze laatste tekst er niet specifiek in, dan zal geen rechter de incasso toewijzen.


Dit dacht ik dus ook al, alleen op de site van cocochanel staat dat dit alleen voor particulieren geldt. Een bedrijf hoeft niet verplicht een aanmaning te krijgen.
ja zeker wel! Wij hebben een bedrijf en het gros van onze vorderingen is zakelijk. Mijn deurwaarder, die ik helaas zo af en toe nodig heb, heeft me dit op het hart gedrukt! Als ik het namelijk niet doe moeten zij het alsnog doen.

Insta: ArtbyEvaRoeters

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Betalingstermijn, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:54

Dit is geen discussie-onderwerp, het hoort dus niet op [NM] thuis. Omdat het werkgerelateerd is verplaats ik je topic naar [STW] School, Studie, en Werk.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Betalingstermijn, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:08

Het lijkt me trouwens sterk dat hij echt een incassobureau erop af stuurt na een paar dagen. Lijkt me eerder dreigen.
Maar goed dat zou ik niet afwachten, maar met diegene in gesprek gaan.

This is my design

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:22

Sastaic schreef:
Ik ben het wel met je eens en daarom hebben we ook altijd op tijd betaald. Maar wij krijgen telkens al aanmaningen terwijl de termijn nog niet eens verstreken is en dat is heel irritant. Daarbij betalen wij doorgaans 2x per maand onze rekeningen en kijken wij niet eens elke dag op de mail. Als elk bedrijf waar wij zaken mee doen zulke grapjes heeft zijn we elke dag alleen nog maar bezig met administratief werk ipv de verzorging van ons vee.

Het is ook niet dat ik de andere kant van het verhaal niet snap, mijn vader is ook zzp'er in de bouw nota bene en ik weet echt wel hoe moeilijk het voor sommigen is.

En wat is je beweegreden om daar dan geen contact over op te nemen?

koeien op de weg...

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 10:34

GDG schreef:
Sastaic schreef:
Ik ben het wel met je eens en daarom hebben we ook altijd op tijd betaald. Maar wij krijgen telkens al aanmaningen terwijl de termijn nog niet eens verstreken is en dat is heel irritant. Daarbij betalen wij doorgaans 2x per maand onze rekeningen en kijken wij niet eens elke dag op de mail. Als elk bedrijf waar wij zaken mee doen zulke grapjes heeft zijn we elke dag alleen nog maar bezig met administratief werk ipv de verzorging van ons vee.

Het is ook niet dat ik de andere kant van het verhaal niet snap, mijn vader is ook zzp'er in de bouw nota bene en ik weet echt wel hoe moeilijk het voor sommigen is.

En wat is je beweegreden om daar dan geen contact over op te nemen?


Dat hebben we al eens aangegeven em toen werd er heel laconiek op gereageerd. Iets in de trant van ooh sorry dat is vast een foutje geweest. Vervolgens gebeurd het zo weer.

Maar ik heb het topic geopend omdat ik wilde weten wat mijn rechten waren m.b.t. het incassobureau, dat weet ik nu dus ik laat het berder hierbij.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:40

Sastaic schreef:
Happinez schreef:
_/-\o_
Amen

Werk is geleverd ( zover ik begrijp uit je bericht ) dus waarom doe je dan moeilijk over een betalingstermijn ? Als je werk laat uitvoeren weet je dat je moet betalen , kan je dat niet ? laat het dan niet uitvoeren.

Wij sturen zelf altijd eerst 2 herinneringen en dan een aanmaning, wel zo netjes in mijn ogen maar je wordt soms wel moe van lakse betalers dat je die aanmaning het liefst direct stuurt }:)


Wij zijn doorgaans absoluut geen lakse betalers. Maar het is toch niet normaal dat je in totaal 9 dagen 3 aanmaningen stuurt en daarna er een incassobureau opaf stuurt?


Je hoort mij nergens zeggen dat dat normaal is, iets langere betalingstermijn en eest 2 normale herinneringen zijn in mijn ogen schappelijker naar je klanten toe.
Maar anderzijds werk is geleverd en als je dat netjes binnen de gestelde betalingstermijn had betaald was dat helemaal niet aan de orde geweest toch ?

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot en 57 bezoekers