werkjaren eisen na opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

werkjaren eisen na opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 16:40

Beste,

Mag een Belgische werkgemer eisen dat je na een bepaalde kortdurende (3 daagse) opleiding minimum een bepaalde tijd voor hun moet werken?

Als jullie handige tips of een link hebben hoor ik het graag
Laatst bijgewerkt door Furrow op 09-01-18 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:55

Je bedoelt werkgever?

Als die werkgever de kosten van de opleiding heeft betaald, dan kan dat. Maar dan zou dit ook van te voren besproken en vastgelegd moeten zijn

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:57

Setteli schreef:
Je bedoelt werkgever?

Als die werkgever de kosten van de opleiding heeft betaald, dan kan dat. Maar dan zou dit ook van te voren besproken en vastgelegd moeten zijn


Mocht je toch eerder weg willen, dan is er vaak nog een afspraak dat je een (deel) van de opleidingskosten terug betaald en zo vrij bent om te gaan.

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: werkjaren eisen na opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:00

Ja dat kan( Vaak wordt dit van te voren besproken). Ik weet niet of je werkgever je opleiding heeft betaald? Dan is dit namelijk gebruikelijk. Mocht je eerder willen stoppen dan betaal je een deel van je opleiding terug.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:05

Dan kennen we in NL ook wel. Maar dan gaat het toch over serieuze opleidingen met serieuze cursuskosten. Dat matcht niet met 3 dagen opleiding.Wat gaan ze je in 3 dagen leren dat het zo waardevol is? Hersenchirurgie? Rakettechnologie?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: werkjaren eisen na opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:07

Wanneer de opleiding (deels) door de werkgever wordt betaald, dan lijkt mij dat ze daar ook eisen tegenover mogen stellen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:07

Meestal wordt dit vastgelegd, is dit in jouw geval ook zo?
Als er geen afspraken zijn gemaakt weet ik niet wat de regels zijn.....

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:12

Setteli schreef:
Je bedoelt werkgever?

Als die werkgever de kosten van de opleiding heeft betaald, dan kan dat. Maar dan zou dit ook van te voren besproken en vastgelegd moeten zijn


Oeps klopt, :+

Het gaat inderdaad vastgelegd worden, maar voor ik in overleg ga wil ik graag weten wat mijn rechten zijn (in het cao is er niets te vinden en ik zit niet bij de vakbond).
De werkgever betaald inderdaad de opleiding volledig en gaat over een groot bedrag.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:15

Furrow schreef:
Oeps klopt, :+

Het gaat inderdaad vastgelegd worden, maar voor ik in overleg ga wil ik graag weten wat mijn rechten zijn (in het cao is er niets te vinden en ik zit niet bij de vakbond).
De werkgever betaald inderdaad de opleiding volledig en gaat over een groot bedrag.


Dan kan ik me er iets bij voorstellen ja. Is ook niet zo ongebruikelijk, hoewel je om het precies te kunnen beoordelen zult moeten weten hoeveel maanden je dan minstens moet blijven en hoeveel het kost als je voor die tijd toch vertrekt.

Voorbeeld: ik schrijf bij ons dure opleidingen (meer dan 10.000,00) in een jaar of 3 af. Dus elke maand dat je na afronding bij ons blijft werken wordt je 'schuld' 1/36ste kleiner. Vertrek je voor die tijd dan tel ik hoeveel 36sten ik nog van je tegoed heb. Die verhaal ik dan op je. Als jij slim bent laat jij natuurlijk je nieuwe werkgever die rekening betalen.....maar dat is weer een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 09-01-18 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:17

Volgens mij ben je daar zelf bij, hoewel er vast wel jurisprudentie bestaat.

Gebruikelijk is dat er een termijn wordt afgesproken en een afbouw, dus b.v.: jaarcontract - werkgever betaald cursus á (vul bedrag in) - als je tijdens of direct na opleiding stopt betaal je zelf 100% terug, na halfjaar 50% en na een jaar 0%

Dat teken je gezamenlijk en dat is dan de afspraak. Soms vermeld een CAO ook opleidingsafspraken. Kan je ook mooi voorbeelden uit halen trouwens, b.v als jouw bedrijf geen CAO heeft, kijk dan naar een CAO uit soortgelijke branche.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:22

Kelly_ann schreef:
Meestal wordt dit vastgelegd, is dit in jouw geval ook zo?
Als er geen afspraken zijn gemaakt weet ik niet wat de regels zijn.....


Omdat er heen en terug heel wat overleg is, heb ik zelf het gevoel dat er niet echt afspraken bestaan.
De opleiding was een eis van mij en nu twijfel ik wel, ik heb geen toekomstbril dus als ik binnen een half jaar ontevreden in mijn werksituatie ben dan is 2300 een flinke hap om te betalen

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:23

Hier bij ons is dat ook zo. Werkgever betaalt mijn opleiding en die "schuld" wordt kwijtgescholden als ik 2 jaar in dienst blijf na het afronden van de opleiding. Als ik eerder weg ga moet ik naar rato terug betalen. :j Gaat wel om een dure (6.000 euro) opleiding van 2,5 a 3 jaar (deeltijd master).

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:25

Cowboy55 schreef:
Furrow schreef:
Oeps klopt, :+

Het gaat inderdaad vastgelegd worden, maar voor ik in overleg ga wil ik graag weten wat mijn rechten zijn (in het cao is er niets te vinden en ik zit niet bij de vakbond).
De werkgever betaald inderdaad de opleiding volledig en gaat over een groot bedrag.


Dan kan ik me er iets bij voorstellen ja. Is ook niet zo ongebruikelijk, hoewel je om het precies te kunnen beoordelen zult moeten weten hoeveel maanden je dan minstens moet blijven en hoeveel het kost als je voor die tijd toch vertrekt.

Voorbeeld: ik schrijf bij ons dure opleidingen (meer dan 10.000,00) in een jaar of 3 af. Dus elke maand dat je na afronding bij ons blijft werken wordt je 'schuld' 1/36ste kleiner. Vertrek je voor die tijd dan tel ik hoeveel 36sten ik nog van je tegoed heb. Die verhaal ik dan op je. Als jij slim bent laat jij natuurlijk je nieuwe werkgever die rekening betalen.....maar dat is weer een heel ander verhaal.


Nee gelukkig is het zo duur niet, maar in mijn werkveld is het niet echt voorkomend dat deze opleidingen worden uitgegeven.

Danku voor jullie informatie, ik heb er veel van bijgeleerd. *\o/* ik dacht echt dat dit niet "mocht"

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: werkjaren eisen na opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:28

Wanneer het dit bedrag is dan zou ik proberen af te spreken dat het een korte periode is van terugbetalen. Zodat er elke maand een bedrag van de schuld word afgeschreven, dan weet je precies waar je aan toe bent mocht je toch tegen een andere baan aanlopen. En wanneer je nu al twijfelt over je werk is het misschien verstandig om die opleiding te laten wezen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:29

Cowboy55 schreef:
Dan kennen we in NL ook wel. Maar dan gaat het toch over serieuze opleidingen met serieuze cursuskosten. Dat matcht niet met 3 dagen opleiding.Wat gaan ze je in 3 dagen leren dat het zo waardevol is? Hersenchirurgie? Rakettechnologie?


drie daagse cursussen kunnen aardig prijzig worden, zeer zeker als daar overnachtingen bij zitten.
Ik heb zelf 2daagse squeme procesmanagement gedaan in het verleden.. zonder de kosten van de maaltijden en overnachtingen kostte die opleiding toentertijd al ruim 1500 euro.

Nu viel dat binnen het jaarlijkse opleidingsbudget en visie voor de afdeling proces en middle management, dus werd er niets tegenovergesteld.. maar zou deze cursus op persoonlijk verzoek zijn of individueel, zeker aan het begin als je net bij een bedrijf komt werken.. dan kan ik mij voorstellen dat er een afschrijving op zit.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:30

Gaat het over een opleiding van 3 dagen die 2300 euro kost? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit een termijn tegenovergesteld voor gekregen. Welke termijn stellen ze voor? Als dat tot max een half jaar is, dan lijkt het mij nog wel uit te houden om dat uit te zingen daar, ook al ben je misschien niet meer helemaal tevreden. Op zich niet geheel onlogisch dat ze er iets aan vast hangen, ik weet ook niet hoe lang je daar al werkt? Als je nog maar net nieuw bent, kan ik mij voorstellen dat ze dat nog niet zo maar 'weg geven'. Als jij dat niet ziet zitten, gewoon aangeven dat je daar niet mee akkoord gaat. En bekijken hoeveel de opleiding voor jou waard is.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:35

Wat opletten met voorgaande antwoorden, die kloppen niet helemaal.

Belangrijkste vraag voor jou: hoeveel kost de opleiding? In België bestaat er het "scholingsbeding", dat inderdaad regelt dat de opleidingskost moet terugbetaald worden indien je je ontslag geeft binnen een bepaalde termijn na de opleiding. Hier zijn echter een aantal belangrijk voorwaarden aan verbonden, en één daarvan is de kostprijs van de opleiding. Als die niet hoger ligt dan het dubbel van het gemiddeld minimum maandinkomen (zijnde 3.125,18 € op 1 juni 2017), dan is een scholingsbeding (zelfs al is het opgenomen in contract) volledig nietig. Er zijn nog wat voorwaarden, maar voor jou gaat die kostprijs de belangrijkste zijn.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:36

Even kort;

Jij wil ergens gaan werken en verlangd van de werkgever dat deze jouw opleiding betaald.

Dan kan je toch op z'n minst verwachten dat de werkgever dan op zijn beurt eist dat je er minimaal x-tijd gaat werken.
Dat is heel normaal, de werkgever investeert in jou en jij kan de investering terugverdienen voor hem, maar dat is niet met een maandje gebeurd.

Meestal worden hierover afspraken gemaakt indien je gedurende de termijn alsnog weg wil, elke zoveel maanden betaal je dan minder terug aan de werkgever.
Wat ook wel gebeurd is dat je naar een andere werkgever overstapt in eenzelfde functie de nieuwe werkgever het resterende deel van de kosten betaald.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:42

ingvdh schreef:
Even kort;

Jij wil ergens gaan werken en verlangd van de werkgever dat deze jouw opleiding betaald.


Het kan ook zijn dat de werkgever wil dat je een cursus volgt in belang van je functie. Dat weeg je ook mee in de overeenkomst. Wie heeft er belangen bij de opleiding. Is de cursus alleen toepasbaar in dat bedrijf dan is er meer belang bij werkgever. Buiten de organisatie is de cursus namelijk weinig waard.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:44

Izzy19 schreef:
Gaat het over een opleiding van 3 dagen die 2300 euro kost? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit een termijn tegenovergesteld voor gekregen. Welke termijn stellen ze voor? Als dat tot max een half jaar is, dan lijkt het mij nog wel uit te houden om dat uit te zingen daar, ook al ben je misschien niet meer helemaal tevreden. Op zich niet geheel onlogisch dat ze er iets aan vast hangen, ik weet ook niet hoe lang je daar al werkt? Als je nog maar net nieuw bent, kan ik mij voorstellen dat ze dat nog niet zo maar 'weg geven'. Als jij dat niet ziet zitten, gewoon aangeven dat je daar niet mee akkoord gaat. En bekijken hoeveel de opleiding voor jou waard is.


Hij kost voor 3 dagen 4600

Ik werk er een jaar met positief assesment

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:47

Kelly_ann schreef:
ingvdh schreef:
Even kort;

Jij wil ergens gaan werken en verlangd van de werkgever dat deze jouw opleiding betaald.


Het kan ook zijn dat de werkgever wil dat je een cursus volgt in belang van je functie. Dat weeg je ook mee in de overeenkomst. Wie heeft er belangen bij de opleiding. Is de cursus alleen toepasbaar in dat bedrijf dan is er meer belang bij werkgever. Buiten de organisatie is de cursus namelijk weinig waard.


Het is zeker van belang voor mijn functie en heeft een groot return on investment (het is een management certificaat waar je de software bij krijgt)
Maar natuurlijk heb ik er ook voordeel aan dat het op mijn cv staat.

Termijn dat ze eisen weet ik nog niet
Laatst bijgewerkt door Furrow op 09-01-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:51

Florenc schreef:
Wat opletten met voorgaande antwoorden, die kloppen niet helemaal.

Belangrijkste vraag voor jou: hoeveel kost de opleiding? In België bestaat er het "scholingsbeding", dat inderdaad regelt dat de opleidingskost moet terugbetaald worden indien je je ontslag geeft binnen een bepaalde termijn na de opleiding. Hier zijn echter een aantal belangrijk voorwaarden aan verbonden, en één daarvan is de kostprijs van de opleiding. Als die niet hoger ligt dan het dubbel van het gemiddeld minimum maandinkomen (zijnde 3.125,18 € op 1 juni 2017), dan is een scholingsbeding (zelfs al is het opgenomen in contract) volledig nietig. Er zijn nog wat voorwaarden, maar voor jou gaat die kostprijs de belangrijkste zijn.


Super, bedankt voor deze informatie!

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:58

ù
Furrow schreef:
Hij kost voor 3 dagen 4600


Ik ga er vanuit dat je ook meer verdient dan 34.180 €/jaar?

Zo ja, dan heeft je werkgever volledig het recht een scholingsbeding op te leggen. Dat valt onder een heel aantal voorwaarden, die je makkelijk op internet kan terug vinden. Belangrijk: maximumduur = 3 jaar, met afnemende terugbetalingseisen (80% bij vertrek voor 1/3 van de periode, 50% bij vertrek tussen 1/3 en 2/3, 20% bij vertrek na 2/3).

Even goed over nadenken dus :j

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Re: werkjaren eisen na opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:35

Aan de andere kant: als het daadwerkelijk een cursus is die ook voor andere bedrijven van belang is mag het in een succesvolle sollicitatieprocedure niet al te moeilijk zijn om eventuele kosten bij deze werkgever te laten betalen door een toekomstig werkgever.

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:54

Hier in nederland wel.

Mijn werkgever betaald mijn vrachtwagen rijbewijs en "inruil" daarvoor moet ik tekenen voor 3 jaar.

Ik vindt het wel fijn 3jaar zekerheid op werk gebied.