Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 13:32

Ik heb een Google adsense account dat me een klein extraatje geeft op jaarbasis, maar ik vraag me heel erg af, valt het bedrag dat nog op het adsense account staat onder vermogen of onder inkomsten? Dit is erg belangrijk voor mij om te weten on dat ik in het geval van inkomen risico ga lopen op het verliezen van mijn huursubsidie.

Als iemand mij daar toevallig wat meer over kan vertellen ben ik erg geholpen.

Thanks!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:46


Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:10

Beide? Het zijn inkomsten en die inkomsten behoren tot je vermogen.
Stel dat je er in een jaar 50.000 euro mee verdient, maar dat het bedrag niet is uitgekeerd, dan heb je 50.000 euro inkomsten én het behoort tot je vermogen (maar ze kijken naar 1 januari, dus dat vermogen begin je pas een jaar later te merken).

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 22:18

Thanks Vanillia!

Tiggs, een vermogen hoeft niet per se op je bankrekening te staan, het kan bijvoorbeeld ook cryptocurrency zijn wat uitsluitend vermogen is, een vermogen wordt bij mijn weten pas een inkomen op het moment dat dit vermogen op de bankrekening wordt gestort.

De belastingdienst ziet ook een duidelijk verschil tussen inkomsten en vermogen. Een vermogen is een bedrag dat min of meer vast staat, dit kan zijn op een spaarrekening of bijvoorbeeld een huis, in dit geval staat het geld niet op mijn rekening maar op een account op google adsense, ik kan er dus niet bij tenzij ik het uit laat keren. Als ik het uit laat keren is het uiteraard een inkomen, maar of het dit ook is zolang het bij google adsense staat, was voor mij de grote hamvraag omdat ik aan een bepaald limiet voor inkomsten zit wil ik recht blijven behouden op mijn huursubsidie. Nu gaat het om nog geen 200 euro per jaar maar die ene 200 euro kan maken dat ik 3000 euro op jaarbasis misloop in huursubsidie. Daarom dat ik hoopte dat, zolang het op google adsense staat, nog onder vermogen valt en niet onder inkomsten.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:22

@Xyris: voor inkomen wordt er volgens mij gekeken naar het moment waarop je recht krijgt op het geld. Als je in 2017 werkt en je krijgt pas in maart 2018 betaald, is het inkomen uit 2017.
Dat vermogen niet op je rekening hoeft te staan snap ik ook wel ;)

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 22:31

Oke dank je, bij mij zijn er vragen gekomen op het moment dat ik met crypto currency begon te werken, dit wordt juist gezien als beleggen en daardoor vermogen. In mijn beleving is google adsense dan wel geen beleggen, maar het geld staat, net zoals bij crypto currency, online.

En sorry :+ ik heb zelf vroeger de nodige fouten gemaakt m.b.t. de belastingdienst en zelfs nu is het voor mij af en toe nog echt koffiedik kijken (ik zie de logica gewoon niet |o ) Vandaar mijn aanname en mijn uitleg m.b.t. het vermogen :o.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:12

het lijkt mij sterk dat 200 euro meer inkomen per jaar zorgt voor een daling van je huurtoeslag van 3000 euro.

Weet je zeker dat je bij mijn toeslagen je juiste inkomen hebt vermeld? Zit je volgens je zelf bijna op de grens van geen recht..dan kan het niet zo zijn dat je met 200 euro onder de grens 3000 per jaar krijgt..dat hoort veel en veel lager te zijn

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 19:34

Nee hoor, ik zit er meer onder, op dit moment is er sprake van een kleine 200 euro per jaar dat ik verdien met adsense maar mijn werk is nog niet klaar dus dat bedrag kán omhoog gaan en hoeveel dat is is onvoorspelbaar, better safe then sorry

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:29

Zoek eens onder de term 'boxhoppen'.

Ik vind het geen taal...

Box 1 gaat over inkomen plus woning.
Box 2 heb ik nooit iets mee te maken gehad.
Box 3 gaat over vermogen, spaargeld, aandelen, obligaties etc.

En soms kun je zaken verhuizen van box 1 naar 3 of andersom.
Als je huursubsidie afhankelijk is van box 1 en box 3 is niet relevant kan 'boxhoppen' zin hebben.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:31

Ik zou het de belastingdienst zelf even vragen dmv een telefoontje :)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:52

Tiggs schreef:
@Xyris: voor inkomen wordt er volgens mij gekeken naar het moment waarop je recht krijgt op het geld. Als je in 2017 werkt en je krijgt pas in maart 2018 betaald, is het inkomen uit 2017.
Dat vermogen niet op je rekening hoeft te staan snap ik ook wel ;)

Nope, het moment van betalen geldt (voor de belastingdienst).
Als ik mijn salaris van december in januari betaald krijg, hoort deze bij het nieuwe jaar (als inkomen).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:42

Tiggs schreef:
Beide? Het zijn inkomsten en die inkomsten behoren tot je vermogen.
Stel dat je er in een jaar 50.000 euro mee verdient, maar dat het bedrag niet is uitgekeerd, dan heb je 50.000 euro inkomsten én het behoort tot je vermogen (maar ze kijken naar 1 januari, dus dat vermogen begin je pas een jaar later te merken).


Ik denk ook dat het beide is.

Citaat:
bij mij zijn er vragen gekomen op het moment dat ik met crypto currency begon te werken, dit wordt juist gezien als beleggen en daardoor vermogen. In mijn beleving is google adsense dan wel geen beleggen, maar het geld staat, net zoals bij crypto currency, online.


Het is geen belegging want met beleggen gebruik je eigen geld om te beleggen (en er komt geen arbeid bij kijken), hier doe je 'arbeid' en krijg je daar geld voor, inkomsten dus. Vervolgens staan de inkomsten op een persoonlijk account en behoort het dus tot je vermogen, ook al staat het niet op een betaal- of spaarrekening en zit het niet in je sok. Dat het enkel online staat maakt dus niet uit, het is nou eenmaal van jou/staat op jouw naam.

Dus du moment dat het op je account bijgeschreven wordt behoort het tot inkomsten en vermogen. M.i.

koeien op de weg...

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:33

GDG schreef:
Dus du moment dat het op je account bijgeschreven wordt behoort het tot inkomsten en vermogen. M.i.


box 1 of box 3?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:57

Janneke2 schreef:
GDG schreef:
Dus du moment dat het op je account bijgeschreven wordt behoort het tot inkomsten en vermogen. M.i.


box 1 of box 3?

Het is beide toch? Alleen niet in hetzelfde jaar. In het jaar dat je het ontvangt/verdient zit het in box 1 en zit het nog niet in box 3, de peildatum voor box 3 is immers 1 januari en toen had TS het nog niet verdiend. Voor het volgende jaar zit het in box 3 omdat het dan op 1 januari al op haar account stond.

koeien op de weg...

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:18

Brainless schreef:
Tiggs schreef:
@Xyris: voor inkomen wordt er volgens mij gekeken naar het moment waarop je recht krijgt op het geld. Als je in 2017 werkt en je krijgt pas in maart 2018 betaald, is het inkomen uit 2017.
Dat vermogen niet op je rekening hoeft te staan snap ik ook wel ;)

Nope, het moment van betalen geldt (voor de belastingdienst).
Als ik mijn salaris van december in januari betaald krijg, hoort deze bij het nieuwe jaar (als inkomen).


Oh, interessant, ik ga toch eens verder zoeken (nu wil ik het zeker weten ook ;) )

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:21

box 3 heeft geen peildatum: je geeft op 'wat je spaarsaldo is plus de waarde van beleggingen' per 1/1 en per 31/12.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Adsense, niet-uitgekeerd geld, inkomsten of vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:39

En voor TS: misschien toch verstandig professioneel advies in te winnen.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers