Hoe zit examenjaar VMBO TL eruit voor vak Beeldend vorming?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Hoe zit examenjaar VMBO TL eruit voor vak Beeldend vorming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 16:32

Hey Bokkers...

Mijn zoon van 16 zit in VMBO TL 3e jaar en moet zijn pakket voor volgend jaar, het examenjaar kiezen.Op zich heeft hij een aardige keuze alleen voor zijn laatste vak zit hij te twijfelen tussen geschiedenis en beeldend vorming. Zoon wil hierna richting MBO-theater of richting fotografie/film. Dus ons leek BV een goed creatief vak. maar.. hij komt op school er niet echt achter wat er nu precies als examen gevraagd wordt bij BV. Ik dacht dat het vooral een praktijk examen was, dus een werkstuk maken met bijbehorend verslag. maar docent heeft iets gezegd over "er zit ook theorie bij".

dus beste Bokkers... wie doet of heeft de afgelopen jaren BV als eindexamen vak op VMBO TL nivo gehad en kan ons iets meer vertellen over de inhoud hiervan. MN het examen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Hoe zit examenjaar VMBO TL eruit voor vak Beeldend vorming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:35


Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 16:40

Ja ik heb zelfs examens gevonden... maar hij wil graag weten hoe dit in de praktijk werkt. Want hij komt nu termen tegen op die examens die hij tot nu toe totaal niet gehad heeft. BV heeft vooral uit "knutselen" bestaan. En de site die jij aanreikt staat zoveel info in... Dus het is ons erg onduidelijk hoe zoon ooit al die theoretische stof moet gaan krijgen...

En aangezien het nogal een praktijkgerichte man is... zou hij graag wat ervaringen van leerlingen willen horen.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:42

Heb er zelf geen ervaring mee maar 'van horen zeggen' best pittig, veelal kunstgeschiedenis.
Natuurlijk wel zo aangeboden dat het goed te doen is in een jaar.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:47

Van wat ik weet is dat het examen uit twee delen bestaat: praktijk en theorie. Er wordt een opdracht gegeven waar een leerling x uur de tijd voor krijgt. Daarnaast een stuk kunstgeschiedenis waar ze dus ook theorieles voor hebben gevolgd.
Waarom vraag je zelf de docent niet? Die kan het toch het beste uitleggen?

Edit: die praktijkopdracht wordt zo vaag mogelijk gehouden, zodat een leerling echt de ruimte krijgt om creatief te denken en verschillende technieken toe te kunnen passen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 16:49

Dieselpaard schreef:
Van wat ik weet is dat het examen uit twee delen bestaat: praktijk en theorie. Er wordt een opdracht gegeven waar een leerling x uur de tijd voor krijgt. Daarnaast een stuk kunstgeschiedenis waar ze dus ook theorieles voor hebben gevolgd.
Waarom vraag je zelf de docent niet? Die kan het toch het beste uitleggen?



Thanks. Ja heeft ie ook gedaan, maar docent had gister weinig tijd en was nogal kort van stof... helaas. Dus ik probeer zoon ook aan te moedigen nogmaals te vragen.

En ja geschiedenis of kunstgeschiedenis... dat laatste lijkt mij voor het vakgebied waar hij in wil gaan passender...

Thanks voor de edit... creatief is ie wel...

**lastig hoor al die keuzes... man man **

Anoniem

Re: Hoe zit examenjaar VMBO TL eruit voor vak Beeldend vorming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:54

Op de school waar ik werk wordt ook beeldende vorming gegeven als examenvak.

Bij ons krijgen ze buiten praktische lessen ook theorie lessen.

We hebben 3 toetsweken op school (november/januari/maart) en daar heeft het vak beeldende vorming een theorietoets.
Daarbuiten maken ze door het jaar heen wat opdrachten en vanaf deze week beginnen ze aan hun eindproduct.

Wanneer je bv kiest omdat je dat er wel even bij kunt doen dan kom je van een koude kermis thuis. Het is best een pittig vak waar je zowel praktisch als theoretisch wel wat voor moet doen.