Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
FennyPower

Berichten: 1446
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 19:23

Geen idee of dit hier mag.?

Ik moet mijn frustratie echt even van mij afschrijven. Ik ben 16 jaar en zit inmiddels 4 jaar op een praktijk (vmbo) school en krijg alleen simpel werk en geen uitdaging.
Het werk wat ik krijg is dit zeg maar...
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Mijn doelen op deze school besprak ik met mijn vorige mentor. het doel was om afgelopen jaar naar een volgende (mbo) school te gaan een jaar eerder dan de rest. Maar dit ging met enorm veel moeite.. Wij moesten maar druk leggen dat zij het ging regelen dat we een gesprek konden krijgen met de persoon van onze school die mensen overlaat stromen en die druk is omdat ze het beloofd had en altijd dingen beloofd en gewoon niet na komt.
Tijdens het gesprek noemde de persoon die het overstromen regelt dat je met alles op een niveau moet zitten.
Zo dus wiskunde (rekenen) ik had me er zo op verheugd dit jaar al van school af te mogen hier.. maar Not.. alles wat ze had gezegd had was nog niet eens waar, ik kon niet eens overstromen en dit riep ze al 2 jaar als mentor te zeggen.
Ik heb wel aangegeven dat ik uitdaging wil. Moeilijkere werk/huiswerk. Want ik zal me niet meer 100% in zetten voor dit ik wil graag leren..
Dus dit had ze beloofd maar helaas kwam dit ook niet goed.. Nog steeds maak ik regelmatig de werkbladen die ik al gemaakt heb, of gewoon ander makkelijk werk.
Ik vindt het niet echt geweldig meer ik heb het minder mijn zin op school, elke les maar weer opnieuw aangeven ik heb dit al gedaan of dit is te makkelijk. ''Maak het maar gewoon.'''
Rekenen is iets wat ik moeilijk vindt en graag hoger in wil gaan scoren, met dit werk lukt dit zeker maar ik wil uitdaging/uitleg/hulp hierin.
Want zo kan ik nooit naar een volgende school de opleiding volgen die ik graag zou willen volgen..

Nu afgelopen week had ik weer deze les en waren er 2 leerlingen uit de eerstejaars verdeeld in onze lokaal en die zaten daar gewoon met het werk boek die ik eigenlijks zou moeten hebben.. ''het niveau voor het mbo..''
Ik heb er wat van gezegd zei die leraar dood leuk '' ja hun zijn later dan jullie op school gekomen en kunnen de nieuwe methode volgen. Dit hadden ze toen bij jullie nog niet geregeld. '' Ik ben echt zo boos erom.... Want 4 jaar al deze tuk niveau doen is gewoon niks en dat die eerste jaartjes zo een mbo boek krijgen..

Nu zeiden ze dat ik dan eind dit jaar over mag maar nu ik een nieuwe mentor heb weet zij dit ook niet dat dit afgesproken is en zij is ook niet de makkelijkste dus gaat het weer met veel moeite komen ben ik bang..
Ik ben bang dat ik er niet ga komen bij een volgende school kwa werk nu, als ik nu zo in een keer moeilijk werk zou krijgen zou mijn hoofd in een keer ontploffen van de getallen na 4 jaar dit gedaan te hebben en een beetje in de les door het raam naar buiten te kijken.

Ik weet niet meer wat ik kan doen en wou dit toch even kwijt..
Weten jullie nog iets wat voor stappen ik kan ondernemen samen met mijn ouders?.

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /


MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:26

Welke stappen hebben je ouders al ondernomen? Zijn die al in gesprek geweest op school?
Hoe scoor je op toetsen en dan niet op 1 vak maar op alles? Scoor je op alle vakken bovengemiddeld of zijn het er een paar?

Ik zou eens met je ouders in gesprek gaan als je dit nog niet hebt gedaan. Vervolgens kunnen zij misschien met je mentor of de directeur in gesprek en eens over al je schoolresultaten praten.
Als de school vindt dat je inderdaad een niveau hoger mag of er een verkorte manier is om naar het mbo te gaan, zullen ze dat vast tegen je ouders kunnen zeggen.

Soms zijn onderwerpen voor leerlingen makkelijk, maar zijn andere dingen juist weer wat lastiger. Daarom is het altijd belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken. Wel ben ik het met je eens dat het onzin is om te makkelijk werk te moeten doen, daar kun je dus het beste over in gesprek gaan :)

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

FennyPower

Berichten: 1446
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 19:35

MerleSimone schreef:
Welke stappen hebben je ouders al ondernomen? Zijn die al in gesprek geweest op school?
Hoe scoor je op toetsen en dan niet op 1 vak maar op alles? Scoor je op alle vakken bovengemiddeld of zijn het er een paar?

Ik zou eens met je ouders in gesprek gaan als je dit nog niet hebt gedaan. Vervolgens kunnen zij misschien met je mentor of de directeur in gesprek en eens over al je schoolresultaten praten.
Als de school vindt dat je inderdaad een niveau hoger mag of er een verkorte manier is om naar het mbo te gaan, zullen ze dat vast tegen je ouders kunnen zeggen.

Soms zijn onderwerpen voor leerlingen makkelijk, maar zijn andere dingen juist weer wat lastiger. Daarom is het altijd belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken. Wel ben ik het met je eens dat het onzin is om te makkelijk werk te moeten doen, daar kun je dus het beste over in gesprek gaan :)


Op toetsten scoor ik tussen de 7 en de 10. het is verschillend de ene keer een 10 andere keer een 8 etc.
De school (mentor toen) heeft tijdens een apart gesprek die mijn ouders aangevraagd hebben duidelijk gezegd dat ik het aan kan en dat ze het ging regelen. en heeft mij met mijn ouders naar een open dag van de school gestuurd. En dat alleen mijn rekenen het enigste nog is wat omhoog moet maar totaal geen ondersteuning en uitdaging krijg.

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:37

Een niveau hoger binnen het vo lijkt mij ivm je leeftijd geen optie. Je bent 16 dan wordt opstormen naar vmbo bk lastig. Dan zou je moeten beginnen in de derde klas maar dat is ivm je leeftijd/achtergrond wel lastig.
Welke fase zit jij op school? Loop je al beroepsgerichte stages? Weet niet of jou school dit doet maar vaak doorlopen praktijkscholen stappen richting een startbekwaamheidsopleoding of een andere passende (werk) plek.

FennyPower

Berichten: 1446
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 19:43

lenaa_tje schreef:
Een niveau hoger binnen het vo lijkt mij ivm je leeftijd geen optie. Je bent 16 dan wordt opstormen naar vmbo bk lastig. Dan zou je moeten beginnen in de derde klas maar dat is ivm je leeftijd/achtergrond wel lastig.
Welke fase zit jij op school? Loop je al beroepsgerichte stages? Weet niet of jou school dit doet maar vaak doorlopen praktijkscholen stappen richting een startbekwaamheidsopleoding of een andere passende (werk) plek.


Ze zeiden dat ik dan in niveau 1 zou beginnen als ik naar mbo zou gaan, op mijn school werken ze niet met fase's.. Ik heb geen idee eerlijk gezegd.
En over stage's je mag zelf een stage noemen en ze proberen het te regelen. niet perse beroepsgericht.

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:50

FennyPower schreef:
lenaa_tje schreef:
Een niveau hoger binnen het vo lijkt mij ivm je leeftijd geen optie. Je bent 16 dan wordt opstormen naar vmbo bk lastig. Dan zou je moeten beginnen in de derde klas maar dat is ivm je leeftijd/achtergrond wel lastig.
Welke fase zit jij op school? Loop je al beroepsgerichte stages? Weet niet of jou school dit doet maar vaak doorlopen praktijkscholen stappen richting een startbekwaamheidsopleoding of een andere passende (werk) plek.

Ze zeiden dat ik dan in niveau 1 zou beginnen als ik naar mbo zou gaan, op mijn school werken ze niet met fase's.. Ik heb geen idee eerlijk gezegd.
En over stage's je mag zelf een stage noemen en ze proberen het te regelen. niet perse beroepsgericht.

Hoeveelste jaar ben je dan? Dit is je 4e jaar oo school?
Naar mijn idee is het normaal dat je op 17e/18e doorstroomt naar wat kan zijn vervolgopleiding. Niveau 1(of entree) lijkt mij daarin ook niet vreemd.
Maar ik denk niet dat dit het enige is wat jij hebt oo school. Je hebt denk ik ook vakken gericht op praktijk.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:52

Ik zou hier als ouder niet heel blij van worden :n Kijk als dat je max is, prima dan is het helemaal goed. Maar ik heb het gevoel dat dit echt te makkelijk is voor je en dan is het logisch dat je je gaat vervelen. Hoe ben je hier terecht gekomen? Het is toch zonde om je tijd te verdoen met dingen die je prima kunt. Sta je in al je vakken (ongeveer) even sterk? Ben je de enige in je klas die hier over klaagt? Anders eens met je leraren om de tafel gaan zitten en vragen of ze je iig werk willen geven waar je mee verder kunt.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:01

Ik ken het huidige nivo vmbo niet maar dit was voor mij destijds 4 e klas lagere school werk zo ongeveer. Nu te vergelijken met groep 6.

Ik zou toch echt samen met je ouders een gesprek aangaan zodat je hoger in nivo komt. Desnoods een andere school dan deze. Maar ik neem aan dat je hier wel met een reden heen bent gegaan ooit?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:07

karuna schreef:
Ik ken het huidige nivo vmbo niet maar dit was voor mij destijds 4 e klas lagere school werk zo ongeveer. Nu te vergelijken met groep 6.

Ik zou toch echt samen met je ouders een gesprek aangaan zodat je hoger in nivo komt. Desnoods een andere school dan deze. Maar ik neem aan dat je hier wel met een reden heen bent gegaan ooit?

Ts zegt dat ze zit op een praktijk school dat is niet te vergelijken met dat wat jij nu benoemt.
Ts heeft hier dus ook een beschikking voor. Je kan niet zomaar naar de praktijkschool. Is denk ik te te vergelijken met vso vroeger al weet ik dat niet helemaal zeker.

FennyPower

Berichten: 1446
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 20:09

chocobroodje schreef:
Ik zou hier als ouder niet heel blij van worden :n Kijk als dat je max is, prima dan is het helemaal goed. Maar ik heb het gevoel dat dit echt te makkelijk is voor je en dan is het logisch dat je je gaat vervelen. Hoe ben je hier terecht gekomen? Het is toch zonde om je tijd te verdoen met dingen die je prima kunt. Sta je in al je vakken (ongeveer) even sterk? Ben je de enige in je klas die hier over klaagt? Anders eens met je leraren om de tafel gaan zitten en vragen of ze je iig werk willen geven waar je mee verder kunt.


Ik sta met alle vakken even hoog, behalve rekenen om deze reden..
Op mijn vorige school merkten ze dat als ik gelijk naar het mbo ging veel moeite zou gaan krijgen met leren dus deze keus voor deze school is gemaakt door hun.
Rekenen is niet het best maar ben zeker bereid om eraan te werken als ik de juiste uitleg en ondersteuning erin krijg.
Nee er zijn nog een paar anderen leerlingen die dit ook vreselijk irritant vinden en onwijs makkelijk..

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:09

Dat is wel een frustrerende situatie zeg. Laat je ouders zeker vaak aan de bel trekken bij de mentor, de decaan en de directeur of conrector. Vraag een gezamelijk gesprek aan, waar jullie allemaal bij zijn.
Dan kun je samen een handelingsplan opstellen (dat moet er trouwens allang zijn volgens mij), waarin dan ook afgesproken kan worden wat je van week tot week kunt gaan doen in welke lessen.
Tip daarbij is om alles goed op te schrijven, zodat jullie allemaal een duidelijk plan hebben waarin gewoon staat 'week zoveel, les die en die voor rekenen'

Als ze al een goede methodes hebben, kun je daar toch gewoon ook mee werken, zou je zeggen.
(Lukt dat niet dan komen de leerplicht en de inspectie in zicht maar dat is wel een behoorlijk uiterste middel.)

Daarnaast zou je eens kunnen kijken bij de VAVO, en of die mogelijkheden zien? Misschien dat zij het wel zien zitten en kun je daar terecht.

En je kunt natuurlijk zelf een goede rekenmethode zoeken en met je ouders afspreken dat je daar een paar keer per week mee aan de gang gaat. (En/of eventueel bijles daarin.)
Zo hoort het natuurlijk niet: dit hoort op school gedaan te worden. Het is niet goed dat je op school zo onder je niveau werkt en dat er niet toegewerkt wordt naar het eindniveau wat jij zou willen.
Maar je wilt graag naar die vervolgopleiding, dus dat is misschien wel een goeie motivatie. En met 2 of 3 keer per week een uurtje geconcentreerd werken (of iedere dag een kwartier) kom je waarschijnlijk al aardig ver.
Dan kun je daarna misschien toch zo goed rekenen dat je bij je werk of een vervolgopleiding kunt laten zien dat je het goed kunt.

Enne... laat je niet kisten hoor! Je weet goed wat je wilt, je hebt zo te zien heel wat in je mars, je komt er hoe dan ook! Is het niet dit jaar op deze school dan wel via een andere weg. Dus als het frustrerend en vervelend wordt op school, zeg dan maar tegen jezelf "wacht maar, ik laat jullie nog wel eens zien wat ik allemaal kan!" Probeer daar je motivatie maar uit te halen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:09

Zoals gezegd ik ben niet meer echt bekend met de nivos van tegenwoordig. Maar lagere school, nu basisschool daar kregen wij dit soort dingen al. Praktijk school was toen zoals lts of huishoudschool waar je praktische dingen leerde (koken en zo voor meisjes bakken en techniek voor jongens) maar de basis was gelegd op de lagere school. Zelfs byzonder onderwijs tot 12 jaar kreeg dit al

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:13

Daarom vraag ik wat ook wat TS nog meer krijgt oo school.
Ik woon bij TS in de omgeving maar ik ben niet helemaal thuis in de praktijkscholen hier in mijn directe omgeving.
Wel in de buurt van mijn werk waar kinderen oo school ook veel praktijk etc krijgen. Leerlingen stellen samen doelen, hebben ook een ontwikkelingsplan etc. En werken toe naar of mbo of een werkplek.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:18

Wat doe je nu, VMBO basis beroepsgerichte leerweg? Doe je dit jaar examen?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

FennyPower

Berichten: 1446
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 20:19

Shadow0 schreef:
Dat is wel een frustrerende situatie zeg. Laat je ouders zeker vaak aan de bel trekken bij de mentor, de decaan en de directeur of conrector. Vraag een gezamelijk gesprek aan, waar jullie allemaal bij zijn.
Dan kun je samen een handelingsplan opstellen (dat moet er trouwens allang zijn volgens mij), waarin dan ook afgesproken kan worden wat je van week tot week kunt gaan doen in welke lessen.
Tip daarbij is om alles goed op te schrijven, zodat jullie allemaal een duidelijk plan hebben waarin gewoon staat 'week zoveel, les die en die voor rekenen'

Als ze al een goede methodes hebben, kun je daar toch gewoon ook mee werken, zou je zeggen.
(Lukt dat niet dan komen de leerplicht en de inspectie in zicht maar dat is wel een behoorlijk uiterste middel.)

Daarnaast zou je eens kunnen kijken bij de VAVO, en of die mogelijkheden zien? Misschien dat zij het wel zien zitten en kun je daar terecht.

En je kunt natuurlijk zelf een goede rekenmethode zoeken en met je ouders afspreken dat je daar een paar keer per week mee aan de gang gaat. (En/of eventueel bijles daarin.)
Zo hoort het natuurlijk niet: dit hoort op school gedaan te worden. Het is niet goed dat je op school zo onder je niveau werkt en dat er niet toegewerkt wordt naar het eindniveau wat jij zou willen.
Maar je wilt graag naar die vervolgopleiding, dus dat is misschien wel een goeie motivatie. En met 2 of 3 keer per week een uurtje geconcentreerd werken (of iedere dag een kwartier) kom je waarschijnlijk al aardig ver.
Dan kun je daarna misschien toch zo goed rekenen dat je bij je werk of een vervolgopleiding kunt laten zien dat je het goed kunt.

Enne... laat je niet kisten hoor! Je weet goed wat je wilt, je hebt zo te zien heel wat in je mars, je komt er hoe dan ook! Is het niet dit jaar op deze school dan wel via een andere weg. Dus als het frustrerend en vervelend wordt op school, zeg dan maar tegen jezelf "wacht maar, ik laat jullie nog wel eens zien wat ik allemaal kan!" Probeer daar je motivatie maar uit te halen.


Ik kon het niet beter omschrijven wat ik bedoelde maar precies dit!
En uiteraard blijven mijn ouders het melden..

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

FennyPower

Berichten: 1446
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 20:21

Wicky schreef:
Wat doe je nu, VMBO basis beroepsgerichte leerweg? Doe je dit jaar examen?


Praktijk onderwijs is zo uit mijn weg Opweg naar vmbo.. Terwijl ze toen aangaven vmbo.
Praktijk vakken hebben ze dus, examens doen ze pas echt wanneer je 18 bent hier. :?

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:22

Waarom zit je niet op een regulier VMBO?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

FennyPower

Berichten: 1446
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 20:23

@Wickey dat is de keus van mijn vorige school geweest..

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:27

FennyPower schreef:
@Wickey dat is de keus van mijn vorige school geweest..

Ik denk dat je echt met je ouders en je mentor om tafel moet. Jij wil wat en dat moet kunnen , zeker met de juiste begeleiding.
Heb je al een richting gekozen die je op wilt? Vanaf je 17e is het redelijk normaal dat je kan doorstromen naar mbo.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:28

Je komt niet zomaar op praktijkonderwijs terecht dus daar zullen gegronde redenen voor zijn.

Waarschijnlijk heb je een goede ontwikkeling doorgemaakt. Gezien je leeftijd zou je bijna klaar moeten zijn maar wat zijn je praktijkvakken hoe gaat dat?

Als je nu goed je best doet stroom je makkelijker in naar niveau 2. Dat lijkt me belangrijk. Je kan nu bij mijn weten niet zonder diploma van school en lijkt me niet verstandig.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:35

Praktijkonderwijs is een andere vorm van onderwijs. Qua niveau is het 'onder' vmbo om het oneerbiedig te zeggen. Er wordt vooral veel in praktijk geleerd en zo min mogelijk theorie gegeven. Praktijkonderwijs is 6 jaar en na 6 jaar (in het jaar dat je 18 wordt) krijg je een diploma en ga je aan het werk of naar mbo niveau 1. Je kan dus niet zomaar eerder naar het mbo.

Voor praktijkonderwijs heb je een indicatie nodig, dus niet elke leerling wordt toegelaten.

Dat heel even in het kort de theorie hoe het bij ons op school (ik werk er) geregeld is. Maar bij ons kunnen leerlingen wel doorstromen naar het vmbo (basis meestal) en dat wordt ook gestimuleerd. Ik snap niet zo goed waarom dat niet kan. Heb je ook al bij andere scholen geïnformeerd? Als blijkt dat je een ander niveau kan halen, is het toch raar dat aan het advies van de basisschool wordt vastgehouden?

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:38

Laat ze weer een NIO test bij je afnemen.

Voor de mensen die niet weten hoe het in elkaar steekt wat info:

Het praktijkonderwijs is voor leerlingen van wie na onderzoek is gebleken dat zij recht hebben op deze vorm van voortgezet onderwijs. Het onderzoek richt zich op de intelligentie en er wordt een didactisch onderzoek afgenomen. Het IQ van de praktijkschoolleerling ligt tussen 60 en maximaal 75-80.[2] Uit een didactisch onderzoek van de leerling moet blijken dat hij of zij een leerachterstand heeft van ten minste drie jaar, gemeten vanaf groep 8 in het basisonderwijs. Het didactisch onderzoek bestaat uit testen op leesniveau, spelling, rekenen en begrijpend lezen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:38

beert schreef:
Praktijkonderwijs is een andere vorm van onderwijs. Qua niveau is het 'onder' vmbo om het oneerbiedig te zeggen. Er wordt vooral veel in praktijk geleerd en zo min mogelijk theorie gegeven. Praktijkonderwijs is 6 jaar en na 6 jaar (in het jaar dat je 18 wordt) krijg je een diploma en ga je aan het werk of naar mbo niveau 1. Je kan dus niet zomaar eerder naar het mbo.

Voor praktijkonderwijs heb je een indicatie nodig, dus niet elke leerling wordt toegelaten.

Dat heel even in het kort de theorie hoe het bij ons op school (ik werk er) geregeld is. Maar bij ons kunnen leerlingen wel doorstromen naar het vmbo (basis meestal) en dat wordt ook gestimuleerd. Ik snap niet zo goed waarom dat niet kan. Heb je ook al bij andere scholen geïnformeerd? Als blijkt dat je een ander niveau kan halen, is het toch raar dat aan het advies van de basisschool wordt vastgehouden?

Ik denk dat ts daar nu te oud voor is. Ze is 16 wil ze naar het vmbo basis moet ze starten in klas 3. Dat is het begin van het examenjaar eigenlijk.
Wij hebben ook wel leerlingen van praktijkscholen op basis maar deze starten uiterlijk begin klas 3. Liever eerder want dan kunnen ze wennen bij een vaste mentor die vrijwel alle vakken geeft. Maar dat is wel iets specifieks van onze school.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:39

Bij ons kunnen LLN wel ooit in klas 4 instromen. Krijgen ze vrijstelling voor lj 3.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:43

Zonnetje81 schreef:
Bij ons kunnen LLN wel ooit in klas 4 instromen. Krijgen ze vrijstelling voor lj 3.

Dit zal dan wel per school verschillen en zal er ook mee te maken hebben hoe de beroepsgerichte vakken zijn ingericht.
Al zou dat nu, op dit moment, als nog lastig zijn. Nu instromen is natuurlijk weer lastig..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Remembrance en 16 bezoekers