student, hoeveel geld staat er op jouw rekening?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Hoeveel geld staat er op jouw betaal- en spaarrekening?

<0
20 (7%)
0-300
25 (9%)
300-500
25 (9%)
500-800
7 (2%)
800-1000
16 (6%)
1000-1500
20 (7%)
1500-2000
20 (7%)
2000-3000
20 (7%)
3000-4000
19 (7%)
4000-5000
14 (5%)
5000>
70 (27%)

Totaal aantal stemmen: 256


Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:29



topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:34

Ik ben uitwonend en werkloos. Helaas moet ik alles zelf betalen. Momenteel staat er 30 euro op mijn spaarrekening en 100 op mijn betaalrekening, maar dat moet nog naar de belastingdienst omdat ik vorig jaar teveel huurtoeslag heb ontvangen. Hopelijk zit er dus genoeg eten in de vriezer tot volgende week vrijdag. :=

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:39

Verbaas me echt over de bedragen die sommige studenten op de spaarrekening hebben. Knap!

Toen ik ging studeren stond ik na het eerste jaar aan t einde van de maand altijd rood. Toen gaan werken en zo kwam ik de maand netjes door. Maar sparen tijdens mijn studententijd heb ik nooit echt gedaan. Wat er in kwam ging er net zo hard weer uit. Ik woonde overigens wel op kamers en had/heb ook geen paard.

Inmiddels studententijd al lang voorbij, maar om toch even een beeld te schetsen. Overigens was dit de situatie van het merendeel van mijn vrienden.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:43

topsylover schreef:
Ik ben uitwonend en werkloos. Helaas moet ik alles zelf betalen. Momenteel staat er 30 euro op mijn spaarrekening en 100 op mijn betaalrekening, maar dat moet nog naar de belastingdienst omdat ik vorig jaar teveel huurtoeslag heb ontvangen. Hopelijk zit er dus genoeg eten in de vriezer tot volgende week vrijdag. :=

Wil bijna geld aan je gaan doneren. Het redt medestudenten fonds :(:)


Miccamaaike het scheelt voor mij dat ik thuis woon, pa het collegegeld voorschiet en ik nog onder het oude systeem val. Daarnaast had ik die 5000 ook al voor ik ging studeren en kom ik eigenlijk nooit aan mijn spaar, behalve om er wat op te zetten en toen ik vorig jaar een sulky en schoentjes aanschafte voor de pony.

Alex en Jorie <3

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: student, hoeveel geld staat er op jouw rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:52

De laatste tijd helaas wat minder haha, heb gestemd op 300-500. Ben nu thuiswonend.

Heb een tijdje meer dan 5000 gehad als spaarcentjes, maar toen ging ik mijn rijbewijs halen, naar afrika, een auto kopen, een betere PC kopen en wat gaat dat hard dan zeg.. (wel in een paar jaar tijd hoor, heb t niet allemaal in een keer uitgegeven) :')

Nu is dat helaas niet zo veel meer en leen ik bij om mijn studie en boeken van te betalen. Ik ben wel aan het solliciteren naar een bijbaan en hoop daarmee minder te hoeven lenen en ook weer meer te kunnen sparen!

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:21

Fennadev schreef:
topsylover schreef:
Ik ben uitwonend en werkloos. Helaas moet ik alles zelf betalen. Momenteel staat er 30 euro op mijn spaarrekening en 100 op mijn betaalrekening, maar dat moet nog naar de belastingdienst omdat ik vorig jaar teveel huurtoeslag heb ontvangen. Hopelijk zit er dus genoeg eten in de vriezer tot volgende week vrijdag. :=

Wil bijna geld aan je gaan doneren. Het redt medestudenten fonds :(:)

Doneer op giro 555 en redt een medestudent. :')

Maandag ben ik jarig dus hoop ik wat centjes te ontvangen maar daar tegenover staat dat ik een dure taart moet aanschaffen etc. :=

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: student, hoeveel geld staat er op jouw rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:36

Ik woon thuis en heb het geluk dat mijn ouders veel voor mij betalen. Heb iets van 2400 op mijn spaar en 1300 op mijn betaal rekening. Dit jaar 2000 van mijn opa gekregen. Van mijn betaal rekening moet nog 5 keer lesgeld af. Ik werk 4/8 uur per week.
Ik vind het altijd fijn om minstens 100 euro op mijn betaal rekening te hebben dat ik aan 'onnodige' dingen mag uiteven.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:46

topsylover schreef:
Ik ben uitwonend en werkloos. Helaas moet ik alles zelf betalen. Momenteel staat er 30 euro op mijn spaarrekening en 100 op mijn betaalrekening, maar dat moet nog naar de belastingdienst omdat ik vorig jaar teveel huurtoeslag heb ontvangen. Hopelijk zit er dus genoeg eten in de vriezer tot volgende week vrijdag. :=


Hier ook! Nu even een meevallertje gehad oftewel een moeder, waardoor er weer wat geld op de rekening staat..
maar ook werkloos en uitwonend (helaas in een dure stad in een duurder land dan NL).. En dan gaat het heel hard. Moet ook zelf alles betalen.

Ik hoop dat je wat meevallers krijgt op je verjaardag! Ennuh, zelf een taart bakken is ook heel leuk en goedkoper :+

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:48

On topic:

Zoals velen hier heb ik de luxe gehad dat mijn collegegeld en zorgverzekering werden betaald. Desondanks had ik nauwelijks geld op mijn rekening staan c.q. over. De basis stufi + zorgtoeslag ging op aan de huur (uitwondend dus), sim only en paardrijden (studentenpaardrijdvereniging, dus dat scheelde gelukkig nog wel in prijs t.o.v. reguliere manegeprijzen). Maar dan moet je nog eten en wil je ook wel een keer wat leuks doen. Dat heb ik verschillend bekostigd, de eerste studentenjaren deed ik het met wat zomerbaantjes opleverden en later had ik gedurende het jaar een bijbaan. Het nadeel van leven op het geld van een zomerbaantje is, dat je goed moet kunnen inschatten of je met dat vergaarde bedrag het overleeft tot de volgende zomer. En al denk je dat nog zo goed te kunnen inschatten en heb je de nodige zelfdiscipline om het niet sneller uit te geven, dan heb je waarschijnlijk alsnog niet genoeg gewerkt in de zomer om ook nog onverwachte uitgaven te bekostigen (tja onverwacht hè). Ik heb daardoor weleens een paar maanden nauwelijks fatsoenlijk kunnen ontbijten en lunchen tot de belastingteruggave weer een smak geld gaf (huur e.d. + paardrijden ging altijd boven de overige kosten). Avondeten gaat in een studentenhuis gelukkig vaak gezamenlijk en via een potje of verrekensite, waardoor je de kosten niet direct hoeft te betalen.

Off topic:

TIPS:
- Doe een zomerbaan níét met loonheffing (bijbaan wél), dan krijg je met de belastingteruggave een mooie smak geld 'cadeau';
- Vraag zorgtoeslag aan (en huurtoeslag als dat kan);
- Spaar altijd iets, al is het maar 10€ en zet dat bij voorkeur op een losse spaarrekening (waar je dus niet direct bij kunt). Maak hier een periodieke overschrijving van (dan kun je het ook niet "vergeten" of "uitgeven"). Als je hier nog geen reden voor kunt bedenken, bedenk dan maar eens dat de meeste stage en/of afstudeervergoedingen lang niet altijd hoog uitvallen of überhaupt bestaan en je daarnaast niet per se nog een bijbaan kunt aanhouden;
- Mocht je durven 'gokken' met geld, leen dan maximaal en schrijf wat je niet nodig hebt weg naar een deposito spaarrekening (een spaarrekening waarop je hogere rente ontvangt als je het x tijd niet opneemt). Ik weet niet of dat werkt met huidige stufi systeem, maar er zijn genoeg mensen die dit hebben gedaan met het oude systeem. Door de hogere spaarrente op de spaarrekening tegenover de lage(re) rente over de lening bij DUO, hebben zij winst gemaakt. Houd hierbij wel in de gaten dat je onder een bepaald vermogensbedrag blijft, anders heb je geen recht meer op stufi, toeslagen e.d. Ik weet zo niet wat de grens is;
- Heb je geld over? Koop dan huishoudelijke/houdbare producten in meervoud als ze in de aanbieding zijn (bv. wc-papier, pasta, blikgroente, tandpasta, shampoo, hygiëneproducten, vlees wat je vervolgens in porties invriest). In studentenhuizen (afhankelijk van afspraken) levert dat meteen een mooie buffer (saldo) op als je die kosten kunt declareren, het is weliswaar op dat moment een (kostbare) investering, maar dat geld krijg je later weer terug (of je kunt het "opeten" als jullie gezamenlijk eten);
- Let op supermarktaanbiedingen, liefst van meerdere supermarkten en schroom basic of huismerken niet. Als je niet met een gouden paplepel bent opgegroeid, dan zullen ook de meeste basic 'merken' wel smaken (je komt er vanzelf wel achter wat echt niet te 'vreten' is). Pas op! Huismerken in de aanbieding zijn niet per definitie goedkoper dan het basic alternatief of hetzelfde product bij een andere supermarkt. Let ook op bij groentes, die zijn 'vers' in de aanbieding maar zijn vaak uit de diepvries veel goedkoper (hetzelfde geldt voor gesneden vs. ongesneden groente en fruit)! En nog een tip, velen denken dan ga ik wel alleen nog maar naar Aldi (die heeft tenslotte een goedkope reputatie), maar niet alles van Aldi is goedkoper (en/of lekkerder) dan (basic) van andere supers!;
- Ga naar de markt voor groente en fruit. Let wel op de kwaliteit, het kan flink in prijs schelen maar soms bederft spul van de markt snel. Aanbod kan ook nog weleens verschillen, bij ons zijn er op dinsdag minder/andere kramen dan op zaterdag. Vaak heb je aan het einde van de dag (goedkopere) weggeefprijzen. "Turkse" winkels willen ook nog weleens prijsgunstig groente en fruit verkopen;
- Kook meerdere porties tegelijk. Dus kook voor medebewoners of vries extra porties in (of eet dagen achter elkaar hetzelfde als je dat kunt). Of maak bijvoorbeeld grote porties sauzen en vries deze in porties in, waarna je vervolgens alleen nog maar rijst/pasta hoeft te koken en de saus te ontdooien;
- Leer je band te plakken. Een band plakken is nauwelijks werk. Dingen zoals de band vervangen en de ketting spannen hoeven ook niet moeilijk te zijn, dus als je handig bent dan loont het zeker om dat ook zelf te doen;
- Mocht je slecht zijn in geld níét uitgeven, zorg dan dat je een betaalrekening hebt die niet op rood kan en bezit geen creditcard;
- Loop na of je geen onnodige verzekeringen hebt en/of te veel betaalt. Dit geldt overigens ook voor abonnementen. Er zijn ook mensen die bij de zorgverzekering het eigen risico maximaal zetten, waardoor de maandpremie veel lager uit valt. Als je echt nooit ziek bent, dan kan dat op den duur voordeliger zijn. Maar het blijft natuurlijk een (eigen) risico;
- Als je geld hebt, betaal het collegegeld (geldt trouwens ook voor verzekeringen e.d.) in één keer. Vaak scheelt dat enkele tientjes t.o.v. maandelijks betalen;
- Woon je in de buurt van de landsgrens? Kijk dan eens bij het buurland in de supermarkten naar de prijzen. Een random voorbeeldje: kidneybonen bij Lidl in NL 0.75€/blik en bij Lidl in Duitsland 0.39€/blik (grofweg krijg je dus in Duitsland 2 blikken voor de prijs van 1 blik in Nederland);
- Vogel uit waar je het voordeligst kunt tanken. In NL kun je bijvoorbeeld benzine-jip of brandstof-zoeker.nl gebruiken. Als je dichtbij de grens woont kun je voor Duitsland bijvoorbeeld clever-tanken.de of tanke-guenstig.de gebruiken (Euro95 is in Duitsland Super of Super E5). Voor de zuiderburen weet ik het niet.

Dit is alles wat ik zo 1,2,3 weet te bedenken.

Ik weet dat er niet om tips is gevraagd, vandaar de kanttekening "Off topic". Mochten er specifieke tips gewenst zijn, stel ik voor om mij een PB te doen of we beginnen een nieuw topic (al denk ik dat hier al een topic voor bestaat).

Bandit '06 (2020 - x) | Django '14 (2019 - x) | Astra '98 (2018 - x)

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:03

Ik studeer inmiddels 8 jaar en begon met 1.000 euro op de spaarrekening. Heb er altijd naast gewerkt en periodes zoveel gewerkt dat ik geen tijd had geld uit te geven. Op het toppunt had ik 24k staan. Inmiddels heb ik sinds 1,5 jaar een auto, een hondje en ik heb het afgelopen jaar veel geld uitgegeven aan een nieuwe laptop, e-reader, etc.

Op dit moment werk ik (28 uur per week) en ben ik aan het afstuderen (32 uur per week). 2 maanden geleden heb ik een huis gekocht. Kosten koper en inrichting hebben een kleine aanslag geleverd op mijn spaargeld, ik heb nu nog 13k staan, los volgende maand 5k extra af op de hypotheek.

Omdat ik graag zsm zo veel mogelijk extra af wil lossen op de hypotheek probeer ik nu heel zuinig te leven zonder mezelf comfort te ontzeggen. Gelukkig heb ik een garderobe waar ik nog een tijd mee voort kan, woon ik een flink stuk van de kroeg af en ben ik gigantisch druk :')

Op zoek naar heerlijke handgebreide sokken van kwalitatief goede sokkenwol, voor jezelf of voor een ander?
https://www.facebook.com/handgebreidesokkenvanFloor/

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: student, hoeveel geld staat er op jouw rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:20

Pfoe.. Ik ben ook wel lichtelijk jaloers op de mensen die zoveel krijgen/betaald krijgen haha.
Ik ben vanaf mn 18e uit huis en moet sinds mn 16e alles zelf betalen. Werk wel vanaf mijn 15e al maar ik heb nooit meer dan 1500 euro op mn spaarrekening gehad. Nu is het wel zo dat ik daar een tijd geleden mijn paard van gekocht heb en ik die nu dus ook heb, én dat ik samenwoon met mijn vriend.
Studie betaal ik volledig zelf, leen wel bij DUO en val in het oude stelsel. Ik verdien nu meer sinds een tijdje en mijn vriend heeft een vaste baan, dus kan nu hopelijk wat meer sparen.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:24

Ik heb geen belang aan stappen, ga hooguit een keertje gezellig met medestudenten kaarten dus dat scheelt ook al. Mijn broer is in 1 avond algauw 30-50 euro kwijt gok ik zo. Maar hij verdient zoveel dat dat maar een heel klein bedrag is. Mijn huidige spaardoel is in de zomer samen met of mijn vriend of een vriendin op vakantie en aangezien ik echt niet weet waarheen wil ik sprs.me wel eens proberen. Maar eigenlijk wil ik dan eerst aan de 7.500 op mijn spaar geraken.
@MerleSimone ik ben inderdaad erg blij met mijn ouders al rijdt ik op het moment geen paard. Ik men met mijn eigen pony en zit op les daarmee, mijne zijn te klein om op te rijden tenzij je een 4 jarige bent :')

Alex en Jorie <3

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:59

Mijn spaar rekening is redelijk geplunderd afgelopen zomer (trouwen, vakantie, genieten). Maar spaar rekening plus contant in de kluis maakt het wel 5000+

DUO is mijn beste vriend en daarnaast werk ik hoopjes met uren bij elkaar.

Nu is het makkelijker, daar ik dus getrouwd ben en kosten deel.

Destijds als thuiswonende student die alles zelf moest betalen. Kleding, paard, vakantie, school, alle extra etc., kostgeld was ik blij als ik €100,- over hield per maand.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: student, hoeveel geld staat er op jouw rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:18

Optie 5 op de betaalrekening, de spaarrekening (waar ik niet bij kan) daar praat ik niet openlijk over. Mijn bank heeft bedacht dat mijn BEM-clausule voor een schadevergoeding(die inmiddels is gestopt) niet tot m'n 18de(zoals afgesproken) maar tot mijn 21ste en misschien wel langer moet blijven bestaan. Kortom, daar kan ik niet bij.. Maar dat irriteert me behoorlijk want als ik echt grote bedragen moet uitgeven moet ik daar toch bij kunnen. Afijn, veel ruzie gehad met de bank hierover maar het valt niet op te lossen(of wij moeten bij de rechtbank dingen gaan opvragen en dat is gewoon veel te veel gedoe) dus ik accepteer het maar gewoon :p.

Ik doe een MBO niv. 4 studie, loop momenteel een half jaar stage met een fijne stagevergoeding. Hiernaast werken gaat niet, ik loop 36 uur stage en heb ook nog tijd nodig voor mijn stageverslag. Ik krijg de kleinste stufi, woon nog thuis en heb 3 paarden. Mijn ouders zijn zo lief om nu nog flink wat voor mij te betalen maar zodra ik klaar ben met studeren(duurt nog even, hierna nog 1 jaar MBO en dan wil ik nog 4 jaar HBO doen) en een vaste baan heb wil ik het meeste op mij nemen. Alleen kan dat momenteel nog niet.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:53

Ik ben ook voor de laatste optie gegaan, ik ben 18 en nog thuiswonend, zit in het 3e jaar van mn opleiding.
De eerste 2 jaar waren BOL, ik was toen nog minderjarig dus mijn moeder betaalde Dit.
Nu overgegaan naar de BBL fase wat financieel wil zeggen dat het ziekenhuis mn boeken, opleiding en mij betaald. Ik verdien 1000> per maand, dus dat schiet lekker op, ik heb minimale vaste lasten dus kan veel sparen. Daar komt bij dat mn moeder vroeger ook voor me gespaard heeft en Ik altijd bijbaantjes heb gehad. Ik heb wel zelf mijn rijbewijs betaald.

If want something you never had, you have to do things you've never done...
[BEU] [VOLG] Avontuur in Afrika Over de avonturen van een Nederlander in Oeganda!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Ashleytjuhh, Mitchall, Nathalie18x, xChanelx en 60 bezoekers