[ENQ]-Hartfrequentie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
huckellover

Berichten: 203
Geregistreerd: 09-10-13
Woonplaats: Delft

[ENQ]-Hartfrequentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:36

Beste bokkers,
Om te kijken of de studie Geneeskunde iets voor mij is, ben ik gestart met een cursus 'proefstuderen'. Hierbij moet ik ook een eigen onderzoek doen bij een groep van minimaal 20 personen. Nu is de mogelijkheid gegeven om het via een digitale enquête te doen waardoor het bereik groter wordt.

Het doel van dit kleine onderzoek is om een verband te vinden tussen de hartfrequentie van een fanatieke sporter en een niet-fanatieke sporter. Verder moet het een homogene groep zijn en daarom moet ik de volgende eisen stellen aan de proefpersonen:

- Leeftijd: tussen 30-50 jaar
- Geslacht: Vrouwelijk
- Geen medicijngebruik welke invloed kan hebben op de hartfrequentie

Zouden jullie voor mij de moeite willen doen om deze in te vullen? Het is anoniem en met de gegevens over lengte en gewicht zal ik de BMI uitrekenen om te kunnen vergelijken. De resultaten kan ik eventueel later voor de geïnteresseerden op sturen.

De link van de enquête: https://www.enquetesmaken.com/s/b8d3a97

Alvast bedankt!

P.S. Het is de eerste keer dat ik zoiets doe. Eventuele tips voor de toekomst zijn welkom :)

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [ENQ]-Hartfrequentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:39

Ik denk dat je de vraag 'hoe vaak sport u?' al even moet verduidelijken.
Valt voor jou in dit onderzoek bijvoorbeeld de hond uitlaten (dus wandelen) al onder sporten? Of zie jij sporten als iets wat minimaal x-tijd moet zijn met een bepaalde intensiteit oid?
Het begrip 'sporten' is best breed.

huckellover

Berichten: 203
Geregistreerd: 09-10-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:44

Citaat:
Ik denk dat je de vraag 'hoe vaak sport u?' al even moet verduidelijken.
Valt voor jou in dit onderzoek bijvoorbeeld de hond uitlaten (dus wandelen) al onder sporten? Of zie jij sporten als iets wat minimaal x-tijd moet zijn met een bepaalde intensiteit oid?
Het begrip 'sporten' is best breed.


Ik snap wat u bedoeld. Echter stond dit zo in de opdracht (geen verdere uitleg bij dit begrip). Nu vind ik het zelf erg lastig om een definitie van sporten te geven omdat dit inderdaad heel breed is en per persoon verschillend is. Ik zal er nog een mailtje over sturen naar mijn begeleiders :)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ENQ]-Hartfrequentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:45

Inderdaad wat lastig in te vullen, maar ik neem aan dat mest scheppen en de hond uitlaten gewoon onder sport valt omdat je toch fysiek bezig bent en dus conditie opbouwt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [ENQ]-Hartfrequentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:48

Mijn hartfrequentie lugt vrij hoog, maar wisselt ook enorm... op t moment van invullen was ie 87, maar hij kan ook zomaar 115 zijn (ja, in rust, is onderzocht, niks aan de hand, behalve matige conditie)

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: [ENQ]-Hartfrequentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:54

Te summiere enquete..
Er is zoveel verschil tussen sporters.
Ik reken mest scheppen niet onder sporten, een ander wel.
Iemand die twee keer per week een uurtje gaat nordic walken is toch zo anders dan ik, die drie keer per week een uur krachttraining doet in de sportschool en twee of drie keer per week hardloopt.

huckellover

Berichten: 203
Geregistreerd: 09-10-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 22:57

Wat ik er nu over kan zeggen is dat sporters over het algemeen een lagere hartfrequentie hebben omdat de hartspier door intensieve training groter en sterker is geworden. Dit is namelijk wat ik heb geleerd :) Wat onder intensieve training wordt verstaan staat er niet bij. Maar ik gok dat een lagere hartfrequentie kan worden verklaard als men ingevuld heeft vaker dan 1x per week te sporten en dat dit het hoofddoel is van het onderzoek is :o Nu heb ik inmiddels al een mailtje gestuurd met de vraag, dus ik ben benieuwd wat voor antwoord ik terug krijg!

Het is een klein onderzoek om te ervaren wat onderzoeken en verbanden leggen inhoudt. Als mensen geïnteresseerd in de opdracht zelf wil ik deze graag doorsturen. Sporten wordt bijvoorbeeld niet verder beschreven. Dit kan ik natuurlijk wel teruggeven aan de opdrachtgevers voor de volgende keer :)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:59

Mijn hartfrequentie varieert over de dag heen.
Dus welke hartfrequentie bedoel je?
's Morgens in bed als ik net wakker ben?
Of die als ik rustig op de bank zit te lezen?
Of die wanneer ik net een eind gewandeld heb?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:01

Ingevuld. Vallen echter niet in de gevraagde categorie, ben 23. Maar het wel een iets afwijkende hartslag. Vorige week nog officieel gemeete bij de bloedbank. Hartslag van 45.
Sport niet intensief. 1 uurtje paardrijden en 2 uur in de klimhal met in totaal z'n 40 minuten ongeveer echt aan het klimmen.

huckellover

Berichten: 203
Geregistreerd: 09-10-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 23:16

Citaat:
Mijn hartfrequentie varieert over de dag heen.
Dus welke hartfrequentie bedoel je?
's Morgens in bed als ik net wakker ben?
Of die als ik rustig op de bank zit te lezen?
Of die wanneer ik net een eind gewandeld heb?


Ik ben dit er helemaal vergeten bij te zetten, dank voor de oplettendheid. Het gaat om de hartslag in rust, dus zonder inspanning. Volgens de opdracht vergelijkbaar met een patiënt die bij de dokter zit en waarbij de hartslag wordt gemeten. Ik zal het aanpassen in de enquête!