Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 11:33

Het is alweer bijna 1 oktober en aangezien ik vorig jaar het topic 'Diergeneeskunde Selectie 2017-2018' stilletjes heb gevolgd en dat wel een succes vond, leek het me leuk om dit jaar weer zo'n topic te starten! :)

Ik zit nu zelf in VWO6 en ga hopelijk mijn examens dit jaar halen. Ik ben dan van plan om Diergeneeskunde in Utrecht te gaan studeren en een tweede keuze heb ik eigenlijk nog niet, dus ik hoop heel erg dat ik door de selectie ga komen!

Zijn er nog meer (hopelijk) toekomstige DGK studenten?

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:41

Jaa, ik meld me ook! Na het hele traject vmbo -> havo -> tussenjaar -> vwo 5 te hebben gehad zit ik nu eindelijk in 6 vwo.
Diergeneeskunde is eigenlijk altijd wel mijn doel geweest om te studeren, dus ik hoop ook zeker door de selectie heen te komen. Ik heb echter wel iets onder het gemiddelde gescoord vorig jaar, dus dat wordt wel strijden. :Y)

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 11:54

Ik hoop mijn kansen te vergroten door heeel hard te leren voor de kennistoets en te doen wat ik kan voor de kritisch redeneren toets. Ik denk dat je op de persoonlijkheidstest weinig invloed hebt.

Mijn overgangscijfers zijn op zich prima als school ze nog aangepast krijgt, ze waren vorig jaar namelijk te laat met het invoeren omdat Magister toen al dicht stond. Ze zijn er nu gelukkig mee bezig :)

Op het vorige forum heb ik gelezen dat je ook een essay moet schrijven, weet iemand daar meer over want dat heb ik op de universiteit zelf niet gehoord...

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:04

Ik meld me ook! Vorig jaar helaas niet geselecteerd. Dit jaar weer met volle moed aan de selectie beginnen en hopen dat een jaar biologie z'n voordelen heeft voor de toetsen.

Rachelle_99 we moesten inderdaad een essay schrijven over een bepaald onderwerp, echter zou dit in uitzonderlijke gevallen mee tellen. Ik heb nergens gelezen wat deze uitzonderlijke gevallen zijn en stond ook niet in mijn motivatie voor de ranking.

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 12:15

adventures01 schreef:
Ik meld me ook! Vorig jaar helaas niet geselecteerd. Dit jaar weer met volle moed aan de selectie beginnen en hopen dat een jaar biologie z'n voordelen heeft voor de toetsen.

Rachelle_99 we moesten inderdaad een essay schrijven over een bepaald onderwerp, echter zou dit in uitzonderlijke gevallen mee tellen. Ik heb nergens gelezen wat deze uitzonderlijke gevallen zijn en stond ook niet in mijn motivatie voor de ranking.


Dankjewel voor je antwoord! Is het jaar biologie je goed bevallen?

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:24

Rachelle_99 schreef:
adventures01 schreef:
Ik meld me ook! Vorig jaar helaas niet geselecteerd. Dit jaar weer met volle moed aan de selectie beginnen en hopen dat een jaar biologie z'n voordelen heeft voor de toetsen.

Rachelle_99 we moesten inderdaad een essay schrijven over een bepaald onderwerp, echter zou dit in uitzonderlijke gevallen mee tellen. Ik heb nergens gelezen wat deze uitzonderlijke gevallen zijn en stond ook niet in mijn motivatie voor de ranking.


Dankjewel voor je antwoord! Is het jaar biologie je goed bevallen?

Oeps, verkeerd verwoord. Ik ben nu bezig met eerste jaar van biologie. Tot nu toe bevalt het goed, mag al snel zelf vakken kiezen dus zo kan ik het zo interessant mogelijk maken voor mezelf. Want dgk is nog steeds mijn nummer 1 studiekeuze.

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:31

Ik kom hier gezellig meelezen! Afgelopen jaar meegedaan met de selectie en uiteindelijk na 30 plaatsen wachten op 26 juli mail dat ik was toegelaten. Nu dus hard aan het studeren -:)
Ben benieuwd hoe de selectie dit jaar gaat verlopen aangezien ik denk dat ze na afgelopen jaar wel wat commentaar hebben gehad.
In elk geval alvast veel succes meiden +:)+ en mocht er iets zijn qua stof die jullie moeten voorbereiden wat jullie niet begrijpen, stuur gerust een berichtje, dan kan ik kijken of ik misschien kan helpen!

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 21:31

Melisjeee schreef:
Ik kom hier gezellig meelezen! Afgelopen jaar meegedaan met de selectie en uiteindelijk na 30 plaatsen wachten op 26 juli mail dat ik was toegelaten. Nu dus hard aan het studeren -:)
Ben benieuwd hoe de selectie dit jaar gaat verlopen aangezien ik denk dat ze na afgelopen jaar wel wat commentaar hebben gehad.
In elk geval alvast veel succes meiden +:)+ en mocht er iets zijn qua stof die jullie moeten voorbereiden wat jullie niet begrijpen, stuur gerust een berichtje, dan kan ik kijken of ik misschien kan helpen!


Volgens mij hebben ze naar aanleiding van dat commentaar al wel iets aangepast, je mag nu namelijk ook je eindexamencijfers insturen als je die al hebt wanneer je inschrijft.

Hoe bevalt de studie je tot nu toe? Echt zo leuk/interessant als je had verwacht? Ik vind het zo moeilijk om een realistisch beeld te krijgen omdat er geen meeloopdag of proefstudeerdag is..

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:46

Dat is naar dat je nu ook eindexamencijfers in mag sturen :( ik mag helaas niet meer meedoen, heb een hele fijne tweede studie gevonden maar ben net als Melisje wel benieuwd hoe het dit jaar gaat. En ik heb veel onderwerpen van diergeneeskunde ook al gehad in mijn jaar bmw dus voor vragen mogen jullie ooi aan mij vragen haha

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:50

Ik hoop ook DGK te gaan studeren! Ik heb ook mn hoop gevestigd op het keihard leren van de stof. Over het algemeen kan ik ook goed logisch en kritisch denken/redeneren maar goed wat moet je daar nou precies van verwachten. Aan mn cijfers zal het iig niet liggen.
Wat is jullie 2e keus? Ik ga dan wel voor dierwetenschappen. Lijkt me ook erg leuk!

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 21:54

emma_evg schreef:
Ik hoop ook DGK te gaan studeren! Ik heb ook mn hoop gevestigd op het keihard leren van de stof. Over het algemeen kan ik ook goed logisch en kritisch denken/redeneren maar goed wat moet je daar nou precies van verwachten. Aan mn cijfers zal het iig niet liggen.
Wat is jullie 2e keus? Ik ga dan wel voor dierwetenschappen. Lijkt me ook erg leuk!


Ik zit ook te denken aan dierwetenschappen als 2e keus, maar ik vind daar sommige kanten heel interessant van maar andere ook weer niet. De open dag in Wageningen gaf me ook niet echt een goed beeld, dus ben van plan daar nog een dagje mee te lopen.

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:56

Ik heb vorig jaar ook mee gedaan aan de selectie maar ben er niet door gekomen. Ik studeer nu Dierwetenschappen en heb het goed naar mijn zin dus ik denk niet dat ik een nieuwe poging ga doen. Ik ben wel heel benieuwd naar de selectie en of ze aanpassingen hebben gedaan.

Iedereen alvast succes!

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:57

Rachelle_99 schreef:
emma_evg schreef:
Ik hoop ook DGK te gaan studeren! Ik heb ook mn hoop gevestigd op het keihard leren van de stof. Over het algemeen kan ik ook goed logisch en kritisch denken/redeneren maar goed wat moet je daar nou precies van verwachten. Aan mn cijfers zal het iig niet liggen.
Wat is jullie 2e keus? Ik ga dan wel voor dierwetenschappen. Lijkt me ook erg leuk!


Ik zit ook te denken aan dierwetenschappen als 2e keus, maar ik vind daar sommige kanten heel interessant van maar andere ook weer niet. De open dag in Wageningen gaf me ook niet echt een goed beeld, dus ben van plan daar nog een dagje mee te lopen.


Een individuele meeloopdag is echt aan te raden!

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:16

Rachelle_99 schreef:
Hoe bevalt de studie je tot nu toe? Echt zo leuk/interessant als je had verwacht? Ik vind het zo moeilijk om een realistisch beeld te krijgen omdat er geen meeloopdag of proefstudeerdag is..

Het is echt zeker wel zoals ik verwacht had, misschien nog wel leuker! Er is meteen zoveel te doen in jaar 1 en je bent zo snel al bezig met practica en dergelijke, dat je niet eens het idee hebt dat je een 'beginneling' bent. Je kunt direct je geleerde stof gebruiken in de praktijk, dat vind ik heel fijn!

Wat betreft meelopen is het ook wat lastig. Het enige wat je eigenlijk met zekerheid kan bijwonen is een hoorcollege en vast ook wel een werkcollege. Maar aan de meeste practica zitten strenge eisen i.v.m. proefdieren en dergelijke. Mocht je toch een keer een hoorcollege willen bijwonen wil ik wel kijken of ik daarin wat voor je kan betekenen, maar ik weet niet of dat echt een toegevoegde waarde zal zijn voor je blik op de studie.

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 22:25

Melisjeee schreef:
Rachelle_99 schreef:
Hoe bevalt de studie je tot nu toe? Echt zo leuk/interessant als je had verwacht? Ik vind het zo moeilijk om een realistisch beeld te krijgen omdat er geen meeloopdag of proefstudeerdag is..

Het is echt zeker wel zoals ik verwacht had, misschien nog wel leuker! Er is meteen zoveel te doen in jaar 1 en je bent zo snel al bezig met practica en dergelijke, dat je niet eens het idee hebt dat je een 'beginneling' bent. Je kunt direct je geleerde stof gebruiken in de praktijk, dat vind ik heel fijn!


Wat betreft meelopen is het ook wat lastig. Het enige wat je eigenlijk met zekerheid kan bijwonen is een hoorcollege en vast ook wel een werkcollege. Maar aan de meeste practica zitten strenge eisen i.v.m. proefdieren en dergelijke. Mocht je toch een keer een hoorcollege willen bijwonen wil ik wel kijken of ik daarin wat voor je kan betekenen, maar ik weet niet of dat echt een toegevoegde waarde zal zijn voor je blik op de studie.

Dat vind ik dus ook een groot pluspunt van Utrecht ten opzichte van Antwerpen en Gent, volgens mij is het een stuk praktischer en dat vind ik zelf ook fijn!

Ik zag laatst dat ze nu op de open dag een mini college gaan geven, misschien dat ik daardoor een beter beeld kan krijgen.

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:31

Dat is ook mijn reden geweest om niet naar Gent of Antwerpen te willen gaan mocht het niet lukken. Het is daar zoveel stampen en leren en weinig praktijk.

Dat mini-college ziet er wel leuk uit! Zo te zien moet je ook voorbereid komen door middel van een online mini-studie, om het maar even zo te noemen. Maar ik denk dat je het beste een beeld kan krijgen door op de open dag huidige studenten aan te spreken, die kunnen je meer dan genoeg inhoudelijks vertellen over de studie!

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:32

Ik vind het wel goed om te zien dat de opleiding het nu ook toestaat om je te laten kiezen tussen het insturen van 5 of 6 vwo cijfers. Heeft toch weer de kansen van veel mensen verhoogd :)

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:38

Ik wil ook graag volgend jaar diergeneeskunde studeren. Ik zit dit moment in 6 vwo en heb veel getwijfeld, vooral omdat er zoveel opties zijn waar je zoveel rijker mee kan worden, maar toch blijf ik hierop uitkomen. Weten jullie toevallig of motivatie ook een rol speelt bij de selectie?

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:47

Motivatie speelt geen rol bij de selectie. En ik denk dat je je studie veel beter kan kiezen op basis van werkelijke interesse, niet op basis van uiteindelijk salaris. Daar wordt je uiteindelijk veel gelukkiger van lijkt mij :D

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 19:01

Lynnepinny schreef:
Motivatie speelt geen rol bij de selectie. En ik denk dat je je studie veel beter kan kiezen op basis van werkelijke interesse, niet op basis van uiteindelijk salaris. Daar wordt je uiteindelijk veel gelukkiger van lijkt mij :D


Ben ik met je eens en het is ook weer niet zo dat je met Diergeneeskunde een heel laag salaris of iets dergelijks hebt, het is gewoon een prima salaris als je een baan op niveau vindt. Als het echt je passie is, zal geld denk ik uiteindelijk echt geen rol spelen :)

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:04

Dat is jammer :o

Klopt, daarom heb ik nu ook besloten om toch voor diergeneeskunde te gaan. Heb ook geen tweede keuze.

jasmijnz

Berichten: 1430
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: Breda

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:44

Ik ben er ook weer bij dit jaar :)

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:52

Ik heb besloten om gelijk naar Gent te gaan in 2018 :D Maar wil wel meelezen!
Eventueel wil ik Utrecht later nog proberen _O-

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:50

Leuk, een nieuw topic! Ik was afgelopen jaar toegelaten maar ben toch doorgegaan in Gent omdat ik het hier wel prima vind. Ik denk dat het inderdaad zo is dat Gent zwaarder en veel droger is qua theorie, maar ik zou later graag iets in het onderzoek doen dus dan is dat juist een voordeel. Verder zijn ze in Gent ook wel bezig met skillslab maar daarvan heb ik alleen nog de onderzoekstechnieken gezien dus weet daar verder niet zo veel van. Het is trouwens wel zo dat er in het eerste jaar van dit jaar 500+ mensen zitten (veel meer dan mijn 1e Bach van afgelopen jaar) en dat vinden ze op de uni echt te veel om goed les te kunnen geven. Dus ik verwacht dat er binnenkort wel een toelatingsproef komt hier in Belgiƫ, al zal dat wss niet aankomend jaar zijn. Maar dat is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Als iemand vragen heeft over de selectie in Utrecht of over het studeren in Gent mag je altijd mailen!

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:15

xKimss schreef:
Leuk, een nieuw topic! Ik was afgelopen jaar toegelaten maar ben toch doorgegaan in Gent omdat ik het hier wel prima vind. Ik denk dat het inderdaad zo is dat Gent zwaarder en veel droger is qua theorie, maar ik zou later graag iets in het onderzoek doen dus dan is dat juist een voordeel. Verder zijn ze in Gent ook wel bezig met skillslab maar daarvan heb ik alleen nog de onderzoekstechnieken gezien dus weet daar verder niet zo veel van. Het is trouwens wel zo dat er in het eerste jaar van dit jaar 500+ mensen zitten (veel meer dan mijn 1e Bach van afgelopen jaar) en dat vinden ze op de uni echt te veel om goed les te kunnen geven. Dus ik verwacht dat er binnenkort wel een toelatingsproef komt hier in Belgiƫ, al zal dat wss niet aankomend jaar zijn. Maar dat is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Als iemand vragen heeft over de selectie in Utrecht of over het studeren in Gent mag je altijd mailen!


Ik had het gehoord over de eventuele toelatingsexamen! Werd al een beetje nerveus maar hoop me volgend jaar in te schrijven.... Gaan ze denk je ook een toelatingsexamen invoeren in Antwerpen?

Hadden ze dit jaar al niet een soort toelatingsexamen om te testen?