Kamer Leiden & Studie A'dam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 22:09

Goedenavond ;)

Zoals de titel al vermeld zit ik te twijfelen of het mogelijk is om op kamers te zitten in een andere stad dan waar je je universitaire studie volgt, en of er mensen hier ervaring mee hebben (gehad).

Even een beeld van de situatie schetsen ter verduidelijking: Ik woon bij geen universiteit echt in de buurt, dichtsbijzijnde in A'dam en dat is 2 uur reizen. Nu heb ik familie in Leiden waar ik bij terecht kan, en was dan ook van plan een studie te kiezen aan de Leidse Uni. Nu heb ik recent een geweldige studie gevonden, maar deze is alleen mogelijk in A'dam.

Wat zouden de jullie aangeven als beste oplossing? Thuis blijven wonen? Bij familie en dan van Leiden naar A'dam? Bij voorbaat dank!

:)


vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:12

Leiden en Amsterdam is niet zo ver reizen toch? Lijkt mij dus een prima optie

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:18

Prima te doen hoor en een goede verbinding met de trein.

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 22:21

Ah oké, fijn om te horen! Ik blijf namelijk liever niet thuis wonen haha.

Sorry voor een compleetandere vraag en sorry voor als dat tegen te regels is, maar weten jullie toevallig ook of het mogelijk is om je op 3 verschillende studies waarvan verschillende universiteiten in te kunnen schrijven? Van mijn decaan werd ik helaas niet veel wijzer.

:)

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:35

Kan makkelijk. Huisgenoot van mij studeert aan de VU, is max een halfuur reizen. Als ik was ingeloot dan was ik ook in Amsterdam gaan studeren en in Leiden blijven wonen. :j

Anoniem

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:41

Het is wel mogelijk, maar ik verwacht wel dat je na niet al te lange tijd toch iets in Amsterdam wilt zoeken. Ik heb een minor gedaan in Amsterdam terwijl ik in Delft woon (Delft-Leiden is 20 minuten met de trein). Ik vond het best zwaar en was blij dat ik na een halfjaar weer gewoon met de fiets, of zelfs lopend naar de studie kon.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:42

fleurvosje schreef:
Ah oké, fijn om te horen! Ik blijf namelijk liever niet thuis wonen haha.

Sorry voor een compleetandere vraag en sorry voor als dat tegen te regels is, maar weten jullie toevallig ook of het mogelijk is om je op 3 verschillende studies waarvan verschillende universiteiten in te kunnen schrijven? Van mijn decaan werd ik helaas niet veel wijzer.


Dit kan, alleen niet als het studies zijn met een selectie-procedure (dus numerus fixus of hoe dat tegenwoordig ook genoemd mag worden).

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:42

Je kunt wel meerdere studies tegelijk volgen, ook op twee universiteiten. Maar meer dan twee? Ik vraag mij af of dat überhaupt te combineren is (los van de kosten).

Ik heb een tijdje contract-onderwijs gevolgd aan een universiteit (verdieping na bachelor hbo) waarbij ik via een ander opleidingsinstituut een pre-master deed. Opleidingsinstituut en universiteit waren overigens wel met elkaar verbonden. Maar dat was dagonderwijs en avondonderwijs. Heb het overigens niet lang volgehouden naast elkaar :')

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:43

Snorlex schreef:
Je kunt wel meerdere studies tegelijk volgen, ook op twee universiteiten. Maar meer dan twee? Ik vraag mij af of dat überhaupt te combineren is (los van de kosten).


Volgensmij heeft TS het alleen over inschrijven, tenminste zo interpreteerde ik het. Dus wanneer je je keuze nog niet duidelijk hebt, maar wel al voor bepaalde inschrijfdeadlines ingeschreven wil zijn! :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:44

Oh ik zie het inderdaad. Tijd om te gaan slapen haha.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:44

Het is een kwestie van wennen en ook wat je gewend bent. Ik heb het eerste half jaar van m'n studie op en neer gerezen, daarna 3.5 jaar op mezelf gewoond en daarna weer terug naar m'n ouders gegaan. De eerste paar weken kon ik het reizen echt wel vervloeken, vooral als ik weer eens vertraging had, een trein niet reed of super druk was. Vond het vooral vervelend dat het me nog anderhalf uur kostte om thuis te komen als ik eenmaal klaar was met een lange dag. Tegenwoordig doet het me niet zo veel meer. Ik ga op dagen dat ik niet in de spits hoef te beginnen en korte dagen heb met de auto (moet betalen voor het OV en korte dagen = weinig parkeerkosten dus goedkoper) en dan reis ik maar een half uurtje enkele reis. Als ik in de spits heen of terug moet of ik heb een hele lange dag, of ik wil bijvoorbeeld nog een biertje doen met klasgenoten na afloop ga ik met de trein en de bus. Dan ben ik anderhalf uur onderweg van deur tot deur en dat is soms best vervelend maar het is niet onmogelijk.

Leiden - Amsterdam is gewoon een goede, rechtstreekse verbinding dus ik zou het er niet om laten in ieder geval. Als je uiteindelijk toch niet meer bij familie wilt wonen (wat heel begrijpelijk zou zijn) of je wilt toch richting Amsterdam kan je rustig wat gaan zoeken en dan verhuizen toch?

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 22:49

Ik bedoel dan inderdaad inschrijven en niet studeren haha.

Mijn plan zou zijn om me op 2 verschillende numerus-fixus opleidingen aan 1 uni in te schrijven, en als back-up een niet numerus-fixus opleiding in Amsterdam. Iemand die weet if dit problemen geeft of niet mag?

:)

Anoniem

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:52

Nee dat mag niet, je kan je slechts voor 1 numerus fixus opleiding inschrijven.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:54

Leiden-Amsterdam heeft een prima verbinding, dus ik zou het gewoon doen. Ik heb 5 jaar in Delft gewoond en in Leiden gestudeerd. Het vervelendste vond ik dat ik na het stappen met m'n Leidse vriendinnetjes weer alleen in de trein terug moest :P
Succes!!

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 23:06

eefj33 schreef:
Nee dat mag niet, je kan je slechts voor 1 numerus fixus opleiding inschrijven.

Oh dat is jammer... nouja bedankt in ieder geval voor jullie reacties :)

:)

Bandaloe
Berichten: 192
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:24

fleurvosje schreef:
eefj33 schreef:
Nee dat mag niet, je kan je slechts voor 1 numerus fixus opleiding inschrijven.

Oh dat is jammer... nouja bedankt in ieder geval voor jullie reacties :)


Klopt niet wat eefj33 zegt.. Je mag je voor 2 aanmelden. Was eerder wel 1 toen het nog loting was.

Warboel
Berichten: 14675
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:27

Ik woon vlakbij Leiden en studeer in Rotterdam, m'n vriend werkt in Amsterdam. Beide is prima aan te reizen! Vind het altijd wel fijn even een "break" in de trein.
Als het niet bevalt kan je altijd nog wat in/dichterbij Amsterdam zoeken :)

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:34

Het enige wat niet kan is via de studentenwoonvestiger in leiden gaan wonen (geloof ik)

Ik raad je desalniettemin aan om je in te schrijven bij DUWO (met een w dus) via die website kan je als student huren in Amsterdam (en leiden en Delft en Den Haag en nog een aantal steden).
Het is alleen wel belangrijk dat je op moment van verhuizen je alleen een huis kan krijgen in de stad waar je studeert (geloof ik..). De wachttijd is lang maar ik dacht ik geef t als tip mee voor als je over een aantal jaar een studio in Amsterdam wil :)

Verder is leiden Amsterdam goed te bereizen natuurlijk een beetje afhankelijk van de locatie van de faculteit. Misschien wel prettig om rustig vanaf je families huis een. Kamer te kunnen zoeken, zodat je nog wat meer vrijheid hebt. (Of zou je niet thuis bij je familie wonen maar in een andere woning?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 00:02

Bandaloe schreef:
fleurvosje schreef:

Oh dat is jammer... nouja bedankt in ieder geval voor jullie reacties :)


Klopt niet wat eefj33 zegt.. Je mag je voor 2 aanmelden. Was eerder wel 1 toen het nog loting was.


Ja is het veranderd? Mijn excuses dan :P

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 01:15

Zowel de UvA als de VU zijn per trein goed te bereizen, en je hebt ook volop verbinding van en naar Leiden.

Ik heb ruim 6 jaar in Amsterdam gestudeerd, met de trein was ik ongeveer een half uur onderweg. Vond 't altijd wel handig om dan wat te lezen (veel primaire literatuur). En het is ook wel prettig om je studie(stad) even fysiek achter je te kunnen laten als je wil.

Enige nadeel is dat net in tentamentijd nogal wat schoolklassen nog even gauw aan het eind van het schooljaar op schoolreisje gaan naar Amsterdam... met de trein -O-

En je zit nu in de 4e. Wie weet komt de studie die je leuk vindt ook nog wel in Leiden bij voorbeeld. Kan van alles veranderen in twee jaar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:27

Als je in de 4e zit en verwacht in leiden/Amsterdam te studeren raad ik je het helemaal aan om je nu in te schrijven bij DUWO. Iemand had t mij aangeraden en ik had het niet gedaan en dat was achteraf beetje dom. Het kan je enorm helpen wat betreft huizing, want je bouwt tijd op voor kamers (voornamelijk studio's). Ook zijn er altijd aan t begin van t jaar een aantal huizen exclusief voor eerste jaars (qua kamers die vrijkomen je mag er wel na je eerste jaar blijven wonen, de huizen kiezen wle zelf hun huisgenoot dus aan wachttijd heb je dan niets) soms ook wat studio's, hier heb je dan een enorm voordeel want er zijn weinig eerste jaars die dan al 2 jaar ingeschreven staan.

Het kost nu wat geld maar het is achteraf een investering want andere huisvestiging in amsterdam is vaak duurder dan bij duwo en uberhaubt is Huizing moeilijk te vinden.

(Voor zover ik weet telt je wachttijd trouwens voor alle steden die duwo doet (dus ook voor leiden))


Ik weet niet of je hier wat aan hebt, je noemt namelijk wel dat je niet thuis wil blijven wonen. Maar nergens dat je op kamers Wil. Komt dat door de prijs of door de moeilijkheidsgraad van kamers vinden in Amsterdam?

Want als je zeker weet dat je thuis wil blijven wonen vanwege de prijs zijn mijn tips misschien niet zo zinvol sorry ahah. Maar ja dan weet je het voor zodra je later toch een plekje voor je zelf wil.

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 10:04

Pabie schreef:
Als je in de 4e zit en verwacht in leiden/Amsterdam te studeren raad ik je het helemaal aan om je nu in te schrijven bij DUWO. Iemand had t mij aangeraden en ik had het niet gedaan en dat was achteraf beetje dom. Het kan je enorm helpen wat betreft huizing, want je bouwt tijd op voor kamers (voornamelijk studio's). Ook zijn er altijd aan t begin van t jaar een aantal huizen exclusief voor eerste jaars (qua kamers die vrijkomen je mag er wel na je eerste jaar blijven wonen, de huizen kiezen wle zelf hun huisgenoot dus aan wachttijd heb je dan niets) soms ook wat studio's, hier heb je dan een enorm voordeel want er zijn weinig eerste jaars die dan al 2 jaar ingeschreven staan.

Het kost nu wat geld maar het is achteraf een investering want andere huisvestiging in amsterdam is vaak duurder dan bij duwo en uberhaubt is Huizing moeilijk te vinden.

(Voor zover ik weet telt je wachttijd trouwens voor alle steden die duwo doet (dus ook voor leiden))


Ik weet niet of je hier wat aan hebt, je noemt namelijk wel dat je niet thuis wil blijven wonen. Maar nergens dat je op kamers Wil. Komt dat door de prijs of door de moeilijkheidsgraad van kamers vinden in Amsterdam?

Want als je zeker weet dat je thuis wil blijven wonen vanwege de prijs zijn mijn tips misschien niet zo zinvol sorry ahah. Maar ja dan weet je het voor zodra je later toch een plekje voor je zelf wil.

Bedankt voor je advies! Zal er zeker even naar kijken.

Ik wil inderdaad (liever) niet thuis blijven wonen. Een kamer vinden is heel moeilijk en ook redelijk prijzig heb ik van meerdere kanten gehoord. Ik denk dat ik na een tijdje wel alsnog naar een kamer zal gaan willen kijken, maar in het begin nog even bij mijn familie hou. Hier kan ik bij inwonen en het gezin bestaat maar uit 1 persoon dus de drukte van thuis zal ik hier waarschijnlijk niet hebben :')

:)

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:18

Ah ja met 1 persoon is het inderdaad een heel stuk rustiger.
Alsnog moet je dan wel nog onder iemands regels leven (immers niet jouw huis) dus dat zorgt er wel voor dat het misschien niet ideaal is om daar tot het einde van je studie te wonen. Het kan natuurlijk ook heel goed gaan en gezellig zijn :).

Heb je dit ook al met je familielid besproken? Of wacht je daar mee tot het wat zekerder is. Misschien moet je namelijk wel nog wat betalen want een extra persoon in huis is natuurlijk wel duurder.

Zorg dat je die dingen wel op een rijtje hebt (zodra het zover is) en je dan niet opeens voor een verassing komt te staan.

En als je toch beslist op kamers te gaan is het fijn om als overbrugging bij familie te kunnen zitten en je geen stress hebt waardoor je een veel te dure kamer moet aannemen:)

Heel veel plezier gewenst alvast.

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 10:22

Pabie schreef:
Ah ja met 1 persoon is het inderdaad een heel stuk rustiger.
Alsnog moet je dan wel nog onder iemands regels leven (immers niet jouw huis) dus dat zorgt er wel voor dat het misschien niet ideaal is om daar tot het einde van je studie te wonen. Het kan natuurlijk ook heel goed gaan en gezellig zijn :).

Heb je dit ook al met je familielid besproken? Of wacht je daar mee tot het wat zekerder is. Misschien moet je namelijk wel nog wat betalen want een extra persoon in huis is natuurlijk wel duurder.

Zorg dat je die dingen wel op een rijtje hebt (zodra het zover is) en je dan niet opeens voor een verassing komt te staan.

En als je toch beslist op kamers te gaan is het fijn om als overbrugging bij familie te kunnen zitten en je geen stress hebt waardoor je een veel te dure kamer moet aannemen:)

Heel veel plezier gewenst alvast.

Dankjewel!

Ja dat klopt, iemand anders huis is wel iemand anders leefgewoonten en regels. Maar we zullen zien hoe dat gaat :)

Ja het is al besproken, inderdaad wel een klein bedrag wat ertegenover staat maar ach.

Bedankt voor jullie tips!

:)

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Kamer Leiden & Studie A'dam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:56

Mooi dat het wel al besproken is dan heb je niet opeens een verassing.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers