ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 20:18

Afgelopen weken is mij een baan aangeboden die mij erg leuk lijkt! Tot nu toe heb ik altijd in loondienst gezeten, waardoor ik weinig hoefde te regelen. Echter: deze baan is als ZZP-er en mijn uurtarief zal 15 euro zijn. Dit klinkt mij als ontzettend weinig in de oren, maar ik heb geen idee hoeveel extra's er nog van die 15 euro af gaan. Het zal gaan om ongeveer 20 uren in de week. Het lijkt mij een leuke baan, dus hoef geen vetpot te krijgen, maar moet er ook geen geld op toe gaan leggen. Is er iemand die mij kan vertellen wat er ongeveer nog afgaat?

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:21

Dat is van heel veel factoren afhankelijk, bijvoorbeeld of je daarnaast nog inkomen of uitkering hebt, of studeert, woon je in een huur- of koophuis, ben je starter, voldoe je aan het urencriterium etc etc...

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:24

https://www.zzp-nederland.nl/zzper-word ... ord-je-dat , hier stan veel tips, lees maar goed door. Maar voor 15 per uur, dus 300 per week , het is de vraag of je er van kunt leven. Denk het niet. Houd je wel je baan uit loondienst er naast, ook dan moet je je goed laten voorlichten.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 20:26

Ik zou er wel iets bij moeten zoeken, kan hier niet van rondkomen. Ik begrijp ook dat er veel dingen zijn die ervan afhankelijk zijn, maar juist daardoor is het zo lastig om een inschatting te kunnen maken of dit haalbaar is... Mijn vaste lasten zijn zo'n 850 euro (huurhuis/verzekeringen/paard/auto/boodschappen). Met dit aantal uren zou ik op 1000 uren in het jaar komen en dus niet aan het urencriterium. Wellicht dat een toegevoegde baan uiteindelijk wel de 1225 uren zou bieden.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:29

Is het voor 1 opdrachtgever? Zo lees ik het ff snel. Houd er rekening me dat de regelgeving gaat veranderen en je dan eigenlijk met een verkapte loondienst te maken hebt.

Daarbij klinkt het loon erg laag. Als ZZP'er moet je alles zelf betalen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioen. En daarnaast alle spullen die je nodig hebt om te werk te kunnen doen. Je krijgt geen vakantie dagen en vakantiegeld etc. Hier zal je zelf voor moeten sparen.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:31

Ik vraag me af of je wel als ondernemer kwalificeert als ik zo de OP lees!
Denk nl van niet!

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:37

Ik weet niet hoe oud je bent? Maar het minimum jeugdloon met 23+ ligt hoger in ieder geval. Denk dat als je alles meerekent je blij mag zijn als je 5 euro per uur netto eraan over houd.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 20:41

Het is inderdaad voor 1 opdrachtgever, en ik heb mezelf ook al afgevraagd hoe ik dat ga oplossen ;). Wellicht dat de andere uren wel worden opgevuld via een ZZP-constructie waardoor ik ook aan de 1225 uren kom. Ik heb geen bijzonder materiaal/kantoor nodig voor dit werk, alleen een auto om op locatie te komen.
Maar Sunrise: Dat is precies waar ik bang voor ben! Maar: hoe kan het dan dat het bedrijf draait op ZZP-ers die allemaal dit loon krijgen voor het werk dat ze doen? Dan zou toch niemand dat accepteren?

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:45

Ik vind het als netto loon al twijfelachtig eigenlijk, laat staan als zzp-er. Ik denk dat alleen de werkgever beter wordt van deze deal eigenlijk.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:48

Zou ik echt niet doen... Geen idee in wat voor werkveld je zit, maar als zzp'er zou ik toch niet met minder dan het driedubbele akkoord gaan :=

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:51

Als ZZP-er ben je zelf verantwoordelijk voor je verzekeringen (arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid), wordt je niet doorbetaald als je ziek bent en wat het voornaamste is: als je baan als ZZP-er stopt, heb je geen WW waar je op terug kunt vallen tot je een nieuwe baan hebt. Als ZZP-er is het daarom belangrijk om veel verschillende opdrachtgevers te hebben, zodat als er eentje uit valt, je niet meteen al je inkomen kwijt bent.
Een "baan" als ZZP-er zou bij mij alle alarmbellen doen rinkelen. Mooi makkelijk voor een bedrijf: zij hoeven niet voor je te betalen als je er niet bent en ze kunnen zo weer van je af. Ik ben zelf ZZP-er en ik heb nooit een "baan". Ik heb een "klus", of een "project". Een klus voor een bepaalde periode, ik voer een aantal dagen, weken, maanden bepaald werk uit, daarna zorg ik ervoor dat ik weer een nieuwe klus heb.
Dit nog buiten het feit dat 15 euro per uur erg weinig is.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:53

De eerste 3 jaar krijg je "korting" als het goed is en hoef je weinig belasting af te dragen. Ook als je minder dan een bepaald bedrag verdiend hoeft dit niet of heel weinig. Moet je even nakijken hoe dat precies zit. Gewoon even de belasting bellen. Dus misschien dat het wel boeiend is voor de eerste 3 jaar. Maar aangezien de regels gaan veranderen zou ik wel oppassen met opdrachtgevers. Of ze moeten je bijvoorbeeld via verschillende andere bedrijven laten werken. Hun zijn dan wel hoofd opdrachtgever maar je stuurt dan je facturen naar een ander. En die betalen jou.

Verder kost eem boekhouder veel geld, dus dit zal je dan zelf moeten doen. Hier heb je handige site's voor waarbij je weinig betaald en alles zo kan uploaden. Houdt er dan rekening mee dat je kwartaal aangifte hebt en jaarlijkse aangifte. Kwartaal is voor de btw.. Doen ze het bedrag verlegd of btw apart? Ik zou namelijk met jou inkomen alleen akkoord gaan met btw verlegd. Dan betalen hun dus de btw.

Verder kost een beetje ongevallenverzekering rustig 200-250 euro per maand. Misschien verschild dit per branche dat weet ik niet. Maar ook hier geld hoe ouder je bent hoe meer je betaald. Als het een simpel schoonmaakbaantje is zou ik hier niet zo snel voor kiezen bijvoorbeeld. Als er iets stuk gaat kan je het zelf makkelijk betalen. Maar als je van een trap valt ben je niet verzekerd en heb je geen inkomsten. Ook heb je geen recht op een uitkering of dit moet inmiddels veranderd zijn. Je kan het geloof ik wel via de gemeente dan aanvragen maar niet via het uwv.

Verder ken ik zat mensen die voor dat bedrag werken, want tja.. geld is geld :) En die werken dan ook 80-90 uur per week. Dit is dan wel weer in de pakketdienst maar dat verdiend dus sowieso weinig en tegenwoordig zelfs per pakket ipv per uur.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:04

Ts, wanneer dit hele bedrijf op zzp-ers werkt die ze allemaal hetzelfde betalen dan zijn het dikke uitknijpers en worden hier alleen de zakken van de eigenaar gevuld.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:04


Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:06

bigone schreef:
Ts, wanneer dit hele bedrijf op zzp-ers werkt die ze allemaal hetzelfde betalen dan zijn het dikke uitknijpers en worden hier alleen de zakken van de eigenaar gevuld.

Dit.

Enige die hier beter van wordt is het bedrijf. Ik vind het met zulke tarieven niet gek dat er veel ZZP-ers in de armoede zitten.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 16:36

Ik heb inmiddels besloten niet voor dit bedrijf te gaan werken. In mijn mail heb ik gezet het wel te willen als in loondienst kon werken. Ik kreeg als reactie dat zij daarvoor te klein waren.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:49

Goede beslissing! 15 euro is zo bizar weinig. Daar moet nog btw en inkomstenbelasting + zorgverzekeringswet vanaf en ik kan je zeggen: dat doet pijn in mei. En dan moet je eigenlijk ook nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten die een fortuin kost en geld afdragen voor je pensioen. Dan kun je gewoon geld bij gaan leggen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:49

Goed dat je het niet gedaan hebt, want is echt laag wat ze aan uur loon bieden.

Een tijdje terug in de bouw gingen een zooitje zzp'ers voor een uurloon van € 27,50 aan de gang en die kwamen toch echt wel in de problemen. Is wel een ander werkgebied gok ik, maar voor de belasting etc maakt dat allemaal niet uit zeg maar

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:54


Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:57

Klinkt als een goede beslissing ts!
Mocht je de baan heel tof vinden, zou je eventueel nog kunnen kijken of ze willen meewerken aan een payroll constructie, maar voor dit salaris als zzper aan de slag... Dan ben je dief van je eigen portemonnee.

Met dit uurtarief zou je alleen uitkomen als je het gegarandeerd voor 40u/pw op jaarbasis kan verdienen en echt minimaal aan reserves opbouwt. Je houdt dan minimumloon over. Echt een veel te groot risico imo..

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:30

Lijkt me behoorlijk aan de lage kant.
Ik zou wat Bonna zegt idd proberen, of je via een payroll constructie kunt werken. Maar dan gaat er wel een flink bedrag over die 15 euro heen lijkt me, anders kom je wel op een heel laag uurloon uit. Voordeel via een payroller is dat je iig verzekerd bent en recht hebt op WW.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:48

manonutjuh schreef:
Ik vraag me af of je wel als ondernemer kwalificeert als ik zo de OP lees!
Denk nl van niet!



Precies wat ik dacht.
Heb je enig idee wat voor verzekeringen etc je allemaal af moet sluiten als zzper? Dat moet allemaal nog van die 15 euro af.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:49

bigone schreef:
Ts, wanneer dit hele bedrijf op zzp-ers werkt die ze allemaal hetzelfde betalen dan zijn het dikke uitknijpers en worden hier alleen de zakken van de eigenaar gevuld.



Idd!


*edit* waarom werken ze niet met payroll vraag ik mij dan af... Dubieus zaakje.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: ZZP-er, hoeveel geld hou ik over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:48

bedrijf wil voor een duppie op de 1ste rang zitten en vooral geen kosten aan "personeel/werknemers"kwijt zijn.

Ik heb altijd begrepen dat wil je als ZZPer een beetje uitkomen je toch wel op zoń 75-100 euro bruto per uur moet zitten.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:05

studiemiep schreef:
Ik heb altijd begrepen dat wil je als ZZPer een beetje uitkomen je toch wel op zoń 75-100 euro bruto per uur moet zitten.


Geheel afhankelijk van de bedrijfstak waar je in gaat werken en wat je gaat doen is ook het uurloon of een prijs voor de klus in zijn geheel.
Denk alleen wel dat als je als tuinman-bouwvakker-electraman enzovoorts dat uurloon echt niet hebt.