Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:07

Hoi, ik had even een vraag en ik hoop dat iemand het antwoord weet.

Ik ga dit jaar naar Slovenië, en dus had ik een hep. A nodig. De mevrouw van de GGD vroeg wat ik ging doen volgend jaar: Tandheelkunde aan de RUG, dus adviseerde ze ook b te nemen omdat dit toch wel moest dan.

Nu ben ik behoorlijk ziek geweest van de vaccinatie, en ben ik dus naar bijwerkingen gaan zoeken, en ik schrik toch een beetje van de hep. B bijwerkingen (ms, als, etc). Nu dus mijm vraag, is het verplicht je te laten vaccineren tegen hep. B als je tandheelkunde studeert (RUG)/tandarts bent?

Alvast bedankt!!!

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:09

Ja dat is verplicht (laatstejaars Tandheelkunde Amsterdam wij hadden een vaccinatie programma in het begin van ons eerste jaar) :j veel plezier in Slovenië en met je studie!

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:36

Ja dat is verplicht. Bijwerkingen zoeken schiet je in dit geval weinig mee op, ben je alleen maar bang voor niks. De bijwerkingen die jij nu op noemt komen bij minder dan 0.01% van de gevallen voor. Succes!

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:39

Oke heel erg bedankt!
Ja ik weet het, moet het ook niet doen :)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:39

Ik studeer mondzorgkunde (mondhygiënist) en daar is het echt verplicht. Dus voor tandheelkunde lijkt mij dat ook wel :)
Bij ons heeft niemand bijwerkingen gehad dat ik weet. Je hoeft je er echt geen zorgen over te maken hoor!

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:41

In alle banen in de gezondheidszorg is de Hep B verplicht.
Je komt in aanraking met lichaamsvocht, of je patiënten kunnen je bijten.

Nooit geen bijsluiters lezen, ze zijn alleen verplicht het te melden wat bijwerkingen kunnen zijn.

spookyskippy
Berichten: 2500
Geregistreerd: 19-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:44

Voor mijn opleiding was een hepatitis B vaccinatie ook verplicht. Ik mijn klas heb ik nooit iemand gehoord over bijwerkingen.
Veel plezier in Slovenië!

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:11

Is inderdaad verplicht (voor iedereen die in de zorg werkt).
Toen ik begon aan de opleiding mondzorgkunde werd in het eerste semester al begonnen met vaccineren. Met patiëntbehandelingen mocht pas begonnen worden als je voldoende antistoffen had. Hep B is vele malen besmettelijker dan bv HIV dus echt een must als je in de (mond)zorg wil werken.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 13:41

oke bedankt! heb er dus nu al 1 gehad dus ga dan ook maar gelijk door als het kan.
hopen dat ik de volgende keer niet ziek word :D

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:46

In Groningen was de vaccinatie verplicht en betaalde je er niet voor (tandheelkunde). Denk dat er bij de GGD wel een bijdrage aan verbonden is.. Succes met de studie en veel plezier op Skilllab!!

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 14:17

Ah oke, dat is natuurlijk wel een dingetje ja, misschien dat ik het dan maar uitstel haha, toch veel geld zo

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:26

Van uitstel kun je eventueel ook afstel maken, als niemand er naar vraagt, geen slapende honden wakker maken en zeggen dat je hem inderdaad nog moet gaan halen maar het gewoon niet doen als je het liever niet wilt ;)

Zover ik begrijp van mensen die echt ècht geen rotzooi ingespoten willen krijgen omdat ze simpelweg dat risico er niet voor over hebben, is het wel wisselvallig en kom je er bij de ene opleiding / dienstbetrekking best makkelijk mee weg omdat men zich goed voor kan stellen dat je het liever niet wilt, maar is het bij de andere wel een echte verplichting omdat ze je anders niet verder willen laten gaan.

Maar als je het zelf niet ziet zitten dan kan het dus best de moeite waard zijn om aan te geven dat je zelf bewust liever het risico neemt om de vaccinatie niet te zetten, dan wel. Dat je er desnoods iets voor wilt ondertekenen om hen van alle schuld te vrijwaren als het toch misgaat, maar dat je heel bewust de vaccinatie niet wil.

Op sommige plekken zijn ze er veel losser mee (eigen verantwoordelijkheid) dan op andere plekken....maar vaak lijkt het al snel een verplichting omdat ze het liever wel willen. Ga je serieus uitzoeken hoe streng men in de leer is dan kan het ineens meevallen maar daar moet je wel even zelf voor op onderzoek uit gaan :)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:47

Misschien een beetje geruststellend, ik heb niks gemerkt van de vaccinaties, nog niet eens een stijve arm.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:01

Je kunt ook aangeven dat je er zo ziek van bent geworden, dan zullen ze misschien sneller de titer bepalen om te kijken of je al voldoende bent ingeënt.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:06

Ik volg een andere zorg opleiding.
Bij ons is het niet verplicht.
Maar ik kan het je absoluut aanraden!

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:07

Ik studeer geen tandheelkunde maar wil wel even inhaken op het stukje dat het in de zorg verplicht is. Zelf werk ik ook in de zorg de hepatitis b word wel geadviseerd om te nemen maar is echter niet verplicht. Zelf heb ik toen de keus gemaakt om mij we niet tegen te enten.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:12

Het is niet zo dat het overal in de zorg verplicht is, maar het wordt wel geadviseerd door werkgevers. Ik heb besloten me ook te laten vaccineren en heb absoluut geen last gehad van de vaccinaties, nog geen zere/stijve arm.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 15:13

ik had dus ook nergens last van, tot twee dagen later :+
Maargoed ik doe het maar gewoon en hopelijk geen ernstige bijwerkingen..

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:05

In Groningen was het gewoon verplicht. Iedereen werd volgens vast schema per groep geënt. Zelfde voor Bloedprikken voor de titerbepaling. Wanneer deze niet hoog genoeg was (onder 10), moest je eerst een aanvullende boost halen. De eerste praktijkstage mocht je ook eigenlijk niet assisteren aan de stoel, omdat je nog niet gevaccineerd was. Uitzonderingen daargelaten.

Van de vaccinatie van heb a heb ik meer gemerkt dan van die van b. Maar dat ging gewoon tussen de colleges en alles door. Had je ook geen tijd om na te denken.

@macavityl. Eerder titerbepaling gaat volgens mij niet. Er is wen vast schema opgesteld.
Laatst bijgewerkt door Lithya op 05-06-17 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Hepatitis b vaccinatir tandheelkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 16:08

is het geen probleem dan als je zelf al 1 hebt gehad? ik heb dus nu een ab combi gedaan omdat ik a dus al nodig had en dan net zo makkelijk 2 in 1 x deed. scheelde weer een tripje en consultkosten.

Dankje Lithya, heb er veel zin in :D

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:38

Serieus TS het gaat om je eigen gezondheid, stel je niet aan.

Ik werk in de thuiszorg, je wilt niet weten hoe de hygiene ergens anders is, lichamelijk of huiselijk :r
Ik moet daar wel in/ mee werken. Zelfs in de verstandelijk gehandicaptenzorg ben ik gebeten, gekrabt en geslagen. Toen ik het meldde kreeg ik ook nog eens tetanusvaccinatie :')

Ik kan me niet meer herinneren of ik naderhand nog last heb gehad van de entingen, maar geloof me ik zweette peentjes.
Ik ben als de dood voor naalden (bij anderen geen probleem) dus het was voor mij heel wat om die 2 of 3 entingen te krijgen en na 6 maanden de bloedafname.

Ook bij mijn werkgevers wordt er naar het gele vaccinatieboekje gevraagd.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:53

pmarena schreef:
Van uitstel kun je eventueel ook afstel maken, als niemand er naar vraagt, geen slapende honden wakker maken en zeggen dat je hem inderdaad nog moet gaan halen maar het gewoon niet doen als je het liever niet wilt ;)

Zover ik begrijp van mensen die echt ècht geen rotzooi ingespoten willen krijgen omdat ze simpelweg dat risico er niet voor over hebben, is het wel wisselvallig en kom je er bij de ene opleiding / dienstbetrekking best makkelijk mee weg omdat men zich goed voor kan stellen dat je het liever niet wilt, maar is het bij de andere wel een echte verplichting omdat ze je anders niet verder willen laten gaan.

Maar als je het zelf niet ziet zitten dan kan het dus best de moeite waard zijn om aan te geven dat je zelf bewust liever het risico neemt om de vaccinatie niet te zetten, dan wel. Dat je er desnoods iets voor wilt ondertekenen om hen van alle schuld te vrijwaren als het toch misgaat, maar dat je heel bewust de vaccinatie niet wil.

Op sommige plekken zijn ze er veel losser mee (eigen verantwoordelijkheid) dan op andere plekken....maar vaak lijkt het al snel een verplichting omdat ze het liever wel willen. Ga je serieus uitzoeken hoe streng men in de leer is dan kan het ineens meevallen maar daar moet je wel even zelf voor op onderzoek uit gaan :)



En de (vergrote) kans lopen op HEP-B?! Wat een onverstandig advies!

Veel plezier met je reis TS, en succes met je opleiding! Hier krijgen alle biologie en medisch laboratoriumonderzoek studenten ook de vaccinatie ivm werken met bloed (in een lab).

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:26

Het advies om zelf een bewuste keuze te maken is NOOIT een onverstandig advies :)*

Domweg doen wat iedereen doet zonder zelf informatie te vergaren en op basis daarvan een bewuste keuze te maken (risico's af te wegen).... dàt is pas onverstandig. Geen enkele vaccinatie (of andere medische ingreep want dat is het gewoon) is zonder risico.

Iedereen kan roepen dat je het gewoon moet doen en de kans op bijwerkingen gering is, gelukkig zal dat ook best zo zijn :) Maar hoe groot is dan de kans op Hep. B eigenlijk? En wat zou er gebeuren als je het krijgt? Tegenover wat er mis kan gaan als gevolg van het ingespoten krijgen van het vaccin?

Dat soort zaken zou je je af kunnen vragen voordat je een besluit neemt :)

Zie ook voor een kritische blik: https://www.vaccinvrij.nl/beroepsgroepe ... onderwijs/

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:34

maaaikkee schreef:
Ik studeer geen tandheelkunde maar wil wel even inhaken op het stukje dat het in de zorg verplicht is. Zelf werk ik ook in de zorg de hepatitis b word wel geadviseerd om te nemen maar is echter niet verplicht. Zelf heb ik toen de keus gemaakt om mij we niet tegen te enten.


Is dat niet bedrijfs afhankelijk, in België in ieder geval wel.
Ik ben hoofdverpleegkundige zonder patientencontact maar ik geraak (terecht) niet door de gezondheidskeuring zonder vaccin. Bij mijn interimwerk als gewone verpleegkundige waar de kans heel reel was door de vele gevallen kraaide er nooit een haan naar.

pmarena ik denk dat het afhankelijk is van de doelgroep en tijdsgeest. Net als TBC 4 jaar geleden zou ik de kans klein achten en nu acht ik hem groot.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:47

pmarena schreef:
Het advies om zelf een bewuste keuze te maken is NOOIT een onverstandig advies :)*

Domweg doen wat iedereen doet zonder zelf informatie te vergaren en op basis daarvan een bewuste keuze te maken (risico's af te wegen).... dàt is pas onverstandig. Geen enkele vaccinatie (of andere medische ingreep want dat is het gewoon) is zonder risico.

Iedereen kan roepen dat je het gewoon moet doen en de kans op bijwerkingen gering is, gelukkig zal dat ook best zo zijn :) Maar hoe groot is dan de kans op Hep. B eigenlijk? En wat zou er gebeuren als je het krijgt? Tegenover wat er mis kan gaan als gevolg van het ingespoten krijgen van het vaccin?

Dat soort zaken zou je je af kunnen vragen voordat je een besluit neemt :)

Zie ook voor een kritische blik: https://www.vaccinvrij.nl/beroepsgroepe ... onderwijs/


Wanneer je een prikaccident hebt bij een patiënt met hepatitis B, is er de kans van 6 tot 30 procent dat jij het ook ontwikkelt. En dat is gewoon hoog. Buiten dat je in Nederland naar mijn weten je opleiding tandheelkunde niet mag volgen, weet ik niet hoe het zit bij je toekomstige werknemers.