Studeren in het buitenland

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Gucci_

Studeren in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-17 16:42

Ben benieuwd of er meer zijn die studeren of hebben gestudeerd in het buitenland (liefst buiten Europa).
Hoe waren de toelatingstesten? En kon je daarna een goede baan vinden?

Ben zelf bezig uit te zoeken waar ik zou willen studeren, ga een volledige studie doen, maar evt een semester zou ook een optie zijn. Dat eerste lijkt mij erg leuk, maar ook spannend.

culaccino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:47

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-17 17:01

Bedankt! Wist niet dat er ook een huiskamertopic over is

Destination

Re: Studeren in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 05:41

Vanaf Oktober studeer ik voor een semester in Kiel, Duitsland! Toelating was makkelijk, het gaat namelijk via mijn eigen (Nederlandse) opleiding.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:11

Is dit, omdat je een studie hebt gevonden die bij je past, of omdat je naar het buitenland wil?

Het is al vaak tegen je gezegd ts; het buitenland geeft geen garantie op geluk. Hoe gaat het nu met je situatie in Nederland? Je laatste topic was nou niet echt erg positief. Sterker nog, je zegt daarin zelf niet aan een stad vast te willen zitten maar nu wil je ineens wel studeren?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:20

Ik heb nu twee keer een half jaar in het buitenland gezeten voor mijn studie, volgens mij is dat niet wat jij wilt. Maar als je vragen hebt kan je altijd een pb sturen.

Sometimes i wonder if all this is happening, because i didn't forward that email to 10 People.
[BM] Escape room 21 november
[BM] Spelletjes spelen omgeving Amersfoort/Utrecht
geerte @ [BM] Online pubquiz

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:25

Studeren in het buitenland kost onwijs veel geld. Vooral als je buiten Europa gaat. Ik heb gekeken om te gaan studeren in Kenia. Per jaar 15.000 euro. Exclusief visum. Visum kost 4000 per 3 maanden. En dan ben ik nog niet voorzien van basisvoorzieningen zoals een huis.

Dus kijk vooral naar de praktische zaken, en niet naar het feit dat het 'erg leuk' is. Want niks wordt vergoed, geen studiefinanciering, geen uitwonend, helemaal niets.

"Learn to travel, travel to learn."

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:33

rapunzelx schreef:
Studeren in het buitenland kost onwijs veel geld. Vooral als je buiten Europa gaat. Ik heb gekeken om te gaan studeren in Kenia. Per jaar 15.000 euro. Exclusief visum. Visum kost 4000 per 3 maanden. En dan ben ik nog niet voorzien van basisvoorzieningen zoals een huis.

Dus kijk vooral naar de praktische zaken, en niet naar het feit dat het 'erg leuk' is. Want niks wordt vergoed, geen studiefinanciering, geen uitwonend, helemaal niets.

Volgens mij zit je er met die visumkosten toch wel naast. In 2013 was de gemiddelde som ongeveer 8000 euro op jaarbasis, kan me niet voorstellen dat dat nu 30.000 is.

Levenskosten per maand zijn ong 800 euro en studie geld is 5200 ong. Dat zijn dus wel even andere bedragen, aanvraag visum is ong. 60 euro en is het aangevraagd mbt studie dan krijg je een speciale pas bij aankomst.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:55

bigone schreef:
rapunzelx schreef:

Volgens mij zit je er met die visumkosten toch wel naast. In 2013 was de gemiddelde som ongeveer 8000 euro op jaarbasis, kan me niet voorstellen dat dat nu 30.000 is.

Levenskosten per maand zijn ong 800 euro en studie geld is 5200 ong. Dat zijn dus wel even andere bedragen, aanvraag visum is ong. 60 euro en is het aangevraagd mbt studie dan krijg je een speciale pas bij aankomst.

Met de visumkosten zit ik er zeker niet naast. Ik heb er net toch zelf onderzoek naar gedaan? Familie van mij studeert daar ook, zij weten dus echt wel wat het precies kost om daar te studeren.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:18

4000 euro visumkosten per kwartaal?
Ben erg benieuwd naar je bron, want dat is echt onwaarschijnlijk veel.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:25

bigone schreef:
rapunzelx schreef:

Met de visumkosten zit ik er zeker niet naast. Ik heb er net toch zelf onderzoek naar gedaan? Familie van mij studeert daar ook, zij weten dus echt wel wat het precies kost om daar te studeren.[/quote]
Heeft die dat in shilling of euro doorgegeven?? Eén euro is ongeveer 115 shilling. Dus dan zou een visum elke drie maanden 35 euro kosten. Dus ik zou van jou wel graag een link naar die kosten willen zien.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:41

Ik zit op dit moment via Erasmus+ in Litouwen. De toelating is dus via mijn eigen hogeschool gegaan en ik krijg financieel support via het Erasmus+ programma.

Mocht je een volledige degree in het buitenland willen halen. Dan kan ik je aanraden om naar een land in oost-europa te gaan. Levensonderhoud is hier niet duur en daarnaast is het schoolgeld ook niet bizar hoog.

♫ Live a life you will remember ♫

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-17 13:43

Anders werd het een thuisstudie, maar dan moet ik alsnog in nl mijn toetsen maken en las dat het vaak van slechte kwaliteit is en werkgevers je daarmee niet serieus nemen. Dus dat valt sowieso af.
Ik zal het adviesbureau nog eens vragen wat de waarde is van een Nederlands bachelor diploma, ik kan hier helaas weinig informatie over vinden. Er waren ook mogelijkheden om daarna verder te studeren. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je rechten in Nl gaat studeren, je niks kan met dat diploma in het buitenland. Hoe het met die studie van mij zit, weet ik niet.
Ik wil dan in sept 2018 studeren in Amerika, eerst een associate degree.
Het is inderdaad wel erg duur, maar wel een leuke ervaring, ik ben toe aan iets nieuws.
Voordeel dat ik hier ga studeren, ik meteen kan beginnen over drie maanden en daar kijk ik erg naar uit eerlijk gezegd, behalve de herfst.

Ik had niet verwacht dat het zo duur is om in Afrika te studeren.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:52

Eerlijk? Studeren in Amerika gaat je niet lukken. Het is niet alleen ongelofelijk duur, ze geven ook gewoon geen visa uit als je het niet via een organisatie regelt (en zelfs dan is het spannend). Studeren daar is al bijna onbetaalbaar voor het grote deel van de inwoners van Amerika, waardoor ze een heel ingewikkeld systeem met beurzen hebben waar je als Europeaan niet voor in aanmerking komt. Heel af en toe laten ze studenten toe via een uitwisselingsprogramma met een NL'se universiteit of hogeschool, maar ook die toelatingen zijn enorm streng. Voor veel universiteiten in de USA is je tuition gewoon 40.000 dollar per jaar, en daar komt je huisvesting (gigantisch duur) nog eens bij. Daarnaast moet je ingewikkelde taaltoetsen maken om te laten zien dat jij mee kan draaien op academisch Engels, die testen zijn vrij prijzig en echt niet makkelijk.

Als je echt in het buitenland wilt studeren zou je kunnen kijken naar uni's in bv Scandinavië, of binnen Europa. Maar als je niet ingeschreven staat bij een NL'se uni en je wilt het echt individueel doen ipv als minor of semester abroad, is het gewoon lastig. Je moet alles zelf regelen en daar komt een stuk meer bij kijken dan je denkt.

Ik zou eigenlijk gewoon een thuisstudie of gewoon een HBO in NL gaan doen. Vind het vervelend om je bubbel uit elkaar te laten spatten maar USA gaat echt niet lukken.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:01

Hou er rekening mee dat toelatingen in het buitenland veel zwaarder zijn dan in NL. Waar je daar alleen een VWO diploma nodig hebt stellen ze er op de meeste buitenlandse universiteiten nog een hoop eisen aan, zoals een VWO diploma én allemaal 8en, of 9ens voor bepaalde vakken bijvoorbeeld. Ook is het inderdaad duur in de meeste landen, zeker in Amerika. De studies zelf kosten belachelijk veel geld (niet 'erg duur' maar 'de rest van je leven in dikke schulden' duur) en ook het leven is niet goedkoop. Binnen Europa is het qua visums en kosten vaak al meer te overzien, en in bijvoorbeeld Zweden en Schotland is studeren gratis. Verhuizen naar het buitenland is overigens echt niet zaligmakend, het kan erg zwaar zijn in het begin en naarmate je langer op een plek heeft wordt het ook 'gewoon', het is geen vakantie of avontuur. Je moet jezelf echt gelukkig kunnen houden want je hebt geen sociaal vangnet in de eerste paar jaar, zelfs als je een nieuw netwerk opbouwt. Een semester is in veel opzichten een stuk makkelijk: minder kosten, geen moeilijkheden met de toelating én je krijgt vooral de leuke, nieuwe, avontuurlijke periode mee van verhuizen naar het buitenland.

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:03

Gucci_ schreef:
Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je rechten in Nl gaat studeren, je niks kan met dat diploma in het buitenland.

Dat je met een studie rechten in het buitenland niets tot weinig kan, is niet zo heel gek. Je studeert immers Nederlands recht (tenzij je een uitstap maakt naar bijv. Europees recht).

Ik heb me laten vertellen dat studeren in het buitenland best wel een kostenplaatje met zich mee brengt. De meeste HBO studies bieden overigens gewoon de mogelijkheid om in het derde jaar stage te lopen in het buitenland. Is dat geen optie? :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:08

Je gehele studie in Amerika volgen gaat een lastig verhaal worden ben ik bang. Aangenomen worden is op zich al een heel ding en daarnaast kijk je tegen tuition fees aan variërend van 6000 euro tot 42000 euro op jaarbasis exclusief kost en inwoning. Het is voor buitenlandse studenten nauwelijks mogelijk om in aanmerking te komen voor een beurs. Enige uitzondering op dit hele verhaal is wanneer je dermate begaafd bent dat je opgepikt op het radar van een prestigieuze universiteit die koste wat het koste jou wil hebben.

Bij onvoldoende vooropleiding gaat het helemaal lastig worden.

Meest voor de hand liggend is om te studeren aan een Nederlandse universiteit en tijdens je studie een periode naar het buitenland te gaan. Dan zijn de kosten vele malen lager en binnen Europa enorm gesubsidieerd. Zeker wanneer je voor 3 maanden via een erasmusbeurs kunt studeren.

Kanttekening bij jouw verhaal is wel dat ik ernstige twijfels heb over de haalbaarheid van het plan. Wanneer het leven in Nederland al niet makkelijk is, dan gaat het in het buitenland nog moeilijker zijn. Studeren in het buitenland is helaas geen manier om persoonlijke problemen te kunnen ontlopen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:26

Heel eerlijk ts denk ik niet dat dit haalbaar is voor je. Je hebt in Nederland al moeite met dingen doen en je over dingen heen zetten. En gewoon te gaan doen wat je moet doen. Om de haveklap switch je van studie en bedenk je een of ander rigoureus plan om aan je leven hier te ontsnappen.
Ga eerst aan jezelf werken en zorg dat je gelukkig bent met je leven. En begin dan aan een studie, want her buitenland gaat je niet helpen. Waarschijnlijk lees je al deze reacties niet want ze passen niet in je bubbel. Maar het word eens tijd dat iemand door je bubbel heen prikt. Geen enkel plan gaat je helpen en gelukkig maken. Je moet eerst aan jezelf werken en stoppen met aandacht vragen. Stap naar een goede psycholoog en laat die persoon je helpen. Het is heel moeilijk en ik weet waar ik over praat. Maar het is nu gewoon belangrijk dat je stopt om zo verheerlijkend te leven. Want het buitenland is geen hemel. Het is zwaar en je hebt daar helemaal niemand. Dus als je denkt dat ke het hier al rot hebt. Daar is het erger want al je problemen neem je mee. Zoek gewoon hulp en ga aan jezelf werken en kijk dan verder. Elke andere plek gaat je niet gelukkig maken.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:31

@Bigone Een toeristenvisum kost nu ook al 90 euro voor Kenia. Ik kom er net weg en kom er regelmatig. Je hoeft mij dus echt niet te gaan vertellen wat de visumkosten zijn. Met een studentenvisum kom jij het land niet in om te studeren. ;)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-17 14:35

Een studentenvisum voor de VS is niet moeilijk, om er permanent te wonen wel.
Ik wil het dan wel doen via een organisatie, zij hebben nooit gezegd dat het niet kan, nadeel is wel dat ze met een beperkt aantal scholen samenwerken. Ik wil gewoon naar een college, vergelijkbaar met hbo hier.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:36

Denk als ik verhaal lees dat het verstandiger is om gewoon een studie in Nederland te volgen. Evt. zou je dan wel via een uitwisseling naar het buitenland kunenn (en Amerika kan daar ook onder vallen, ik heb daar 6 maand op uitwisseling gezeten, en omdat het een directe uitwisseling betaalde ik collegegeld in Nederland, terwijl ik daar studeerde. Mijn kamer wisselde ik gelijk uit met een ander meisje dat naar Nederland was gekomen, dus dat was vrij ideaal).

Mocht het na je studie in Nederland zo goed bevallen het buitenland, dan kun je daarna altijd bijvoorbeeld overwegen om je Master in het buitenland te doen, of een aantal jaar in het buitenland te werken.

Als je nou echt perse een hele studie gelijk in het buitenland wil doen zou ik je wel aanraden het binnen de EU te zoeken in verband met diploma-accreditatie

TLove because He first loved Us
I John 4:19

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:45

Gucci_ schreef:
Een studentenvisum voor de VS is niet moeilijk, om er permanent te wonen wel.
Ik wil het dan wel doen via een organisatie, zij hebben nooit gezegd dat het niet kan, nadeel is wel dat ze met een beperkt aantal scholen samenwerken. Ik wil gewoon naar een college, vergelijkbaar met hbo hier.

Ook een studentenvisum is heel moeilijk te krijgen. Ze zijn vrij coulant met het uitgeven van visa als je het als een uitwisselingsprogramma hebt, maar de kans dat jij een visum krijgt om 4 volle jaren te studeren aan enkel een Amerikaanse uni is echt heel klein. De overheid investeert namelijk in de uni's daar (net als hier) en zij investeren liever in binnenlandse kennis die daar ook blijft dan dat ze investeren in iemand die alleen even komt studeren en daarna weer weg gaat.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:57

rapunzelx schreef:
@Bigone Een toeristenvisum kost nu ook al 90 euro voor Kenia. Ik kom er net weg en kom er regelmatig. Je hoeft mij dus echt niet te gaan vertellen wat de visumkosten zijn. Met een studentenvisum kom jij het land niet in om te studeren. ;)

Ik vertel je niks, die info kwam mijn broer die er vorig jaar is geweest. waar ik je wel om vroeg was de link naar de torenhoge visumkosten a 4000 euro per drie maanden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:09

rapunzelx schreef:

Voor Bigone vroeg ik me ook al af hoe je aan dit bedrag komt.
Dat je niet kan studeren op een toeristenvisum kan ik me goed voorstellen.
Maar je hebt het over 4000 euro per kwartaal. Dat is 100 keer zoveel als een toeristenvisum! (consulaire kosten 40,00 voor max 3 maanden).
Ik ben oprecht benieuwd hoe je aan dat hoge bedrag komt. Niet omdat ik je geloof (nou ja, ook een beetje), maar vooral omdat ik benieuwd ben waar dat kosten verschil hem dan in zit.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:22

Zoals ik al zei woont en studeert familie van mij daar. Zij hebben dit voor mij uitgezocht wat het kost om daar als non-resident aan het werk en aan de studie te gaan. Voor de nieuwe wetgeving was alles voor buitenlanders daar veel makkelijker en goedkoper. Dat jullie me niet geloven is aan jullie. Maar goed, we gaan nu een beetje off-topic. Ik wilde TS de informatie geven dat studeren in het buitenland onwijs duur is, vooral buiten Europa.