Studeren of niet..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Studeren of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 15:39

Hallo allemaal,

ik ben 18 jaar en nu al een jaar bijna aan het werk, ik heb vorige jaar mijn niveau 2 diploma afgerond.
Alleen was dit totaal iets wat ik later niet wilde, beetje uit nood gedaan want ja wat wilde ik nu als een bijna 16 jarige meisje mijn hele leven gaan doen?

Geen flauw idee, en met een niveau 2 diploma kun je niet zo gemakkelijk een studie kiezen die veel aansluiting heeft.

Nu ben ik dus afgestudeerd voor niveau 2 medewerker tuinbouw.
Alleen ik wil dit niet als mijn vaste baan gaan doen later.

Het lijkt me geweldig in de toekomst een eigen bedrijf te hebben, iets zien opbouwen en wat echt van jouw is lijkt me prachtig, ik snap natuurlijk dat het niet zo rooskleurig is en er ook vele rot kanten aan zitten.

Maar goed, de vraag..
Ik wil graag dus een eigen bedrijf en dan graag bloemist. Vroeger op het vmbo 2 jaar bloemist gedaan maar uiteindelijk gestopt omdat ik het gedeelte dier ook er bij had, vond ik vreselijk dus heb ik uiteindelijk besloten de andere twee jaar zorg te gaan doen (Werd hem ook niet) ...

Nu zou ik best graag niveau 3 bloemist willen gaan studeren alleen heb ik geen zin om nog 3 volle jaren naar school te gaan en stage te lopen, eigenwijs? Misschien wel ja?

Zijn er andere mogelijkheden?
Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reactie.
:o

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Studeren of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:55

Als je wat anders wil, dan zul je toch naar school moeten. Ik raad je toch aan om een bbl opleiding te gaan doen.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:01

lovelucydan schreef:
Als je wat anders wil, dan zul je toch naar school moeten. Ik raad je toch aan om een bbl opleiding te gaan doen.


Waarom bbl en geen bol?

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:06

Als het kan qua tijd en financiën zou ik ook zeker BBL doen. Omdat je nog zo jong bent en misschien die mogelijkheid nog hebt. Ik heb nog nooit zo'n stressvol leven gehad als nu met werk en een studie naast elkaar. Dat valt echt flink tegen! Het is dat ik geen studiefinanciering meer krijg en op mijzelf woon dus ik heb mijn inkomen hard nodig maar anders had ik nu al mijn tijd aan school besteed. Werken kan daarna!

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:07

Ik kan je niet echf helpen maar wel een kleine tip.

Als je niveau 2 hebt afgerond duurt niveau 3 maar twee jaar exclusief de specifieke richting vakken die je hebt gemist die zul je nog wel in moeten halen.

Pas in niveau 4 krijg je lessen in het opbouwen van een eigen bedrijf en dingen zoals verkoop en marketing.

Succes er mee het blijft altijd lastig om een richting te kiezen.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:08

Jildau schreef:
Als het kan qua tijd en financiën zou ik ook zeker BBL doen. Omdat je nog zo jong bent en misschien die mogelijkheid nog hebt. Ik heb nog nooit zo'n stressvol leven gehad als nu met werk en een studie naast elkaar. Dat valt echt flink tegen! Het is dat ik geen studiefinanciering meer krijg en op mijzelf woon dus ik heb mijn inkomen hard nodig maar anders had ik nu al mijn tijd aan school besteed. Werken kan daarna!


Maar als ik bbl kies zijn mijn kansen op door leren verkeken.. daarnaast vindt ik school prettiger dan 4/5 dagen werken.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:09

Wispeltuur schreef:
Ik kan je niet echf helpen maar wel een kleine tip.

Als je niveau 2 hebt afgerond duurt niveau 3 maar twee jaar exclusief de specifieke richting vakken die je hebt gemist die zul je nog wel in moeten halen.

Pas in niveau 4 krijg je lessen in het opbouwen van een eigen bedrijf en dingen zoals verkoop en marketing.

Succes er mee het blijft altijd lastig om een richting te kiezen.


Dat klopt maar dat betekend niet stel lukt me niet niveau 4 dat het onmogelijk is..

Heb groot voorbeeld aan mijn zwager :D

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:11

Janinevv schreef:
Jildau schreef:
Als het kan qua tijd en financiën zou ik ook zeker BBL doen. Omdat je nog zo jong bent en misschien die mogelijkheid nog hebt. Ik heb nog nooit zo'n stressvol leven gehad als nu met werk en een studie naast elkaar. Dat valt echt flink tegen! Het is dat ik geen studiefinanciering meer krijg en op mijzelf woon dus ik heb mijn inkomen hard nodig maar anders had ik nu al mijn tijd aan school besteed. Werken kan daarna!


Maar als ik bbl kies zijn mijn kansen op door leren verkeken.. daarnaast vindt ik school prettiger dan 4/5 dagen werken.


Sorry ik maak een fout, ik bedoel BOL. Fulltime naar school!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:13

Jildau schreef:
Jildau schreef:
Als het kan qua tijd en financiën zou ik ook zeker BBL doen. Omdat je nog zo jong bent en misschien die mogelijkheid nog hebt. Ik heb nog nooit zo'n stressvol leven gehad als nu met werk en een studie naast elkaar. Dat valt echt flink tegen! Het is dat ik geen studiefinanciering meer krijg en op mijzelf woon dus ik heb mijn inkomen hard nodig maar anders had ik nu al mijn tijd aan school besteed. Werken kan daarna!


Maar als ik bbl kies zijn mijn kansen op door leren verkeken.. daarnaast vindt ik school prettiger dan 4/5 dagen werken.


Sorry ik maak een fout, ik bedoel BOL. Fulltime naar school!


Hihi ik dacht al!
Dan heb je blokstages wat ik zelf interessanter vindt.

Ben ook wel blij dat ik al wel wat weet van de opleiding meeste moeite krijg ik denk ik met Nederlands en Engels. Maar goed als je iets wilt.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Studeren of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:32

TS nu 2 jaar investeren in een opleiding waar je nog 40 jaar plezier van hebt is niet echt een slechte investering ;) Ik zou dus sowieso voor een opleiding gaan.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:34

Vanillia schreef:
TS nu 2 jaar investeren in een opleiding waar je nog 40 jaar plezier van hebt is niet echt een slechte investering ;) Ik zou dus sowieso voor een opleiding gaan.


Is wel de beste keuze ja, en ben dan alsnog vroeg klaar met afstuderen.

Haha het klinkt "langer" dan het is :+

Anoniem

Re: Studeren of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:40

Ts, je bent pas 18... je hebt nog heel lang. :j Ik ben bijna 20 en rond dit jaar pas de middelbare school af. En dan ga ik nog studeren... ik ben op zn vroegst op mn 25ste een beetje klaar. Als je er nog 2 jaartjes aan vast plakt ben je 20/21 en heb je je leven lang plezier van een fijne opleiding.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 15:34

Hoihoi!
Kom even melden dat ik dinsdag mijn intake heb, ben echt super gespannen want ik moet mijn creativiteit laten zien, dus werkjes of foto's iets waar aan je kan zien dat ik een creatieve geest hebt.

Ik heb ooit filmpje gemaakt 1 jaar terug voor ons bedrijf en zie je wel mijn creativiteit denk ik? Ook foto's maken vindt ik erg leuk om te doen, maar ik heb geen foto's van bloem schik stukjes maar staat niet dat dat persé hoeft.

Echt.. spanning en twijfels.