Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 20:34

Wie weet hier het juiste antwoord op?

Stel: Je hebt een werkdag van 7,5 uur. Daarvan is 0,5 uur eigen pauze tijd. Je vraagt de middag vrij, vertrekt na 4,5 uur werken zonder pauze. Moet je dan 2,5 uur vrij nemen of 3 uur? Mijn leidinggevende zegt dus 3 uur, en ik denk zelf 2,5... Anders zou ik mijn pauze, wat eigen tijd is mee moeten rekenen... Dit is al vaker voor gekomen, hoe zit dit precies?

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:38

Interessant!
Deze discussie loopt op mijn werk ook vaak.
Zoals ik denk dat het hoort is dat je na 4 uur werken pas recht hebt op pauze. Dus is het in jouw geval 2,5 uur opnemen. Anders werk je idd je pauze door.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:39

wordt je voor 7 uur of 7.5 uur betaald?

hesterve

Berichten: 1925
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:40

Dan is het 2,5u vrij nemen voor de rest van die dag. Want 4,5 u werken zonder pauze plus 2,5 u opnemen maakt 7 werkuren. Wil je baas dat je wel die 3 uur opneemt. Werk je 4 u aaneengesloten en dan begint je pauze. Wat je eigen tijd is dus kan je gaan.

Bij ons heb je pas recht op pauze als je langer dan 5,5u aaneengesloten werkt. ( je krijgt wel koffiepauze maar dat is voor de baas zijn rekening)

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 20:43

Ik weet wel dat je recht op pauze hebt na 5,5 uur aan eengesloten werken. Maar ik heb nu het idee dat ik dus half uur eigen tijd "op neem" krijg van de 7,5 aanwezig dus 7 uur betaald voor de duidelijkheid!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:46

2,5 uur opnemen. Je baas kan niet tellen :+

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 20:47

verootjoo schreef:
2,5 uur opnemen. Je baas kan niet tellen :+


Of hij probeert het gewoon uit, zoals wel vaker het geval. >;) Erg fijn als er om zulke redenen moeilijk gedaan word, ben al langer dan 9 jaar in dienst!

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:48

Dat ligt eraan wat in je contract staat denk ik. Je word x bedrag per maand betaald naar ratio van je uren/aantal dagen, pauze is hier al in door berekend (in de meeste gevallen, tenzij je echt per gewerkte uren betaald word, wat ik niet aanneem uit je verhaal).


Je geeft je uren op welke je niet aanwezig bent. Stel je werkt van 09:30 tot 17:00 en je vertrekt na 4,5. Ben je dus na 14:00 niet meer aanwezig en heb je dus al vrij. Je vraagt dus vrij van 14:00/17:00. Je werkgever heeft gelijk je vraagt hier 3 uur vrij.

Iets te vroeg gepost, kijk je contract goed na, hij kan wel degelijk gelijk hebben, en jij ook, haha.
Laatst bijgewerkt door Sanniejtjuh op 07-05-17 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:50

Udo2001 schreef:
verootjoo schreef:
2,5 uur opnemen. Je baas kan niet tellen :+


Of hij probeert het gewoon uit, zoals wel vaker het geval. >;) Erg fijn als er om zulke redenen moeilijk gedaan word, ben al langer dan 9 jaar in dienst!


Ik weet niet wat voor registratie systeem ze bij jullie hebben, maar dat komt dan toch niet uit :? Hier gaat dat ding automatisch uitrekenen hoe het staat met je vakantie-uren. Je kan niet zomaar meer uren aftrekken dan je normaal zou werken :+

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 20:50

Ik werk 38 uur, 3 dagen van 8 uur en 2 dagen van 7 uur...

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 20:51

Wij hebben dus geen kloksysteem, moet ook heel secuur alles noteren!

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:51

Feitelijk heb je dus een werkdag van 7 uur. Pauze is voor jezelf. Je werkt die dag 4.5 uur, dat is dus 2.5 uur minder dan normaal

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 20:53

santie schreef:
Feitelijk heb je dus een werkdag van 7 uur. Pauze is voor jezelf. Je werkt die dag 4.5 uur, dat is dus 2.5 uur minder dan normaal


Dat lijkt mij dus ook, en gaat mij niet om een half uurtje. Maar dit komt vaker voor. Ik ga mijn contract er eens bij pakken. Al denk ik niet dat daar specifiek iets over staat...

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:54

Udo2001 schreef:
Ik werk 38 uur, 3 dagen van 8 uur en 2 dagen van 7 uur...


Neem je dan vrij op een 8 uren dag of op een 7 uren dag? Maakt dat verschil?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:56

Udo2001 schreef:
Wij hebben dus geen kloksysteem, moet ook heel secuur alles noteren!


Wij ook niet, maar personeelszaken houdt precies bij welke uren je werkt en daar wordt de lunch vanzelf vanaf getrokken en dat programma berekent dus precies hoeveel vakantie uren je nog hebt.
Gaat alles handmatig dan bij jullie?

Ik weet niet of er wat over in je contract hoort; overal is een half uur lunchpauze toch onbetaald?

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 21:08

Niet bij ieder bedrij is de lunch onbetaald, maar vaak wel! Alles handmatig, schrijf het op de kalender en heb thuis de agenda die ik bij houdt...

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:22

Ik zou vooral kijken of er ergens staat dat je vanaf een x aantal uur pas recht hebt op dat half uur pauze. Want als dat er staat en je gaat voor die tijd met verlof dan heb je geen recht op die pauze en vraag je voor 3 uur verlof. Maar als je bij exact dat aantal uur of iets erna pas weggaat ga je feitelijk in je pauze weg of heb je deze al gehad en vraag je voor 2,5 uur verlof aan lijkt mij.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 21:28

Best interessant onderwerp, niemand is zeker van zijn zaak.. Zal het er maar bij laten, maar ergens is het we vreemd. Snap dat je recht heb op pauze, normaal bij 5,5 uur werken. Voor mij voelt het als eigen tijd inleveren..

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:34

Dat is het natuurlijk ook gewoon... als je 7 uur op een dag werkt en je neemt 3 uur op, heb je dus 4 uur werk. Geen 4,5 uur. Je gaat toch niet in je eigen tijd een half uur doorwerken?

Op het moment dat je 6 uur zou werken en 1 uur verlof opneemt en je zpu bij wijze van door willen werken in je pauze, kan het zijn dat je werkgever dat niet goedkeurt en dat je verplicht bent pauze te nemen.

Als mijn baas me zou verplichten om 3 uur op te nemen en ik moet 4,5 uur werken, dan is dat laatste half uur mooi mijn pauze... <<)

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:52

djinnie schreef:
Dat is het natuurlijk ook gewoon... als je 7 uur op een dag werkt en je neemt 3 uur op, heb je dus 4 uur werk. Geen 4,5 uur. Je gaat toch niet in je eigen tijd een half uur doorwerken?

Op het moment dat je 6 uur zou werken en 1 uur verlof opneemt en je zpu bij wijze van door willen werken in je pauze, kan het zijn dat je werkgever dat niet goedkeurt en dat je verplicht bent pauze te nemen.

Als mijn baas me zou verplichten om 3 uur op te nemen en ik moet 4,5 uur werken, dan is dat laatste half uur mooi mijn pauze... <<)


Had ik dus bij mijn vorige werk, wilde een uurtje of anderhalf/twee eerder naar huis, ik zei "dan werk ik m'n pauze wel door" aangezien ik daar om half 8 begon, tot kwart voor 4 werkte en pas om 1 uur pauze had normaliter, (dan zou ik dus na m'n pauze nog hooguit een kwartier tot 3 kwartier moeten werken), maar ik moest gewóón pauze houden "want dat is verplicht hoor".. :+ Dat was dus een rustig middagje :P

Ik weet eigenlijk ook niet hoe het contractueel bij mij zit momenteel. Zal het eens navragen :) Weet wel dat als we een half uur in de pauze doorwerken en gewoon een dag van half 9 tot 5 maken dat we dan géén 8,5 uur mogen schrijven, zoals mijn collega laatst probeerde :Y) Maar mijn boerenverstand zegt dat als je pauze eigen tijd is, dat je dan dus 2,5 uur vrij schrijft in jouw situatie.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:56

Ts: kies je zelf om je pauze zo laat te plaatsen, of kiest je leidinggevende daarvoor? (Oftewel: wordt je ingepland)

Dat is ook wel een verschil. Officieel heb je recht op pauze bij 5,5 uur werken. Maar die pauze mag gepland worden vanaf dat je 1 uur aan het werk bent (ik heb wel eens een 8-uur shift gehad opgedeeld in 1 en 6,5 uur werk).

In welke uren je mag schrijven maakt dat denk ik wel verschil, wie je pauze 'inplant' of dat het hele bedrijf gewoon van 1-2 pauze heeft, maar jij ervoor kiest om dat door te werken

hesterve

Berichten: 1925
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:38

krijg je als je 3 uur opneemt die dag ook 3 vakantieuren uitbetaald? Dus 4,5 werkuren uitbetaald krijgen en 3 uur vakantiegeld uitbetaald krijgen?(zou je moeten kunnen zien op je loonstrook) Dan is er feitelijk niets aan de hand, je krijgt uitbetaald waar je recht op hebt. Tenminste, zo werkt het bij ons (retail bedrijf) ieder kwartier wat je werkt wordt betaald. We werken met min-max contracten.
Lastig als werkgevers zo niet duidelijk zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:47

Op een normale 7 uur lange werkdag werk je er 7 + 30 minuten pauze
Waardoor je 7,5 uur aanwezig zou zijn

Je hebt nu 4,5 uur van die 7 effectief gewerkt , als je dat van je normaal gewerkte uren aftrekt kom je op 2,5 uur vrij nemen
Niet op 3

In theorie zou je als je 4,5 uur gewerkt hebt(neem aan dat dat ook wel eens boor komt ? ) en je zou geen middag vrij hebben , een half uur pauze nemen en daarna nog 2,5 uur werken


De stelling dat als je er drie vrij zou nemen er ook 3 uit betaald zouden worden, dus is er niets aan de hand
Gaat naar mijn idee niet op... want waar blijft dat halve uur wat je extra hebt gewerkt? Krijg je dat als overwerk? Tijd voor tijd?
Nee, dat halve uur is gewoon verdwenen
Terwijl je wel er voor gewerkt hebt
4,5 uur werk+ 3 uur vrij is 7,5 uur totaal terwijl jij er hoe dan ook maar 7 van terug ziet in jouw administratie en Loon als je het niet als 7,5 uur krijgt uitbetaald of je er een half vakantie uur voor terug krijgt

En idd een half uurtje klinkt niet veel, maar een half uur per maand is al bijna een vrije dag

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Eigen pauze door berekenen, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:16

Je werkt 7 uur per dag. Dat half uur pauze is sowieso eigen tijd in jouw geval dus die hoef je niet op te nemen. Feitelijk dus alleen.de overgebleven tijd.

In de praktijk is het vaak zo dat je ingeroosterd wordt voor 7.5 uur waarvan de 0.5 uur pauze afgaat. Als je verlof neemt dan neem je vrij van .. tot.. Het systeem berekend dan automatisch het half uur pauze eraf.

hesterve

Berichten: 1925
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:25

Sonja_vR schreef:
De stelling dat als je er drie vrij zou nemen er ook 3 uit betaald zouden worden, dus is er niets aan de hand
Gaat naar mijn idee niet op... want waar blijft dat halve uur wat je extra hebt gewerkt? Krijg je dat als overwerk? Tijd voor tijd?
Nee, dat halve uur is gewoon verdwenen
Terwijl je wel er voor gewerkt hebt
4,5 uur werk+ 3 uur vrij is 7,5 uur totaal terwijl jij er hoe dan ook maar 7 van terug ziet in jouw administratie en Loon als je het niet als 7,5 uur krijgt uitbetaald of je er een half vakantie uur voor terug krijgt

En idd een half uurtje klinkt niet veel, maar een half uur per maand is al bijna een vrije dag


Als je op mijn reactie reageerde: bij ons is het dan zo dat je die 4,5 u werk uitbetaald krijgt en de 3 u vakantie die je opneemt . Vandaar dat je bij ons dan wel krijgt waar je recht op hebt ( nl alle uren uitbetaald)