Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Janine1990 schreef:Je moet veeeeel te vroeg kiezen, op een moment dat je nog niet half weet wat voor beroepen er allemaal zijn. Hoe moet je dan een keuze maken?
Dus in mijn ogen echt door slechte voorlichting. Je krijgt wel voorlichten over de vakkenpakketten en richtingen op de middelbare school, maar wat daarna komt? Zoek het lekker uit...
LadyMadonna schreef:Levensfase.... Misschien, maar toen ik op het mbo zat, moest ik dat gewoon af maken, leuk of niet leuk. Je hebt hiervoor gekozen, en na twee jaar zie je maar weer. Opgeven of overstappen was echt geen optie
Robin_S schreef:In de hogeschool (HBO bij jullie) was voor mij het grootste struikelblok de leerkrachten en de mentaliteit. Ik heb op verschillende hogescholen gezeten, voor 3 verschillende studierichtingen, en overal was het hetzelfde: leerkrachten die zich persoonlijk tekort gedaan voelen als je niet naar de les komt, leerkrachten die je echt gaan viseren als je niet helemaal in het plaatje past,... enzovoort.
Om dan nog maar te zwijgen van de stages. Dat heeft mij al 2 x bij 2 studies de das omgedaan. De manier waarop stages beoordeeld worden, en hoe ze georganiseerd worden etc... belachelijk gewoon. Scholen eisen op stagegebied perfectie, maar zijn zelden zelf perfect. Slechte communicatie, zich zelf niet aan het protocol houden enzovoort. En als student, sta jij ALTIJD in de zwakke positie. Want het is duidelijk dat leerkrachten en bestuur vaak onder één hoedje spelen.
Hogeschool was en is voor mij één belachelijk gedoe.
Aan de universiteit is alles gelukkig heel anders. Dat sluit veel beter bij me aan. Je bent er vrij, je doet wat je moet doen en niemand die zich met je moeit. Je kan er tenminste leren. Je krijgt niet te maken met onbekwame, gefrustreerde leerkrachten, maar met gemotiveerde professoren die vaak zelf nog volop in het veld staan.
Mijn universitaire studie heb ik niet kunnen afronden om verschillende persoonlijke redenen, maar ik hoop echt dat ik de studie ooit weer kan oppakken.
Emmaa_ schreef:Janine1990 schreef:Je moet veeeeel te vroeg kiezen, op een moment dat je nog niet half weet wat voor beroepen er allemaal zijn. Hoe moet je dan een keuze maken?
Dus in mijn ogen echt door slechte voorlichting. Je krijgt wel voorlichten over de vakkenpakketten en richtingen op de middelbare school, maar wat daarna komt? Zoek het lekker uit...
Ik moest op de middelbare school wel verplicht naar een minimaal aantal open dagen en meeloopdagen, maar uiteindelijk kies je dan toch voor dagen waar je gezellig samen met vriendinnen naartoe kan ipv een studie die je ook echt aanspreekt. Ik moest op mijn 16e een studie kiezen en dat is toch wel behoorlijk pittig, vooral omdat je referentiekader nog enorm klein is. Je kiest snel voor een studie die aansluit bij je favoriete vak op school, terwijl er zo veel meer is dan dat.
Memories schreef:LadyMadonna schreef:Levensfase.... Misschien, maar toen ik op het mbo zat, moest ik dat gewoon af maken, leuk of niet leuk. Je hebt hiervoor gekozen, en na twee jaar zie je maar weer. Opgeven of overstappen was echt geen optie
Het idee van 'maak maar af en daarna probeer je maar wat anders' gaat tegenwoordig in ieder geval niet meer op. Of dit hetzelfde gaat op MBO zit weet ik niet, maar als je op universitair niveau een opleiding afmaakt en je bedenkt je daarna pas dat je eigenlijk liever nog wat anders wil doen mag je de volle mep qua collegekosten (a 10000+ euro, per jaar, zie dat maar eens bij elkaar te krijgen) betalen. Dat is natuurlijk ook een maatregel die het switchen van studie i.p.v. het netjes afmaken in de hand werkt.
Ook juist hier op de uni vind ik het docentenaanbod vaak bijzonder hard tegenvallen... Veeeel mensen die een baan oid verbonden aan de universiteit hebben en dan als tegenprestatie ook les/begeleiding aan studenten moeten gaan geven, terwijl ze daar helemaal niks mee hebben en het echt een 'moetje' is. Dachten ze op te lossen door er dan maar wat 'echte' docenten neer te zetten, maar die hebben dan weer een groot gebrek aan vakkennis. Valt beide ontzettend erg terug te zien in de motivatie en kwaliteit van het onderwijs.
LadyMadonna schreef:Kijk, dat was bij mij wel anders. Een praktijk gerichte opleiding met mensen uit de praktijk
Koks, ex hotel eigenaren, etc
Kelly_ann schreef:Dit is een voorbeeld van de 'Doe wat jíj graag wil' generatie. Hoe vaak horen we dat niet? Zoek datgene wat jou blij maakt!
Als puber/jong volwassene is dat héél lastig. Tot voor kort werden keuzes voor je gemaakt en nu kan je zelf kiezen. Waar voorheen de maatschappij veel meer was ingedeeld in groepen legt men nu de nadruk op het individu. Als bakkerszoon werd je bijna automatisch ook bakker... Dat had een nadeel: Je wist niet beter.
Het had ook een voordeel, je wist hoe het leven van een bakker was.
Nu kan je alles worden, maar waar is je referentiekader? Dat heb je nog niet echt. De informatie die je hebt heb je wellicht op tv gezien, van iemand eens iets gehoord, of je vind 'dieren' leuk..etc.
Maar dan weet je nog niet veel over het werkelijke leven in dat beroep. Dat je als schooljuf bijvoorbeeld véél administratieve handelingen hebt bijvoorbeeld. En dat je in het toerisme vooral heel goed met mensen om moet kunnen gaan.
En dan draait het om: 'wie ben jij?' En dat is als jong volwassene ook best moeilijk. Je bent eigenlijk nog op ontdekkingstocht naar jezelf. Het maken van keuzes en dan tot de conclusie komen dat dat niets is voor je hoort hierbij.
Het is onmogelijk om van alle beroepen een goed beeld te hebben. Dus in die zin is er veel te veel keuze ja. Maar het kiezen en leren van de keuzes is ook een proces om te komen op de plek waar je je thuis voelt. Elk voordeel heeft zijn nadeel.