Waarom zoveel studie perikelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 13:04

Bokt staat er vol mee, mensen die geen idee hebben wat ze met hun studie moeten... De een na de ander stapt over naar een andere studie, of stopt ermee... Met studieschuld tot gevolg...

Ik zat me eens af te vragen: waar ligt dit aan? Worden studies mooier/leuker voorgesteld dan ze zijn? Is er teveel keuze? Blijkt de gekozen studie te moeilijk? Of juist te makkelijk?

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:08

Ik denk inderdaad dat het ligt aan te veel keuze, studies lijken vaak wel mooier (zoals paardenhouderij wat je op bokt vaak leest), en misschien ook wel een bepaalde verwachting die je mee krijgt vanuit je omgeving. (je moet wel zo'n niveau doen, anders telt het niet mee, etc..)

In mijn omgeving werd ook wel vaak gezegd, ''met jouw mbo papiertje kun je niks hoor, is alleen een leuk papiertje maar verder niks.." en een beetje die druk om toch HBO te gaan doen, anders kom je er niet..

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:09

In mijn geval was ik uitgeloot bij mijn eerste keuze en moest ik iets anders gaan doen. Dit blijkt niet te zijn wat ik ervan had verwacht en daarom start ik in september opnieuw en hopelijk wel met mijn eerste keuze.

Daar komt nog bij dat er inderdaad heel erg veel keuze is en je op jonge leeftijd al een keuze moet maken voor later

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:12

Worden studies mooier/leuker voorgesteld dan ze zijn?
Ja.

Is er teveel keuze?
Binnen bepaalde stromingen wel.

Blijkt de gekozen studie te moeilijk? Of juist te makkelijk?
Meestal blijkt de studie niet aan te sluiten op het beroep dat ze willen doen.

Waar ligt dit aan?
Scholen die het plaatje mooier voordoen dan het is. Scholen die veel beloven maar weinig doen. Studenten die zich slecht laten voorlichten. "Pretopleidingen". Studenten die dachten dat de studie anders zou zijn waardoor het niet aansluit bij hun baanwensen. "Tijd dodende opleidingen". MBOniv1 en 2 waarbij stufie zo wie zo een gift is (ook als je geen diploma haalt). Leerlingen die al vroeg in hun leven een keuze moeten maken over de vele komende jaren.

Enzovoorts enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:13

Ik denk eigenlijk dat het in veel gevallen ook aan slechte voorlichting ligt. In mijn omgeving beginnen veel mensen met een studie omdat ze verwachten dat er veel geld mee te verdienen valt, omdat het ze wel lachen lijkt en dan uiteindelijk komen ze erachter dat het toch niks is.

Mijn eerste studie was de lerarenopleiding Aardrijkskunde, ik vond AK namelijk heel erg leuk op de middelbare school en dit was de enige HBO studie waar ik zo kon instromen met mijn pakket. Halverwege het jaar kwam ik erachter dat ik het docenten-gedeelte gewoon niet leuk vond en toen ben ik gestopt. Heb daarna nog een jaar Geschiedenis geprobeerd maar ook daar vond ik het docenten-gedeelte niet leuk (was toen wat ouder dus dacht dat ik het misschien leuker ging vinden, erg naief := ). Nu zit ik echt enorm op m'n plek zonder dat ik ook maar een open dag of een meeloopdag bezocht heb, maar daar heb ik heel veel geluk mee. Er is bij mij nu ook wel een knop om wat betreft studeren, ik weet dat ik dit wel moet afmaken omdat het anders gewoon enorm zonde van mijn tijd/geld zou zijn.

Mijn zusje is gestopt met haar eerste opleiding omdat het niet was wat ze ervan verwachtte, maar ook nu bezoekt ze geen enkele open dag en gaat ze zich inschrijven voor studies die haar 'wel leuk' lijken. Moeilijk om te zien omdat ik er zo mee op m'n plaat ben gegaan en nu spijt heb dat ik niet wat eerder research heb gedaan naar opleidingen die me leuk leken, maar het is uiteindelijk haar eigen keuze.

Vooral op het HBO is er zo'n immens breed aanbod.. Heel veel studies hebben overlap met elkaar of sluiten eigenlijk niet volledig aan op de naam van de opleiding. Het was een tijdje een beetje een ding om studies een zo 'populair' mogelijke naam te geven, maar uiteindelijk moet het ook ingevuld worden en kwamen ze dan een beetje in de problemen met het curriculum. Alleen al binnen mijn faculteit heb je Journalistiek, Communicatie en Communicatie & Multimedia Design.. Alledrie studies die erg veel overlap hebben met elkaar maar toch weer aparte focuspunten hebben. Maar wat kies je dan?

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:14

Ik wist vooral wat ik niet wilde, maar iets vinden wat ik leuk vond was nog best moeilijk. De keuze is ook heel breed. Gelukkig uiteindelijk wel een super leuke studie gevonden die ik nu dus doe.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:17

Studies worden vrijwel altijd mooier voorgesteld dan ze zijn, het is en blijft toch een vorm van zieltjes winnen. Toen ik me nog aan het oriënteren was op een studie, vond ik het daardoor ook echt ontzettend lastig om er een realistisch beeld van te krijgen. Alles en iedereen doet alsof de studie helemaal hallelujah is terwijl er ook echt wel lastige kanten aan zitten, de voorlichting is op elk gebied gewoon waanzinnig slecht en je mag maar hopen dat er wat van waargemaakt wordt.
Verder denk ik dat het vooral ook een kwestie is van leeftijd. De levensfase waarin ineens al die keuzes op je afkomen is echt typisch nog een 'wie ben ik en wat wil ik eigenlijk' fase, bij uitstek een slechte periode om zulke keuzes te maken, en ook een waarin druk van buitenaf ook nog best een grote rol kan spelen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 13:21

Levensfase.... Misschien, maar toen ik op het mbo zat, moest ik dat gewoon af maken, leuk of niet leuk. Je hebt hiervoor gekozen, en na twee jaar zie je maar weer. Opgeven of overstappen was echt geen optie

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:21

Zelf heb ik het idee dat er te veel keuze is incombinatie met een te mooi plaatje. Zo zijn er (in enkele) sectoren veel studies die op elkaar lijken en worden ze vaak mooier gemaakt om zieltjes te winnen. Toen ik aan het rond kijken vond ik het ook moeilijk. Wanneer ik eindelijk een studie had gevonden was het nog moeilijk om de plek te kiezen (elke opleiding beloofde nog meer en nog mooier).
Daarbij zit hier ook een leeftijds/volwassenheidskwestie aanvast. Toen ik 16 was moest ik met mijn ouders al gaan kijken. Toen lukte het mij echt niet om iets te kiezen en alles leek me wel leuk. Vele die mbo volgen moeten op deze leeftijd al kiezen en dan snap ik dat het lastiger is. Ik hoefde mijn keuze pas echt te maken op mijn 19de en toen ging het ook een stuk makkelijk. Ik was ouder en wist meer wat ik wilde doen. Hierdoor kon ik wat makkelijker door de zieltjeswinnerij heen kijken.

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:25

Waar het bij mij aan lag was het feit dat ik geen idee had wat ik wilde. Ik was 16 toen ik een studie moest kiezen, en het enige wat ik wist was dat ik niet de zorg of journalistiek in wilde. Dan blijft er nog zo veel over dat ik gewoon ben gaan afstrepen. Uiteindelijk gekozen voor sociaal juridische dienstverlening. Dat was het net niet,dus ik ga in september beginnen met hbo rechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:26

*D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:27

Docenten zijn bij mij inderdaad ook heel wisselend. Vind dat wel een groot struikelblok, vooral omdat ik veel docenten heb die uit de praktijk komen en dus amper didactische vaardigheden hebben := Je verwacht van een docent toch wel enige kundigheid over het vak dat gegeven wordt, niet alleen inhoudelijk maar ook de praktische informatie. Dat mis ik wel heel vaak, moet veel dingen zelf uitzoeken en er zelf achteraan omdat docenten te druk zijn met hun andere baan in de praktijk.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:30

Je moet veeeeel te vroeg kiezen, op een moment dat je nog niet half weet wat voor beroepen er allemaal zijn. Hoe moet je dan een keuze maken?

Dus in mijn ogen echt door slechte voorlichting. Je krijgt wel voorlichten over de vakkenpakketten en richtingen op de middelbare school, maar wat daarna komt? Zoek het lekker uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:31

Janine1990 schreef:
Je moet veeeeel te vroeg kiezen, op een moment dat je nog niet half weet wat voor beroepen er allemaal zijn. Hoe moet je dan een keuze maken?

Dus in mijn ogen echt door slechte voorlichting. Je krijgt wel voorlichten over de vakkenpakketten en richtingen op de middelbare school, maar wat daarna komt? Zoek het lekker uit...

Ik moest op de middelbare school wel verplicht naar een minimaal aantal open dagen en meeloopdagen, maar uiteindelijk kies je dan toch voor dagen waar je gezellig samen met vriendinnen naartoe kan ipv een studie die je ook echt aanspreekt. Ik moest op mijn 16e een studie kiezen en dat is toch wel behoorlijk pittig, vooral omdat je referentiekader nog enorm klein is. Je kiest snel voor een studie die aansluit bij je favoriete vak op school, terwijl er zo veel meer is dan dat.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:35

LadyMadonna schreef:
Levensfase.... Misschien, maar toen ik op het mbo zat, moest ik dat gewoon af maken, leuk of niet leuk. Je hebt hiervoor gekozen, en na twee jaar zie je maar weer. Opgeven of overstappen was echt geen optie


Het idee van 'maak maar af en daarna probeer je maar wat anders' gaat tegenwoordig in ieder geval niet meer op. Of dit hetzelfde gaat op MBO zit weet ik niet, maar als je op universitair niveau een opleiding afmaakt en je bedenkt je daarna pas dat je eigenlijk liever nog wat anders wil doen mag je de volle mep qua collegekosten (a 10000+ euro, per jaar, zie dat maar eens bij elkaar te krijgen) betalen. Dat is natuurlijk ook een maatregel die het switchen van studie i.p.v. het netjes afmaken in de hand werkt.

Ook juist hier op de uni vind ik het docentenaanbod vaak bijzonder hard tegenvallen... Veeeel mensen die een baan oid verbonden aan de universiteit hebben en dan als tegenprestatie ook les/begeleiding aan studenten moeten gaan geven, terwijl ze daar helemaal niks mee hebben en het echt een 'moetje' is. Dachten ze op te lossen door er dan maar wat 'echte' docenten neer te zetten, maar die hebben dan weer een groot gebrek aan vakkennis. Valt beide ontzettend erg terug te zien in de motivatie en kwaliteit van het onderwijs.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:36

Ik denk ook dat het een lastige periode is om al een keuze te maken. Rond de leeftijd dat je moet kiezen ben je nog zoveel aan het ontwikkelen, leren en ontdekken, dan is een verkeerde keuze snel gemaakt.
Met daarbij ook nog de druk dat je 'moet' kiezen, voorlichting die niet helemaal volledig of eerlijk is (bijna elke opleiding spiegelt goede baankansen voor). Ook bestaat er het idee dat je in één keer goed moet kiezen, want anders zit je er de rest van je leven aan vast. Dat is natuurlijk niet waar, maar is wel een beetje een schrikbeeld.
Ik heb het idee dat de mensen om mij heen op zoek zijn naar dé droombaan, die dan het liefst ook nog een beetje goed te combineren is met hobbies en sociaal leven. De lat ligt dus best hoog.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 13:36

Even voor mezelf sprekend.. Ik moest ook op m'n 16e kiezen, en had werkelijk geen idee :n
Uiteindelijk mbo gastvrouw gedaan, daarna een jaar of 5 in de horeca gewerkt, via callcenters in de administratie terecht gekomen, uiteindelijk receptioniste geworden, en nu m'n eigen zaak ;)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:38

Robin_S schreef:
In de hogeschool (HBO bij jullie) was voor mij het grootste struikelblok de leerkrachten en de mentaliteit. Ik heb op verschillende hogescholen gezeten, voor 3 verschillende studierichtingen, en overal was het hetzelfde: leerkrachten die zich persoonlijk tekort gedaan voelen als je niet naar de les komt, leerkrachten die je echt gaan viseren als je niet helemaal in het plaatje past,... enzovoort.

Om dan nog maar te zwijgen van de stages. Dat heeft mij al 2 x bij 2 studies de das omgedaan. De manier waarop stages beoordeeld worden, en hoe ze georganiseerd worden etc... belachelijk gewoon. Scholen eisen op stagegebied perfectie, maar zijn zelden zelf perfect. Slechte communicatie, zich zelf niet aan het protocol houden enzovoort. En als student, sta jij ALTIJD in de zwakke positie. Want het is duidelijk dat leerkrachten en bestuur vaak onder één hoedje spelen.

Hogeschool was en is voor mij één belachelijk gedoe.

Aan de universiteit is alles gelukkig heel anders. Dat sluit veel beter bij me aan. Je bent er vrij, je doet wat je moet doen en niemand die zich met je moeit. Je kan er tenminste leren. Je krijgt niet te maken met onbekwame, gefrustreerde leerkrachten, maar met gemotiveerde professoren die vaak zelf nog volop in het veld staan.

Mijn universitaire studie heb ik niet kunnen afronden om verschillende persoonlijke redenen, maar ik hoop echt dat ik de studie ooit weer kan oppakken.


Grappig...

Ik heb VWO en HAVO gedaan. Vier jaar VWO, daarna nog twee jaar HAVO. VWO was iets te hoog gegrepen voor mij.
Maar wel op dezelfde school met grotendeels dezelfde leraren. Wat viel mij op? VWO leerlingen werden met rust gelaten, werden als een gelijke behandeld en op de HAVO werden alle leerlingen gepamperd en veel strenger behandeld.

Ik paste juist op het VWO niet echt binnen het plaatje...
"Janine heb je al geleerd voor Frans 2 over 3 weken?"
"Huh? Hebben we een toets dan?"
"Jaaa, SE!!"
"Oh neuh, moet dat dan nu al?"
"Jaahahaaaaa, vet moeilijk!"
Drie weken - 1 dag later sloeg ik mijn boek een keertje op. Resultaat, een 1,3 ofzo :')

Engels vond ik ook maar niets, ik leerde het liever van tv. Bovendien was ik volgens de lerares niet goed genoeg. Ze zei letterlijk tegen me dat ik maar eens een Nederlands woordenboek moest gaan lezen om mijn woordenschat te vergroten. Ik sprak te weinig elitair vrees ik :+ (best een elitaire school)

Misschien had ik mijn VWO kunnen halen als ik echt op m'n tenen had gelopen hoor. Maar de mentaliteit paste gewoon niet bij mij. Ik viel overal buiten de boot. En op de HAVO kwam ik ineens thuis, in een warm bad...

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat Universiteiten het beter voor elkaar hebben (eerlijk is eerlijk, mijn HBO opleiding was een puinhoop!), omdat ze veel meer gebaat zijn bij internationale erkenning. HBO is university of applied sciences volgens mij, nouja.... vertaal het eens letterlijk... :')

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:38

Dit is een voorbeeld van de 'Doe wat jíj graag wil' generatie. Hoe vaak horen we dat niet? Zoek datgene wat jou blij maakt! :list:

Als puber/jong volwassene is dat héél lastig. Tot voor kort werden keuzes voor je gemaakt en nu kan je zelf kiezen. Waar voorheen de maatschappij veel meer was ingedeeld in groepen legt men nu de nadruk op het individu. Als bakkerszoon werd je bijna automatisch ook bakker... Dat had een nadeel: Je wist niet beter.
Het had ook een voordeel, je wist hoe het leven van een bakker was.

Nu kan je alles worden, maar waar is je referentiekader? Dat heb je nog niet echt. De informatie die je hebt heb je wellicht op tv gezien, van iemand eens iets gehoord, of je vind 'dieren' leuk..etc.
Maar dan weet je nog niet veel over het werkelijke leven in dat beroep. Dat je als schooljuf bijvoorbeeld véél administratieve handelingen hebt bijvoorbeeld. En dat je in het toerisme vooral heel goed met mensen om moet kunnen gaan.

En dan draait het om: 'wie ben jij?' En dat is als jong volwassene ook best moeilijk. Je bent eigenlijk nog op ontdekkingstocht naar jezelf. Het maken van keuzes en dan tot de conclusie komen dat dat niets is voor je hoort hierbij.
Het is onmogelijk om van alle beroepen een goed beeld te hebben. Dus in die zin is er veel te veel keuze ja. Maar het kiezen en leren van de keuzes is ook een proces om te komen op de plek waar je je thuis voelt. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:39

Emmaa_ schreef:
Janine1990 schreef:
Je moet veeeeel te vroeg kiezen, op een moment dat je nog niet half weet wat voor beroepen er allemaal zijn. Hoe moet je dan een keuze maken?

Dus in mijn ogen echt door slechte voorlichting. Je krijgt wel voorlichten over de vakkenpakketten en richtingen op de middelbare school, maar wat daarna komt? Zoek het lekker uit...

Ik moest op de middelbare school wel verplicht naar een minimaal aantal open dagen en meeloopdagen, maar uiteindelijk kies je dan toch voor dagen waar je gezellig samen met vriendinnen naartoe kan ipv een studie die je ook echt aanspreekt. Ik moest op mijn 16e een studie kiezen en dat is toch wel behoorlijk pittig, vooral omdat je referentiekader nog enorm klein is. Je kiest snel voor een studie die aansluit bij je favoriete vak op school, terwijl er zo veel meer is dan dat.


Meeloopdagen was bij ons niet eens verplicht. We zijn wel eens naar een dag geweest voor aankomend studenten. Dat was dan ook echt met de hele HAVO. Maar dat was geen open dag of meeloopdag. Wel moesten we 3 dingen kiezen waar we heen wilden. Maar ja, wat jij zegt... :') Keten was veel belangrijker.. :j

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:41

Bij mij was het inderdaad dat de studie leuker werd voorgedaan dan het was. Het lesmateriaal was hopeloos verouderd, de kennis en kunde van docenten ook.
Ik vond het dus al snel niet meer leuk en toen ik van verschillende oud-studenten begreep dat de baankans ook niet 'all that' was (wat wel werd gezegd), ben ik gestopt. Er waren al niet eens stageplekken, laat staan betaald werk.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:42

Memories schreef:
LadyMadonna schreef:
Levensfase.... Misschien, maar toen ik op het mbo zat, moest ik dat gewoon af maken, leuk of niet leuk. Je hebt hiervoor gekozen, en na twee jaar zie je maar weer. Opgeven of overstappen was echt geen optie


Het idee van 'maak maar af en daarna probeer je maar wat anders' gaat tegenwoordig in ieder geval niet meer op. Of dit hetzelfde gaat op MBO zit weet ik niet, maar als je op universitair niveau een opleiding afmaakt en je bedenkt je daarna pas dat je eigenlijk liever nog wat anders wil doen mag je de volle mep qua collegekosten (a 10000+ euro, per jaar, zie dat maar eens bij elkaar te krijgen) betalen. Dat is natuurlijk ook een maatregel die het switchen van studie i.p.v. het netjes afmaken in de hand werkt.

Ook juist hier op de uni vind ik het docentenaanbod vaak bijzonder hard tegenvallen... Veeeel mensen die een baan oid verbonden aan de universiteit hebben en dan als tegenprestatie ook les/begeleiding aan studenten moeten gaan geven, terwijl ze daar helemaal niks mee hebben en het echt een 'moetje' is. Dachten ze op te lossen door er dan maar wat 'echte' docenten neer te zetten, maar die hebben dan weer een groot gebrek aan vakkennis. Valt beide ontzettend erg terug te zien in de motivatie en kwaliteit van het onderwijs.


Ik had op het HBO een lerares van 26 ofzo? Ze had haar opleiding gedaan en ging nu vakkennis verspreiden _O- Ze had welgeteld 1 jaar in het vak gezeten... :')
Wat een hork. Dat is toch niet serieus te nemen?

Daarentegen ook twee leraren die zelf nog in het vak zaten, dat waren oprecht interessante mensen. Ware het niet dat de ene leraar lachte als een varken, dus dat leidde best af.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 13:43

Kijk, dat was bij mij wel anders. Een praktijk gerichte opleiding met mensen uit de praktijk :j
Koks, ex hotel eigenaren, etc

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:49

LadyMadonna schreef:
Kijk, dat was bij mij wel anders. Een praktijk gerichte opleiding met mensen uit de praktijk :j
Koks, ex hotel eigenaren, etc


Maar dat is in een dergelijke richting ook iets eenvoudiger te krijgen denk ik.
Ik deed bedrijfskunde, die docente die zogenaamd uit de praktijk kwam heeft eenzelfde opleiding gedaan op de universiteit (dus minder praktijkervaring dan een hbo-student) en heeft een jaar in de praktijk gewerkt. Ik vraag me dan af: Is zo iemand serieus te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:50

Kelly_ann schreef:
Dit is een voorbeeld van de 'Doe wat jíj graag wil' generatie. Hoe vaak horen we dat niet? Zoek datgene wat jou blij maakt! :list:

Als puber/jong volwassene is dat héél lastig. Tot voor kort werden keuzes voor je gemaakt en nu kan je zelf kiezen. Waar voorheen de maatschappij veel meer was ingedeeld in groepen legt men nu de nadruk op het individu. Als bakkerszoon werd je bijna automatisch ook bakker... Dat had een nadeel: Je wist niet beter.
Het had ook een voordeel, je wist hoe het leven van een bakker was.

Nu kan je alles worden, maar waar is je referentiekader? Dat heb je nog niet echt. De informatie die je hebt heb je wellicht op tv gezien, van iemand eens iets gehoord, of je vind 'dieren' leuk..etc.
Maar dan weet je nog niet veel over het werkelijke leven in dat beroep. Dat je als schooljuf bijvoorbeeld véél administratieve handelingen hebt bijvoorbeeld. En dat je in het toerisme vooral heel goed met mensen om moet kunnen gaan.

En dan draait het om: 'wie ben jij?' En dat is als jong volwassene ook best moeilijk. Je bent eigenlijk nog op ontdekkingstocht naar jezelf. Het maken van keuzes en dan tot de conclusie komen dat dat niets is voor je hoort hierbij.
Het is onmogelijk om van alle beroepen een goed beeld te hebben. Dus in die zin is er veel te veel keuze ja. Maar het kiezen en leren van de keuzes is ook een proces om te komen op de plek waar je je thuis voelt. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Ik val inderdaad onder die generatie maar ben daar eigenlijk maar wat blij mee. Mijn ouders hebben altijd tegen me gezegd dat ik iets moest doen wat ik leuk vond, ik heb daar zelf aan toegevoegd dat ik er wel graag een beetje normaal van rond wil kunnen komen. Dus ja, toen ik op de middelbare school zei dat ik graag kunst wilde volgen in plaats van een 'nuttig' vak vonden ze dat prima. Denk dat als ik graag paardenhouderij was gaan studeren dat ze dat ook prima hadden gevonden. Ze hebben mij altijd geleerd dat ik altijd nog kan wisselen van carriere als ik het graag wil, en dat het pad naar de juiste baan voor jou niet per se lineair is. Ik doe nu een opleiding waar mijn toekomst onzeker in is, maar ik doe wel weer kennis op die ik later wellicht kan toepassen. Realiseer me absoluut dat dat een luxe is maar ik moet er op dit moment niet aan denken om vast te zitten in een studie of baan omdat mijn ouders het zo'n goed idee vonden of omdat het de meest logische keuze was.