Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:52

Fenrir schreef:
Ik denk dat dat meer met jou als persoon te maken heeft Mendel, en of iemand een beetje sociaal handig is etc.
Heb zelf totaal geen moeite met dat soort dingen, ben sociaal en extravert en verbaal juist sterk.


Ik ook, al ben ik soms wel té extravert... Hihi

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:57

Ik ben stik sociaal en extravert
Maar ook super introvert en onzeker en veel van mijn sociale interactie is improvisatie pur sang

Dankzij hoe omgeving vanaf kleins af aan met mij omging ben ik me altijd aan het aanpassen.
omdat ik er zoals ik was , niet mocht zijn
Nu nog steeds de gevolgen aan het oplossen

Ik kan prima sociaal meekomen (juist heel erg goed)
Maar het is dodelijk vermoeiend

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:39

Introvert en extravert hebben niets te maken met hoe je je gedraagt in sociale situatie (al is een extravert persoon die verlegen is erg uniek).
Een introvert persoon moet af en toe (of vaak) alleen zijn om weer op te laden.
Een extravert persoon heeft andere mensen en sociale interactie nodig om op te laden.

Ik ben introvert maar ben bij andere mensen vaak erg uitbundig. Ook sta ik graag op het podium. Maar dat maakt me nog niet extravert :) Het zuigt me namelijk ook leeg, hoe leuk ik het ook vind. Hoe langer ik bij andere mensen ben, hoe langer ik daarna alleen moet zijn.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:46

Mwoah ik moet ook echt opladen hoor, heb echt mijn "alleen-tijd" nodig. Vind het heerlijk om alleen te zijn. Maar kan ook prima energie krijgen van anderen. Het heeft zeker ook wel te maken met hoe je je uit, al is het meer een soort schaal en hoef je niet op het uiterste puntje te zitten. Ik kan me heel goed vinden in beide, alleen in de een iets meer dan de ander.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:57

Klopt. Sommige mensen moeten bijna continu alleen zijn of juist gezelschap hebben. Anderen zitten meer in het midden.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:03

Phormicola, jouw uitleg van introvert en extravert past niet bij wat ik in mijn studie geleerd heb. Het gaat om gedragingen in sociale interacties en bijvoorbeeld om graag in het middelpunt staan op feestjes, graag veel nieuwe mensen leren kennen, korte en soms oppervlakkige gesprekken voeren, enzovoorts.

Bekijk deze anders maar eens:
http://www.myersbriggs.org/my-mbti-pers ... ersion.htm

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:04

'I like getting my energy from active involvement in events and having a lot of different activities. I'm excited when I'm around people and I like to energize other people.'

'I like getting my energy from dealing with the ideas, pictures, memories, and reactions that are inside my head, in my inner world. I often prefer doing things alone or with one or two people I feel comfortable with.'

Dat is de essentie en dat is precies wat ik zei. Daar kunnen inderdaad nog andere zaken bijkomen, maar dat is minder essentieel en aan verandering onderhevig voor mensen die niet in het extreme vallen.
Een introvert persoon kan prima uitbundig zijn. Maar zal er daarna voor kiezen om een tijdje alleen te zijn.
Een extravert persoon die verlegen is zal inderdaad weinig voorkomen en dat heb ik ook gezegd.

Maar gereserveerd zijn is niet hetzelfde als verlegen of teruggetrokken. Je kunt uitbundig zijn en toch niet je echte gedachten of gevoelens delen.

Ik denk dat ik probeer om vooroordelen wat betreft introverte mensen te doorbreken. Er zijn serieus mensen die denken dat een introvert iemand het liefst de hele dag in bed ligt :') Of dat we geen rekening hoeven houden met introversie omdat er toch maar weinig van zijn.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:40

phormicola schreef:
'I like getting my energy from active involvement in events and having a lot of different activities. I'm excited when I'm around people and I like to energize other people.'

'I like getting my energy from dealing with the ideas, pictures, memories, and reactions that are inside my head, in my inner world. I often prefer doing things alone or with one or two people I feel comfortable with.'

Dat is de essentie en dat is precies wat ik zei. Daar kunnen inderdaad nog andere zaken bijkomen, maar dat is minder essentieel en aan verandering onderhevig voor mensen die niet in het extreme vallen.
Een introvert persoon kan prima uitbundig zijn. Maar zal er daarna voor kiezen om een tijdje alleen te zijn.
Een extravert persoon die verlegen is zal inderdaad weinig voorkomen en dat heb ik ook gezegd.

Maar gereserveerd zijn is niet hetzelfde als verlegen of teruggetrokken. Je kunt uitbundig zijn en toch niet je echte gedachten of gevoelens delen.

Ik denk dat ik probeer om vooroordelen wat betreft introverte mensen te doorbreken. Er zijn serieus mensen die denken dat een introvert iemand het liefst de hele dag in bed ligt :') Of dat we geen rekening hoeven houden met introversie omdat er toch maar weinig van zijn.


Als dat je bedoeling is, snap ik je uitleg. Als psycholoog kan ik gewoon niet zo veel met kort-door-de-bochte-dingen, vandaar dat ik het verder wilde uitleggen.

En als jij dan zegt 'heeft niets te maken met hoe je je gedraagt', kan ik het daar niet mee eens zijn. Juist in overlegsituaties, gesprekken, op feestjes enzovoorts kun je zien welke mensen van nature heel erg extravert zijn en welke mensen van nature heel introvert zijn. Introverte mensen die heel erg bewust het middelpunt van de belangstelling proberen te zijn, zonder gereserveerdheid, en meteen als allereerste de dansvloer opspringen.... nee, dat kan niet. Ze kunnen feestjes en op een podium staan dan wel leuk vinden, maar gedragen zich daar toch van nature anders. Bewust corrigeren voor dat gedrag laat ik dan even buiten beschouwing.

Edit: en dan meteen iets om over na te denken. Introversie is eigenlijk geen eigenschap. Het is de afwezigheid van extraversie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:11

Ik ben behoorlijk gevoelig voor situaties, mensen, omgeving etc. Ik kan dus het ene moment heel anders reageren, dan het andere moment. Juist omdat je brein continu draait en overuren maakt, valt alles op en denk ik over alles na.

Vroeger als kind, wilde ik graag op de voorgrond staan. Ik deed elke week wel een dansje op het podium op school en heb zelfs in reclame gespeeld. Nu moet ik er echt niet aan denken. Ik kan nog steeds goed spreken in het openbaar, ben er niet nerveus onder, maar wil geen camera op me gericht bijvoorbeeld.

Ik ben behoorlijk eerlijk en kan vrijwel niet liegen. Dat is leuk, maar ook een probleem. Ik kan dus ook slecht toneel spelen en ben commercieel niet zo sterk.

Iemand vroeg naar open vragen....Op open vragen antwoordde ik vroeger erg lang en uitgebreid. Meestal had ik wel een voldoende, omdat de leraar niet de moeite nam om alles te lezen vermoed ik.

Maar wij ddeden hier mee met het spel; weet ik veel van Linda de Mol. Sommige vragen zijn echt makkelijk en ga ik twijfelen en koos ik soms verkeerd. Ik had een keer een rijtje de helft fout. Daarop afgesproken met mn man dat ik steeds mn eerste antwoord zou geven, zonder twijfel. Toen had ik 2 rijtjes foutloos. Dat twijfelen is wel echt funest soms.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:26

Ik ben ook heel sociaal. Introvert, dat wel. Ik ben liever alleen. Mar als je me in een sociale situatie plaatst ben ik vaak degene die iedereen bij elkaar houdt. Ik sta wel op de voorgrond maar niet door veel te praten, meer door iedereen er bij te willen betrekken. Ik ben vreselijk gevoelig voor gevoel van anderen.
Ik praat ook makkelijk en kom absoluut niet gestrest over, al dacht ik dat zelf wel. (toevallig van morgen over gehad) maar ondertussen analyseer ik alles. En twijfel ik altijd aan alles wat ik gezegd heb.

Wat sociale situaties voor mij zwaar vermoeiend maakt is dus die interpretatie van vragen. En het overdenken. Ik kan wel antwoord geven op een simpele vraag (het politiek correcte antwoord dat mensen verwachten) maar in mijn draait mijn breind overuren.

Maar het kan heel goed een combinatie van van alles zijn. Ik heb nu ook een zware Burn out. Al moet ik zeggen, hoe meer ik daar uit kom hoe moeilijk ik die vragen ga vinden. Toen ik nog echt dood dood moe was gaf ik vrij snel een simpele antwoord. Het liefst zo kort mogelijk. Nu begin ik weer heel erg na te denken bij alles. Hoe simpeler de vraag, hoe moeilijker het antwoord.

*ik ben ook een vreselijk slechte lieger. Maar ik heb het mezelf deels aangeleerd door dissociatie. Een deel van mij is totaal anders dan het andere. Ik noemde het altijd mijn verstand en mijn gevoel. Maar het ligt iets ingewikkelder dan dat. :+

En als iemand me vraagt iets te doen. Helemaal iemand waar ik respect voor heb. Een docent of een arts bijvoorbeeld. Iemand met autoriteit. Dan doe ik dat vrijwel altijd. Ik kan het heel moeilijk niet niet doen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:48

Tink89 schreef:
phormicola schreef:
'I like getting my energy from active involvement in events and having a lot of different activities. I'm excited when I'm around people and I like to energize other people.'

'I like getting my energy from dealing with the ideas, pictures, memories, and reactions that are inside my head, in my inner world. I often prefer doing things alone or with one or two people I feel comfortable with.'

Dat is de essentie en dat is precies wat ik zei. Daar kunnen inderdaad nog andere zaken bijkomen, maar dat is minder essentieel en aan verandering onderhevig voor mensen die niet in het extreme vallen.
Een introvert persoon kan prima uitbundig zijn. Maar zal er daarna voor kiezen om een tijdje alleen te zijn.
Een extravert persoon die verlegen is zal inderdaad weinig voorkomen en dat heb ik ook gezegd.

Maar gereserveerd zijn is niet hetzelfde als verlegen of teruggetrokken. Je kunt uitbundig zijn en toch niet je echte gedachten of gevoelens delen.

Ik denk dat ik probeer om vooroordelen wat betreft introverte mensen te doorbreken. Er zijn serieus mensen die denken dat een introvert iemand het liefst de hele dag in bed ligt :') Of dat we geen rekening hoeven houden met introversie omdat er toch maar weinig van zijn.


Als dat je bedoeling is, snap ik je uitleg. Als psycholoog kan ik gewoon niet zo veel met kort-door-de-bochte-dingen, vandaar dat ik het verder wilde uitleggen.

En als jij dan zegt 'heeft niets te maken met hoe je je gedraagt', kan ik het daar niet mee eens zijn. Juist in overlegsituaties, gesprekken, op feestjes enzovoorts kun je zien welke mensen van nature heel erg extravert zijn en welke mensen van nature heel introvert zijn. Introverte mensen die heel erg bewust het middelpunt van de belangstelling proberen te zijn, zonder gereserveerdheid, en meteen als allereerste de dansvloer opspringen.... nee, dat kan niet. Ze kunnen feestjes en op een podium staan dan wel leuk vinden, maar gedragen zich daar toch van nature anders. Bewust corrigeren voor dat gedrag laat ik dan even buiten beschouwing.

Edit: en dan meteen iets om over na te denken. Introversie is eigenlijk geen eigenschap. Het is de afwezigheid van extraversie.


Dan zal ik wel corrigeren want ik kan dat allemaal wel degelijk en toch ben ik introvert.
Ik bereid mezelf compleet voor op zo'n avond. Wat ik ga doen in situaties X, Y of Z. Niets is spontaan. Maar dat weet je niet als je me observeert.
En als ik een hele relaxte dag heb kan ik best snedig en vlot zijn in een gesprek zonder voorbereiding.
Want als je MBTI aanhaalt dan weet je ook dat de auxiliary and inferior functions van introverte mensen juist extravert zijn. In mijn geval is de auxiliary function Fe en dat kan wel degelijk overkomen als extravert. Net zoals Te waarschijnlijk, veel meer zelfs denk ik.

Dat laatste vind ik opmerkelijk, want dat zou betekenen dat een extravert persoon ook introvert is? Tenminste, zo lees ik dat, dat introversie basis is?
En wat betekent dat voor MBTI? Waarbij iedereen een mix van introverte een extraverte functies heeft? Of betekent dat in die context puur naar binnen dan wel naar buiten gericht?

mirim

Berichten: 4407
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:13

Open vragen ervaar ik als naar eigenlijk. Er schiet van alles door je hoofd....wat bedoel je nu echt met de vraag, wat wil je horen, wat brengt/ levert mijn antwoord mij, enz..

Ik sta bekend als iemand die heel erg sociaal is, ik denk dat dat ook wel klopt, maar het is dood- en doodvermoeiend om lang in gezelschap van anderen te zijn.
Continue neem ik van alles waar. Zeker in een wat groter gezelschap waarvan ik bij voorbaat weet of voel dat niet iedereen goed met elkaar door een deur kan wordt het heel druk en chaotisch in mijn hoofd met alles wat ik hoor, voel en waarvan ik denk dat ik er wat mee moet doen.
Daarna duik ik met liefde de stal in en zoek de rust bij mijn paardjes.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 00:53

Ik lees het en zelfs nu vallen er weer kwartjes op zijn plek.

Vroeger stond ik op de lagere school bekend als een ideaal kind. Als ik thuis kwam, was ik ontzettend chagerijnig en moesten ze me met rust laten. Dan na een uurtje ofzo, begon ik wel te vertellen.

Na een week ponykamp zelfde verhaal. Hele autoreis terug zei ik niks, vaak zelfs de eerste dag nog niet. Daarna kwamen de verhalen.
Mijn ouders dachten eerst dat ik moe was, maar begonnen later te begrijpen dat ik me heel erg in liep te houden op andere plekken. Thuis kon ik me dan ook best flink uitten en tekeer gaan.

Nog steeds heb ik dat wel een klein beetje. Ik irriteer me dan vreselijk en hou me in. Eenmaal bij mn man of mn moeder, gooi ik alles eruit.

MN paarden of thuis mn honden zijn inderdaad mn rust. Zeker thuis even lekker met de honden languit kan ik helemaal van bijkomen.

Ik denk dat ik vaak toch wel mensen kennis heb en het me frustreert dat mensen wegkomen met dingen; liegen, roddelen etc. Dat toneelspelen van mensen, vind ik echt heel moeilijk. Ik ben best strikt van regels en als ik zie dat mensen niet eerlijk zijn, is het ook frustrerend dat ik me daar heel alleen in voel. Maar ik zeg vaak niks, want ik snap weer wel wat de consequenties zijn.

Zo had ik vroeger een beste vriendin en die was gek op een jongen. We waren 16 ofzo. Zij begon zich heel anders te gedragen en ik raakte in de war. Ik zei dus ook gewoon tegen die jongen dat zij hem leuk vond. Dat resulteerde in ruzie, maar ook een langere relatie voor hun :)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:08

Zijn jullie ook slecht in koetjes en kalfjes gesprekken?
Ik ga snel de diepte in, waardoor gesprekjes over koetjes en kalfjes voor mij heel lastig zijn..

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:28

Ja maar ik probeer het wel altijd. Het kan namelijk overkomen alsof je jezelf te goed vind voor een 'normaal' gesprek en dat wil ik het liefst voorkomen.

mirim

Berichten: 4407
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:32

Ja, ik kan dat ook slecht. Maar net als phormicola probeer ik er wel aan mee te doen om niet vervelend over te komen.
Ik ga niet de diepte in, maar zeg maar liever niets en probeer een reden te bedenken om er onder uit te komen als ik het echt niet meer trek.
Feestjes zijn voor mij , mede daardoor, ook een crime!

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:33

Saskia9 schreef:
Zijn jullie ook slecht in koetjes en kalfjes gesprekken?
Ik ga snel de diepte in, waardoor gesprekjes over koetjes en kalfjes voor mij heel lastig zijn..


Jep.. vreselijk zijn die dingen. Een van de redenen waarom ik verjaardagen vermijd. Of ik hang me vast aan 1 specifiek persoon waar ik wel mee praten kan.
Ik ben sowieso erg onzeker over alles wat ik zeg. Als je dan over niks praat heb ik meer tijd om na te denken dus gaat het allemaal nog moeizamer. Als ik kan praten over mijn vakgebied en we het hebben over feiten (dus niet meningen) dan praat het zoveel lekkerder. Mijn hoofd voelt veel rustiger aan.
Maar, zodra het over meningen gaat vlieg ik ook weer in de stress. Want ik ze het altijd van zoveel verschillende kanten. Ik kan het met iedereen eens zijn, of inzien waarom iemand dat vind ook al vind ik dat zelf niet. Dus vorm ik geen eigen mening..

Praten op zich is heel wat :') :=
Maar kom wel heel sociaal over verder :+

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 19:51

Toneelspelen, koetjes en kalfjes gesprekken... :+

Vertellen jullie zelf soms leugens :o ? En meer belangrijk waar liegen jullie over? En waarom?
Er bestaan namelijk ook onderzoeken die beweren dat liegende kinderen slimmer zijn, omdat ze hun leugens moeten kunnen onthouden en ook zien dat ze aan iedere persoon hetzelfde vertellen...

Hoe pakken jullie dat dan aan, oppervlakkige gesprekken? De situaties vermijden, of hebben jullie strategieën daarvoor ontwikkeld? Wat voor strategieën zijn dit?

En los van bovenstaande, hebben jullie een sterk motorisch geheugen? Bijvoorbeeld voor het onthouden van choreografieën of het instuderen van pianostukken.
(bv, bij piano leer ik de noten (als woorden) vanbuiten, een vriendin 'kent' gewoon de bewegingen)

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:58

Ik heb als tiener veel gelogen, vond mijn eigen leven te saai en wilde net als de andere meiden stoer zijn. Ook veel gelogen omdat ik in mijn ogen niet kon voldoen aan de (te) hoge verwachtingen die ik stelde voor mezelf. Dat zei ik dat iets wel wat gelukt of was gedaan terwijl dit niet het geval was. Vooral omdat ik toen echt nog niet kon plannen ging ik vaak de mist in.
Oppervlakkige gesprekken ben ik wel gewend dat heb ik wel geleerd bij mijn vrijwilligerswerk, kost me ook niet zo veel energie meer als in het begin. Wel ben ik in mijn hoofd bezig met mijn volgende vraag, omdat ik niet ongeïnteresseerd over wil komen. Voordeel is dat ik veel onthou, dus ik kan altijd vragen hoe de verhuizing, vakantie, operatie van naaste enz. is verlopen.
Sociale gebeurtenissen zuigen me meestal flink leeg. Ik vind het altijd heel gezellig en kijk er niet tegen op, maar er zijn gewoon te veel prikkels, ik vang alles op en ben ik mijn hoofd altijd bezig met wat ik wil zeggen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:40

Ik denk dat ik als kind wel heb gelogen, maar meer om dingen te verbergen. Het was meer aanpassen aan wat ''normaal'' was en mn eigen gebreken verbloemen. Daarna is het een drama geworden voor me om te liegen dus ik vermijd mensen waar ik eerlijk tegen zou willen zijn :)

Oppervlakkige en luchtige gesprekken kan ik niet goed voeren. Het wordt bij mij snel een zwaar en serieus gesprek. Eigenlijk verknal ik een leuke, gezellige sfeer :p Ik begrijp ook nooit zo goed een groep mensen die samen staan te kletsen en keihard om elkaar en alles staan te lachen.
Daar tegenover kan ik bij de juiste mensen wel een gesprek voeren met de nodige sarcastische humor.

Ik onthou vrijwel alles wat mensen me vertellen. Omdat ik mn school flink heb verknald, ben ik in de kapsalon van mn moeder gaan werken. Mensen komen wisselend van eens per week tot eens per 6 maanden en als je dan alles nog weet van de vorige keer, vinden ze dat super.

Een groot nadeel in een gesprek is, dat ik al vaak voel wat eraan gaat komen, dus aan een halve zin genoeg heb en mensen onderbreek. Als mensen langzaam praten of veel herhalen, raak ik wel ongeinteresseerd.

Mijn geheugen verschilt. Vroeger heb ik drumles gehad met noten. Ik ging er met een noodgang doorheen en was zogenaamd een talent. Maar nu weet ik het niet meer. Volgens mij koppel ik beeld heel anders.

Een goed voorbeeld is mn theorie. Ik was 17 en ging een theorie cursus doen. Een hele zaterdag dia's kijken en toen een maandag ochtend. 's Middags gingen we naar het examen. Het waren destijds 70 vragen en die had ik allemaal goed. Pas tijdens mijn autorijlessen leerde ik ook de betekenis van de borden en regels.
Maar theorie was toen iets anders. Het waren x aantal plaatjes en het was ja of nee.In die cursus hadden we elke dia doorgenomen, dus had ik alles onthouden. Later werd de betekenis pas duidelijk.

Ik hang wel erg aan regels en vind het enorm moeilijk als mensen zich daar niet aan houden. Sowieso als mensen zich onfatsoenlijk gedragen in mijn ogen, kan ik me erg opwinden ook. Tegenwoordig denk ik dat het echt mn houvast is. Ik kan vaak ( niet altijd! ) slecht tegen veranderingen. We hebben geen strak huis, maar het mag ook niet chaotisch worden. Als we rommel maken, word ik wel heel onrustig.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 02:18

Mendel schreef:
Dit hier ook maar even vragen.

Hoe gaan jullie om met "open" vragen?
Ik heb al moeite met de vraag "hoe gaat het?".
Mijn brein neemt een loopje met me. Lichamelijk? Psychisch? Op dit moment? Gisteren? De afgelopen week? En ga zo maar door.

En zo gaat dat dus met alle vragen waarop je meerdere antwoorden kunt geven. Hoeft niet. Maar kan wel. Een normaal persoon zou er gewoon op reageren zonder ermee te zitten maar ik vreet mezelf helemaal op van binnen. Dit kan ook heel goed gewoon aan mij liggen maar ik vraag het me af. Ik volg nu een revalidatie traject in het ziekenhuis dus dit soort vragen worden mij constant gevraagd en de nekharen staan me iedere keer weer overeind.


Heeeel herkenbaar!!! Vragen die op meerdere manieren te interpreteren zijn.. Daar kan ik ook bijna agressief van worden.. Of bijvoorbeeld nieuwsberichten over vermeende onderzoeksresultaten, waarvan ik bijvoorbeeld denk: ja... Het is maar net hoe je iets ziet of wilt zien, of hoe je het uitlegt.. De invalshoek, etc.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:55

Citaat:
Heeeel herkenbaar!!! Vragen die op meerdere manieren te interpreteren zijn.. Daar kan ik ook bijna agressief van worden.. Of bijvoorbeeld nieuwsberichten over vermeende onderzoeksresultaten, waarvan ik bijvoorbeeld denk: ja... Het is maar net hoe je iets ziet of wilt zien, of hoe je het uitlegt.. De invalshoek, etc.


Brrr. Nieuws :')
Ik kijk altijd trouw naar het 6 of 8 uur journaal maar ik kan werkelijk niets gewoon aanhoren. Taalfouten (zoals overnieuw - opnieuw of over doen) pikken ik eruit. Maar ook onderzoeken inderdaad. De manier waarop ze "feiten" proberen te brengen.. leuk voor je maar wat je zegt klopt niet helemaal. Zo zit ik op de bank :')
Maar ik moet zeggen (nu ik wat meer ruimte krijg in mijn hoofd) dat me dat tegenwoordig echt overal opvalt. Zelfs in reclames. Dingen die ze zeggen die niet kloppen. Kan ik niet tegen. Voor die reclames is her prima tekst maar in theorie klopt het niet.. (kan nu even geen voorbeeld noemen :+ )

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:50

Mendel schreef:
En ik kan dingen maar moeilijk los laten. Hyperfocus. Hebben jullie dat ook of moet ik daarvoor in een ander topic zijn :+

Ik draai constant hetzelfde nummer. Dagen achter elkaar. Tot ik het zat ben. Ander nummer en weer hetzelfde. Of ik speel constant hetzelfde spel. Obsessief. Ik focus mij volledig op een serie. Tegenwoordig is dat blijkt aardig vrij normaal. Netflix and chill. Binge watching. Ik loop helemaal over als ik "in" een serie zit. Alles wat ik dan doe in mijn normale leven doet me aan die serie denken. Dat hyperfocussen is denk ik een van de meest irritante dingen.


Ja en ja! Ik kan ook dingen heel, heel moeilijk los laten. Alles blijft malen en ik kan er ook heel slecht van zijn als dingen niet goed verlopen, al helemaal als dit in mijn ogen onrechtmatig is of door incompetentie is. Ik slaap er echt slecht van en kan me niet naar situaties schikken.

Dat van hetzelfde liedje dagenlang draaien herken ik ook. Als ik een liedje leuk vind, all day everyday wanneer het kan. Vroeger als ik iets leerde (skateboarden, touwtjespringen) deed ik dat tot ik het kon en verloor ik daarna direct mijn interesse. Als ik iets leuk vond was ik er heel obsessief mee bezig en leerde ik echt alles wat hierover te leren viel en daarna vond ik het niet interessant meer.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:21

Zijn er hier mensen lid van Mensa?
Brengt dat je wat? Bijv de borrels die georganiseerd worden voor/door leden.

Zag dat IHBV "open" café's organiseert.
https://ihbv.nl

mirim

Berichten: 4407
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:28

Het zal het zijn als met alle clubs en verenigingen .... de een vind er wat en van de ander hoeft het niet.
Waar mijn kinderen wel veel aan gehad hebben ( iets heel anders als jouw vraag, maar doorgaand op vereniging) waren de kampen van hint.
Ik was zelf begeleider en heb mijn kinderen echt op zien bloeien tijdens zulke kampen.
En voor mijzelf was het ook erg leuk....een heel weekend met ' soortgenoten ' :o