Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 16:59

Voor een opdracht voor mijn studie ben ik informatie aan het opzoeken over hoogbegaafdheid.
Onder andere kwam ik op een blog waarvan ik de titel overgenomen heb (https://www.hobega.nl/nl/blog/een-nieuw ... lstublieft)
Het leven van een hoogbegaafde gaat duidelijk niet altijd over rozen. Onbegrip, faalangst, onderpresteren… Voornamelijk voor kinderen en studenten lijken de problemen het grootst en een aparte aanpak nodig. Vriendjes/leeftijdsgenoten die je niet begrijpen, saaie lessen, moeilijk gemotiveerd blijven…

Wat ik me nu afvraag is dit: Is het makkelijker om een hoogbegaafde volwassene te zijn dan een hoogbegaafd kind/jongere? Wordt het makkelijker wanneer je een job hebt?
Kies je dan ook een andere job? Of compenseer je een saaiere job met een interessante hobby (paardrijden bijvoorbeeld ;) )?

Wat denken jullie, is het een voordeel om hoogbegaafd te zijn op de arbeidsmarkt?
Is het makkelijker dan als kind? Zou het makkelijker zijn om het als kind al te weten dat je hoogbegaafd bent?

Ik ben oprecht heel erg geïnteresseerd in jullie meningen en ervaringen!

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:05

Mijn neefje is getest en is hoogbegaafd.
Geen pretje voor hem en zijn ouders.
Door zijn manier van denken werkte het niet op de reguliere basisschool.
Speciaal Leonardo onderwijs gaat stukken beter.

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:08

Ik ben hoogbegaafd. Inmiddels bijna 32 en nog steeds bezig met mijn studie. Vanaf mijn zevende weet ik dat ik hoogbegaafd ben en ik heb niet het idee dat me dat specifiek wat heeft opgeleverd maar ook niet dat het me iets in de weg heeft gelegd (hoge verwachtingen deden dat wel).

Mijn zoontje is ook hoogbegaafd en zit momenteel op het speciaal onderwijs, waar hij niet past want zijn niveau is soms wel dubbel zo hoog als dat van klasgenoten...

Ik denk dat het wel makkelijker wordt als je ouder wordt. Je kan zelf op zoek gaan en je eigen interesses achterna gaan. Niemand die je meer tussen de lijntjes wil houden.

Maar ik merk toch een soort rustloosheid. Een honger naar altijd meer en ik denk dat dat wel zal blijven.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:19

Ik ben hoogbegaafd en ik ben 31 jaar. Het is de laatste vijf jaar makkelijker geworden, heb ik het idee. Maar ik ben nog steeds verre van een gemiddeld meedraaiend persoon. Nog altijd ben ik aan het 'zoeken'.

Op de basisschool was ik een hele goede leerling. Dat werd minder op het VWO. Na de tweede ben ik terug gegaan naar de havo en uiteindelijk heb ik daar alleen deelcertificaten van gehaald. Ik was liever bezig met mijn eigen dingen, voornamelijk schrijven, acteren en paarden.

Nu ik wat kalmer en wat meer gefocust ben wil ik graag een opleiding gaan doen. Momenteel zit ik midden in het selectie proces voor scenario schrijven aan de filmacademie. Mocht dat niet lukken dan wil ik Engels gaan studeren aan de universiteit.
Ik hoop heel hard dat ik gefocust genoeg kan blijven. Mijn grootste probleem is dat ik heel snel uit mijn interesses groei, waardoor ik iets niet afmaak voordat ik met het volgende begin. Hopelijk ben ik nu volwassen genoeg om mezelf op het matje te roepen.

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:21

Grappig. Filmacademie heb ik óók overwogen en Engels heb ik op HBO niveau gedaan. :))

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:26

:D dat zijn echt van die studies waarbij je veel keuzes en vrijheid creëert voor later als je groot bent :') Maar grootste aandeel is toch wel dat ik niet kan stoppen met schrijven in het Engels. Dat is altijd mijn grootste passie geweest.
Maar ik ben nu bang dat die passie zal verdwijnen als het een moeten wordt. Dat is het patroon in mijn leven tot nu toe.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:27

Ik vind dat een opmerkelijke uitspraak, "ik ben hoog begaafd". Hoe stel je zoiets vast? Ben je daarop getoetst?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:29

Onderpresteren, gebrek aan motivatie, faalangst... ja, dat kenmerkt toch wel een groot deel van mijn schooltijd, zeker de middelbare school. Van docenten die je tot het irritante aan toe de hemel in prijzen (= gaan onderpresteren want zeker als puber wil je niet al teveel op de voorgrond gezet worden in de klas, iig niet op zo'n manier) tot het andere uiterste, gewoon een 1 krijgen voor een werkstuk waar je hard je best op hebt gedaan (want "iemand van jouw leeftijd kan niet zo schrijven, dus je hebt gewoon alles gekopieerd". Dag motivatie!)

Ik denk dat het zeker als kind/puber lastig kan zijn. Zodra je meer je eigen weg kan gaan en minder waarde hecht aan wat anderen van je vinden en de motivatie meer uit jezelf kan halen (dus niet het typische puber idee van "het voor de leraar" doen) kan je jezelf ook meer uitdagen.
Mijn basisschool ging best prima, maar op de middelbare school heb ik werkelijk waar alle niveaus doorlopen, heb ik me jarenlang kapot verveeld en deed ik uiteindelijk nauwelijks meer iets. Deel van het probleem was ook dat ik geen flauw idee had hoe ik moest leren, dat had ik daarvoor immers eigenlijk nooit nodig gehad. Overigens heb ik daar nog steeds moeite mee, net als het afmaken van dingen (vooral als het "moet").
Van huis uit kreeg ik dat ook niet mee trouwens, want het hele gezin is zo :')

Kuggur schreef:
Ik vind dat een opmerkelijke uitspraak, "ik ben hoog begaafd". Hoe stel je zoiets vast? Ben je daarop getoetst?


Ik vind het ook geen hele fijne term maar ja, daar hebben ze gewoon IQ testen voor.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 21-03-17 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:29

Ik ben daar op getoetst ja :)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:29

Ik ben daar inderdaad uitgebreid op getoetst en was niet bepaald een twijfelgeval (iq van 147). Ik ben er zelf op zich blij mee, ondanks dat het ook best vaak lastig is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:31

Kuggur schreef:
Ik vind dat een opmerkelijke uitspraak, "ik ben hoog begaafd". Hoe stel je zoiets vast? Ben je daarop getoetst?
Waarschijnlijk lag er op een mooie morgen een brief op de mat: "Gefeliciteerd, u bent de gelukkig winnaar van een hoogbegaafd brein!" :j

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:31

Fenrir schreef:
Onderpresteren, gebrek aan motivatie, faalangst... ja, dat kenmerkt toch wel een groot deel van mijn schooltijd, zeker de middelbare school. Van docenten die je tot het irritante aan toe de hemel in prijzen (= gaan onderpresteren want zeker als puber wil je niet al teveel op de voorgrond gezet worden in de klas, iig niet op zo'n manier) tot het andere uiterste, gewoon een 1 krijgen voor een werkstuk waar je hard je best op hebt gedaan (want "iemand van jouw leeftijd kan niet zo schrijven, dus je hebt gewoon alles gekopieerd". Dag motivatie!)

Ik denk dat het zeker als kind/puber lastig kan zijn. Zodra je meer je eigen weg kan gaan en minder waarde hecht aan wat anderen van je vinden en de motivatie meer uit jezelf kan halen (dus niet het typische puber idee van "het voor de leraar" doen) kan je jezelf ook meer uitdagen.
Mijn basisschool ging best prima, maar op de middelbare school heb ik werkelijk waar alle niveaus doorlopen, heb ik me jarenlang kapot verveeld en deed ik uiteindelijk nauwelijks meer iets. Deel van het probleem was ook dat ik geen flauw idee had hoe ik moest leren, dat had ik daarvoor immers eigenlijk nooit nodig gehad. Overigens heb ik daar nog steeds moeite mee, net als het afmaken van dingen (vooral als het "moet").
Van huis uit kreeg ik dat ook niet mee trouwens, want het hele gezin is zo :')

Kuggur schreef:
Ik vind dat een opmerkelijke uitspraak, "ik ben hoog begaafd". Hoe stel je zoiets vast? Ben je daarop getoetst?


Ik vind het ook geen hele fijne term maar ja, daar hebben ze gewoon IQ testen voor.


Ik ben er gewoon heel erg lui door geworden :o. Totaal geen doorzettingsvermogen als iets me niet komt aanwaaien. Ik probeer dat nu te verbeteren.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:32

Oh dat zeer zeker ook hoor phormi :=

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:35

Schrijven in het Engels ja :+:

Ik mag nu van mezelf niet. Moet eerst mijn opleiding afmaken anders dwaal ik weer af :+

Maar daarna wil ik een boek schrijven... Ik zit alleen te twijfelen of ik dat in het Nederlands of Engels moet doen...

En Kuggur; uiteraard ben ik getest... Ik roep niet zomaar iets :)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:36

Voor mij makkelijker als volwassene met uitdagende job in de wetenschap - veel autonomie en vrijheid!

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:38

MacavityL schreef:
Voor mij makkelijker als volwassene met uitdagende job in de wetenschap - veel autonomie en vrijheid!


Hee dat verbaast me van jou nou ook niks :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:41

Kuggur schreef:
Ik vind dat een opmerkelijke uitspraak, "ik ben hoog begaafd". Hoe stel je zoiets vast? Ben je daarop getoetst?


Net zo aanwijsbaar als een zwakbegaafd persoon. :) Het zorgt voor veel ongemak, vooral in de jeugd. Immers val je dan altijd buiten de boot en dat is voor kinderen nog wat lastiger te behappen dan voor volwassenen. Veel hoogbegaafde kinderen worden ook gepest en faalangst is hierdoor zeker niet zeldzaam.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:52

Ik heb het gevoel dat mensen zich wat aangevallen voelen door mijn opmerking. Voor alle duidelijkheid, er was geen enkel sarcasme of belediging mee bedoeld.
Ik ben geïnteresseerd in hoe dat werkt, wordt je naar aanleiding van (psychische/school/etc) problematiek doorverwezen voor zo een test? En als (door een psycholoog/psychiater) deze vaststelling is gemaakt, wordt er dan een strategie gekozen hiermee om te gaan?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:59

Kuggur schreef:
Ik heb het gevoel dat mensen zich wat aangevallen voelen door mijn opmerking. Voor alle duidelijkheid, er was geen enkel sarcasme of belediging mee bedoeld.
Ik ben geïnteresseerd in hoe dat werkt, wordt je naar aanleiding van (psychische/school/etc) problematiek doorverwezen voor zo een test? En als (door een psycholoog/psychiater) deze vaststelling is gemaakt, wordt er dan een strategie gekozen hiermee om te gaan?


Het kan verschillende aanleidingen hebben, maar vaak (met name op de basisschool) worden kinderen getest als er leer/gedragsproblemen opspelen :j Dat kan bijv. ook als er een vermoeden is van iets anders bijv. autisme, ADD etc. waarbij soms een link is met hoog- of juist zwakbegaafheid.
Tegenwoordig heb je op de meeste scholen plusklassen/pluswerk voor kinderen die wat meer uitdaging nodig hebben. Nu hoeven naar mijn weten kinderen daar doorgaans niet per se voor getest te zijn hoor, maar je merkt vanzelf in een klas wie die kinderen zijn.

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:01

Er is geen plan en ik vind ook dat dat mist.

Ik doe er mijn afstudeeronderzoek naar :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:02

Ik ben in groep 8 voor het eerst getest en dat was standaard voor iedereen. Hier kwam toen hoogbegaafdheid uit (151).
Later ben ik apart nog getest toen ik in therapie zat voor wat traumatische gebeurtenissen in mijn jeugd. Ze hadden het idee dat ik mezelf in de weg zat tijdens de therapie. Omdat ze de oude test niet te pakken konden krijgen hebben ze me opnieuw laten testen. Hier kwam grofweg hetzelfde uit (158).

Ik vond het trouwens geen vreemde vraag. Zat mensen die een online IQ testje doen en dan hoogbegaafd denken te zijn.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:05

Fenrir schreef:
Kuggur schreef:
Ik heb het gevoel dat mensen zich wat aangevallen voelen door mijn opmerking. Voor alle duidelijkheid, er was geen enkel sarcasme of belediging mee bedoeld.
Ik ben geïnteresseerd in hoe dat werkt, wordt je naar aanleiding van (psychische/school/etc) problematiek doorverwezen voor zo een test? En als (door een psycholoog/psychiater) deze vaststelling is gemaakt, wordt er dan een strategie gekozen hiermee om te gaan?


Het kan verschillende aanleidingen hebben, maar vaak (met name op de basisschool) worden kinderen getest als er leer/gedragsproblemen opspelen :j Dat kan bijv. ook als er een vermoeden is van iets anders bijv. autisme, ADD etc. waarbij soms een link is met hoog- of juist zwakbegaafheid.
Tegenwoordig heb je op de meeste scholen plusklassen/pluswerk voor kinderen die wat meer uitdaging nodig hebben. Nu hoeven naar mijn weten kinderen daar doorgaans niet per se voor getest te zijn hoor, maar je merkt vanzelf in een klas wie die kinderen zijn.


Ik heb mijn dochter ingeschreven bij een school die een plusklas biedt.
Haar vader heeft een IQ van 189 en ze is overduidelijk heel slim. Dus dat leek me wel een handig besluit :+

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:07

Ik ben deels hoogbegaafd. Ik wil er eventueel wel over pb'en?

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:08

Jemig wat een extreme IQ's :oo

Zit ik laag met mn 136 (waarbij overigens wel benoemd werd dat ik erg onzeker was maar ik weet niet of dat echt van invloed is geweest).

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:09

Ik ben hoogbegaafd en autistisch.
Ik ben getest in de vierde klas van de middelbare school, nadat een maatschappelijk werkster me naar de crisisdienst van een psychiatrische inrichting voor jongeren stuurde en ze daar de 'symptomen' herkenden.

Ik ben ongelooflijk gepest, van vwo naar havo gezakt, drie keer aan het hbo begonnen en ook drie keer gestopt.
Ik kan niks, niet omdat ik dom ben, maar omdat ik nooit iets geleerd heb. Dat was namelijk nooit nodig.
Ik ben dus inderdaad passief (lui is zo'n akelig woord) en moeilijk te motiveren, ook omdat ik faalangst heb.
Ik begin liever nergens meer aan, dan kan ik tenminste ook niet stoppen...