Thuisstudie motivatie topic

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:08

Welkom E4D! :D Wat stoer, een HBO-bachelor in deeltijd! Lukt het om dat te combineren met je werk (althans, daar ga ik gemakshalve maar even vanuit).

Ik studeer graag met 'zenmuziek' op de achtergrond; van die livestreams op youtube met lekker rustige tonen. Al doet gewone radio het ook prima. Ik kan me goed afsluiten en kan er ook echt van genieten om keihard mee te blèren :')

Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success. [Henry Ford]
Gradon of Miracle Colors 'Ferro' || Australian Shepherd

    ♥ mama van : I. & M. & T.


Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:15

Afgelopen dagen Chris Isaak op de achtergrond gehad en ook een keer meditatiemuziek met natuurgeluiden. Dat ging ook lekker!

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:12

Dat vind ik wel echt knap, een volledige bachelor thuisstudie!

Niet perfect is ook goed

Nancy__

Berichten: 629
Geregistreerd: 15-10-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:44

Ik zit te kijken naar de opleiding dierenartsassistent paraveterinair via de Loi.Lijkt me echt super leuk, alleen ben ik bang er geen werk in te kunnen vinden. Al zijn er voor nu best wat vacatures te vinden. Iemand die deze studie gedaan heeft en er mee aan het werk is gegaan?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:07

Hebben jullie dat ook, dat je ineens vast kunt lopen op iets eenvoudigs? Ik ben nu op zoek naar een good practice mbt empowerment en kom er maar niet uit. Hoor aan alle kanten dat het een eenvoudige opdracht is. Nou, ik loop er dus op vast. :+

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:07

Oh ja, dat ken ik volledig :j Nu ben ik sowieso iemand die al snel 'moeilijk' denkt, maar soms is dat echt lastig met opdrachten. Misschien kunnen wij je helpen?

Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success. [Henry Ford]
Gradon of Miracle Colors 'Ferro' || Australian Shepherd

    ♥ mama van : I. & M. & T.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:27

Nou, ik zoek een good practice empowerment die op alle drie niveaus actief is, dus op individueel, collectief en politiek-maatschappelijk niveau. Moet een doelgroep betreffen die getroffen wordt door sociale uitsluiting...

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:18

Nancy__ schreef:
Ik zit te kijken naar de opleiding dierenartsassistent paraveterinair via de Loi.Lijkt me echt super leuk, alleen ben ik bang er geen werk in te kunnen vinden. Al zijn er voor nu best wat vacatures te vinden. Iemand die deze studie gedaan heeft en er mee aan het werk is gegaan?



Ik heb de studie een aantal jaar geleden via Capabel gedaan, dat is 1 dag in de week les en de rest stage/werk. Dus ook een soort deeltijd opleiding particulier.
Overigens, ik raad hem via capabel niet aan, weet niet of het met de jaren wat verbeterd is, maar de lessen en duidelijkheid in begeleiding, wat wanneer gedaan moest worden etc was heel slecht. Je moest zelf je "boek" uitprinten op papier ala 1000 pagina's en daarmee mocht je het uitzoeken :') Wel kan je als je goed door werkt met 1 jaar klaar zijn en heb je een overheid erkend mbo4 diploma. loi weet ik niet hoe het is, maar wie weet kan je iets met deze informatie :)

Betreft banen, ik ben nu ruim 3 jaar geleden afgestudeerd, en aan werk komen in deze sector nooit als moeilijk ervaren, eerste praktijk bijna 3 jaar gewerkt, blijven plakken via stage. Daarna verhuisd, wou eigenlijk iets anders gaan doen, maar vanwege corona ging mijn nieuwe studie niet door, dus toch weer een keer gesolliciteerd als paraveterinair, en ook hier werd ik direct aangenomen bij mijn eerste beste sollicitatie (uiteindelijk zelf afgeslagen ivm ongunstig uren voor mij) Oude praktijk wil mij nog steeds graag terug :') En zie nog steeds veel vacatures voorbij komen van veel praktijken ook bij mij nu in de buurt en mijn oude buurt.
Ik heb dus het idee dat het niet zo heel lastig is, je moet alleen wel beetje genoegen nemen met laag inkomen, zeker toen ik net begon was het echt minimum loon, nu wel wat verbeterd, maar echt goed betaald word het vrijwel nooit (uitzonderingen daar gelaten uiteraard)

Nancy__

Berichten: 629
Geregistreerd: 15-10-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:46

Capabel hoor ik meerdere slechte dingen over, vandaar dat ik naar de Loi zit te kijken. Er zijn hier ook best veel vacatures te vinden in de buurt.
En qua salaris.. ik werk nu in de horeca. Veel slechter kan haast niet. :+
En het werk als paraveterinair lijkt me veel leuker!

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:34

Ilja000 schreef:
Nou, ik zoek een good practice empowerment die op alle drie niveaus actief is, dus op individueel, collectief en politiek-maatschappelijk niveau. Moet een doelgroep betreffen die getroffen wordt door sociale uitsluiting...

Pfoe.. Ik zou zo snel ook niets weten. Je zou kunnen denken aan stemrecht voor bepaalde bevolkingsgroepen? Moet het persé aan NL gebonden zijn? Al vraag ik me af of iedere volwassene hier stemrecht heeft (denk aan bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke beperking). Misschien is dat wat?

Ik heb geen ervaring met zo'n opleiding als paraveterinair via thuisstudie. Zijn er op FB geen groepen over te vinden?

Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success. [Henry Ford]
Gradon of Miracle Colors 'Ferro' || Australian Shepherd

    ♥ mama van : I. & M. & T.

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:53

Mag ik hier ook gaan meelezen/-reageren? Ik ga per september dit jaar starten met een deeltijd premaster gezondheidspsychologie, naast m'n werk. Als het bevalt en allemaal lukt, ga ik na deze twee jaar door met een deeltijd master klinische psychologie.
Mega spannend, en het zal ook niet zonder slag of stoot gaan, dus dan is een motivatietopic naast m'n noisecancelling koptelefoon en bullet journal voor het plannen wel fijn :')

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:26

Leuk Nancy! Ben je er al uit ? :))

Welkom Renee! Klinkt goed. :D Lijkt me pittig hoor, zelfstudie klinische psychologie. Wel heel tof, werk je er veel naast?

Ik ben ondertussen 3 maanden bezig en zit al over het eerste half jaar heen :D bevalt me prima dit!

Niet perfect is ook goed

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:20

Ik ben ook echt heel benieuwd wat ik kan verwachten, maar gelukkig sta ik nu heel anders in het leven dan toen ik met m'n hbo opleiding bezig was. Ik heb zelf nu meer ervaring en heb een heel vangnet om mij heen die met me mee kunnen kijken als ik iets niet begrijp. Dat geeft op zich wel rust.
Nu werk ik 32 uur, we hebben afgesproken dat ik - als ik ga starten - terug ga naar 28 uur. Dan maken we na een poosje even de balans op of dat lukt, of dat ik misschien nog minder (of misschien wel meer) uren ga werken.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:14

Ik was net de enige die ingelogd was op de leercoaching. Dat schiet niet op natuurlijk |o

Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:04

Renee1991 schreef:
Mag ik hier ook gaan meelezen/-reageren? Ik ga per september dit jaar starten met een deeltijd premaster gezondheidspsychologie, naast m'n werk. Als het bevalt en allemaal lukt, ga ik na deze twee jaar door met een deeltijd master klinische psychologie.
Mega spannend, en het zal ook niet zonder slag of stoot gaan, dus dan is een motivatietopic naast m'n noisecancelling koptelefoon en bullet journal voor het plannen wel fijn :')

Succes!

Waar ga je het doen? Open Universiteit toevallig? (Ik ben daar bezig met mijn bachelor Psychologie, bevalt echt goed)

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:18

Ja Open Universiteit inderdaad! Wat leuk dat jij daar ook onderwijs volgt! Ik ben heel benieuwd, weet nog niet zo goed wat ik moet verwachten.. Maar we zien wel :')

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:40

Citaat:
Waar ga je het doen? Open Universiteit toevallig? (Ik ben daar bezig met mijn bachelor Psychologie, bevalt echt goed)


Ik overweeg ook om deze studie te starten in september! Twijfel nog tussen psychologie en milieu-natuurwetenschappen, vind beide zo interessant!
Hoe bevalt het voor jou? kreeg het idee dat je werkt per cursus/studiepunt, werkt dat een beetje in de praktijk? En betreft samenwerking met medestudenten, is dat er wel ondanks het flexibel studeren? Meer en deel doe je natuurlijk zelf, maar ik vind het vaak wel fijn om zo af en toe te sparren met medestudenten :j

Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:49

Faelynn schreef:
Ik overweeg ook om deze studie te starten in september! Twijfel nog tussen psychologie en milieu-natuurwetenschappen, vind beide zo interessant!
Hoe bevalt het voor jou? kreeg het idee dat je werkt per cursus/studiepunt, werkt dat een beetje in de praktijk? En betreft samenwerking met medestudenten, is dat er wel ondanks het flexibel studeren? Meer en deel doe je natuurlijk zelf, maar ik vind het vaak wel fijn om zo af en toe te sparren met medestudenten :j


Ik vind het een fijne manier van studeren, vooral de flexibiliteit is echt een voordeel maar het moet wel bij je passen. Voor mij is het een uitkomst omdat ik dit goed kan combineren met werk en privé-dingen. Bij de OU kan ik het in mijn eigen tempo doen.
Het vraagt wel veel zelfstandigheid en zelfdiscipline, en je bent vaak vooral uit een boek aan het leren (met leervragen in de digitale leeromgeving). Vergeleken met vroeger (heb ook aan de RUG gestudeerd) mis ik vooral de hoorcolleges. Alle stof staat ook wel in het boek, maar het ik vond het toen wel heel relaxt om gewoon naar college te gaan en dan alvast de helft op te pikken. Bij de OU zijn er maar weinig colleges, al verschilt het wel per vak, vaak is er bijv wel een vragenuurtje of horen er filmpjes bij het studiemateriaal.
Contact met medestudenten gaat via whatsapp, facebook en discord. Je kunt daar tips uitwisselen en om verduidelijking vragen, maar ook successen vieren en elkaar helpen om gemotiveerd te blijven. Bij sommige vakken moet je ook samenwerken met een medestudent. Bij o.a. gespreksvoering zijn er verplichte bijeenkomsten en daar kom je elkaar natuurlijk ook tegen. Er zijn dus wel mogelijkheden voor contact met medestudenten (maar eerlijk is eerlijk, het is wel veel minder dan op een reguliere universiteit, ook omdat het zo flexibel is en niet iedereen hetzelfde tempo en dezelfde volgorde aanhoudt).
Je koopt per vak in. Ik ben heel rustig begonnen met 1 vak, om te kijken of ik het nog kon en of deze manier van studeren bij me paste. Gelukkig gaat het hartstikke goed, en ik ben nu ook echt wel van plan om de hele opleiding af te maken. Inhoudelijk vind ik het meeste echt boeiend en interessant, dat helpt natuurlijk ook.

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:55

Klinkt goed en veelbelovend Mjelleke. Ook een beetje wat ik ervan hoop te verwachten eigenlijk :j

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:46

Dankjewel voor je uitgeleide antwoord Mjelleke.
Ben het thuis studeren op zich wel gewend, ben zodra ik 18 werd direct van regulier onderwijs af gegaan en (particulier) deeltijd onderwijs gaan volgen, 1 dag in de week les, overige dagen werk/stage. Ik paste helaas nooit in het systeem van voltijd studeren, op de middelbare al niet, daar dan ook afgezakt van vwo naar vmbo, voornamelijk omdat ik altijd gepest werd en nooit in grote groepen paste. Het op school zijn en "overleven" koste mij al mijn energie, waardoor er van de lesstof niks meer terecht kwam.
Zodra ik naar deeltijd onderwijs kon gaan is mijn leren gigantisch verbeterd, heb een 4 jarige mbo4 opleiding daarna dan ook in 1,5 jaar tijd afgerond vrijwel zonder moeite.
Het leersysteem van de OU spreekt mij ontzettend aan. Het mooist zou zijn eerst een hbo te doen, maar heb nog geen opleider gevonden die een vergelijkbaar goed systeem bied op hbo niveau waar ik ook een goed gevoel bij heb.
Ik wil hier inderdaad ook eerst beginnen met een vak om te kijken of ik het niveau überhaupt aan kan, het is natuurlijk wel een hele flinke stap ineens zo, maar aan de andere kant heb je ook de ruimte er langer over te doen, waardoor moeilijkere stof beter te verwerken is en natuurlijk flexibel in te delen.
+ ik ben een heel stuk gemotiveerder nu dan jaren geleden :D

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:38

Wat leuk om jouw ervaring te lezen Mjelleke! :D Ik had het plan om over een poosje ook psychologie aan de OU te gaan studeren, dus top dat er iemand in het topic is gekomen die dat al doet!

Hier ben ik de motivatie echt even kwijt.. Ik begin dinsdag weer met werken na mijn verlof en die &*S@-studies zijn nog niet afgerond. Moet nu echt gas gaan geven, ben zo boos op mezelf! :roll:

Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success. [Henry Ford]
Gradon of Miracle Colors 'Ferro' || Australian Shepherd

    ♥ mama van : I. & M. & T.

E4D
Berichten: 482
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:31

Aangezien er niet zo snel een ander topic was geef ik deze een schop. Hoe gaat het met de andere thuis studenten?
Ik heb gisteren een deadline gehad voor school, en ingeleverd. Hopen op een goed cijfer :=
Deze week heb ik ook weer meerdere deadlines dus het is nog even druk deze weken ~~}>

Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:42

Ik zit eventjes in een kleine studiedip. Vorige week nog tentamen gedaan, gezondheidspsychologie gehaald met een mooie 8, en nu lukt het nog niet echt om het volgende vak op te pakken. Ik denk dat ik mezelf maar eens een schopje moet gaan geven.

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:20

Mjelleke schreef:
Ik zit eventjes in een kleine studiedip. Vorige week nog tentamen gedaan, gezondheidspsychologie gehaald met een mooie 8, en nu lukt het nog niet echt om het volgende vak op te pakken. Ik denk dat ik mezelf maar eens een schopje moet gaan geven.

Een 8 is hartstikke goed. Go go go!

Hier gaat het ook goed. Ik ben begin Februari begonnen en inmiddels het eerste jaar klaar :D Neem nu vakantie tot september en dan naar mijn laatste jaar!

Niet perfect is ook goed

E4D
Berichten: 482
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:34

Mjelleke schreef:
Ik zit eventjes in een kleine studiedip. Vorige week nog tentamen gedaan, gezondheidspsychologie gehaald met een mooie 8, en nu lukt het nog niet echt om het volgende vak op te pakken. Ik denk dat ik mezelf maar eens een schopje moet gaan geven.


Klinkt heel herkenbaar! Ik zit nu in de afronding van een vak wat gewoon niet bij me past, heel jammer en koste veel energie. Was er ook echt helemaal klaar mee en heb toen alle frustratie er een keer helemaal uitgegooid bij een standaard "check in" waarin we aangeven hoe het gaat. Het was een beetje heftig en ik voelde mij een beetje drama-queen naar zowel andere medestudenten en de docent maar het luchte wel heel erg op. Overigens doe ik dat nauwelijks en zou het ook niet te vaak doen maar was er wel even van af.

Daarnaast doe ik af en toe meditatie om mijn hoofd op rustig te krijgen. Zelf gebruik ik de app Healthy Minds. Heb toen een keer purpose gedaan en bij die oefening was het de bedoeling dat je tot diepere inzichten komt. Toen wist ik wel weer waarom ik dat vak moest doen en kon ik meer over het "dit is niet leuk" verhaal heen stappen. Misschien heb je daar iets aan.

@Aamado7 wat goed! Gefeliciteerd alvast *\o/*

@Blinii sorry voor de hele late reactie, het combineren met werk lukt maar ik werk parttime. Op contract basis 10uur maar om goed rond te komen moet ik 15, eigenlijk 20uur maken. Ik kan mijn rooster zelf bepalen en aangeven hoeveel (extra) uren ik kan/wil werken. Dat scheelt aanzienlijk. Groot respect voor mensen die dit doen die een fulltime baan hebben!
Mocht iemand vragen hebben over het volgen van een deeltijd HBO studie laat het maar weten. Kan wel zijn dat het even duurt voor je een reactie hebt maar dan mag je ook gerust een pb sturen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers