Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:07

Ik heb van 2002-2008 Bos en Natuurbeheer gestudeerd in Wageningen. Geweldige tijd gehad! Veel gezien, gereisd, beleeft...

Weet dat je geen heel grote baankansen hebt. Voor een gemiddelde vacature voor boswachter komen 100+ sollicitaties binnen. En zo lang er nog steeds bezuinigd wordt op natuurbeheer, komen er ook geen banen bij (bovendien hebben mensen in deze branche volgens mij nogal de neiging niet van baan te veranderen, zodat er ook weinig doorloop is).

Ik weet dat veel van mijn studiegenoten iets anders zijn gaan doen. ikzelf ook. Iets héél anders, hoewel ik de ervaring met presenteren en mensenkennis die ik heb opgedaan dagelijks gebruik (als je nieuwsgierig bent, ik geef nu knuffelworkshops en werk met tantra intimiteit, etc. - www.wilriekesophia.com).

Wel heb ik drie jaar als 'bijbaantje' in de Raad van Advies van Staatsbosbeheer gezeten en hier en daar wat ecologisch advies gedaan. Een jaartje met milieuvergunningen bij een waterschap gewerkt, maar daar werd ik doodongelukkig van. Ik kom nog steeds erg graag in de bossen en leer mijn dochters er alles over!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:42

Ik schop dit topic weer even omhoog :P

Iedereen die de studie doet: nog steeds tevreden? Ben nog steeds aan het twijfelen welke studie ik moet kiezen :)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 21:36

nienke555 schreef:
Ik schop dit topic weer even omhoog :P

Iedereen die de studie doet: nog steeds tevreden? Ben nog steeds aan het twijfelen welke studie ik moet kiezen :)


Zeker tevreden het is een geweldige studie en de sfeer onderling is super :D

Geke_Lizzy

Berichten: 494
Geregistreerd: 08-04-10
Woonplaats: Noorwegen

Re: Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:12

Nog steeds tevreden! bezig aan de laatste 3 lesweken op VHL :)

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:13

Mijn broertje is nog steeds helemaal gelukkig met zijn studiekeuze. Heeft de tijd van zijn leven gehad op studiereis in Suriname en gaat binnenkort zijn minor doen in finland (iets minder bos en natuurbeheer, maar goed)
Inmiddels zijn wij als gezin ook erg geïnteresseerd geraakt in planten en bomen determinatie, dus ook de rest leert onwijs veel bij en we doen regelmatig determinatie quizzen :D (die mijn broertje steevast wint)

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:21

Mijn vriend is boswachter :) Hij heeft net als ik WM gedaan op VHL

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:48

Al een wat ouder topic, ik was benieuwd hoe het nu met iedereen gaat in dit topic en of het echt moeilijk was om een baan te vinden of dat het wel te doen is (misschien verbeterd)?

Ik denk ook na over een studie in deze richting namelijk.

Ben benieuwd!

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 21:06

Hoi!

Ik ben na een jaar gestopt met de studie. Ik vond het bèta gedeelte van de studie te zwaar voor mijzelf.

Ik weet wel van oud-medestudenten dat in de bosbouw genoeg werk is, maar als boswachter zijn er voornamelijk mbo functies beschikbaar.

Ik studeer nu dit jaar af bij de studie cultureel erfgoed.

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:59

Wat ik weet (afgestudeerd 2008) is er dat er voor mijn jaargenoten en de jaren voor- en na mij erg weinig werk in de sector te vinden was.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:34

Ik schop dit topic ook weer even omhoog als het mag. :o
Gisteren naar de open dag geweest bij HVHL en vond het zeer interessant, kreeg er wel een goed gevoel bij. Ik wil niet per se als boswachter aan de slag, maar graag met wild werken (verwilderen/wildbeheer) etc, dus wat daar ook bij aansluit zeg maar. Maar ook de andere aspecten van de opleiding vind ik heel interessant. Doel is eigenlijk ook om in de toekomst verder te gaan naar Wageningen mocht dat lukken.

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen en zie meerdere bemerkingen over baankansen. De docent die de presentatie gaf was juist wel positief over baankansen met deze opleiding en volgens hem vinden veel studenten nu vrij snel of zelfs direct een baan na afstuderen, zowel binnenland als buitenland. Hij gaf ook aan dat hij verwacht dit de komende jaren nog toeneemt. Wat is jullie ervaring/mening hier in nu in 2021-2022 en toekomst? Het kan natuurlijk ook een soort verkooppraatje zijn.

Ik heb hiervoor een MBO-4 dieropleiding gedaan en daarna een compleet andere MBO-4 opleiding (juridisch), maar deze opleidingen waren het niet helemaal voor mij (en juridisch helemaal niet). De baankansen met dierverzorging zijn ook niet al te best en dat was wel een motivatie voor mij om te switchen. Maar het werken met natuur & dieren blijft toch nu al 6+ jaar kriebelen. Nu wil ik graag wel de juiste keuze maken voor mij en niet weer een switch maken in de (nabije) toekomst. Ik ga waarschijnlijk volgend jaar pas aanmelden, dus heb nog even de tijd om te onderzoeken en na te denken gelukkig. :) Benieuwd naar ervaringen!

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:07

Ik denk dat de baankansen gaan toenemen.
Bosbeheer, met kennis van ecologie, juiste wijze van klimaatadaptieve inrichting van compensatie bossen enz is hot topic in het CO2 vraagstuk en klimaattransitie.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:19

Op studiekeuze123.nl staat dat 50% een baan in het vakgebied vindt.. vind dit niet zo veel. Ik denk dat als je in het buitenland aan de slag wilt, het de kansen wel vergroot.
Het is wel lastig! Ik zou deze studie ook graag doen maar de vooruitzichten moeten wel acceptabel zijn.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:21

Marigold schreef:
Ik denk dat de baankansen gaan toenemen.
Bosbeheer, met kennis van ecologie, juiste wijze van klimaatadaptieve inrichting van compensatie bossen enz is hot topic in het CO2 vraagstuk en klimaattransitie.

Dit zie ik zelf wel inderdaad. Dat hoop ik tenminste.

@Biks2 Ja inderdaad! Het is de dichtstbijzijnde keuze van een droom studie voor mij maar ik wil ook graag wel een studie doen waar je ook wel wat mee kan. Op zich heb ik geen ambities voor het buitenland per se maar het werk waar ik vooral naar kijk is wel vooral in andere delen van Europa opkomend. Dus dan is het nog zo’n gek idee niet.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Wie studeert er Bos en natuurbeheer of is boswachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:45

Wat een opleiding zegt over goede baankansen klopt niet altijd. Toen ik ooit eens bij een open dag van een hippische opleiding ging kijken, zeiden ze dat ook...

Maar denk dat je met bos- en natuurbeheer wel redelijk goede baankansen hebt, als je de juiste studierichting kiest. Mijn broertje is nu een paar jaar afgestudeerd, in de richting van tropische bosbouw, en hij heeft ongelooflijk veel werk. Hij heeft veel hier in NL gewerkt voor buitenlandse projecten en vertrekt nu voor langere tijd naar het buitenland.