Moeite bepalen populatie voor steekproef (scriptie)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NWDynamite
Berichten: 2563
Geregistreerd: 03-12-04

Moeite bepalen populatie voor steekproef (scriptie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 15:18

Hi bokkers!

Ik heb nogal moeite met het bepalen van de totale populatie voor mijn steekproef enquĂȘte -O- . Misschien dat jullie hier wat tips voor hebben! *\o/*

Mijn doelgroep betreft mannen en vrouwen tussen de 25 en 50 jaar oud die in Nederland wonen en affiniteit hebben met mode en aanbiedingen en die online winkelen. (Aanbiedingen is erbij betrokken omdat dat belangrijk is omdat mijn opdrachtgever een dagaanbieder is en dus alleen aanbiedingen/constante sale heeft)

Stel (getallen zijn verzonnen): ik heb gevonden dat 11 miljoen Nederlandse mannen en vrouwen online winkelen. En 5 miljoen Nederlandse mannen en vrouwen hebben een interesse in mode, dan is het niet 11 miljoen + 5 miljoen want er kan overlap tussen zitten (mensen die online winkelen en interesse hebben in mode). Hoe pak ik dit dan aan? En hoe doe ik dat als 11 miljoen online winkelt, 5 miljoen interesse heeft in mode en 1 miljoen interesse heeft in aanbiedingen?

En stel dat 11 miljoen mensen in NL online winkelt en 9 miljoen mannen en vrouwen tussen de 25 en 50 jaar oud zijn? Kan me niet voorstellen dat 100% van deze mensen online winkelt... Bereken ik het dan zo dat 9 miljoen van de totale populatie bijvoorbeeld 50% van alle inwoners van NL is waardoor ik van die 11 miljoen ook 50% moet nemen? Lijkt me namelijk ook niet het geval want dat betekent dat ik meereken dat babies ook online winkelen.

Iemand nog tips voor welke websites die handig zijn voor het vinden van de juiste data? Zoals CBS, NOM, http://factchecker.persgroep.nl ?

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips, I need it :Y) Ik heb dit vraagstuk uiteraard ook bij school neergelegd, helaas is de begeleiding bagger.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:49

Ik zou Venn diagrammen gaan maken om de (mogelijke) overlap te laten zien.

Van de 11 miljoen die online winkelt, heeft een deel interesse in mode (overlappende deel tussen de twee cirkels).

Afbeelding

Van de 11 miljoen dat online winkelt en van de 5 miljoen dat interesse heeft in mode, heeft een deel in interesse in aanbiedingen. Het niet overlappende deel zijn dan mensen die niet online winkelen (gaan fysiek naar de winkels), geen interesse hebben in mode (maar bijvoorbeeld technologie), en wel interesse in aanbiedingen hebben. Dan heb je een diagram met drie cirkels, zoiets:

Afbeelding

Zo zou je ook je andere vragen kunnen visualiseren. De exacte hoeveelheden van de overlappende gebieden moet je dan idd opzoeken (als de informatie te vinden is, anders met een schatting hoe groot de overlap zal zijn).

NWDynamite
Berichten: 2563
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 15:51

MacavityL schreef:
Ik zou Venn diagrammen gaan maken om de (mogelijke) overlap te laten zien.

Van de 11 miljoen die online winkelt, heeft een deel interesse in mode (overlappende deel tussen de twee cirkels).

[ Afbeelding ]

Van de 11 miljoen dat online winkelt en van de 5 miljoen dat interesse heeft in mode, heeft een deel in interesse in aanbiedingen. Het niet overlappende deel zijn dan mensen die niet online winkelen (gaan fysiek naar de winkels), geen interesse hebben in mode (maar bijvoorbeeld technologie), maar wel interesse in aanbiedingen hebben. Dan heb je een diagram met drie cirkels, zoiets:

[ Afbeelding ]



Zo zou je ook je andere vragen kunnen visualiseren. De exacte hoeveelheden van de overlappende gebieden moet je dan idd opzoeken (als de informatie te vinden is, anders met een schatting hoe groot de overlap zal zijn).


Heel duidelijk, dankje!