Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 10:35

Ok, 'latere leeftijd' klinkt alsof ik mid 40 ben en met 1 been in het bejaardentehuis zit..Dat is het dus niet ;)

Ik ben inmiddels 30 en 10 jaar geleden begonnen met een studie psychologie. Ik ben afgehaakt na een jaar en gaan werken. Al die jaren wel in m'n achterhoofd met het idee dat ik ooit weer een studie wil gaan doen. Maar wat??

Nu ging het door me heen om wederom te starten met de studie psychologie. En het idee bevalt me eigenlijk wel. Ik kan me van destijds herinneren dat we bij de voltijd studie niet heel veel contacturen hadden en het veel op zelfstudie aan kwam. Wat voor mij ideaal zou zijn icm een baan. Hypotheek en paarden moeten wel betaald blijven worden..:=
Maar ik ben ook een beetje bang dat ik het te rooskleurig in zie. Ik als 30 jarige weer in de schoolbanken tussen allemaal jonkies van 18/19 die net van de middelbare school afkomen..

Dus mijn vraag, zijn er meer die op 'latere' leeftijd gestart zijn met een HBO/WO studie? En hoe is dat bevallen?

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..


Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:40

Ik zelf niet (ben 23), maar doe momenteel een HBO deeltijd studie aan de HvA. De oudste is geloof ik 45 en we hebben er 1 van 19. De rest is rond de 30. Ook voltijd gedaan maar daar zaten wel veel jongeren. Daarom ben ik ook geswitcht naar deeltijd. Ik vond mezelf een beetje te volwassen om tussen de schreeuwende jongere te gaan zitten die zich vol dronken elk weekend, etc. Is dus deeltijd geen optie? De contacturen vallen inderdaad mee, (ik had 16 uur) maar het was veel zelfstudie, hoorcolleges tussendoor, uitjes en uren die totaal niet gunstig worden ingepland. Les van 11 tot 3 bijvoorbeeld waardoor je amper kunt werken. met deeltijd kan ik 4 dagen werken en ga ik 1 dag naar school. Ideaal! Mocht je nog vragen hebben, pb me maar :)

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:43

Mijn moeder is ook op latere leeftijd nog met een wo studie begonnen (zelfs nog wat ouder dan jou). Naast een baan was het zeker met tentamens soms wel druk, maar ze heeft het wel afgerond. Veel studies hebben wel vaak verplichte bijeenkomsten, vaak midden op de dag, die niet altijd overeenkomen met je werkschema waarschijnlijk. Daar zou ik dus wel op letten.

Misschien is deeltijd een beter optie? Daar zijn vaak ook wat 'oudere' mensen, bij voltijd zullen het hoogstwaarschijnlijk inderdaad allemaal jongeren zijn.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:45

Ik zit er ook hard aan te denken om weer een studie te volgen. Weliswaar op HBO niveau, dat dan weer wel.
Ben nu 31 en heb HBO Commerciele Economie gedaan en afgemaakt zo'n 10 jaar geleden. Momenteel werk ik parttime en heb 2 jonge kinderen. Dit lijkt me vrij lastig te combineren, want ik zou graag PABO willen gaan doen in deeltijd. Studie begint pas in september, dus ik heb nog alle tijd om erover na te denken. :D

Ik lees graag even mee.

Edit: Ik heb na mijn opleiding CE ook nog een halfjaar rechten gestudeerd voltijd. Hier zaten ook enkele ouderen tussen. En dan heb ik het over 40+. :)

<3 2014 <3
<3 2016 <3

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 10:48

Ik heb idd wel gekeken naar deeltijd, maar psychologie is alleen in Leiden in deeltijd en daar geldt numerus fixus. Omdat ik in Rotterdam woon, ging mijn voorkeur eigenlijk ook naar Rotterdam en daar is de numerus fixus dus afgeschaft.

Mijn voordeel is wel dat ik flexibel kan werken, dus zowel thuis als wisselende uren. Maar dat is dan weer het voordeel van in het bedrijf van je ouders werken. ;)

Arzil, idd, inschrijven hoeft pas voor 1 mei gelukkig, dus ik hoef niet van vandaag op morgen te beslissen.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Anoniem

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:55

Mijn oom was professor op de Uni van Utrecht (hij was internist/chef de clinique inwendige ziekten bij de paarden, inmiddels met pensioen), en had toch ook weleens een oudere student! Ik kan me nog een verhaal herinneren van een 50-er. Dus waarom niet? Wat je leert is nooit weggegooid en als je de middelen ervoor hebt, waarom zou je het dan laten? Succes!!!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:56

Ik ben een paar geleden ook weer begonnen na een aantal jaar werken. Tijdens mijn eerste jaar ben ik getrouwd en in mijn 2e jaar hebben we een dochtertje gekregen. Toen ik begon te twijfelen of dat studeren nu echt zo'n briljant idee was, was ik dus al een tijdje bezig, en zou het zonde zijn geweest om er nog mee te stoppen. Ik ben dus nog steeds aan het studeren, al heb ik wel wat vertraging opgelopen :)

Dat tussen de 18-jarigen zitten is me vrij goed meegevallen. Natuurlijk voel ik me vaak "de alien", en écht aansluiting vind ik niet. Maar ik heb genoeg leuke babbels tijdens de middagen, en kan altijd iemand vinden om vragen aan te stellen. Na de eerste paar maanden, en zeker na het eerste jaar blijven doorgaans alleen de serieuzere mensen over, dus dat schreeuwende dronken jongeren dingetje valt nogal mee hier :) (zal misschien ook aan de richting liggen).

Werken, zelfs part time, zou me nooit lukken. We hebben een behoorlijk volle, wisselende lessenrooster, en daarnaast een berg laboverslagen te schrijven. Ik ben elke dag helaas 3 a 4u kwijt met in de file staan, en in de weekends geraak ik naast al het schoolwerk nét rond met het huishouden. Hier een baan bij is onmogelijk.
Gelukkig krijg ik wel een soort van uitkering omdat ik studeer voor een knelpuntberoep. We komen dus wel rond, maar veel marge voor financiële tegenvallers is er niet.

Heel eerlijk, als ik alles op voorhand had geweten, was ik er waarschijnlijk niet mee begonnen. Misschien wel later, maar niet op het moment dat we ook een gezin gingen starten. Die zwangerschap en dat eerste jaar met baby waren slopend.
Nu gaat het eigenlijk goed, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik er veel voor moet missen. Studeren terwijl de rest van de familie bijvoorbeeld kerst viert blijft gewoon rot.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

renee16

Berichten: 4894
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:58

Ik heb hier ook ooit naar gekeken. Toegepaste Psychologie (toen 1 jarige HBo propedeuse) gevolgd en daarna een totaal andere richting HBO afgerond. Maar Psychologie is altijd blijven kriebelen.

Toch denk ik dat een master studie (veel) te zwaar is om te volgen naast je baan. Dit is al een pittige studie, die (ruim) 40 uur belasting vraagt van studenten. Enkele kunnen het vast met minder. Maar is dat haalbaar voor je naast je baan? Zeker omdat je al een tijd uit de studiebanken bent is het extra pittig en ben ik bang dat het gewoon to much is naast een baan.

Dit nog even buiten de rooster planning om.

Over de lessen tussen jongere mensen zou ik me persoonlijk niet druk maken, je komt er voor jezelf niet voor de mede leerlingen.

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 11:13

Wat ik me dus kan herinneren van 10 jaar geleden (Zelfde studie dus), is dat die 40 uur bij lange na niet gehaald werd. Ik had circa 16 contacturen per week, incl. colleges. En dat ik echt 3 dagen 'vrij' was voor zelfstudie, maar dat die dagen nooit echt gevuld waren, maar het kan veranderd zijn natuurlijk.

Al besef ik me wel dat een combinatie van studie, baan en paard best pittig zal worden. Voordeel is iig dat ik alleen ben en geen intentie heb om op korte termijn een gezin te gaan stichten én al in Rotterdam woon, waardoor ik weinig reistijd van en naar de uni zou hebben voor studie.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:17

Als ik je zo lees, zie ik niet echt in waarom je het niet zou moeten doen.

Als het financieel haalbaar is en je je werk gemakkelijk in kunt delen, waarom niet. :) De jonkies zou ik me ook niet druk om maken, want je zit daar voor jezelf en niet voor hen.
Weet alleen niet hoe je zit in je privé situatie (partner, kinderplanning, etc), dus wellicht dat het wel zwaar zou zijn, mocht dat ineens in het spel komen.

<3 2014 <3
<3 2016 <3

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:28

Ik ben in 2015 gestart met HBO-Verpleegkunde, zit nu in het 2e jaar en ben 31. Ik doe de opleiding in deeltijd, heb op dinsdag de hele dag colleges en soms op donderdagavond, de rest is zelfstudie. Verder werk ik 32 uur in de financiële dienstverlening, woon samen maar heb geen kinderen. Het is pittig, het vraagt echt wel wat van je doorzettingsvermogen en planningsvaardigheden, maar het kan zeker. Ik heb wel moeten inleveren op mijn sociale leven/hobby's maar nog geen moment spijt gehad van mijn keuze.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 11:30

Klinkt goed Concorde. Heb je zelf ook een paard? En kun je dat nog combineren?

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:54

Done, en blij mee, want in de richting van mijn studie heb ik ook mijn huidige werk. Begonnen in deeltijd, maar gaandeweg de studie werden de mogelijkheden in deeltijd te studeren zo beperkt dat ik gewoon dagcolleges ben gaan volgen. Met flexibel werk, en maximaal 8 contacturen per week bij 60 studiepunten per jaar (voltijd), was dat goed te doen. Uiteindelijk heb ik 5,5 jaar over mijn studie gedaan.

Het is wel zo dat vrije tijd niet meer echt bestaat, dan. Maar ik vond het leren zelf wel zo leuk dat ik dat er graag voor over had.

Ik heb geen last van het leeftijdsverschil gehad. Okee, je zit in een andere levensfase dan de mensen die net het huis uit zijn, maar de studie zelf is per definitie een verbindende factor. Ik vond het wel leuk, met mensen te studeren met zoveel verschillende achtergronden.

Het was wel grappig met de deeltijders, die allemaal al een arbeidsverleden hadden, arbeidsrecht te krijgen van iemand die nog nooit één stap buiten de universiteit had gezet, dus geen idee had hoe de praktijk er eigenlijk uitzag.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Dayanara

Berichten: 2375
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:57

Concorde schreef:
Ik ben in 2015 gestart met HBO-Verpleegkunde, zit nu in het 2e jaar en ben 31. Ik doe de opleiding in deeltijd, heb op dinsdag de hele dag colleges en soms op donderdagavond, de rest is zelfstudie. Verder werk ik 32 uur in de financiële dienstverlening, woon samen maar heb geen kinderen. Het is pittig, het vraagt echt wel wat van je doorzettingsvermogen en planningsvaardigheden, maar het kan zeker. Ik heb wel moeten inleveren op mijn sociale leven/hobby's maar nog geen moment spijt gehad van mijn keuze.


En qua stage?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:59

Ik zou je eerst even verdiepen in de (bedroevende) baankansen bij een studie Psychologie voordat je een keuze maakt.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:06

Hoi. Ik ben zelf 32, heb twee kinderen en ga komende september beginnen met HBO logopedie, blended learning versie. Ik hoop hiernaast een baan voor ongeveer 2 dagen te vinden.Ik kan dus nog geen ervaringen delen nog maar ik denk dat het zeker moet kunnen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om iets te doen wat je echt leuk vind. Het zal ongetwijfeld pittig worden, maar het is niet onmogelijk!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 12:08

Vanillia schreef:
Ik zou je eerst even verdiepen in de (bedroevende) baankansen bij een studie Psychologie voordat je een keuze maakt.


Ik weet het. Inmiddels is het inderdaad bedroevend. Maar de keuze heeft te maken met m'n hart volgen. En ik heb wel een plan in gedachten van waar ik naartoe wil en dan is psychologie een goede basis.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:13

Jibbel schreef:
Wat ik me dus kan herinneren van 10 jaar geleden (Zelfde studie dus), is dat die 40 uur bij lange na niet gehaald werd. Ik had circa 16 contacturen per week, incl. colleges. En dat ik echt 3 dagen 'vrij' was voor zelfstudie, maar dat die dagen nooit echt gevuld waren, maar het kan veranderd zijn natuurlijk.

Al besef ik me wel dat een combinatie van studie, baan en paard best pittig zal worden. Voordeel is iig dat ik alleen ben en geen intentie heb om op korte termijn een gezin te gaan stichten én al in [woonplaats] woon, waardoor ik weinig reistijd van en naar de uni zou hebben voor studie.

Drie jaar geleden was het nog steeds weinig contacturen in de week ja. :) Wij hadden twee dagen in de week werkgroepen (3,5 uur) en op 1 van die twee dagen colleges. Vaak had je op een andere dag dan nog 3 uur practicum. Het zijn niet veel contacturen, maar werkgroepen en practicum wel altijd verplicht. :)
Verder hadden wij niet echt veel oudere mensen bij voltijd, maar zou je daar niet door tegen laten houden hoor.

Miriam91

Berichten: 2822
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:17

Mijn moeder doet Psychologie via de Open Universiteit. Dit is volledig zelfstudie zoals ik begrepen heb en eens in de zoveel tijd een tentamen. Misschien is dat iets?

Mahone <3

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:17

Mijn vader heeft met 50 jaar nog even zijn MBA gehaald via Nyenrode. Dit naast een zware baan van zeker 60-70 uur in het bankwezen. Tja... Echt heel leuk was het niet voor hem maar hij heeft ontiegelijk veel zelfdiscipline en zat gewoon elke zondag te studeren. Hij heeft er wel 5 jaar over gedaan geloof ik?

Ik denk dat je het zeker kan als je slim genoeg bent en heel hard kan werken. Zag mijn vader alleen niet heel veel in die periode. :')

Unravelation
Berichten: 303
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:20

Ik heb het afgelopen jaar een Minor gedaan aan de VU, maar ik deed 30 studiepunten in het jaar. Dat komt neer op 20 uur studie per week. Ik heb vrij weinig colleges gevolgd vanwege mijn fulltime baan, maar ik zou het ook echt niet redden om naast een baan van 40 uur nog een voltijd studie te doen. De deeltijd studie die ik nu volg is al pittig zat naast je werk.

hooi
Berichten: 334
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:33

Leuk onderwerp! Als het financieel haalbaar is, moet je het zeker doen lijkt mij! Misschien krijg je later die kans niet meer.

Zelf ben ik 28, en ik twijfel ook soms of ik nog een master orthopedagogiek wil doen. Ik heb HBO gedaan, maar ik heb een baan op MBO-niveau. Ik weet niet hoe ik het financieel zou moeten doen (we kunnen niet zonder mijn salaris), dus dat houdt me vooral tegen.

Kortom: als het even kan: doen!
Succes met je keuze.

- als de liefde maar blijft winnen -

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:40

Ik studeer zelf psychologie, en hoewel de meeste in de leeftijd 18-22 zijn (genoeg mensen die van het HBO komen), zijn er ook wel een aantal mensen die wat ouder zijn. Iedereen is op weg naar volwassenheid en de meeste zijn serieus bezig met hun studie, ik denk dat dat wel helpt.

En een baan ernaast... Ik heb maar 6-12 contacturen per week, maar het is veel leeswerk en zelfstudie. Ik ken mensen die er nog zo'n 20 uur bij werken. Ik denk dat dat wel de max is, en misschien zelfs heel zwaar. Ik zelf zou zo'n 8-16 uur kunnen werken. Maar ik heb daarnaast ook nog een vereniginsleven, relatie en 2 uur reistijd per dag.

Ik zou het zeker doen als het haalbaar is. De meeste mensen zullen begin 20 zijn, maar er zijn ook wat mensen die al tegen de 30 lopen. En uiteindelijk zit je daar voor jezelf :)

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 02-01-17 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

daffieduck83

Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:42

Ik studeer nu in deeltijd aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werk ik 3 dagen in de week. Dit is net te doen, maar ik heb geen paard. Dat kan ik momenteel niet betalen en ik heb er ook geen tijd voor. Omdat ik al ooit een WO-studie heb afgerond waren veel studies financieel niet haalbaar, daar moet ik dan instellingscollegegeld betalen (lees tussen de 5000 en 15000 euro per jaar). Voor studies in onderwijs en zorg gelden soms andere regels met het collegegeld.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:46

daffieduck83 schreef:
Ik studeer nu in deeltijd aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werk ik 3 dagen in de week. Dit is net te doen, maar ik heb geen paard. Dat kan ik momenteel niet betalen en ik heb er ook geen tijd voor. Omdat ik al ooit een WO-studie heb afgerond waren veel studies financieel niet haalbaar, daar moet ik dan instellingscollegegeld betalen (lees tussen de 5000 en 15000 euro per jaar). Voor studies in onderwijs en zorg gelden soms andere regels met het collegegeld.


Wat een bedragen!! Dan zou het toch ver ophouden voor mij. :oo

<3 2014 <3
<3 2016 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 10 bezoekers