Eindejaarsgesprek/medewerkers gesprek
Geplaatst: 02-01-17 09:47
Normaal gezien heb je een eindejaarsgesprek. Maar gezien er eind van het jaar teveel mensen bij ons op de zaak vrij zijn, verplaatsen ze het eindejaarsgesprek altijd naar het begin van het nieuwe jaar.
En nu is het weer zover. Chefke heeft er nu een andere draai aan gegeven. Hij heeft de volgende mail gestuurd:
Ik vind het lastig. Hoe bereid je zo’n gesprek voor?
Bij de te kiezen onderwerpen ga ik denk ik voor Communicatie en Werksfeer.
De communicatie bij ons op de zaak is niet geweldig. Dingen per e-mail naar elkaar sturen, terwijl je bijna naast elkaar zit. Van dingen uit gaan en ook niet even communiceren. Van het negatiefste uitgaan bij bepaalde dingen. Geweldig is dus anders.
En dit beïnvloed ook de werksfeer. Slechte communicatie heeft daar wel effect op. Nou loopt het sowieso de laatste tijd niet geweldig op mijn afdeling. 3 dames in 1 kantoor is geen succes blijkt wel weer. Zeker als er 2 zijn die absoluut niet recht voor hun raap zijn. En ik dus wel. Wat zou het toch makkelijk zijn als iedereen gewoon direct wat zei en niet fouten gaan zitten zoeken van de ander en het dan via de chef te spelen. Maar goed, goed onderwerp om het over te hebben dus.
En dan de verplichte onderwerpen nog. Eigen werk, tja, naar mijn idee gaat het wel goed. Wel heb ik een dubbele functie, dus hiermee zou af en toe wel wat meer rekening gehouden mogen worden.
Werkdruk, dat vind ik ook onder het eigen werk en dubbele functie wel vallen.
En de arbeidsomstandigheden zijn naar mijn idee wel goed. Ik heb een luxere bureaustoel gekregen, nadat ik constant last van m’n rug had door de andere. Netjes dus en ik heb er geen klagen over.
En dan je actie/verbeter punten. Tot nu toe had ik 2 puntjes.
- Meer vertrouwen in mezelf hebben. Ik vind het nog wel eens lastig. Zeker als collega’s gaan zoeken naar dingen die je fout doet, dit mailen en cc’en naar de chef. En hun eigen fouten verdoezelen en er ook écht NIET voor uitkomen. Iedereen maakt fouten en het lijkt me dat we dat onderling heel goed kunnen oplossen, i.p.v. zulke dingetjes hogerop te spelen.
- Beter omgaan met kritiek, sneller loslaten. Ik blijf er altijd teveel in hangen. Sneller een plekje leren geven.
Hebben jullie nog tips, ideeën, enz?
En nu is het weer zover. Chefke heeft er nu een andere draai aan gegeven. Hij heeft de volgende mail gestuurd:
Citaat:Om het te veranderen moet jij nu het gesprek voorbereiden.
Verplichte onderwerpen: - Eigen werk - Werkprocessen - Werkdruk - Arbeidsomstandigheden
2 onderwerpen om te kiezen: - Communicatie - Cultuur - Werksfeer - Arbeidsvoorwaarden Een 1 actie/verbeterpunt voor het jaar
Ik vind het lastig. Hoe bereid je zo’n gesprek voor?
Bij de te kiezen onderwerpen ga ik denk ik voor Communicatie en Werksfeer.
De communicatie bij ons op de zaak is niet geweldig. Dingen per e-mail naar elkaar sturen, terwijl je bijna naast elkaar zit. Van dingen uit gaan en ook niet even communiceren. Van het negatiefste uitgaan bij bepaalde dingen. Geweldig is dus anders.
En dit beïnvloed ook de werksfeer. Slechte communicatie heeft daar wel effect op. Nou loopt het sowieso de laatste tijd niet geweldig op mijn afdeling. 3 dames in 1 kantoor is geen succes blijkt wel weer. Zeker als er 2 zijn die absoluut niet recht voor hun raap zijn. En ik dus wel. Wat zou het toch makkelijk zijn als iedereen gewoon direct wat zei en niet fouten gaan zitten zoeken van de ander en het dan via de chef te spelen. Maar goed, goed onderwerp om het over te hebben dus.
En dan de verplichte onderwerpen nog. Eigen werk, tja, naar mijn idee gaat het wel goed. Wel heb ik een dubbele functie, dus hiermee zou af en toe wel wat meer rekening gehouden mogen worden.
Werkdruk, dat vind ik ook onder het eigen werk en dubbele functie wel vallen.
En de arbeidsomstandigheden zijn naar mijn idee wel goed. Ik heb een luxere bureaustoel gekregen, nadat ik constant last van m’n rug had door de andere. Netjes dus en ik heb er geen klagen over.
En dan je actie/verbeter punten. Tot nu toe had ik 2 puntjes.
- Meer vertrouwen in mezelf hebben. Ik vind het nog wel eens lastig. Zeker als collega’s gaan zoeken naar dingen die je fout doet, dit mailen en cc’en naar de chef. En hun eigen fouten verdoezelen en er ook écht NIET voor uitkomen. Iedereen maakt fouten en het lijkt me dat we dat onderling heel goed kunnen oplossen, i.p.v. zulke dingetjes hogerop te spelen.
- Beter omgaan met kritiek, sneller loslaten. Ik blijf er altijd teveel in hangen. Sneller een plekje leren geven.
Hebben jullie nog tips, ideeën, enz?