Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 21:49

Lieve Bokkers,

Over een tijdje staan de examens voor de deur, dit idee maakt mij al stik zenuwachtig.... Ik sta er namelijk niet zo rooskleurig voor en heb er ook niet zoveel vertrouwen in...


Mijn verhaal:
Ik kwam van de basisschool af met een HAVO/VWO advies. Naar een ontzettend leuke school gegaan, naar een HAVO klas. Einde van 2 HAVO besloten om VWO te proberen en dus over naar 3 VWO. VWO is voor mij te doen, ik heb het tot 6 VWO geschopt!

Ik ben een enorme uitsteller met veel hobby's, ik heb faalangst. Ik ben een twijfelgevalletje tussen HAVO en VWO, voor mijn gevoel zit ik op dit moment niet op mijn volle kunnen qua leren. Huiswerk maken is (meestal) geen probleem, verslagen lever ik altijd op tijd in, maar leren blijft voor mij een moeilijk (plannen, mij aan die planning houden). Nu heb ik wel een afspraak met mijn ouders dat ze mij gaan helpen met (haalbaar!) plannen en met bepaalde vakken kunnen ze mij helpen.
Mijn laatste SE week heb ik volledig verknalt, mijn gemiddeldes zijn om te huilen.

Mijn toekomst heb ik nog niet helder voor mij. Ik ben al wezen kijken naar opleidingen en voel mij meer aangetrokken tot HBO dan een Universiteit. Nadat ik mijn diploma op zak heb zou ik een tussenjaar willen hebben (reizen en werken) of gelijk willen studeren (maar ik weet dus nog niet wat).


Mijn situatie:
SE gemiddeldes + nog te behalen percentages
Aardrijkskunde: 6,2 (gaat nog iets omlaag met het laatste SE cijfer erbij) 15%
Algemene Natuur Wetenschappen: 7,1 Maatschappijleer: 7,4 Profielwerkstuk: 8 = eindcijfer 7,5 :D
Wiskunde A: 4,9 (ik wil het laatste SE herkansen, telde voor 30%) 30% (exl. herkansing)
Nederlands: 4,9 60%
Engels: 5,8 60%
Duits: 6,6 40%
Geschiedenis: 5,7 (gaat nog iets omhoog met laatste SE cijfer erbij) 40%
Economie: 5,3 29%
Rekentoets: 5, maar dit moet ik makkelijk kunnen verbeteren :+

Het SE gemiddelde is 50% van mijn eindcijfer, de andere helft is het CE. Ik heb geen enkel vak waar ik goed in ben van mijzelf, als ik er echt hard voor werk krijg ik een mooie voldoende. Zoals je aan mijn cijferlijst kunt zien is dat nog niet erg goed gelukt. Ik heb met twee vakken erg veel moeite: Nederlands en Engels. Mijn geluk is dat ik nog maar 40% van mijn cijfer daar voor heb, nog 60% om erg mijn best op te doen!


Mijn opties:
Ik heb geprobeerd om ook wat voor- en nadelen op een rijtje te zetten. (Ik weet niet in hoeverre ik nog een keus heb, aangezien alle leerlingen in december worden ingeschreven voor het Centraal Examen. Maar dat ter zijde...)
Bijles nemen of een examencursus volgen is natuurlijk een optie.

1. Slagen voor VWO _/-\o_
Er is een kans dat het mij lukt!
+ Van school af, met mijn VWO diploma
+ Ik zou naar een Universiteit kunnen gaan
- Veel stress (alles van voorgaande jaren opnieuw leren)

2. Zakken voor VWO
+ Ervaring met CE's
- Jaar langer op school of volwassenonderwijs + Extra tijd voor studiekeuze

3. Afzakken naar HAVO
+ Grotere kans om te slagen
+ Van school af, met mijn HAVO diploma
- Universiteit valt af
- Al die jaren op VWO ploeteren voor niks

4. Voor één vak Staatsexamen doen op HAVO niveau
https://nvs-nvl.nl/bij-de-les/artikelen ... extra-kans
Mijn school heeft hier geen ervaring mee. Als ik dit zou willen moet ik mij deze maand inschrijven en kan ik mij tot 31 januari uitschrijven (dan krijg ik het geld van het examen terug). Mijn school kan zich na de kerstvakantie beter inlezen en kijken of dit mogelijk is.
+ Vangnet voor als ik mijn VWO niet haal > sowieso met een diploma van school
+ Geen extra jaar op school
- Examen is op eigen kosten
- Kost extra werk om voor te bereiden
- Gedoe met school (het lijkt te vallen tussen mijn CE's)


Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen in een zelfde situatie of tips voor mij.
Laatst bijgewerkt door Biscuitje op 26-12-16 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:59

Ik zou gaan voor het eerste. Heb je nog toetsen voor je examen of was dit het? Bijlessen voor bijvoorbeeld Nederlands en Engels om daar de gemiddelde 5.5 op te halen voor je examen is dan wel belangrijk. En lukt het niet, doe je toch nog een jaar? Heb je een jaar extra om je vakken onder de knie te krijgen en wellicht wel je VWO.
Hoe oud ben je? En weet je al welke (uni) opleiding je hier na wil gaan doen?
Edit; zie nu dat je het nog niet zeker weet. Probeer het dan dit jaar zeker voor je VWO. Als het lukt is het alleen maar mooi, anders kunje altijd nog naar HAVO. En je hebt toch al een jaar 'niks' gepland.
You can do it, vast!

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 22:05

MerleSimone schreef:
Ik zou gaan voor het eerste. Heb je nog toetsen voor je examen of was dit het? Bijlessen voor bijvoorbeeld Nederlands en Engels om daar de gemiddelde 5.5 op te halen voor je examen is dan wel belangrijk. En lukt het niet, doe je toch nog een jaar? Heb je een jaar extra om je vakken onder de knie te krijgen en wellicht wel je VWO.
Hoe oud ben je? En weet je al welke (uni) opleiding je hier na wil gaan doen?
Edit; zie nu dat je het nog niet zeker weet. Probeer het dan dit jaar zeker voor je VWO. Als het lukt is het alleen maar mooi, anders kunje altijd nog naar HAVO. En je hebt toch al een jaar 'niks' gepland.
You can do it, vast!


Heel erg bedankt voor uw antwoord! Ik ben 17 (februari 18).

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:09

Het zijn nog niet hele dramatische onvoldoendes. Van de vijven kan je misschien nog wel 6en maken. Ik zou proberen je faalangst onder controle te krijgen en lekker te gaan knallen. Eventueel wel voor wiskunde nog wat bijles nemen.

Imaginaerum
Berichten: 3684
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:13

Gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis!
Ik stond een tijd een 3 voor wiskunde en een 4 op natuurkunde en met twee zevens geslaagd geloof ik, zonder een jaar over te doen. Geloof in jezelf.
Als je toch net zakt, kun je misschien via de vavo je vwo afronden en ernaast werken voor je eventuele reis en nadenken over wat voor opleiding je wilt doen.

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:14

Kun je niet met je school overleggen om dit jaar 3 of 4 vakken af te ronden en dus de CE's te maken en dan volgend jaar de overige vakken, dat je zegmaar gesplitst examen doet. Zo heb je straks toch je VWO diploma maar kun je overal wat meer tijd aan besteden omdat je maar 3/4 vakken hebt.

Mocht je informatie over de VAVO willen mag je altijd een PB sturen :)

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:14

Afzakken naar de Havo is kiezen voor de weg van de minste weerstand. Je weet waar de knelpunten liggen. Daar kun je aan werken. Alles van de afgelopen jaren opnieuw leren is niet waar. Ik heb nooit in havo 1, 2 en 3 gezeten. Zelfde geldt voor vwo 1, 2, 3 en 4. Toch was de basis voldoende om te kunnen slagen. Waar een wil is, is een weg. Dan is die weg maar wat langer. Je hebt het niet voor niets tot 6vwo geschopt zou ik denken....

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:20

Is het niet meer dat wanneer je de overgang van 5 naar 6 gemaakt hebt je eigenlijk ook je havo diploma hebt, en dus niet meer je havo diploma moeten halen? Want dan is het zonde imo om af te zakken.
Dan zou ik doorgaan op vwo, als de dan alsnog je havo hebt als je het niet haalt.

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:52

siskeh schreef:
Is het niet meer dat wanneer je de overgang van 5 naar 6 gemaakt hebt je eigenlijk ook je havo diploma hebt, en dus niet meer je havo diploma moeten halen? Want dan is het zonde imo om af te zakken.
Dan zou ik doorgaan op vwo, als de dan alsnog je havo hebt als je het niet haalt.


Dit is niet waar. Je kunt met een overgangsbewijs wel naar het MBO, maar het is niet zo dat je dan een TL-diploma krijgt. Met een havo-diploma is er helemaal niet zo'n regeling. :)

Ik zou gewoon voor het vwo-examen gaan. Ik was ook ontzettend zenuwachtig en het is me 100% meegevallen. :j En haal je het niet dan zie je dat dan wel weer, toch? Wat is een jaar op een mensenleven?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:58

Ik zou voor optie 1 gaan maar zonder compleet uit je plaat te gaan van de stress.
Je bent nog relatief jong, dus dat jaartje extra is een jaartje extra volwassen worden en meer tijd voor studiekeuze zoals je zelf al aangeeft.. Ik zou zeker na optie 1 voor optie 2 gaan om bovenstaande reden.

bijkomend voor optie 2 is ook nog dat je punten gemiddelde zeker hoger zal liggen volgend jaar, dan dat dit jaar het geval is.. bij inlotings of toelatingsstudies werkt dat ook nog eens in je voordeel..

Ik zou het komende half jaar wel een tandje bijschakelen en leren om te studeren.. zelfs als het dan toch net niet gered wordt.. als je eenmaal doorhebt hoe je effectief kunt studeren, haal je het volgend jaar makkelijk, immers dan kun je vanaf dag 1 goed plannen en heb je de leerstof al voor een deel in je hoofd zitten (sterker nog, je kunt zelfs in je zomervakantie al wat voorbereiden nu je weet wat er echt verwacht wordt).

Ik zou geenzins voor het havo examen gaan met je huidige cijfers.. Ja, je zult allicht dit studiejaar dan je papiertje van de havo hebben.. Maar je streept dan een hoop studies af, of moet veel langere trajecten gaan lopen, of nog strakkere deadlines halen (via propedeuse naar wo bijvoorbeeld)..

Dus gewoon eruit halen wat er uit te halen is dit jaar en lukt het niet, geen man overboord, dan doe je het volgend jaar fluitend nog een keer, want je zit immers op het randje om het nu al te halen.

mocht je tips willen hebben over effectief studeren dan staat mijn pb altijd open..

Nederlands zou ik overigens wel echt iets aan gaan doen, hetzij harder aan werken, hetzij hulples opzoeken.. want op veel HBO en WO studies wordt verwacht dat je ook op HBO/WO studies werk aflevert, ik ken een aantal mensen die afgelopen jaar gestrand zijn in hun eerste jaar van hun vervolgstudie omdat ze het niet voor elkaar kregen om artikelen/opdrachten in te leveren op HBO/WO niveau Nederlands

mocht je het jaar over moeten doen, dan kun je misschien op een talenreis gaan voor je engels, dat scheelt je toch weer wat studie en moeite volgend jaar.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:08

zo dramatisch sta je er toch niet voor? Je heb geen ruimte om je CE slecht te maken, maar het zijn geen cijfers die niet meer op te halen zijn.

Je geeft aan dat plannen je grootste probleem is. Dat had ik ook, en ben daarom terug gegaan naar de havo met het idee dat het dan wel makkelijk zou gaan. Viel tegen. Ook daar plande ik niet en ben daarom naar het vmbo gezet. Dat heb ik gehaald, maar ook daar moest ik leren, zat wel ver onder mijn kunnen. Tuurlijk zal het makkelijker zijn om nu naar havo over te stappen maar je gaat het plan probleem dan ook tegen komen. Ik zou dus 'gewoon' vanaf nu je 100% inzetten, vraag om hulp, richt je dit jaar volledig op je school, en op tijd beginnen met leren.. Echt, met een goeie planning moet het kunnen!! :D

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:26

Ik zou gewoon voor optie 1 gaan. Je hebt nog 4 maanden en genoeg SE procenten over om alles op alles te zetten om gewoon je VWO te halen. Je kunt het sowieso wel, anders zat je niet in VWO 6 nu. Ik heb in 2015 VWO eindexamen gedaan, de maanden ervoor me heel erg druk gemaakt omdat ik bang was dat ik het niet zou halen (iets te veel tijd in mijn paard gestoken en iets te weinig in school :=). Nou geloof me, achteraf valt het allemaal heel erg mee. De eindexamens zijn best prima te doen. Bij mij bijvoorbeeld was scheikunde best een knelpunt, die SE's vond ik echt een drama, kon er niks van. Uiteindelijk veel examenopgaves geoefend (sowieso een enorme aanrader, begin daar lekker op tijd mee), volle focus tijdens het eindexamen en ik liep alsnog met een 6,1 weg. En dat kan jij ook! Ik zou zeker niet nu vlak voor het einde opgeven. Praat ook met mensen van school, je mentor bijvoorbeeld, zij zitten daar om jou hierbij te helpen. Voor de rest, examentraining is handig en die Samengevat-boeken en Examenbundels zijn ook wel handig. Succes!

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 00:20

Erg bedankt voor alle overtuigende berichten! Dit motiveerd mij enorm!

Niemand die ervaring heeft het 4. Staats examen HAVO doen?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:28

Effe tandje bijzetten. Ik stond na 2 SE's voor de helft van de vakken dik onvoldoende. Uiteindelijk 1 6 op de eindlijst, 2 7-ens en de rest 8-en.... als ik het kan, kan jij het zeker!

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:42

Je staat eigenlijk helemaal niet zo dramatisch, je kunt het echt nog makkelijk halen en het zou zonde zijn om nu af te zakken naar het HAVO (en vrij nutteloos, aangezien je daar voor de CE's alsnog hard zult moeten leren en bijspijkeren en dat óók stressvol gaat zijn.). Met optie 4 haal je je alleen maar meer stress op de hals en heb je vooral kans dat je het daardoor niet meer haalt, terwijl je het anders wel had gehaald.

Ik zou je aanraden om een goede bijlesleraar te zoeken die je niet per se met de vakken zelf kan helpen, maar vooral met het plannen én uitvoeren. Als je daar begin januari mee aan de slag gaat 2x per week, dan heb je echt niets te vrezen voor het eindexamens. Het examen Nederlands is vooral leren hoe je zo'n examen benadert, en Engels kun je in 3/4 maanden echt nog heel goed verbeteren, je zou in die tijd zelfs vloeiend kunnen leren spreken :))

Ik denk, als ik het zo lees, dat je je vooral erg druk loopt te maken door je faalangst en dat je het daarom veel ernstiger inziet dan het in werkelijk is. Ik denk dat geen enkele leraar jou met deze cijferlijst zou aanraden af te zakken naar het HAVO. De examens zijn stressvol, zeker met faalangst, maar als je er nu hard aan gaat werken haal je het uiteindelijk met gemak en kun je daarna een tussenjaar nemen om weer even op adem te komen en uit te vogelen wat je nu precies wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:46

Ik zou absoluut voor optie 1 gaan! Afstromen naar HAVO en daarna HBO doen gaat je niet helpen. Ook daar moet je leren plannen! Als je het daar nog eens moet leren wordt het een veel duurder grapje, aangezien je HBO/WO zelf moet bekostigen en elk jaar extra een flinke som geld is. Plannen is iets wat je je hele leven nodig gaat hebben, ook buiten school/studie om. Kan je geen hulp van buitenaf krijgen hierbij? Ik kan via de universiteit cursussen over dit soort dingen volgen, misschien dat er bij jou in de buurt ook wel iets te vinden is. Huiswerkbegeleiding kan ook nog een optie zijn, heb zelf een tijdje als exacte bijlesdocent gewerkt. Veel daar hadden mijn hulp niet nodig maar kwamen daar na school zo'n 2/3 uur heen om huiswerk te maken. De begeleider hield bij wanneer toetsen zijn en wat het huiswerk is enz, en hielp ze met plannen. Wanneer ze zichzelf overhoord wilde hebben of iets niet snapte, konden ze naar de begeleider of naar mij komen.


Ikzelf ben ook een verschrikkelijke planner, maar heb VWO bijna cum laude gehaald en sta nu voor m'n WO bachelor iets tussen de 6.5 en 7 gemiddeld, na 2,5 jaar. Wat mij heel erg helpt is om ver van te voren 'voorbereidend' leerwerk te doen, dus samenvattingen zoeken/schrijven, alvast boek doorlezen, woordjes in wrts zetten, huiswerk maken enz... Op het moment dat ik dan echt moet leren en gegarandeerd in tijdnood kom, ben ik niet nog eens nodeloos tijd kwijt aan dat soort dingen. Bijkomend voordeel daarvan is dat je alles al eens gezien hebt wat heel erg scheelt!

Daarnaast is overzicht heel erg belangrijk voor me. Een tijdje geleden kwam er écht heel veel tegelijk op me af en toen ben ik begonnen met een bullet journal. Dat is een soort agenda maar dan richt je die zelf in, zodat je ook ruimte hebt om van je planning af te wijken. Want dat is iets wat niet per definitie erg is, zolang je maar het overzicht houdt en het weet op te vangen. Mij heeft het echt heel erg geholpen, ondertussen hou ik hem niet meer bij maar als het weer rommelig in m'n hoofd wordt pak ik hem er weer voor 2 weekjes bij voor het overzicht. Sinds ik ermee begonnen ben kan ik ook zonder m'n bullet journal beter plannen! Misschien de moeite waard om eens naar te kijken.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:05

Door omstandigheden ben ik een aantal jaar terug net aan over gegaan van 5VWO naar 6VWO en ging ik ook erg slecht mijn examens in (met nog een stuk 'slechtere cijfers' dan die van jou). Ik heb toen voor wiskunde en scheikunde, de vakken waar ik het meest moeite mee hadden, examencursus gevolgd in Leiden. Ik heb hier destijds onwijs veel van geleerd en ondanks dat ik gezakt ben op het VWO, ook heel veel aan gehad. Ik wil je dit dan ook zeker aanraden voor de vak(ken) waar je de meeste moeite mee hebt.

Zoals ik dus al zei, ik ben gezakt op het VWO. Iets wat ik eigenlijk van tevoren al wist, maar mijn doel was om er nog zo veel mogelijk uit te halen. Nu zijn jouw cijfers nog niet eens zo dramatisch slecht en ik denk dat het er zeker nog in zit dat jij straks gewoon je VWO papiertje mag ophalen!

Ga erin met het idee dat je er gewoon het beste van gaat maken. Ookal slaag je natuurlijk het liefst, het is echt geen schande om te zakken. Misschien klinkt dat nu nog allemaal heel onwerkelijk, maar je komt echt wel goed terecht!

Ik ben zelf ook begonnen op de havo en in het 3e jaar door gestroomd naar het VWO. Toch had ik in mijn laatste jaar bij het uitzoeken van mijn vervolg studie ook wel het gevoel dat ik mij toch prettiger voelde op een hogeschool. Met dit in mijn achterhoofd heb ik besloten om na het zakken op het VWO, de vakken die ik met een onvoldoende heb afgesloten, over te doen op de vavo, maar dan op Havo. Ik heb nu dus een havo diploma, met VWO certificaten. Mijn jaar vavo was echt een jaar die ik nodig had. Ik kreeg weer vertrouwen in mezelf en kon vol goede moed beginnen aan mijn nieuwe studie.

Inmiddels zit ik in het 3e jaar van mijn opleiding aan de hogeschool, hbo dus en ik heb geen moment spijt gehad van het stapje terug die ik genomen heb. Ik heb het onwijs naar mijn zin en er zijn nog zoveel manieren om toch nog weer hogerop te komen mocht ik dat willen.

Ik wil je meegeven om je nu nog niet te druk te gaan maken. Richt je op je examens en haal alles eruit, maar laat je vooral niet gek maken!

Titta
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-08-14

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:21

Vervelend voor je zeg! Ik zit ook in 6 VWO, en het is inderdaad plannen, plannen, plannen.
Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik zou zeker voor optie 1 gaan. Een vak doen op Havo niveau kan zeker, dat doet mijn vriendin ook. Maar, je hebt dan géén VWO-diploma, maar een Havodiploma met VWO certificaten van de vakken die je op het VWO hebt gevolgd..
Maar ik hoop voor je dat je VWO-diploma haalt! Nog even knallen de laatste maanden!

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:26

Ik zou eens kijken naar bijles en examentraining. :j

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:27

Ik zou sowieso proberen nog even een paar maanden te knallen in de hoop dat je je VWO-diploma haalt. Ik ben drie jaar geleden helaas gezakt en heb een extra jaar VWO moeten doen. Nu doe ik een universitaire opleiding en heb ik het onwijs naar mijn zin. Leren gaat ook goed. Ik ben nog altijd blij dat ik er op dat moment niet voor heb gekozen om HAVO te doen.

Mensen die er veel slechter voorstonden dan ik (en ook veel slechter dan dat jij op dit moment staat) hebben hun examens super goed gemaakt en zijn gewoon geslaagd. Zelfs een meisje dat haar examens in ging met 6 minpunten.

Geef dus nog niet op en ga er voor! Ik ben ook altijd erg van het uitstellen en met "druk" leer ik het beste. Wat voor mij nu heel erg helpt, is het maken van een rooster. Ik schrijf op wat ik per dag moet leren en kras iedere keer hetgeen dat ik geleerd heb door.

Succes!!

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:38

Ik zou er sowieso voor gaan om het te halen! Ik heb dan HAVO gedaan maar stond er vlak voor mijn examens ook bagger voor. Engels en Nederlands waren gelukkig ruim voldoende, maar wiskunde en economie allebei afgerond een 4 en de rest waren magere voldoendes. Ik heb me gewoon de ballen uit m'n broek geleerd :j Het was heel veel stress, maar wel te doen. Ik heb ook via Lyceo examentrainingen gedaan voor wiskunde, aangezien dat mijn slechtste vak was. Bied jouw school ook zoiets aan? Die training was in ieder geval heeel erg nuttig, aangezien ik dus met een gemiddelde 4 mijn examen inging en een 7 haalde op het CE :D

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 04:22

Ik zou ook gaan voor optie 1. Verknal je het alsnog dan is dat jammer, maar van je fouten moet je leren.
HAVO zou ik zeker niet doen, mega zonde!
Dan maar een jaar extra maar dat VWO papier ga je halen.
Zo super dramatisch sta je er niet voor hoor. Even de schouders eronder en je staat weer in de plussen.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 04:37

Zeker voor optie 1 gaan! Ik stond er niet veel beter voor en heb het gewoon gehaald.
Een hele erge aanrader vind ik de examenbundels en de boeken van samengevat per vak. Hier staat alles in wat in het examen kan komen en je kunt veel examens oefenen, wat echt helpt! Zeker voor vakken als wiskunde. Ik was bijvoorbeeld altijd heel slecht in scheikunde en stond een 5,5 daarvoor. Heb een 8 gehaald voor mijn examen dankzij die boeken en had uiteindelijk een 7 op mijn eindlijst.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 06:49

Ik ken mensen die er veeeel slechter voorstonden, die het gewoon gehaald hebben!

Wat de faalangst betreft, ik weet natuurlijk niet in welke mate dit is, maar soms helpt een beetje een rustgevend middeltje. Zelf ben ik naar de huisarts geweest voor de centrale examens. Ik kreeg altijd een enorme verhoogde hartslag, dan pas raakte ik echt in de stres. Door dat middeltje bleef m'n hartslag toen rustig.

Ik zou het zeker proberen te halen!

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:58

Optie 1! Persoonlijk vond ik de examens makkelijker dan de SE's. Je leeft namelijk naar die examens toe, doet veel oefen examens en raakt steeds vertrouwder met de stof.