Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:02

Dimphyl schreef:
Maar ik hoop dan wel, dat er, dmv een eventuele commissie, mogelijkheid is om het per situatie te bekijken.


Extra commissies, dat maakt het toch alleen nog maar omslachtiger en bureaucratischer en anoniemer?
Volgens mij zou die tijd en energie veel beter gestoken kunnen worden in het opbouwen van een goede band met de leerlingen, ze echt kennen. Voor veel leerlingen is het een belangrijke motivatie (want het deel dat 'belangrijk voor later' moet begrijpen is bij lang niet alle 16, 17-jarigen al voldoende ontwikkeld om dat uberhaupt te kunnen bevatten) - veel van hen willen gezien en gewaardeerd worden. En voor veel docenten is het de manier om beter de persoonlijke situatie in te kunnen schatten, beter dan een commissie ooit zou kunnen doen.


Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:07

Maar is het niet voor (bijna) elke 16/17 jarige zo dat docenten als bemoeials worden gezien, school als dwang, en dat alleen de pauzes interessant zijn?

met L' ego kun je niet bouwen.

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:12

mingming schreef:
Het zou op school niet alleen moeten gaan om je cijfers, maar ook om hoe je je ontwikkeld als persoon en uiteindelijk kom je jezelf wel tegen als je besluit zoveel lessen te missen/ niks te doen voor school.


Exact dit. Die cijfercultuur :?

Anoniem

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:27

Die cijfercultuur gaan we niet oplossen door een herkansing weg te nemen bij 7x te laat. Daarbij heeft persoonsontwikkeling weinig te maken met "jezelf tegenkomen doordat je veel lessen mist".

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:30

School is dwang: je hebt als 17-jarige nog niet de keuze om er niet heen te gaan zolang je geen diploma hebt.

Maar afgezien daarvan, nee, ik heb die indruk niet. Het is natuurlijk niet algemeen stoer om te benadrukken hoe graag je een compliment van de docent wilt... maar er zijn regelmatig van die documentaires waarin klassen gevolgd worden, en daar zie je eigenlijk voor het overgrote deel goedwillende leerlingen die heel erg reageren op de sfeer in de klas en de houding van de docent. (Betekent niet dat ze alles eromheen dus doen: goed reageren op de docent betekent nog niet dat je dus ook je spullen allemaal in orde hebt.)
Maar als leerlingen echt niet zouden willen - dan zouden docenten geen schijn van kans maken. Als je als leerling niet mee wilt doen, dan houdt het echt snel op. Maar bijna geen leerling wijst het zo fundamenteel af. Misschien vinden ze vooral de pauzes interessant - maar desondanks kun je ze in de tijd tussen de pauzes behoorlijk meetrekken.

En oongeveer elke ervaring en elk onderzoek geeft terug dat betrokkenheid gewoon enorm goed werkt. Terwijl het effect van straf zonder betrokkenheid vaak maar heel beperkt is en zeker bij het afnemen van herkansingsmogelijkheden vermoedelijk vooral tot gevolg heeft dat leerlingen die al op het randje zitten zonder diploma van school gaan. Daar schiet echt niemand wat mee op.

En die betrokkenheid vervangen door anonieme regels en commissies... brrr, wat mij betreft niet.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:40

Maar Shadow wat is dan jouw oplossing, dat de docenten elke les opnieuw tijd moeten gaan besteden aan piet, klaas, Tom en de rest die zijn boeken niet bij heeft, te laat is of huiswerk niet af heeft, een soort 'aai-cultuur' zovan hé joh aai over je bol, wat vervelend dat het niet gelukt is maar ik ben een geïnteresseerde docent dus komop, doe gewoon even leuk mee in mijn les?
(Verschrikkelijk overdreven natuurlijk)

Ik denk dat al die recalcitrante pubers hier heerlijk hun voordeel mee gaan nemen, waardoor we weer terug komen op mijn punt/mening; met elke regel, hoe dan ook, (of geen regel als ik jou goed begrijp) zijn er altijd mensen onnodig de dupe.

(Want, door de extra aandacht voor Piet, Tom en Klaas, heeft de docent geen tijd meer voor extra uitleg voor marietje, die wél netjes optijd was...)

met L' ego kun je niet bouwen.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:48

elenaMM77 schreef:
dan zou ik nooit examen hebben gedaan geloof ik Fish..

alle herkansingen standaard kwijt en gemiddeld genomen nooit mee mogen doen aan een toetst :')

wel heerlijke stressloze manier van leren trouwens, geen toetsen of proefwerken :')
want leren kon ik an sich prima.. dus even afgezien dat ik nooit een papiertje zou krijgen,
zou ik wel ruim voldoende kennis hebben..
of toch niet, want zou dan natuurlijk nu nog in de 1e gezeten hebben :') :')


Maar heb je het hier over een herkensing op een proefwerk of so, of heb je het over het SE?
herkansing op een proefwerk of so verspelen heeft natuurlijk veel minder impact dan van een SE.
Herkansing op de eindtoets van de periode, ik weet niet hoe het met SE's zat omdat ik van die school afgegaan ben.

De huiswerk-af-anders-geen-toets-regel telt voor de eindtoets van de periode, ook als dat een SE is.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:49

Mag dit wel? Ik heb door ziekte eens een poging gedaan om een herkansing extra te krijgen, nou daar moest ik pittig mijn best voor doen! Hele examencommissie af, brieven schrijven, gesprekken gehad. En dan nemen ze een herkansing af voor een keer boeken vergeten? Ik maakte nooit mijn huiswerk meer in de examenklas en niemand vond dat erg, als ik maar gewoon goede cijfers haalde en niet de rust ging zitten verstoren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:49

Ik heb ergens gewerkt waar je bij 3x te laat gewoon je baan kwijt was :=

Rirartlo, ze nemen geen SE af voor "een keer" je boeken vergeten, ze nemen het af bij 7 (!!) overtredingen

LiannePuthzy

Berichten: 6940
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:59

regels zijn regels, wij konden uberhoupt maar 2 se's herkansen..
Je hebt gewoon je spullen ect op orde te hebben (nou als je door t ov te laat komt viond ik t wat anders, kom ook genoeg te laat door overmacht/ov)
ik had iemand in de klas (2e 3e en 4e van t vmbo) die kwam elke dag!!! te laat en moest dus ook elke dag nablijven omdat ie dus ook te laat kwam voor eerder melden/8uur melden
als dat gebeurt kan ik best begrijpen dat ze dat soort regels invoeren

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

purny

Berichten: 27448
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:13

LadyMadonna schreef:
Ik heb ergens gewerkt waar je bij 3x te laat gewoon je baan kwijt was

Vind ik een hele goede. Je laat je collega's in de steek. Zou je nou autopech hebben is het een ander verhaal maar 3 keer te laat. Zijn genoeg mensen die het wel serieus nemen en die wel op tijd komen

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:55

Dimphyl schreef:
een soort 'aai-cultuur' zovan hé joh aai over je bol, wat vervelend dat het niet gelukt is maar ik ben een geïnteresseerde docent dus komop, doe gewoon even leuk mee in mijn les?
(Verschrikkelijk overdreven natuurlijk)


Ik vind het echt jammer dat het altijd dezelfde hoek in getrokken wordt, en dat we echt bijna vergeten dat er meer mogelijkheden dan dat.

Maar hoe je betrokken kunt zijn zonder 'aai'-cultuur, er zijn heel wat docenten die vanuit hun ervaring schrijven hoe ze dat doen. De meeste daarin komen behoorlijk kordaat over: ze hebben beslist wel regels. Wat het verschil maakt is dat ze daar zelf staan, en zelf de leerlingen kennen, en het zelf oplossen en niet via veel globalere regels en algemene stelsels. Dan kun je nuance aanbrengen en je aanpassen aan de leerlingen, en dus ook soms zelf besluiten dat je iemand wat meer ruimte geeft of juist wat minder.

Citaat:
Ik denk dat al die recalcitrante pubers hier heerlijk hun voordeel mee gaan nemen, waardoor we weer terug komen op mijn punt/mening; met elke regel, hoe dan ook, (of geen regel als ik jou goed begrijp) zijn er altijd mensen onnodig de dupe.


Het zit veel meer in houding dan in regels. Je krijgt een klas mee door power en enthousiasme uit te stralen, duidelijk te communiceren, je leerlingen te zien. Zoals je een paard meekrijgt op energie en uitstraling en houding en communicatie. Je komt hier en daar wel uit op regels, maar lang niet overal heb je zoveel complexe regels nodig. Veel vaker zijn er andere oplossingen, die bijna allemaal gaan om persoonlijke betrokkenheid.

Citaat:
(Want, door de extra aandacht voor Piet, Tom en Klaas, heeft de docent geen tijd meer voor extra uitleg voor marietje, die wél netjes optijd was...)


Maar al die registratie van al die regels, dat kost ook tijd en moeite. En de bezwaren die vervolgens naar de commissie gaan, dat kost ook tijd. Terwijl het voor het zien van een leerling soms al genoeg kan zijn om gewoon even oogcontact te maken. Meer regels maken het heel vaak helemaal niet efficienter of makkelijker.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:02

Corelli schreef:
En nog een kleine aanvulling: aanrader om het boek "het puberende brein" eens te lezen. Dat verklaart misschien ook het vaak verlapen en het niet zo goed kunnen plannen.

Klopt maar om dat nu als excuus aan te voeren?? Zeven keer iets vergeten terwijl je in een eindexamen klas ongeveer een half jaar lessen volgt dus wanneer je 1 keer per maand iets vergeet is er nog niets aan de hand. Moet je op je vervolgopleiding mee aankomen, een kwartier te laat inschrijven voor een her- en te laat, jammer dan maar dat kan een half jaar studievertraging betekenen dus beter nu de teugels aan halen dan straks.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:34

bigone schreef:
Moet je op je vervolgopleiding mee aankomen, een kwartier te laat inschrijven voor een her- en te laat, jammer dan maar dat kan een half jaar studievertraging betekenen dus beter nu de teugels aan halen dan straks.


Op mijn vervolgopleidingen kon je dat soort dingen ook gewoon nog overleggen. Die anonieme massaliteit is helemaal niet overal nodig. Natuurlijk waren er wel grenzen, maar uiteindelijk waren het de mensen die de inschatting maakten, en niet 'de regels' of 'het systeem.'

De faculteit baalde dan ook stevig dat ze allerlei verplichte dingen kregen zoals BSA's enzo, want er was eigenlijk helemaal geen probleem dat opgelost moest worden. Studiebegeleider, faculteit en studenten kwamen er prima samen uit - en toch moest dat anders. Dat betekende het afwijzen van studenten waar men wel degelijk in geloofde en die het waarschijnlijk hadden gered, of het onderbouwen van uitzonderingen. En aan de andere kant: minder basis voor een gesprek met studenten die net aan de goede kant van de regels zaten maar waar men zich toch zorgen om maakte. En uiteraard meer formulieren, meer brieven, meer bezwaren, meer commissies...

Niemand die er beter van werd, wel heel veel mensen die er minder van werden. Zo zonde :n


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers