Geen idee welke opleiding bij mij past , hulp gevraagd

Moderators: Giolli, Polly, Ladybird, Hanmar, Mjetterd, Sica, Dani, ynskek

JoellaLoves

Geen idee welke opleiding bij mij past , hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-16 20:46

hey bokkers,

Het is weer zo ver, tijd om een juiste keuze te maken voor een opleiding! Maar wat nou als je geen idee hebt wat je wilt? Ik heb me detailhandel niveau 2 afgerond binnen 1 jaar, deze keuze heb ik gemaakt om gauw mijn eerste diploma binnen te vissen en van eventuele leerplicht af te zijn. Ik loop nu toch weer tegen het probleem "opleiding kiezen" aan. Ik wil minimaal mijn niveau 3 halen maar wel in iets wat ik leuk vind. O:)

Hoe hebben jullie dit probleem aangepakt?

Ik heb sommige school sites afgestruind naar een passende mbo opleiding maar deze lijken niks leuks te hebben. Ik vraag aan vrienden/kennissen wat zij gaan doen maar alles wat ik hoor past niet bij me. Dan begin ik me langzaam af te vragen, ben ik echt zo zeikerd? :?

Ik hoop dat een van jullie hier ervaring mee heb en mij kan helpen met dit probleem. Of misschien herken je dit bij je zelf en wil je mee lezen. Ik zie graag reacties te gemoed!

it's not a hobby , its a lifestyle !

Ineke2

Re: Geen idee welke opleiding bij mij past , hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:48

Ehm ja wat vind je leuk om te doen dan?
Waar ben je goed in of juist minder goed etc...

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:49

Waar liggen jouw eigen interesses?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:50

En wat vind je vooral niet leuk?

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-16 20:58

positief
ik ben heel sociaal en vind dieren leuk! kan lekker actief en vrolijk zijn. als ik ergens voor ga dan ga ik er ook echt voor.

negatief
ik ben heel chaotisch in me hoofd vergeet hierdoor snel dingen. lichamelijk heb ik last van me knieen dat ik niet te veel heel zwaar werk kan doen.

ik heb daardoor niks met horeca ( ervaring mee)
heb niks met mensen verzorgen
liefst geen baan waarbij ik moet zitten ben bang dat ik hier te druk voor ben.
techniek vind ik ook niet leuk
in winkel staan is me werk nu maar zie ik me niet oud mee worden

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:59

Je geeft aan dat je sociaal bent, iets met kinderen?

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-16 21:05

LiiNd_Y schreef:
Je geeft aan dat je sociaal bent, iets met kinderen?

Me moeder is gastouder aan huis en moet ook bekennen dat ook dit helemaal niks voor mij is. vind het heel vervelend. Als kindje moet spugen sta ik al te tollen op me benen omdat ik hier niet zo goed mee kan omgaan. Het huilen van kinderen ben ik na een 15 min ook wel zat. en hoe ouder ze worden hoe grotere mond ze krijgen. moet je ook maar tegen kunnen :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:08

Ten eerste niet alleen maar zeggen dat vind ik niets en dat vind ik niets.

En als je zo twijfelt is het handig om een beroepskeuze test te doen kunnen ze ve beter zeggen wat bij je past .

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-16 21:19

die test heb ik een paar jaar geleden gedaan en daar kwam toen uit

- docent
- dieren/groensector
- autotechniek

en nog een paar en maar docent is niet mijn passie en autotechniek valt hier ook buiten.

het blijft bij dierensector maar wat is hier nog in te verdienen of te doen. veel is op vrijwillegen basis of eventuele lage uren wat ik mij heb laten vertellen toen ik kwam kijken naar deze richting.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:36

Is het lang geleden dat je je daar naar hebt gekeken? De dierensector is erg breed. Misschien zou je je daar wat in kunnen verdiepen :) In ieder geval succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:37

ja dan wordt het heel erg lastig, kijk naar apothekers, dokters, of tandartsassistente. Of zoek een rijke vent :+

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:42

Zet eens alle +jes en -etjes bij elkaar en laat anderen dan lezen wat ze bij die +jes en -etjes vinden passen ^^

Voorbeeldje:
+Kleine Omgeving
+Afwisselend werkgebied

-Onregelmatig loon
-De hele dag zitten
-Vaste werktijden

En dan echt zoveel mogelijk bedenken en onderelkaar zetten ^^

Spoiler:
nieuwschierig aagje :P

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:58

Ik heb bij de eerste studiekeuze hulp ingeschakeld. Ik wist het ook echt niet. Ben bij iemand terecht gekomen die adviseert en helpt bij studiekeuze. Dmv van testjes, 'huiswerk' en praten. Voor mij heeft dit geholpen.

Heb uiteindelijk eerst 2 jaar paardhouderij gedaan (door havo diploma kon dit verkort, maar zal de opleiding niemand aanraden!) En zit nu eind 3e jaar Hbo bedrijfseconomie. Ik heb zelf de 2 jaar tussendoor nodig gehad om de keuze te kunnen maken. En ik was ook nog niet volwassen genoeg voor een Hbo opleiding.

Kijk goed naar waar je interesse ligt en maak wat studiekeuze restjes? Dan veel open dagen en contact zoeken met huidige studenten en/of mensen die in dar vak werken :). Dan weet je vaak snel zat of een opleiding wat voor je is of niet ^^

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 02:29

LZP >> STW

De Turtle.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:42

Dierensector raad ik echt af, tenzij je misschien je eigen bedrijf kunt starten.

Misschien is dan een opleiding bedrijfskunde of iets dergelijks wel iets om voor te gaan.

Maar kijk eens buiten jou straatje, er is echt zoveel meer keuze wat je in eerste instantie misschien als niet leuk bestempelt maar als je verder kijkt dan de oppervlakte wel leuk vind.

En ook nog, je hebt slechte knieën, kunt fysiek werk niet volhouden maar wil niet de hele dag aan een bureau. Tja vaak is het toch het 1 of het ander.

Ik ben per toeval de scheepvaart / expeditie ingerold. Had nóóit gedacht dat ik dat leuk zou vinden, maar inmiddels werk ik al heel wat jaartjes in deze sector ( verschillende bedrijven en werkzaamheden gehad) en ik vind het helemaal leuk!

Je hebt daar enorm veel verschillende banen en dito werkzaamheden in dus mocht je het interessant vinden ga dan eens kijken bij het scheepvaart en transport college.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:10

Ik zou zeggen print eens een lijst met alle opleidingen die gegeven worden in het gebied waar jij wil studeren.
En dan is het een kwestie van afstrepen. Maar pas afstrepen als je online genoeg info hebt opgezocht over wat de studie in houdt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:16

Niet alleen online, ook lángs scholen gaan en een dagje mee lopen. Al is dat in de valantie niet mogelijk, maar je bent dan ook erg laat met je vraag, of is het voor volgend jaar?

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:25

JoellaLoves schreef:
positief
ik ben heel sociaal en vind dieren leuk! kan lekker actief en vrolijk zijn. als ik ergens voor ga dan ga ik er ook echt voor.

negatief
ik ben heel chaotisch in me hoofd vergeet hierdoor snel dingen. lichamelijk heb ik last van me knieen dat ik niet te veel heel zwaar werk kan doen.

ik heb daardoor niks met horeca ( ervaring mee)
heb niks met mensen verzorgen
liefst geen baan waarbij ik moet zitten ben bang dat ik hier te druk voor ben.
techniek vind ik ook niet leuk
in winkel staan is me werk nu maar zie ik me niet oud mee worden

Sorry maar het is geen me maar mijn ...

Misschien is dierverzorging iets voor je?

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:40

En als je de dierensector combineert met docent? Docent dierverzorging dus bijvoorbeeld?
Al eens op groene scholen gekeken wat voor opleidingen ze aanbieden? Zo heb je bijvoorbeeld wildlife, dierenartsassistente, dierverzorging, medewerker zorgbedrijf (dus op een zorgboerderij), paardenhouderij, veehouderij (varkens, koeien,...), noem maar op. Dierensector is toch wel heel breed...

De vrijheid van een hond houdt niet in dat een hond kan doen wat hij wil, maar dat hij niet iets hoeft te doen dat hij niet wil.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:18

xxxlottie schreef:
En als je de dierensector combineert met docent? Docent dierverzorging dus bijvoorbeeld?
Al eens op groene scholen gekeken wat voor opleidingen ze aanbieden? Zo heb je bijvoorbeeld wildlife, dierenartsassistente, dierverzorging, medewerker zorgbedrijf (dus op een zorgboerderij), paardenhouderij, veehouderij (varkens, koeien,...), noem maar op. Dierensector is toch wel heel breed...

En stuk voor stuk geen werk in...

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-16 04:15

Het is wel handig om te kijken wat allemaal in de buurt is. Afstrepen en eventueel verder kijken. Het is inderdaad laat maar ben dan ook van plan om een eventuele nieuwe studie in januari te starten of volgend jaar.

Mijn oog viel dan wel op het animal hotel op Schiphol alleen moet je dan veearts opleiding van universiteit Utrecht gedaan hebben. Ik ben eerlijk gezegd niet zo hoog vlieger kwa leren. Ik weet dat je langzaam om hoog kan klimmen met niveau's maar dan ben ik nog wel tijdje bezig.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:36

Kijk ook eens naar welke vacatures er op dit moment te vinden zijn om te kijken wat je aanspreekt.
Je zou ook bij een aantal detailhandelbedrijven via hun een opleiding kunnen volgen (oa. Kruidvat en AH) en zo al werkend je niveau 3 of 4 diploma halen.
Ook zou je eens kunnen kijken naar doktersassistent of apothekersassistent, deze zijn ook vaak in BBL variant te vinden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:42

In de dierensector werken....stop dan met al te kieskeurig te zijn, je moet hard werken en aanpakken wat je aanpakken kan, de kans dat ze je vragen is niet groot, tenzij je erg goed bent, erg flexibel en niet te snel zegt: is niks voor mij.
Het is een harde wereld, waar veel mensen erg lange dagen maken om hun brood te verdienen.
Dus bijna geen banen, slechts voor de echte aanpakkers, en sorry dat ik het zeg....maar heb de indruk dat jij dat niet bent.

Maar misschien is het een idee om een dierenwinkel te werken?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:51

Vertegenwoordiger? Sociaal werk, zitten en staan, is nodig in allerlei verschillende sectoren die je kan alle kanten nog op. Je staat nu in een winkel dus je hebt wat ervaring met verkopen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:05

Misschien is een beroepentest iets voor je?
En dan van daaruit kijken naar wat de beroepen inhouden, om dan te gaan kijken welke opleiding hier bij hoort? :)

Flipping furniture goes Dutch: @jayflippingsjaan