Freelancer of ZZP'er?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 14:56

Dag bokkers,

Ik heb heel internet al uitgeplozen maar ik kom er niet lekker uit. Misschien dat er hier op bokt een aantal slimmerikken zitten die mij kunnen helpen :D

Ik heb een vaste fulltime baan, loondienst. Naast mijn loondienst werk ik al zo'n 4 jaar als freelancer. Ik doe werk voor een bedrijf en ik krijg op factuur netjes wekelijks terug hoeveel ik verdiend heb en krijg dit uitbetaald.
Tijdens de jaarlijkse inkomsten belasting geef ik dit jaar-bedrag in bij ''werk uit overige inkomsten''. Hier betaald ik dan 42% belasting over en 6% zorgverzekeringswet(zo even snel uit het hoofd).

Nu werd ik erop gewezen dat je ook als ZZP'er kunt werken, je schrijft je in bij de KVK en hebt dan een btw nummer en doet dan elke kwartaal BTW aangifte, maar je zou dan geen inkomstenbelasting meer hoeven doen?

Als ik het even snel zwart-wit bekijk, betaal ik nu 48% over mijn werkzaamheden en zou je als ZZP'er 21% belasting betalen? Maar is deze wereld zo zwart-wit of vergeet ik iets?

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:58

21% is btw en dat staat los van de inkomstenbelasting

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 15:02

LadyMadonna schreef:
21% is btw en dat staat los van de inkomstenbelasting

Dus als ZZP'er betaal je 21% btw en daarnaast ook nog inkomstenbelasting? Wat zijn hier dan de voordelen van ten opzichte van freelancer?

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

Celiien

Berichten: 13248
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:07

Naja, t zit wel ff wat genuanceerder dan dat.

als je als ondernemer aan de gang gaat, krijg je te maken met BTW: te vorderen en te betalen. De te betalen BTW gaat over de omzet die jij draait: dat kan 6% of 21% BTW zijn afhankelijk van jouw dienst/product. Daarnaast betaal je 0%, 6% of 21% btw over jouw inkopen voor je onderneming. Dit mag je van elkaar aftrekken en het kan dan nog wel eens voorkomen dat je in je BTW-aangifte geld terug krijgt, of juist moet betalen.

De onderneming moet altijd in je Inkomstenbelasting komen.Je doet dat op dit moment via je inkomsten overige, maar als je een onderneming bedrijft, komt dat in je winst uit onderneming.

Twee verschillende dingen dus. Voordeel van een onderneming is dat je BTW afdracht kan krijgen en dat je zogenoemde startersaftrekken kan krijgen . Echter moet je dan wel een administratie gaan voeren en zit je met o.a. een urencriterium (1200 u oid).

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

daffodil

Berichten: 10419
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:09

Ik vraag me of of je niet btw plichtig bent voor de werkzaamheden die je op freelance basis uitvoert.....
Als jij een factuur stuurt, mag je alleen in bepaalde omstandigheden gebruik maken van de btw vrijstelling en anders ben je btw plichtig. Dat is geen kwestie van kiezen of je freelance, zzp of wat dan ook bent, dat zijn de regels van de belastingdienst.

Freelance wordt meer gebruikt in de creatieve beroepen maar het is niet zo dat iemand kan kiezen en daarmee voordeel kan hebben omdat je freelancer bent ipv zzper. ZZPer is door de belastingdienst verzonnen om aan te tonen dat dat iemand is die zelfstandig werkt maar geen personeel in dienst heeft. Dat kan een freelancer zijn, maar ook iemand die een VOF heeft, dus niet per definitie altijd een eenmanszaak.

daffodil

Berichten: 10419
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:09

Kleine aanvulling, ik ben ZZP er maar val onder de kleine ondernemingsregeling, dat houdt weer in dat ik weliswaar 21 procent btw hef op mijn facturen maar dit niet af hoef te dragen.

Celiien

Berichten: 13248
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:11

daffodil, die toevoeging wilde ik net maken inderdaad, moet je niet al BTW gaan betalen?

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

daffodil

Berichten: 10419
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:13

Ja dat vraag ik me ook af, want je krijgt niet zomaar vrijstellling van btw.....daar zitten echt heel strikte regels aan. Dit is het lijstje van vrijgestelde beroepen/werkzaamheden:

beleggingsgoud
collectieve belangenbehartiging
componisten, schrijvers, cartoonisten en journalisten
financiële diensten en verzekeringen
fondsenwervende activiteiten
gezondheidszorg
jeugd- en jongerenwerk
kansspelen
kantines
kinderopvang
levering roerende bedrijfsmiddelen
lezingen, excursies en rondleidingen
onderwijs
onroerende zaken
postdiensten
radio en televisie
samenwerkingsverbanden (koepelvrijstelling)
sociaal-culturele instellingen
sportorganisaties en sportclubs
uitvaartondernemers

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:13

Ik ben voor de btw wel ondernemer (maar val onder de KOR), maar voor de inkomstenbelasting ben ik geen ondernemer, waardoor ik mijn winst dus bij mijn privé aangifte doe bij inkomsten overige werkzaamheden

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 15:46

Oef.. wat ingewikkeld allemaal.

Ik heb ooit van de belastingdienst begrepen dat ik bij overige werkzaamheden mijn verdiende salaris invul van dat jaar en daarover belasting betaal. Ik krijg mijn bedragen(omdat ik niet KVK ingeschreven sta) zonder BTW uitbetaald van opdrachtgever.

Lijkt mij dat ik enkel BTW moet betalen als ik ook incl BTW uitgekeerd krijg van opdrachtgever.

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

Celiien

Berichten: 13248
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:48

.. factureer jij aan je opdrachtgever? of krijg je uitbetaald?
Het klinkt nu meer alsof je in loondienst bent dan freelancer..

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 16:24

Celiien schreef:
.. factureer jij aan je opdrachtgever? of krijg je uitbetaald?
Het klinkt nu meer alsof je in loondienst bent dan freelancer..

Ik werk door middel van een programma dat zelf bijhoud hoeveel uur ik werk en dus verdien.
Elke week een uitbetalingsfactuur vanuit de opdrachtgever hoeveel ik verdiend heb die week en krijg dat uitbetaald.

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

BrankaZ

Berichten: 3827
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:34

Weet je zeker dat dit geen payroll constructie is?

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 16:35

BrankaZ schreef:
Weet je zeker dat dit geen payroll constructie is?

Nee dit is enkel als je in dienst bent toch?

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

Tink89
Berichten: 2838
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:38

Ik vind het klinken als een schijnconstructie... Je bent eigenlijk geen zelfstandige, maar je 'opdrachtgever' vindt het wel makkelijk om te doen alsof.

Als je per uur betaald krijgt, is er al snel sprake van loon en van een dienstbetrekking.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

BrankaZ

Berichten: 3827
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:30

SteffiiY schreef:
BrankaZ schreef:
Weet je zeker dat dit geen payroll constructie is?

Nee dit is enkel als je in dienst bent toch?

Nee, payroll lijkt meer op een uitzendbureaucomstructie.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Payrolling

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:40

Als je uitsluitend voor één opdrachtgever je freelance werk doet, heb je wat de belastingen aangaat een fictief dienstverband. Dwz dat het lijkt dat je zelfstandig bent, maar in feite in dienst bent van de opdrachtgever. Je hebt minstens drie verschillende opdrachtgevers nodig om als zelfstandige aangemerkt te worden. Dan heb je ook voordelen als startersaftrek en zelfstandigenaftrek.

Overigens word je voor de BTW al sneller als zelfstandige beschouwd dan voor de inkomstenbelasting. Ik denk dat je, afhankelijk van je werkzaamheden, BTW in rekening moet brengen en dat ook moet afdragen. Daar tegenover staat dat je door jou betaalde BTW, bv. voor een computer of je auto, mag aftrekken. Soms krijg je geld terug van de BTW-dienst, als je in een kwartaal meer BTW hebt betaald dan je in rekening hebt gebracht.

daffodil

Berichten: 10419
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:18

Die regels zijn achterhaald JAcquel, en in het geval van TS is startersaftrek en zelfstandigenaftrek niet aan de orde omdat ze allereerst al niet aan het urencriterium kan voldoen.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:43

Er zou sprake kunnen zijn van een opt-in constructie, wordt ook wel pseudowerknemer genoemd, dan moet je opdrachtgever (werkgever) wel loonheffing betalen, maar niet per se de premies voor pensioenregelingen e.d. Dit moet dan wel vooraf aan de Belastingdienst worden gemeld.

Heb je iets op papier TS?

Ik heb niet gelezen dat TS niet aan het urencriterium voldoet (om inderdaad in aanmerking te komen voor zelfstandigenaftrek e.d.) Of heb ik daar overheen gelezen? Je moet ongeveer 24 uur per week aan je onderneming besteden om het urencriterium te halen van 1225 uur, administratie-uren tellen wel mee, wachttijd (denk aan storingsdienst) niet.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

moonsparkle
Berichten: 21643
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:05

Dit ligt er ook aan hoeveel uur je er in steekt volgens mij moet je ergens tussen de 1000 en 1500 uur in je bedrijf hebben gestopt om als ondernemer gezien te worden. Dit staat op de website van de belastingdienst. Mijn vriend viel hierdoor dit jaar onder freelancer maar dit zorgde er ook voor dat we veel minder gebruik konden maken van verschillende voordeelregelingen waardoor je aftrek krijgt.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

daffodil

Berichten: 10419
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:08

TS heeft een vaste fulltime baan.......daarmee kwalificeer je je direct als niet in aanmerking komend voor de zelfstandigenaftrek. Immers, je moet meer uren aan je bedrijf spenderen dan aan je loondienstverband, nou dat lijkt me een onhaalbare zaak.

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 08:32

Ik ben jullie even kwijt maar ik heb inderdaad een vaste fulltime baan.
Daarnaast werk ik zo'n 20 uur per week op freelance basis.

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

janouk
Blogger

Berichten: 17809
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:44

Maak je zoveel uren bij hetzelfde bedrijf?

Ik werk al 25 jaar als ZZP er. Ik wist niet beter dan dat freelancer hetzelfde is als ZZP. Btw plichtig en zelfstandig werkend, eigen werk indelend.
Ben jij nu niet ook al btw plichtig?

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 08:49

Ik werk met twee opdrachtgevers maar beide op basis van factuur. Zij zien in het systeem hoeveel werk ik heb verzet en krijg die per week op factuur uitbetaald EXCL. Btw

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

Celiien

Berichten: 13248
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Freelancer of ZZP'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:00

Dan zou ik maar eens een btw nummer aan gaan vragen en dit wel gaan doen, gezien het opdrachten op regelmatige basis zijn.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 3 bezoekers