SPSS, ik kan wel janken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:24

Want ik vind het zo stom. Het eerste deel heb ik vorig jaar met een 8 gehaald, maar dat was uiteindelijk niet zo moeilijk, omdat het simpel was om te weten waar wat te vinden was in SPSS.

Nu echter, zijn we begonnen met de standaarddeviatie berekenen, en dat soort malle fratsen. Ik heb wiskunde gehad tot mavo 3, dus voor mij zijn sommen met rare tekentjes en tussen haakjes hetzelfde als Chinees. Nu wordt de proeftoets besproken, die ik nog niet heb gemaakt omdat ik het toch nog niet snapte, maar ik heb nu al hoofdpijn van al die cijfers en haak ik maar af, want het is me allemaal veel te ingewikkeld. -O-

Volgende week nog maar een poging wagen om iig een groot deel te gaan snappen, want alles in mijn hoofd stampen gaat niet lukken denk ik. Gelukkig zijn er een aantal klasgenoten die het snappen en me willen helpen, want alleen ga ik dat niet redden.

Ik hoop dat ik het met een beetje geluk ga halen, maar ik vind het echt heel lastig. Wie heeft er nog meer SPSS op school?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:29

Niet op school, maar ik heb het de afgelopen jaren intensief gebruikt voor mijn onderzoek en nog steeds gebruik ik het vaak om even een tabelletje door te rekenen of om er een mooi figuur van te maken als illustratie bij tekst.

Waar loop je vooral tegenaan dan?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:33

Zoek iemand die je wat kan bijscholen mbt wiskunde én SPSS. Gewoon even investeren in bijles. Want dit ís te leren, vált te snappen, maar waarschijnlijk niet zonder even extra ondersteuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:36

Het rekenen op zich, dat vind ik echt heel moeilijk. Ik heb nu nog een half uur om met een docent te zitten, maar ik ben al helemaal overprikkeld, gestrest en de hoofdpijn rijst de pan uit. Dus haak ik maar af.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:39

echt ongelooflijk dat dat waardeloze flutprogramma nog steeds gebruikt wordt :oo

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:39

Oh, ik herken je frustratie. Ik heb in mijn opleiding ook elk jaar SPSS moeten gebruiken en bij mijn scriptie moet ik een methode gebruiken die we nooit hadden behandeld, want dat komt bijna niet voor bij sociale wetenschappen.. en bedankt.. ik heb heel wat tijd doorgebracht met docenten..

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:40

Jeetje, dat dat programma nog bestaan }:) . Ook vele uren gefrustreerd aan besteed. Inderdaad gewoon even iemand zoeken om je te helpen anders blijft het lastig

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:41

En daar gaat het mis. ( bij het afhaken.)
Ga terug naar het niveau waar je het nog wel snapt... .ook al zou dat tweede klas basisschool zijn.. en laat je van daar af opnieuw scholen. Niet zeggen dat je iets snapt als je het nog niet snapt omdat je denkt dat je het nu wel moet snappen... Desnoods terug naar 1 + 1 = 2

Ik weet waar ik het over heb: destijds 5 havo blijven zitten vanwege een 3 voor wiskunde ( en het vak dus laten vallen). Later een studie gaan doen waar ik toch VWO wiskunde voor nodig had: toen een cursus wiskunde van nul tot nu voor dombo's gevolgd, waarna ik staatsexamen wiskunde heb gedaan ( en daar een 8 (!!) voor gehaald heb.) De truuk voor mij was echt terug naar het begin, vandaaruit rustig sommen maken, leren rekenen weer, en me alles opnieuw uit laten leggen.
Als jij het rekenen, en dan met name het lezen van formules lastig vind is dát wat je moet doen. Zaken als standdaarddeviaties uitrekenen zonder dat je ook statistiek hebt gehad is gewoon oprecht lastig, dat leer je niet zomaar in een cursus SPSS.. Laat het je uitleggen door iemand met verstand van wiskunde EN verstand van wiskundige analfabeten...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:43

Dat zou ik ook niet willen zeggen. Grafisch is Sigmaplot wel mooier, maar SPSS is toch net even sneller.

Iig Jolien. Kom tot rust. Even afzonderen, rustig in en uitademen en hoofd leeg maken.
Dan ga je rustig stapje voor stapje de tekst doornemen. Desnoods met veel pijlen oid.
En inderdaad, investeren in bijles. Statistiek is iets waar het kwartje bij moet vallen en dat lukt alleen met een goede docent/bijlesmens.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:08

Ter overvloede, neem bijles in wiskunde/statistiek. Dan ga je spss ook echt beter begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:09

Ik wil er zeker in investeren, alleen is het balen dat de toets al over 2 weken is. Dus dat is nogal kortdag. En ik kan ook niet 2 weken alleen maar met SPSS bezig. Lastig. Ik ga hard aan het werk iig, heb nog toch nog wat gedaan, namelijk de betekenis opzoeken van de verschillende toetsen. Ook wel handig dat ik iig weet wat een bepaalde toets zoals chi-kwadraat of Mann- Whitney U betekend. :=

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:10

Ik heb mijn vakken over SPSS/statistiek zonder al teveel moeite gehaald, maar toen ik er zelf mee aan de slag moest voor mijn eigen afstudeer onderzoeken vond ik het wel wat lastiger. Ik heb SPSS en Statistiek voor Dummies gekocht, en vind het erg fijn om daar even in terug te zoeken hoe het ook alweer zat. Misschien een aanrader?

Anoniem

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:12

Oh dat ga ik eens opzoeken Tivara, bedankt voro de tip!

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:13

Spss is inderdaad vreselijk! Het fijne eraan is echter dat het programma voor je rekent, en je dat dus zelf niet hoeft te doen! Andy field heeft op youtube veel filmpjes over verschillende testen heel duidelijk uitgelegd! Ook is er een boek; spss voor dummies en dat is ook heel handig! Nu ik eenmaal een beetje weet hoe het werkt vind ik het bijna wel een handig programma!

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:14

Helaas heb ik er ook aan moeten geloven tijdens m'n studie. Wonder boven wonder heb ik het af kunnen ronden met een 9 maar dat was meer geluk dan wijsheid. Ik had toen zelf een tabelletje gemaakt met welke toets ik wanneer moest gebruiken. Als ik die nog kan vinden dan stuur ik het wel even in een pb.

NatasjaS
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-11-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:15

http://www.bol.com/nl/p/spss-survival-m ... 010706356/

Dit boek heeft mij enorm geholpen. Ik heb het helemaal doorgeworsteld. Maar ik dacht ineens; ik snap het. Het wordt van begin tot eind uitgelegd en er staan veel voorbeelden in.

Youtube is idd ook erg handig. Staat veel op.

Ik moet 18 november mijn onderzoeksverslag inleveren en heb uiteindelijk de toetsen kunnen uitvoeren.

Heel veel succes.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:15

Joolien schreef:
Ik wil er zeker in investeren, alleen is het balen dat de toets al over 2 weken is. Dus dat is nogal kortdag. En ik kan ook niet 2 weken alleen maar met SPSS bezig. Lastig. Ik ga hard aan het werk iig, heb nog toch nog wat gedaan, namelijk de betekenis opzoeken van de verschillende toetsen. Ook wel handig dat ik iig weet wat een bepaalde toets zoals chi-kwadraat of Mann- Whitney U betekend. :=


Joolien, hoe goed ben jij in engels lezen? Bij Bol. com is een ideaal boek over SPSS te koop voor dummies, met print-screens en alles en daarbij dus ook uitleg over wat alle cijfertjes en alle extra lagen in de resultaten betekenen, maar dat boek is in het engels. Ik heb er in elk geval wel enorm veel aan gehad... Het gaat om het boek van Andy Field, dat wordt hier boven ook al aangehaald geloof ik.

edit: ik bedoel deze: http://www.bol.com/nl/p/discovering-sta ... 007682155/
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 26-10-15 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:16


Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:19


Spianne

Berichten: 558
Geregistreerd: 02-09-11
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:24

Ik moet voor m'n studie ook veel met SPSS doen, en ik ken het gevoel. Met name aan het eind van vorig jaar (eerste jaar psychologie) lag het tempo gewoon zo hoog dat ik vaak niet precies wist waar ik mee bezig was maar gewoon op de knopjes drukte waar m'n klasgenoten zeiden dat ik op moest drukken. Zo ging dat voor de meeste mensen eigenlijk, we mochten SPSS-opdrachten gewoon samen doen en dan waren er vaak een paar mensen die wisten wat je moest doen.
Nu werk ik als studentassistent en geef ik dus ook SPSS-practica aan de eerstejaars van dit jaar. Ik merk dat het ook voor mezelf heel goed is om die basis nog een keer door te nemen, nu zie ik veel meer de verbanden met de statistiekstof buiten SPSS om en weet ik dus ook gewoon waar ik mee bezig ben als ik die-en-die knopjes indruk. Ik denk dat je dus moet proberen om terug te gaan naar de basis, naar wat je nog wel snapt, en probeer daar je nieuwe kennis aan te koppelen.

Volgens mij heb ik vorig jaar ook een hoofdstuk van Andy Field gelezen, die legt het inderdaad heel goed uit!

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:27

Ohhh ik snap precies wat je bedoeld! Wat een ellende is dat programma zeg, of gewoon uberhaupt statistiek.. graf vak..

Ik werk op de uni met Matlab, veel biomechanica en wiskunde, maar SPSS nooit wat van gesnapt.. Heb het ook maar gewoon opgegeven en zo kunnen fabriceren dat ik het niet nodig heb gehad in me afstudeeronderzoek en scriptie..

Wij hadden het boek 'Discovering statistics using spss' van Field. Schijnbaar staat het daar allemaal wel erg goed in uitgelegd en als je die doorneemt is alles heel makkelijk, maar het is een mega dik boek.. dus heb daar zelf nooit de tijd voor gemaakt.

Sorry niet heel motiverend, maar in elk geval wil ik je heeeel veel succes wensen! Ik weet zeker dat het mogelijk is als je er voor in zit, wat ik van iedereen hoor is dat het niet ingewikkeld is, maar je moet het even zien/snappen.

Edit, sorry ik zie dat dat boek aan genoemd wordt :o
Laatst bijgewerkt door canisia op 26-10-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:28

Niets is leuker dan SPSS :') Ik heb er met mijn scriptie echt van genoten... Uiteindelijk snapte ik het zelfs zo goed en gingen ze er bij mijn verdediging zo op in dat ik het nog uit kon leggen ook :+ )

Ik heb zelf hulp ingeschakeld van Nicky, zei kan het zelf super fijn uitleggen, stapsgewijs zodat het snapbaar is en altijd gewoon snelle reacties, fijn contact gehad.
http://www.steunpuntstatistiek.nl/

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:48

Nog een boek dat je echt aan het handje meeneemt, is de handleiding van Alphons de Vocht. Een rood-geel boekje, de titel is geloof ik gewoon SPSS en het versienummer. Voor de niet al te ingewikkelde statistische toetsen was het tijdens de studie mijn statistiek-bijbel.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:54

Szan schreef:
Nog een boek dat je echt aan het handje meeneemt, is de handleiding van Alphons de Vocht. Een rood-geel boekje, de titel is geloof ik gewoon SPSS en het versienummer. Voor de niet al te ingewikkelde statistische toetsen was het tijdens de studie mijn statistiek-bijbel.


Die moest ik op de Uni idd ook aanschaffen.
Wat een hel dat SPSS. Heb er met moeite een 6 voor gehaald...

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:59

Het boek 'Discovering Statistics Using SPSS' van Andy Field is echt een aanrader, alles wordt in normale-mensen-taal uitgelegd en maakt het daardoor heel makkelijk te begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-17 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zin verwijderd in overleg