Welke boeken lezen voor school?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Paarddopette

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-12-11

Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-15 16:15

Voor school moet ik 10 boeken van de literatuurlijst lezen (dus geen vertaalde boeken).

Zelf lees ik eigenlijk nooit voor mijn plezier, dus vind ik het erg lastig om leuke boeken uit te kiezen.

Op het moment lees ik Wreed van Mel Wallis de Vries. Dit boek vind ik erg leuk, maar helaas mag ik maar 2 thrillers van de 10 boeken.

Dus wie weet er nog een echte aanrader, voor iemand die niet erg van lezen houdt?

Alvast bedankt. :)

~Ƈαяρє Ɗιєм~


Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:21

Gelden 'Het gouden Ei' van Tim Krabbe en 'De Aanslag' van Harry Milisch ook als thrillers? Volgens mij niet, maar die zijn onwijs goed!

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:21

Hersenschimmen van Bernlef :)

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:21

Die lijst heeft niveaus toch? Rond wel niveau wil/moet je zitten?
Ik vond zelf De Engelenmaker erg leuk, maar die is wel vrij heftig qua onderwerp en lang. Het leven uit 1 dag en Phileine zegt sorry staan er geloof ik ook op en daar ben je zo doorheen.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:24

Ik vond 'de engelenmaker' erg leuk. Het is een dik boek, maar ben er tamelijk snel doorheen gegaan.

Jennifuur

Berichten: 3162
Geregistreerd: 13-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:30

'Phileine zegt sorry'! Beetje apart boek, maar ik kreeg er 2 punten voor van de lijst en las goed en lekker weg :j

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:37

''Wie scheep gaat'' van Rascha Peper. Boek is aangeraden door mijn Nederlands docente en ondanks dat het begin erg taai was, heb ik er totaal geen spijt van gehad. Mooi boek. <3 ''De Helleveeg'' heb ik ook gelezen, die vond ik ook leuk.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:40

Ik zou zeggen 'Buiten is het maandag' en 'Hersenschimmen' van Bernlef, lezen allebei erg lekker weg. Zeker 'Buiten is het maandag' vond ik zelf erg mooi. Daarnaast vond ik 'Een schitterend gebrek' van Japin en 'Oeroeg' van Haassee ook erg mooi, maar die zijn misschien wel wat moeilijker.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:50

vuurneon schreef:
Hersenschimmen van Bernlef :)

Eens :j Had het niet verwacht maar ik vond dit zo'n enorm mooi boek. Het is volgens mij ook vrij dun, of niet?

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:28

Ik vond het Schnitzelparadijs wel een leuk boek. Verder heb ik toen een verslag gemaakt over de Tweeling en Veertig. Voor het boek van voor 1800 heb ik Mariken van Nimwegen gelezen. Deze boeken waren allemaal wel te doen.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:33

Lezenvoordelijst.nl je kunt je niveau uitkiezen en dan de boeken die daar bij horen doorkijken om te zien wat je leuk vindt de boeken die daarop staan zijn zoiezo goed

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:43

Ik mocht voor mijn lijst (HAVO) ook 'Duel met Paard' van Pauline Genee lezen, erg leuk boek voor paardenliefhebber en geen paardenliefhebber. Gaat over Slimme Hans, een paard dat mogelijk kon tellen.

''Je kijkt alsof je vuur ziet branden''
Desktop user

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:51

Voor Thriller twee kun je nog een boek van Mel Wallis de Vries lezen.. Maar Helen Vreeswijk heeft ook gave boeken! De Kick is een aanrader, en daar lees je zo doorheen!

In welk niveau moet je lezen (in welke klas zit je? Zo zit ik in 5Havo en heb ik niet veel keus meer en moet allemaal saaie boeken lezen :') )

Ik zit op dit moment in het boek 'De steniging', een boek waar je wel even doorheen moet. Maar die is zeker wel oke! Misschien mag Chatroom van Helen Vreeswijk ook wel door voor een misdaadboek ipv een thriller. Boeken van Helen lezen heerlijk door! En de hongerspelen is natuurlijk super!

Natuurlijk wel even kijken of je die laatste boeken mag lezen ;) En je kunt je docent ook altijd even vragen. Vaak komen hun ook met een verrassend voorstel! Maar ik heb er nog nooit spijt van gehad.

Red ons, Maria Montanelli is ook wel goed, al moet je van de schrijfstijl houden. Ik zie De Aanslag van Harry Mulisch ook al langskomen. Een heel goed boek!

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:55

capopjekop schreef:
Ik vond het Schnitzelparadijs wel een leuk boek. Verder heb ik toen een verslag gemaakt over de Tweeling en Veertig. Voor het boek van voor 1800 heb ik Mariken van Nimwegen gelezen. Deze boeken waren allemaal wel te doen.

Houdt er rekening mee dat Mariken van Nimwegen een toneelstuk is (of origineel was). Ik weet niet of dat mag?

Ik ben zelf een echte lezer, maar ik ben van België dus andere boekenlijsten (elke leerkracht maakt leuk een eigen lijst). Dus daar zal je niet veel aan hebben.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:05

Eulogy schreef:
vuurneon schreef:
Hersenschimmen van Bernlef :)

Eens :j Had het niet verwacht maar ik vond dit zo'n enorm mooi boek. Het is volgens mij ook vrij dun, of niet?


Hier nog een fan van Hersenschimmen. Enorm mooi geschreven en niet te langdradig. Ik heb het net een week uit, ook voor mijn lijst, en heb ook info genoeg :j

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:06

Kluun of Giphart

xhanneadje

Berichten: 144
Geregistreerd: 11-12-12
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:06

Ik vond 'Meisje voor dag en nacht' tot nu toe het beste boek dat ik heb moeten lezen.

Adje

xAntoinettex
Berichten: 322
Geregistreerd: 01-10-14

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:08

Caesarion en/of Joe Speedboot van Tommy Wieringa. De Aanslag of Siegfried van Harry Mulisch.
Dat waren mij favorieten!

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:09

Ik vond Een schitterend gebrek van Arthur Japin het leukste Nederlandse boek op mijn lijst. :j Verder heb ik ook een deel in het Afrikaans gelezen, die boeken vond ik toentertijd beduidend leuker.

    Νέων Χαμιου, στρατιότης τέρτη Κυρνακέ, ἐτῶν λʹ.

    — PPUAES IIA 3.349

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:11

Ik volg! Heb ook goede literatuur nodig voor Nederlands les

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Anoniem

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:12

Wij moesten in 5 havo een auteur kiezen waar we minstens 3 boeken van zouden lezen, ik heb Leon de Winter daarvoor gekozen. De meeste boeken vond ik niet denderend maar 'het recht om terug te keren' (of 'het recht op terugkeer'?) is nog steeds het mooiste boek wat ik ooit gelezen heb.

Paarddopette

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-12-11

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-15 18:59

Wat een reacties allemaal! Super bedankt, hier heb ik zeker wat aan. :j Ik ga ze allemaal even onder elkaar zetten en kijken welke er op school in de mediatheek liggen. :)

~Ƈαяρє Ɗιєм~

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:42

Eulogy schreef:
vuurneon schreef:
Hersenschimmen van Bernlef :)

Eens :j Had het niet verwacht maar ik vond dit zo'n enorm mooi boek. Het is volgens mij ook vrij dun, of niet?


Ja, de dikte was waar ik het boek destijds op uit had gekozen :')

Maar wat een fijn boek!

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:49

_Summerly_ schreef:
Ik vond Een schitterend gebrek van Arthur Japin het leukste Nederlandse boek op mijn lijst. :j Verder heb ik ook een deel in het Afrikaans gelezen, die boeken vond ik toentertijd beduidend leuker.


Zeker een aanrader. Het is mijn lievelingsboek.
Daarnaast vind ik De Buitenvrouw van Joost Zwagerman erg goed.
Wil je een '3 punter' lezen dan zou je ook kunnen gaan voor boeken van Gerard Reve

Kaliber <3

melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke boeken lezen voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:54

Joël van Carry Slee, heel goed boek!

En de boeken van Hellen Vreeswijk zijn ook goed.

Verder weet ik het zo even niet, ik leende wel eens boeken van mijn moeder maar zou de schrijver zo niet weten en weet ook niet of die wel op de literatuurlijst staan..

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloemetje75 en 53 bezoekers