Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:40

Hallo,

Na maanden zoeken mag ik eindelijk een keer op gesprek komen bij een supermarkt voor de functie kassamedewerker. Dit is mijn eerste sollicitatiegesprek, maar nu een punt: ik heb Asperger en ADHD. Het is niet heel zwaar en met concerta kan ik prima functioneren. Zolang ik geen diepe gesprekken hoef te voeren en simpele 'sociale normen' die ik heb aangeleerd (gewoon lachen, naar ogen van mensen kijken, beleefd groeten) moet toepassen, is er niet echt een probleem.

Ik ben bang dat wanneer ik vertel dat ik Asperger heb, ik minder snel of zelfs niet wordt aangenomen. Het levert geen hele grote problemen op en ik hoef geen ingewikkelde dingen met mensen te doen. Ik heb ook sterkere punten juist door de Asperger, bijvoorbeeld dat ik heel precies ben.

Moet ik het vertellen of niet? Veel mensen zien het als een handicap, terwijl ik dat lang niet altijd zo ervaar.

yvanna
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:45

Ik heb add en op mijn stage heb ik dat juist vertelt. hun vonden dat juist fijn om te weten. stage is natuurlijk iets anders dan werk dus daar heb ik geen tips voor sorry

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:49

Ik zou het niet vertellen.
Jij geeft zelf al aan dat je het goed onder controle hebt, en dat je gewoon functioneert.
Op zich een goede leerschool om achter de kassa te gaan zitten.
Ga voor de ervaring en gaat het mis dan weet je dat ook weer.
Laatst bijgewerkt door Hatsjie op 31-07-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:49

Ik denk niet dat ik het zou vertellen; je werkgever heeft niks te maken met jouw gezondheid en als jij gewoon normaal functioneert kan het alleen maar in je nadeel werken.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:49

Gewoon vertellen. Het is geen ramp om autisme te 'hebben' en vaak vinden ze het fijn wél te weten. Als jij bovendien zegt dit goed odner controle te hebben en het geen belemmering zou zijn in je werk, zie ik zelf het probleem niet. Volgens mij mogen ze je er niet, niet om aan nemen. Het zou anders zijn als je voor een baan zou solliciteren waarin het een vereiste is om goed contact te kunnen leggen met klanten, maar voor zo'n beroep zou jij zelf misschien al niet kiezen?

Goed, als cassière heb je enigszins contact met klanten, maar daar gaat het meer om de alledaagse bezigheden zoals het hot topic van nu: het weer.

Succes!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:53

Nou dat lijkt me niet nodig. Als ze vragen naar je sterke en zwakke punten kan je vertellen dat je heel precies bent en dat je minder goed bent in.... dan ben je gewoon eerlijk toch?

Mocht je nou tijdens het werk toch tegen zaken aanlopen waarbij je zou willen dat er rekening gehouden wordt met je autisme dan kan je dat altijd later nog aankaarten.

Succes met je gesprek!

Anoniem

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:56

Mijn vriend heeft ook Asperger en Adhd en hij zou dit werk niet kunnen doen, ook al heeft hij net als jou een hele lichte vorm.
Maar als jij denkt dat jij deze baan goed kunt uitvoeren én er zelf ook gelukkig mee bent, zou ik het niet vertellen. :)
Er zijn al genoeg vooroordelen over Autisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:56

Als het geen belemmering vormt zou ik het niet vertellen.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:57

Je bent niet verplicht te melden wat je mankeert, echter als het een belemmering voor de functie is dan moet je het wel vertellen. Aan jou de taak dus om te bedenken of jouw functioneren kan worden belemmerd door je handicap.

Om even een voorbeeld te geven. Stel je hebt een ongeluk gehad waardoor je nu niet lang achter een gesloten kunt zitten en je solliciteert op een functie waarbij je uren zit (een kassière bijvoorbeeld op een drukke dag) dan moet je dit wel melden.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:58

Leffroi schreef:
Volgens mij mogen ze je er niet, niet om aan nemen.


True, maar dan verzinnen ze wel wat anders zoals 'er was een kandidaat die beter in het profiel past'.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 12:00

Bedankt voor de reacties!
Ze mogen je er inderdaad niet op weigeren, maar er zijn andere 'smoesjes'. Mijn broer is ook ontslagen toen hij bijna 18 werd met 1 of andere smoes.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:01

Niet vertellen, je functioneert toch gewoon goed? Dan is het niet eens nuttig om het te melden. Als ze erom vragen zou ik het wel melden. Maar dan kun je nog altijd met een knipoog zeggen: "Nou? Je hebt er tot nu toe nog niks van gemerkt toch? Dan zullen de klanten het ook niet merken!" :)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:02

Ik vind dat je het wel moet vertellen. Je krijgt waarschijnlijk meer voor je kiezen dan alleen mensen die af willen rekenen (denk simpelweg aan pauzes met collega's, of klanten met klachten die boos reageren). Je leidinggevende is wel verantwoordelijk voor jouw gedrag en ik denk dat hij met sommige dingen wel rekening moet (kunnen) houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:02

Tazzey schreef:
Je bent niet verplicht te melden wat je mankeert, echter als het een belemmering voor de functie is dan moet je het wel vertellen. Aan jou de taak dus om te bedenken of jouw functioneren kan worden belemmerd door je handicap.

Om even een voorbeeld te geven. Stel je hebt een ongeluk gehad waardoor je nu niet lang achter een gesloten kunt zitten en je solliciteert op een functie waarbij je uren zit (een kassière bijvoorbeeld op een drukke dag) dan moet je dit wel melden.

Maar dan hoef je nog steeds niet te vertellen wat je hebt, alleen wat je belemmering is..

http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... verzwijgen

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:05

Ik zou het ook niet doen.
Ik begrijp het ook wel als een werkgever iemand met een stoornis of psychisch probleem liever niet aanneemt.
Het is toch een groter risico dat ze niet goed functioneren of vaker afwezig zijn.

Om die reden mogen werkgevers/collega's ook later pas iets weten over mijn psychisch verleden, als ze erom vragen. Pas als ze gemerkt hebben dat ik prima functioneer.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:06

Je hebt ook een proeftijd.

Stel dat je aangenomen wordt, ga je gewoon lekker aan het werk. Mocht het toch niet gaan kun je altijd opzeggen.

Nu krijg je een kans en wie weet gaat het super lekker! Zou het gewoon voor mezelf houden.

Succes!

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:08

Anoniem schreef:
Tazzey schreef:
Je bent niet verplicht te melden wat je mankeert, echter als het een belemmering voor de functie is dan moet je het wel vertellen. Aan jou de taak dus om te bedenken of jouw functioneren kan worden belemmerd door je handicap.

Om even een voorbeeld te geven. Stel je hebt een ongeluk gehad waardoor je nu niet lang achter een gesloten kunt zitten en je solliciteert op een functie waarbij je uren zit (een kassière bijvoorbeeld op een drukke dag) dan moet je dit wel melden.

Maar dan hoef je nog steeds niet te vertellen wat je hebt, alleen wat je belemmering is..

http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... verzwijgen


Dat klopt inderdaad.

Ze mogen je wel weigeren als je aandoening een belemmering is. Ze mogen je niet weigeren als jij de functie prima kunt uitvoeren maar het gebeurd vaak genoeg dat mensen met een smoesje aan de kant worden gezet helaas.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:09

Ik zou het ook niet vertellen. Het punt is dat zoiets voor mensen lastig in te schatten is. Jij weet dat je prima functioneert en mensen om je heen waarschijnlijk ook, maar deze mensen kennen je nog niet en weten dat nog niet. Ik zou het risico niet lopen dat ze je inderdaad met een smoes afwijzen terwijl je er waarschijnlijk prima geschikt voor zou zijn.

Succes! :)

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:09

Zolang jij denkt of weet dat je als cassière gewoon kan functioneren zoals verwacht, zou ik hier geen melding van maken. Dan weet niemand het verschil tussen eender welke andere cassière en jou.
Stel dat je toch merkt dat het er ongemakkelijk ofzo op wordt, zou ik wel even je baas aanspreken en aangeven dat je het hebt.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:10

Ik zou er niet op rekenen dat ze je aannemen als je het vertelt. Zelfs al denk jij dat je prima kunt functioneren, je werkgever zal toch z'n vraagtekens hebben en liever voor iemand gaan zonder 'problemen'.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:10

Niet vertellen, kans is te groot dat ze het 'risico' niet willen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:12

Ik zou het niet zeggen. Moest het nu echt opvallen zou ik het wel melden, maar zolang je gewoon functioneert gaat het hun niet aan wat je hebt. Ik heb ook autisme. In redelijk wat sollicitatie brieven vermeld en nooit aangenomen, zelfs niet op gesprek uitgenodigd. Na een tijdje was ik het beu en heb ik het geschrapt. De allereerste sollicitatie die ik toen verstuurde was ik direct uitgenodigd en aangenomen. Ze hebben nooit wat gemerkt aan mij :)

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:23

Ik zou eerst maar even zien hoe het gesprek verloopt. (Misschien heeft diegene die je aanneemt wel herkenningspunten ......... :j )
Jij bent jij ! Een medewerker wordt aangenomen op een aantal punten waarin hij of zij goed genoeg moet zijn, of kan worden. Niet iedereen kan altijd maar het beste overal in zijn. Iedere medewerker heeft zijn of haar zwakke en sterke punten. Soms kun je wat bijschaven maar soms lukt dat ook niet.
Ik vind het bijzonder goed van je dat je er zelf in ieder geval over nadenkt maar ga open-minded het gesprek in en beantwoord de vragen naar eerlijkheid maar voeg niet teveel toe wat er niet toe doet.
Diegene die je gaat aannemen weet heel goed wat voor soort persoon hij of zij in de winkel wil hebben. Misschien voldoe je aan het beeld en misschien ook niet. Dat weten jullie niet eerder dan dat het gesprek is geweest. Voldoe je niet dan ben je echt niet minder Eskegirl dan voor het gesprek. Je past dan gewoon niet in het plaatje wat diegene voor ogen heeft.
Heel veel succes en laat het ons even weten hoe het is gegaan.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:43

Heel eerlijk... Vertel het wel!
Vaak loop je toch nog ergens tegen aan met je autisme en is het fijn dat je baas het weet en hier ook rekening mee kan houden.
Ik heb zelf pdd-nos en toen ik het bij m'n vorige baas vertelde zeiden ze oké en deden er niks mee, want soms heb je extra begeleiding nodig.
Bij de supermarkt waar ik nu werk heb ik het gelijk verteld, hier z'n ook meerdere mensen met een autistische achtergrond en iedereen is hier gelijk. Als ik het nu in de helft vd week niet meer trek en ik zeg het is het niet erg en kijken ze als ze me vrij kunnen roosteren ... Als ik niks had gezegd over m'n autisme dan hadden ze dat minder snel gedaan. Daarbij kan je natuurlijk je min punten vertellen, maar ook juist je positive punten vertellen want die heb je als autist zeker! En bij mij zie je het trouwens niet als je het niet weet ...

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:34

Ik zou het persoonlijk niet vertellen. Je zal denk ik sneller worden aangenomen als je het niet noemt.
Er is altijd een proeftijd en binnen die tijd kom je er vanzelf achter of het baantje bij je past en of het
goed gaat.