Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 11:16

Ik dacht hm, fijne vacature tot je dit dan leest "Ben je geïnteresseerd in deze vacature? Klik op de knop 'Solliciteer direct!' en we nemen op korte termijn contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Nieuw! Wil je jouw aannamekansen verhogen? Stuur dan nadat je online gesolliciteerd hebt ook een korte videomotivatie van maximaal 1 minuut naar (naam) via WhatsApp op nummer (nummer) en vertel waarom jij perfect bent voor deze baan!"

Wat vinden jullie hier nu van? Ironisch genoeg is deze vacature voor een callcenter. Dit is niet eens de eerste keer dat ik dit lees en ik snap niet dat het normaal is dat een werkgever zomaar videos mag aannemen terwijl wij de werkgever zelf niet krijgen te zien, want in principe wordt er al een beetje gekozen op basis van die video's. Ik snap dat ze misschien graag initiatief willen zien maar is dit passend? Het gaat in dit geval dus om een callcenter vacature waar jij gebeld wordt door een klant. Dus je gaat niet mensen benaderen met een verkoop praatje. Misschien is dat relevant. Pas zag ik dezelfde vacature beschrijving voor een kledingmerk. Zeer diverse vacatures dus maar met dezelfde beschrijving.

Is dit nog eerlijk? Wat als je geen smartphone hebt bijvoorbeeld? Je kunt het ook niet doen, maar wat als alle werkgevers dit zo gaan aanpakken? Wat vindt bokt hier nu van? Gaat het te ver of is dit normaal?


Ik dacht het onder werk te zetten maar weet niet of ik het goed gezet heb, mocht dit niet het geval zijn zou een modje het dan willen verplaatsen? :)

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!


8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:52

Ik wil bij een baan gekozen worden om wat ik kan, niet om hoe ik er uit zie, dus als een werkgever zo oppervlakkig is dat hij uiterlijk belangrijker vindt dan innerlijk dan wíl ik daar niet eens werken..

Er bestaan natuurlijk vast baantjes waarbij uiterlijk wel belangrijk is, maar dan nog denk ik niet dat mensen zwaar opgemaakt en in zakelijke kleding achter hun computer zitten..
Bij een callcenter baantje kan ik me voorstellen dat het belangrijk is dat je goed verstaanbaar bent, maar dat kan ook gewoon via een telefoongesprek..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:06

Ja, dat vond ik dus ook aangezien uiterlijk er daar totaal niet toe hoort te doen. Ook vind ik het moeilijk aangezien je nooit weet wat er met je filmpje gebeurt. Niet dat het een ongepast filmpje is ofzo maar toch je weet niet wie het uiteindelijk op z'n telefoon heeft staan. Ik vind dat gewoon geen fijn idee. 1 op 1 contact is toch veel beter? Dan kan de werkgever meteen vragen stellen lijkt me.
Ik had echt het idee dat ze toch ook wel naar uiterlijk kijken ipv skills. Ik wilde eigenlijk een poging doen tot solliciteren maar ik wil gewoon geen video boodschap sturen :+ Maar als de rest van de wereld het nu heel normaal had gevonden en vertelde waarom wilde ik er nl nog wel over nadenken.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:10

In een sollicitatiegesprek ziet de werkgever je toch ook? Dus argument uiterlijk vind ik wal noch kant raken eigenlijk :p

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:13

Is het zo raar bij een CALLCENTER dan? Ze willen waarschijnlijk horen hoe je stem is, wat natuurlijk niet heel gek is ;)

Ik heb bij verschillende call centers gewerkt en daar werd ik na mijn online sollicitatie altijd gebeld voor wat simpele vragen. Niet omdat die vragen er toe doen, maar om te horen hoe je stem is en hoe je praat :)

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:18

chimello schreef:
Ik dacht hm, fijne vacature tot je dit dan leest "Ben je geïnteresseerd in deze vacature? Klik op de knop 'Solliciteer direct!' en we nemen op korte termijn contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Nieuw! Wil je jouw aannamekansen verhogen? Stuur dan nadat je online gesolliciteerd hebt ook een korte videomotivatie van maximaal 1 minuut naar (naam) via WhatsApp op nummer (nummer) en vertel waarom jij perfect bent voor deze baan!"

Wat vinden jullie hier nu van?


Dikke vette onzin. :n

Meteen een berichtje sturen: ik verzoek u morgenvroeg om 08:30 vanuit uw kantoor naar het zuid-oosten te kijken. Ik zal u rond dat tijdstip namelijk mijn sollicitatie doen toekomen, welke zal bestaat uit een boodschap van rooksignalen en lichtkogels.

Gelieve uw reactie op mijn sollicitatie later die dag (zullen we 15:00 uur afspreken?) per postkoets mijn kant op de sturen. Flessepost is ook acceptabel overigens.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:23

ik denk dat het vnl een hoop tijd scheelt, bij een callcenter is het toch belangrijk dat je een makkelijke spreker bent. nu kun je wel iedereen op gesprek laten komen, maar dat kost een hoop tijd. ik vind via brief of telefoon ook moeilijk beoordelen of iemand in aanmerking komt, video gesprek is toch een stuk persoonlijker. Gaat hier ook helemaal niet om het uiterlijk volgens mij.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Piekosjj

Berichten: 5447
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:25

Nou cowboy55 tenzij je een hele chille (toekomstige) werkgever hebt kan je meteen die baan wel vergeten als je zoiets stuurt. Een beetje professionaliteit kan geen kwaad.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:30

Maar een telefoontje plegen is ook zo gedaan. Dan spreek je de persoon zelf aan en kun je hun reactie vermogen pijlen. Dit gaat niet bij een opgenomen boodschap vind ik.

Callcenters bellen nl vaak op en stellen bepaalde vragen om te zien hoe je reageert. Dus dan hebben ze je gezicht zelf niet nodig, vandaar.

En hoe is een video gesprek dan persoonlijker als het eenzijdig is? Vindt het eerlijk gezegd een beetje eenzijdig van de werkgever zijn kant, wij stellen ons bloot maar krijgen niets terug. Bij een telefoon gesprek spreek je elkaar nog, Bij een sollicitatie gesprek zie je elkaar nog. Nu zien zij jou en niet andersom. Extreem onpersoonlijk. Ik vraag me gewoon af of dit de nieuwe manier van solliciteren gaat worden. Dan lijkt het me toch wel een tikkeltje afhankelijk van uiterlijk of iemand nog werk krijgt of niet, wat niet zou mogen...

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:38

voor een callcenterfunctie vind ik het op zich helemaal niet raar als ze aangeven dat je je brief mag/kan vergezellen van een korte introductie per video..

Immers voor een callcenter moet je een prettige telefoonstem hebben,
rustig kunnen spreken,
duidelijk articuleren
en bij voorkeur geen overduidelijk accent (dan heb je toch een pre op mensen met een zwaar accent).

Dus een video maken, kan net dat stukje extra geven waardoor je wel opvalt bij een toekomstige werkgever.

En in de toekomst? Het kan best zijn dat het een verzoek wordt.. Immers iemand die zijn snelheid van spreken niet kan beheersen, of onverstaanbaar Nederlands spreekt, kan nog steeds een prachtige brief schrijven waarmee ze uitgenodigd worden.. zowel voor het bedrijf als de solicitant eigenlijk compleet onwenselijk.. Kost het bedrijf de tijd van een gesprek maal soms 2 man die de solicitatie afnemen en de sollicitant reiskosten en reistijd voor een sollicitatie die vanaf de start al kansloos is.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:39

Een sollicitatieproces is nooit objectief eerlijk. Met of zonder videopresentatie. Op uiterlijk en uitstraling selecteren gebeurt sowieso, alleen dan bij een gesprek. Vaak beslist iemand onbewust in de eerste seconden al of de kandidaat geschikt is of niet, en tenzij het gesprek héél anders loopt dan verwacht blijven ze ook bij dat standpunt. (Achteraf wordt dat dan vaak gerationaliseerd, zo van 'ja, ze voldeet ook niet aan de eisen/kwam niet goed uit haar woorden, maar de keuze is al veel eerder gemaakt). Ik begrijp het argument 'je stelt je bloot' ook niet zo goed. Het is een professionele presentatie, een soort motivatiebrief op beeld, dat is toch geen blootstellen? Het lijkt mij zelfs minder kwetsbaar dan een gesprek, waarbij je voor het blok gezet kan worden en direct moet reageren. Zo'n filmpje kan je desnoods 50 keer opnemen tot je tevreden bent.

En het kan ook in je voordeel werken. Als je geen sterk cv hebt of geen sprankelende brief kan schrijven, maar wél enthousiast kan vertellen en je vaardigheden en ervaring goed kan presenteren. Of als je in een gesprek stikzenuwachtig bent en stomme blunders begaat, maar in zo'n video kan laten zien hoe je bent als je je iets minder nerveus voelt.

Zowel brieven als filmpjes hebben voor- en nadelen, denk ik. En in beide gevallen worden keuzes gemaakt op oneerlijke selectiecriteria en oppervlakkige beoordelingen. Dat is met brieven/mails echt niet anders dan met video, en er zijn genoeg mensen die behoorlijk nadeel ondervinden bij solliciteren alleen omdat ze niet goed kunnen schrijven of geen overtuigende werkervaring hebben. Met een videopresentatie heb je meer mogelijkheid om jezelf te laten zien en de werkgever te overtuigen. Het lijkt me dus dat de beide methodes, brief en video, een mooie aanvulling op elkaar zijn. Het één voor het ander vervangen lijkt me weinig toevoegen, maar in combinatie kan het best goed werken denk ik.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen weerstand voel, want het lijkt me vreselijk stom om zo'n filmpje te maken. Maar ja, ik kan goed schrijven, dus voor mij zijn brieven juist gunstiger.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:52

Maar dat is het nu net, doordat je een filmpje net 100 keer kan overdoen is het veel "nepper" dan bv een telefoon gesprek. Dus vandaar dat ik me afvraag hoeveel ze dan uiteindelijk aan een filmpje hebben. En zo eenzijdig dat ze je geen vragen kunnen stellen en je testen of je ook kan antwoorden. Daarom is het wel jammer dat daardoor een betere kandidaat af zou vallen wegens het niet sturen van een video.

Ik snap het wel dat er van de andere kant voor een callcenter een video kan helpen met het kiezen van een lange lijst aan potentiële sollicitanten maar ze halen buiten je accent, manier van praten en je uiterlijk niet de informatie die ze verder nodig halen uit je video. Dus daarom vraag ik me af of een telefoontje niet productiever is. Maar een minuutje is natuurlijk wel weer sneller dan iemand moeten bellen.

Ik vind het persoonlijk niet zo fijn als dit een verplichting zou worden. Ik heb geen problemen met mijn uiterlijk en kan me op zich goed en snel verwoorden maar ik ga liever langs zodat ik tegen een persoon praat ipv mijn telefoon voor zo'n boodschap :')

Ben eigenlijk wel verrast hoe begrijpelijk het lijkt te zijn voor velen! Ik had verwacht dat het niet in zo'n goede aard zou vallen eigenlijk. Zo zie je maar dat ik er misschien te negatief over denk. Wel interessant dan om wat meningen te lezen.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:54

8nnemiek schreef:
Ik wil bij een baan gekozen worden om wat ik kan, niet om hoe ik er uit zie, dus als een werkgever zo oppervlakkig is dat hij uiterlijk belangrijker vindt dan innerlijk dan wíl ik daar niet eens werken..

Er bestaan natuurlijk vast baantjes waarbij uiterlijk wel belangrijk is, maar dan nog denk ik niet dat mensen zwaar opgemaakt en in zakelijke kleding achter hun computer zitten..
Bij een callcenter baantje kan ik me voorstellen dat het belangrijk is dat je goed verstaanbaar bent, maar dat kan ook gewoon via een telefoongesprek..


Het gaat toch ook om hoe je jezelf presenteert?
Je vakinhoudelijke vaardigheden kunnen nog zo goed zijn, als je sociale vaardigheden dat nu net niet zijn.....
Bovendien is dat een uitstekende kans om een eerste indruk te maken

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:55

Ik denk dat het voornamelijk efficiency is. Voor relatief simpel werk op een callcenter kunnen er best eens stapels sollicitaties binnenkomen. Een filmpje van 1 minuut heb je zo bekeken (of halverwege al weggeklikt als het niets is). Zo maak je veel sneller een schifting dan dat je iedereen moet gaan bellen of zelfs op gesprek moet laten komen.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:59

Piekosjj schreef:
Nou cowboy55 tenzij je een hele chille (toekomstige) werkgever hebt kan je meteen die baan wel vergeten als je zoiets stuurt. Een beetje professionaliteit kan geen kwaad.


Ik heb een hele chille werkgever. Daar ben ik al best een tijd leidinggevende in het HR vak (edit: ongeveer zo lang als jij leeft, grappig :D ). En vanuit die invalshoek kan ik geen enkele zinnige reden verzinnen waarom ik mensen door dit soort hoepels heen zou moeten laten springen.

Als ik de stem wil horen voor een callcenter job dan spreek ik ze face-to-face of ik bel ze op. Geen idee waarom ik een gezicht zou willen zien bij een digitaal callcenter jobgesprek. Dus ALS je dit soort nieuwlichterij al meent te moeten doen, laat ze dan een voicemailbericht inspreken. Stuur ze voor mijn part vooraf een tekst die opgelezen moet worden. Voor iedereen met een telefoon goed te doen en je hoeft er geen Paul Verhoeven voor te zijn.....

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 13:06

Ik moet wel even zeggen dat dit dus niet alleen om callcenters gaat maar echt random vacatures die ik zo nu en dan tegenkom. En deze vacatures blijven eeuwig komen dus volgens mij lijkt het erop dat ze niemand vinden? Of ze doen het omdat het moet (heb ik ooit gehoord?).

Wat dat betreft zou ik liever voor het bedrijf van Cowboy willen werken aangezien dat me meer aanspreekt. Misschien verwacht ik persoonlijk te veel en zou ik een bedrijf willen vinden waar mensen nog persoonlijk contact hebben buiten de werkfunctie zelf. Maar goed ik zoek momenteel gewoon een bijbaan dus dat zal wel lastig worden :+

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:10

Anoeska schreef:
Ik denk dat het voornamelijk efficiency is. Voor relatief simpel werk op een callcenter kunnen er best eens stapels sollicitaties binnenkomen.


Vanuit mijn vakgebied zeg ik dan: dan heb je de vacature verkeerd opgesteld of het verkeerde wervingskanaal gekozen. Los daarvan zul je toch iets op papier willen hebben over die kandidaat. Anders neem je naar aanleiding van dat filmpje je wellicht niet de beste callcenter-medewerker aan maar de beste acteur die wellicht nog nooit een callcenter van binnen heeft gezien.

Anoeska schreef:
Een filmpje van 1 minuut heb je zo bekeken (of halverwege al weggeklikt als het niets is).


Een (digitaal) CV ook. Als ik bijvoorbeeld ervaren mensen zoek dan is dat het enige waar ik heen kijk. 20 seconden of minder voor de 1e schifting.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 30-06-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:12

chimello schreef:
Ik moet wel even zeggen dat dit dus niet alleen om callcenters gaat maar echt random vacatures die ik zo nu en dan tegenkom. En deze vacatures blijven eeuwig komen dus volgens mij lijkt het erop dat ze niemand vinden? Of ze doen het omdat het moet (heb ik ooit gehoord?).

Wat dat betreft zou ik liever voor het bedrijf van Cowboy willen werken aangezien dat me meer aanspreekt. Misschien verwacht ik persoonlijk te veel en zou ik een bedrijf willen vinden waar mensen nog persoonlijk contact hebben buiten de werkfunctie zelf. Maar goed ik zoek momenteel gewoon een bijbaan dus dat zal wel lastig worden :+


Heb je een C-rijbewijs en woon je in 'Het Zuiden des Lands'? Dan kun je wellicht een vuilniswagen voor ons rijden in de avonduren (oud papier inzameling). :D :D :D

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 13:26

Ik woon heel toevallig in het zuiden ja :P
Maar geen rijbewijs (dat is dus waar ik nu een bijbaan voor zoek zodat ik de lessen kan betalen).
Ik heb nl ook een auto nodig voor een stageplek te vinden die misschien wat verder weg is en de trein in Nederland is echt veel te duur dus dan is een auto hebben super. Maar hier een winkel baantje werkt echt niet want ik krijgt nooit antwoord. Ik ben volgens mij al veel te oud om nog goedkoop te zijn voor ze.
Maar ja ik vind het eigenlijk dus stom om een video boodschap te sturen. Maar als ik zo de reacties lees lijkt het gangbaar te moeten zijn dus misschien moet ik me niet zo "aanstellen"?

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:26

Dit is inderdaad een nieuwe vorm van solliciteren. Het idee erachter weet ik ook niet precies, maar inderdaad een videoboodschap of Skype gesprek word steeds vaker de start van het sollicitatieproces.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 13:33

Skype is prima, aangezien je daar nog iemand spreekt/ziet. Is niet eenzijdig zeg maar. Daar heb ik ook niets op tegen, het is zelfs super handig als je bv in het buitenland zit.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:36

Princesj schreef:
Dit is inderdaad een nieuwe vorm van solliciteren. Het idee erachter weet ik ook niet precies, maar inderdaad een videoboodschap of Skype gesprek word steeds vaker de start van het sollicitatieproces.


Een Skype gesprek kan ik me nog voorstellen: scheelt de sollicitant weer reistijd. Aan de andere kant: als ik een Euro kreeg voor iedere Nederland die niet Skypt?/Skypet? kan ik volgens mij ook stoppen met werken. En wil je dan zoveel kandidaten op voorhand uitsluiten? :D EDIT: 2,9 miljoen Skypers....op 15/16? miljoen Nederlanders.....houdt wat mij betreft niet over.

@Chimello: het is wat mij betreft geen kwestie van 'aanstellen'. Als je je niet lekker voelt bij zo'n videoboodschap dan gaat het waarschijnlijk toch moeilijk worden. Hoewel er vast wel weer windhandelaren zullen opduiken die zeggen je dit kunnen leren....hebben die ook weer een 'fast buck' verdiend.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:45

Mijn vriend is op het moment aan het solliciteren en stuurt videoboodschappen mee zonder dat erom gevraagd wordt :') In eerst instantie moest ik even fronzen, want kende het fenomeen ook niet. Maar waarom niet? Als je jong en ambitieus ben en je wilt onderscheiden. I get it. Dit gaat overigens om totaal niet uiterlijk/stem/charisma gerelateerde HBO functies.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:51

chimello schreef:
Maar dat is het nu net, doordat je een filmpje net 100 keer kan overdoen is het veel "nepper" dan bv een telefoon gesprek. Dus vandaar dat ik me afvraag hoeveel ze dan uiteindelijk aan een filmpje hebben. En zo eenzijdig dat ze je geen vragen kunnen stellen en je testen of je ook kan antwoorden. Daarom is het wel jammer dat daardoor een betere kandidaat af zou vallen wegens het niet sturen van een video.

Ja, maar een brief kan je ook eindeloos herschrijven. ;) Dus hoeveel heb je daar dan aan? Er zijn genoeg prima kandidaten die afvallen vanwege een onhandige schrijfstijl of een gatenkaas-cv, terwijl ze eigenlijk supergeschikt zijn.

Een gesprek met elke sollicitant zou het meest ideaal zijn maar daar is nu eenmaal geen tijd voor, dus moeten werkgevers toch vooraf een schifting maken. Ik vind een video daarin niet heel anders dan een brief, behalve dat we dat laatste gewend zijn en daarom normaal of beter vinden. Het is beide geen ideale oplossing, het levert beide oneerlijke afwijzingen op, het levert beide voordeel op voor bepaalde groepen (goede schrijvers/mensen met een ijzersterk cv, of mensen die zichzelf goed kunnen presenteren), en het geeft nooit een perfect objectieve indruk van wie je echt bent.

En vergeet ook niet dat niet elke werkgever op zoek is naar zo knap en spontaan mogelijk, hè? Uiteraard speelt je uiterlijke verzorging een rol, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die niet op Doutzen Kroes lijkt geen kans meer maakt bij videosollicitaties.

Maar nogmaals, dat ik het vanuit werkgevers begrijp betekent niet dat ik het leuk vind. Zelf zou ik er ook hartgrondig van balen om zo'n video op te sturen, dus dat jij (TS) daar tegenop ziet kan ik me prima voorstellen! Ik vind dat geen aanstellerij. Ik zie het alleen wel als logische ontwikkeling.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 13:59

Klopt. Kom er voor mijn beroep niet onder uit iets speciaals te bedenken om te solliciteren, een reclame bureau zal je niet met een brief aannemen namelijk. Maar ik dacht voor een bijbaantje zal het toch niet zo overdreven gaan met video boodschappen enzo. Nope :')

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eva1975, stella92 en 66 bezoekers