Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:22

Maakt voor België niet uit he, je kan je gewoon inschrijven. Ik had kapsters en dergelijke in mijn beginjaar. Sommigen hadden het pittig, maar de beste uit mijn afstudeerjaar was eentje met iets vergelijkbaar als het vmbo.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:27

Ah oke, dat wist ik niet!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:36

Daarom, Saravda komt heel gemotiveerd over :D wat ik bedoel is: gaan met die banaan! Zeker als dat de droom is :)

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:37

Diergeneeskunde is wel heeeeel wat zwaarder als de 4 jarige paraveterinair opleiding. Het kan natuurlijk wel (ken iemand die dat gedaan heeft, heeft echt we wat jaren gekost en volgens mij had zij een hogere vooropleiding (mavo of havo). Ik ken genoeg mensen die het eerste jaar in Gendt niet gehaald hebben, doordat de leermethoden in België heel anders zijn.
Ik heb na 7 jaar paraveterinair gekozen voor de Radiodiagnostiek, humaan dan wel. ik heb zelf VWO hiervoor gedaan, maar kwam niet ingeloot in Utrecht voor diergeneeskunde, HBO geen leuke studie kunnen vinden, dus para gedaan, in 2 jaar. Toen kreeg ik 2 bananen aangeboden, dus gaan werken. En zo loopt ieder zijn eigen pad ;)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:41

Daarom dat de HBO in België een realistischere voorbereiding is dan het mbo paravet traject in NL.

Radiodiagnostiek is ook interessant idd! Ben je van daar uit wel nog in de dieren bezig? Is daar eigenlijk een veterinaire richting in of is dat enkel nog maar voor humaan?

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:47

Ik heb gekozen om humaan te blijven, maar je kunt er ook bij grote klinieken mee terecht, zoals Utrecht.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:04

Mijn alternatief voor als ik geen baan kon vinden was ook de humane geneeskunde in (OK assistent). Gelukkig kreeg ik meteen na mijn opleiding een superplekje! Vind het wel jammer dat er helemaal geen HBO's zijn in de dieren, behalve diermanagement, maar wat moet je daar in vredesnaam mee. :=

Iruss94

Berichten: 398
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Brabant

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:19

Ik ben doorgaan studeren voor docent biologie. Voor de gene die wel een tussenjaar HBO gaan volgen zou ik zeker een biologische opleiding kiezen. Het gaat al zo veel dieper op de stof in dan paraveterinair. Ook zou ik aanraden om eens in wat scheikunde boeken te gaan kijken

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:24

Amandavd schreef:
Ik vermoed dat TS het VMBO gedaan heeft en daardoor een mbo 4 moet volgen.


Precies. Er zit niks anders op. Van het VMBO naar het HBO kan namelijk gewoon niet. Helaas...

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:29

Hoppit schreef:
Maakt voor België niet uit he, je kan je gewoon inschrijven. Ik had kapsters en dergelijke in mijn beginjaar. Sommigen hadden het pittig, maar de beste uit mijn afstudeerjaar was eentje met iets vergelijkbaar als het vmbo.


Kan je met het VMBO wel gelijk naar het HBO in België dan? Dat is wel eens goed om uit te zoeken..
Zal inderdaad niet makkelijk worden... Maar ik weet dat ik het aankan. Het stampen en leren gaat mij vrij gemakkelijk af en er is ook geen gebrek aan motivatie. Met een droom voor ogen houden is niks mis! *\o/*

Zo is mijn moeder begonnen op niveau 3 en werkt nu ook op universitair niveau.

Als het overigens zo door gaat met mijn cijfers mag ik hier misschien ook het verkorte traject volgen.. scheelt toch weer twee jaar. En je bent overigens nooit te oud om naar school te gaan.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:04

Dat sowieso! Ik ken genoeg artsen die gedaan hebben wat jij nu doet. Of assie’s die doen wat jij nu doet. Ikzelf ben nu 6 jaar paravet en ben ook weer terug de schoolbanken in gegaan dit jaar dus niets mis mee!
Zou zeker het verkorte traject proberen te halen, zou zeker mooi zijn meegenomen!

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:57

Simoonzel schreef:
Mijn alternatief voor als ik geen baan kon vinden was ook de humane geneeskunde in (OK assistent). Gelukkig kreeg ik meteen na mijn opleiding een superplekje! Vind het wel jammer dat er helemaal geen HBO's zijn in de dieren, behalve diermanagement, maar wat moet je daar in vredesnaam mee. :=


Ik doe diergezondheid en management, er zijn veel andere banen in de sector dan paravet of DA hoor :)
Denk aan; veterinair praktijkmanager, marketing/communicatie voor een diergerelateerd bedrijf, developer voor bijvoorbeeld een voedingsfabrikant, vertegenwoordiger voor een farmaceutisch bedrijf, gedragsonderzoeker, inspecteur voor het NVWA, beleidsmaker voor.. raad van beheer of wat dan ook..
Wat niet?

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:57

Esirene schreef:
Simoonzel schreef:
Mijn alternatief voor als ik geen baan kon vinden was ook de humane geneeskunde in (OK assistent). Gelukkig kreeg ik meteen na mijn opleiding een superplekje! Vind het wel jammer dat er helemaal geen HBO's zijn in de dieren, behalve diermanagement, maar wat moet je daar in vredesnaam mee. :=


Ik doe diergezondheid en management, er zijn veel andere banen in de sector dan paravet of DA hoor :)
Denk aan; veterinair praktijkmanager, marketing/communicatie voor een diergerelateerd bedrijf, developer voor bijvoorbeeld een voedingsfabrikant, vertegenwoordiger voor een farmaceutisch bedrijf, gedragsonderzoeker, inspecteur voor het NVWA, beleidsmaker voor.. raad van beheer of wat dan ook..
Wat niet?


Tja dat is een beetje waar ik met HBO tegenaan liep. Het is heel veel management en commercieel gedoe. Daar word ik echt niet gelukkig van :+
Ik vind de veterinaire sector het aller leukste dat er is. Maar je moet ermee leren leven dat je nooit een beetje geld gaat verdienen hihi.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:08

Simoonzel schreef:
Esirene schreef:

Ik doe diergezondheid en management, er zijn veel andere banen in de sector dan paravet of DA hoor :)
Denk aan; veterinair praktijkmanager, marketing/communicatie voor een diergerelateerd bedrijf, developer voor bijvoorbeeld een voedingsfabrikant, vertegenwoordiger voor een farmaceutisch bedrijf, gedragsonderzoeker, inspecteur voor het NVWA, beleidsmaker voor.. raad van beheer of wat dan ook..
Wat niet?


Tja dat is een beetje waar ik met HBO tegenaan liep. Het is heel veel management en commercieel gedoe. Daar word ik echt niet gelukkig van :+
Ik vind de veterinaire sector het aller leukste dat er is. Maar je moet ermee leren leven dat je nooit een beetje geld gaat verdienen hihi.


Haha ja dan houdt het inderdaad op :D

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:37

Saravda schreef:
Hoppit schreef:
Maakt voor België niet uit he, je kan je gewoon inschrijven. Ik had kapsters en dergelijke in mijn beginjaar. Sommigen hadden het pittig, maar de beste uit mijn afstudeerjaar was eentje met iets vergelijkbaar als het vmbo.


Kan je met het VMBO wel gelijk naar het HBO in België dan? Dat is wel eens goed om uit te zoeken..
Zal inderdaad niet makkelijk worden... Maar ik weet dat ik het aankan. Het stampen en leren gaat mij vrij gemakkelijk af en er is ook geen gebrek aan motivatie. Met een droom voor ogen houden is niks mis! *\o/*

Als het overigens zo door gaat met mijn cijfers mag ik hier misschien ook het verkorte traject volgen.. scheelt toch weer twee jaar. En je bent overigens nooit te oud om naar school te gaan.


Ja dat mag gewoon =) Je kan anders eens op een info dag gaan kijken?
https://www.thomasmore.be/opleidingen/p ... dierenzorg
Het eerste jaar is wat algemener zodat je nog tussen de richtingen kan switchen (krijgt bodemkunde, veeteelt, ...) maar dat geeft je wel een geode basis die je later gegarandeerd nog een keer gebruikt. Ik bv in het weidebeheer van onze knollen :P

Het is een professionele bachelor, dus de vakken zijn bijna allemaal met een praktisch deel. Niet alleen maar stampen dus ;)

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:16

Hola allen! Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar ik heb even een vraagje.
Ik ben in 2012 afgestudeerd als paraveterinair. Daarna heb ik een HBO studie gevolgd en afgelopen juni ben ik afgestudeerd. Nu is het tijd voor de volgende stap maar ik heb geen idee wat.

Ik wil eigenlijk eens kijken of ik nog in een praktijk aan de slag kan. Echter, is de kennis wat weggezakt en vertrouw ik niet genoeg op mijn geheugen zeker waar het spoedjes aangaat.

Ik vroeg mij dus af of er iemand is die al eens een soort opfriscursus heeft gehad en zoja, waar en hoe dat beviel?

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:02

Ik ben dit jaar begonnen op het Has Hogeschool Dier- en Veehouderij. Wilde na paraveterinair doorleren. Genoeg keuze hoor qua beroepen, maar als je echt met dieren wilt bezig zijn, maar is HBO niet altijd even handig :')

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:35

Marjoow schreef:
Hola allen! Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar ik heb even een vraagje.
Ik ben in 2012 afgestudeerd als paraveterinair. Daarna heb ik een HBO studie gevolgd en afgelopen juni ben ik afgestudeerd. Nu is het tijd voor de volgende stap maar ik heb geen idee wat.

Ik wil eigenlijk eens kijken of ik nog in een praktijk aan de slag kan. Echter, is de kennis wat weggezakt en vertrouw ik niet genoeg op mijn geheugen zeker waar het spoedjes aangaat.

Ik vroeg mij dus af of er iemand is die al eens een soort opfriscursus heeft gehad en zoja, waar en hoe dat beviel?


Je hebt nog helemaal niet in de praktijk gewerkt denk ik? Ik weet niet of er echt opfriscursussen bestaan, maar misschien kun je wel ergens een soort stage lopen? Als je echt meteen geld moet gaan verdienen zijn er wel praktijken die onervaren mensen aannemen zo lang ze maar enthousiast zijn, maar die zijn wat zeldzamer geloof ik. Hoewel je zeker punten scoort met HBO niveau denk ik.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:17

Simoonzel schreef:
Marjoow schreef:
Hola allen! Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar ik heb even een vraagje.
Ik ben in 2012 afgestudeerd als paraveterinair. Daarna heb ik een HBO studie gevolgd en afgelopen juni ben ik afgestudeerd. Nu is het tijd voor de volgende stap maar ik heb geen idee wat.

Ik wil eigenlijk eens kijken of ik nog in een praktijk aan de slag kan. Echter, is de kennis wat weggezakt en vertrouw ik niet genoeg op mijn geheugen zeker waar het spoedjes aangaat.

Ik vroeg mij dus af of er iemand is die al eens een soort opfriscursus heeft gehad en zoja, waar en hoe dat beviel?


Je hebt nog helemaal niet in de praktijk gewerkt denk ik? Ik weet niet of er echt opfriscursussen bestaan, maar misschien kun je wel ergens een soort stage lopen? Als je echt meteen geld moet gaan verdienen zijn er wel praktijken die onervaren mensen aannemen zo lang ze maar enthousiast zijn, maar die zijn wat zeldzamer geloof ik. Hoewel je zeker punten scoort met HBO niveau denk ik.


Nee alleen stages. En mijn HBO was niet gericht op kleine huisdieren.

Ja een soort stage zou kunnen maar ik wil wel geld verdienen inderdaad..

_E_

Berichten: 381
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:01

Ik zou gewoon solliciteren. Het echte werken leer je toch pas in de praktijk, al die theorie van school was leuk, maar in de praktijk werkt het toch allemaal net wat anders.

Je zou bij ons zeker pluspunten scoren met HBO (denk) niveau. Alleen je ligt er lang uit, dus zat anderen die net van school komen, dus die er nog vers inzitten..
Ligt ook aan de regio waar je zoekt.. Hier in de buurt zijn zeer weinig plekken, maar richting Amsterdam enz zijn volgens mij altijd vacatures zat.

Niet geschoten is altijd mis! Succes!

Maar, is dit trouwens wel echt wat je wil? Hou er rekening mee dat je mogelijk 'te slim' bent voor dit werk en dat je je toch snel gaat vervelen..
Ik heb Havo met gemak gehaald, kon geen leuke HBO studie vinden dus toch paraveterinair gaan doen. Ondanks dat ik een super leuke baan heb met echt veel verantwoordelijkheid, is het werk voor mij toch eigenlijk niet uitdagend genoeg... Ik baal nu echt dat ik niet direct heb doorgeleerd voor dierenarts..

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:39

Doorleren voor dierenarts zit er voor mij sowieso niet in. Dat zou ik misschien wel kunnen maar ik mis de motivatie om zo'n studie te doen.

Nee paraveterinair is niet wat ik tot mijn 67e wil. Maar ik weet niet wat ik wil. Ik wil graag naar het buitenland maar heb daar geen geld voor. Ik werk nu 24 uur bij de Albert Heijn en dat bevalt me absoluut niet. Dus ik wil wat anders. Werken in een praktijk vind ik wel ontzettend leuk dus wellicht dat ik in een grotere praktijk wel wat meer kan doen met mijn HBO...

Nyaleti

Berichten: 6137
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:29

Weet er hier iemand nog een leuke adresje in Afrika (of Zuid-Amerika) ? :+ Het liefste in een praktijk, maar vet tech gerelateerd is ook goed.

.. Niet geschoten is altijd mis :Y)

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:58

_E_ schreef:
Ik zou gewoon solliciteren. Het echte werken leer je toch pas in de praktijk, al die theorie van school was leuk, maar in de praktijk werkt het toch allemaal net wat anders.

Je zou bij ons zeker pluspunten scoren met HBO (denk) niveau. Alleen je ligt er lang uit, dus zat anderen die net van school komen, dus die er nog vers inzitten..
Ligt ook aan de regio waar je zoekt.. Hier in de buurt zijn zeer weinig plekken, maar richting Amsterdam enz zijn volgens mij altijd vacatures zat.

Niet geschoten is altijd mis! Succes!

Maar, is dit trouwens wel echt wat je wil? Hou er rekening mee dat je mogelijk 'te slim' bent voor dit werk en dat je je toch snel gaat vervelen..
Ik heb Havo met gemak gehaald, kon geen leuke HBO studie vinden dus toch paraveterinair gaan doen. Ondanks dat ik een super leuke baan heb met echt veel verantwoordelijkheid, is het werk voor mij toch eigenlijk niet uitdagend genoeg... Ik baal nu echt dat ik niet direct heb doorgeleerd voor dierenarts..

Voor mij de reden geweest om dus radiodiagnostisch laborant te gaan doen. Dierenarts had ik al 2 jaar voor meegeloot, maar helaas niet gelukt. En als je eenmaal werkt en een huisje hebt ( en paard en hond) kan het financieel niet meer uit. Dus voor een inservice opleiding gekozen op hbo niveau. Nog steeds blij mee.

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:47

Hey allemaal,

Ik weet dat dit topic al een poosje stil ligt, maar ik ben al de hele middag aan het googelen en besloot toen eens op bokt te gaan zoeken.
Ik hoop dat jullie me wat meer informatie kunnen geven..

Het spookt al heel erg lang door mijn hoofd om een opleiding tot paraveterinair te gaan volgen.. 'Vroeger ook naar de groene school' geweest omdat ik altijd iets met dieren wou gaan doen.
Echter was het qua niveau nooit mogelijk om deze opleidingen te volgen. Nu een paar jaar later en wat diploma's later is het wel mogelijk en ben ik me er in aan het verdiepen..

Wat ik dus veel lees is dat er niet veel werk in te volgen valt, maar wat ik ook niet goed snap en misschien ligt dat aan mij, maar ik kan het nergens vinden..
Paraveterinair is dus MBO 4 niveau en dierenarts is universitair? Is er dan op het HBO hierin niks te volgen qua opleidingen?
Ik ben nu eindelijk zover dat ik mijn niveau 4 papiertje heb en vol enthousiastme aan het kijken naar een hbo opleiding hierin en nu zie ik dit.. haha.

ik hoop dat jullie me hier iets duidelijkheid in kunnen geven, evenals goeie scholen die jullie aanraden. Had tot nu toe veel bij barneveld gekeken.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:50

anoukkk. schreef:
Hey allemaal,

Ik weet dat dit topic al een poosje stil ligt, maar ik ben al de hele middag aan het googelen en besloot toen eens op bokt te gaan zoeken.
Ik hoop dat jullie me wat meer informatie kunnen geven..

Het spookt al heel erg lang door mijn hoofd om een opleiding tot paraveterinair te gaan volgen.. 'Vroeger ook naar de groene school' geweest omdat ik altijd iets met dieren wou gaan doen.
Echter was het qua niveau nooit mogelijk om deze opleidingen te volgen. Nu een paar jaar later en wat diploma's later is het wel mogelijk en ben ik me er in aan het verdiepen..

Wat ik dus veel lees is dat er niet veel werk in te volgen valt, maar wat ik ook niet goed snap en misschien ligt dat aan mij, maar ik kan het nergens vinden..
Paraveterinair is dus MBO 4 niveau en dierenarts is universitair? Is er dan op het HBO hierin niks te volgen qua opleidingen?
Ik ben nu eindelijk zover dat ik mijn niveau 4 papiertje heb en vol enthousiastme aan het kijken naar een hbo opleiding hierin en nu zie ik dit.. haha.

ik hoop dat jullie me hier iets duidelijkheid in kunnen geven, evenals goeie scholen die jullie aanraden. Had tot nu toe veel bij barneveld gekeken.


Dit klopt. Maar dat betekent niet dat je niets kan studeren op HBO niveau wat met dieren te maken heeft. Ik weet niet waar je interesses liggen, maar je kan kijken bij Van Hall Larenstein in Velp bijvoorbeeld.

Daarnaast kun je volgens mij met een niveau 4 papiertje een verkorte opleiding tot paravet volgen. Ik heb na de HAVO namelijk die opleiding gedaan en was na 2 jaar afgestudeerd paravet :)