Welke HBO-studie kiezen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 19:50

1 mei 2014 moet ik het echt weten.
Dan moet ik mij inschreven hebben voor een HBO-studie....
Maar welke :?

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
Voor mijn gevoel 'ken' ik nog maar de helft van de HBO-studies die er bestaan.
Ook heb ik niet echt een idee wat ik wel leuk vind..... daarentegen weet ik wel goed wat ik niet leuk vind....

Momenteel doe ik 5 havo, heb E&M profiel.
Ik heb daarbij (dus) de volgende vakken:
- Nederlands
- Engels
- Wiskunde A
- ANW
- Godsdienst
- Economie
- Geschiedenis
- Maatschappijwetenschappen
- Aardrijkskunde
- Bewegen, sport en maatschappij

Dingen wat mij tot nu toe interesseren/wat ik leuk vind om te doen:
- Beveiliging
- Dingen organiseren
- Met mensen communiceren (gastvrouw zijn)
- ...

Opleidingen/beroepen die daar volgens mij bij aansluiten:
- Politie (helaas nemen ze momenteel niemand aan)
- Defensie (twijfel ik heel erg over
- Integrale veiligheid (mijn broer heeft deze studie gedaan, maar door zijn boeken bladerend werd het ineens heeel erg saai)
- ...

Mijn vraag dus, of jullie (bokkers) misschien nog een ingeving hebben, over studies waar ik misschien eens naar moet gaan kijken :j
Stel gerust vragen, want ik ben ongetwijfeld nog veel (interesses etc.) vergeten te vertellen ;)

Anoniem

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:16

Je hoeft je helemaal niet voor mei hebben ingeschreven, uiterste datum is 1 september (tenzij dit ineens verandert is binnen een jaar). Lotingsstudies uitgesloten.

Misschien is de studie communicatie iets? Of MEM (media en entertaiment management.)?

Ik zou ook opendagen bezoeken van verschillende hogescholen die je iets lijken, zo krijg je alle studies van die hogescholen te zien.

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:44

Klopt, maar sommige hogescholen trekken de grens op 1 mei. Daarom neem ik die datum even als 'punt'.

Ik ben naar de voorlichting van communicatie geweest :j
Moest zeggen dat het mij niet heel erg aansprak. Waarom precies weet ik niet meer...

MEM klinkt leuk. Ik zal er eens naar gaan kijken. Wel is de eerste vraag die bij mij opkomt 'is er baangarantie?'.
Natuurlijk weet ik dat ik mij hier niet blind op moet gaan staren, want momenteel ligt alles wel op losse schroeven....
Maar toch houd ik het wel in de gate.

Voorlichtingen/opendagen ben ik al wel naartoe geweest. Maar weet eigenlijk gewoon niet waar ik moet beginnen...
Maar ik houd het zeker in de gate :j

Anoniem

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:26

Je moet eerst kijken welke studie je leuk lijkt en welke banen hierbij je ook leuk lijken. Naar de baangarantie moet je niet zo zeer kijken, kan over 4 jaar anders zijn bij elke studie.

Bij paarden/dierenopleidingen is dit wel weer anders. Dit is al zoveel jaar zo weinig kans op een baan.

Kijk anders weer een keer bij communicatie en bij mem :)

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:30

Kijk eens naar facility management. Ik studeer dat sinds afgelope september op de Haagse hogeschool en heb het er erg naar mijn zin!

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:32

Van eigenlijk alle studies kun je tegenwoordig wel brochures aanvragen of downloaden. Handig om dan heel veel te hebben en dan uiteindelijk weg te strepen.
En waar kan, de open dagen bezoeken. Ook fijn om te bepalen naar welke school je wil.

De baangarantie zou ik nog niet naar kijken. In de bouw is momenteel ook geen werk maar ik ben toch begonnen met bouwkunde :D

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:34

Om even op mem in te gaan, dit wilde ik eerst ook gaan studeren maar heb ik toch niet gedaan ivm baangarantie, de naam die die opleiding bleek te hebben (pretopleiding) en het feit dat ik het te veel gericht op de media en entertainment vond gezien ik helemaal niet wist of ik wel in die branche terecht wilde komen.

Daar in tegen doet mijn nicht de opleiding nu en is er heel enthousiast over!

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:04

Peca,
Ik weet dat ik er minder naar moet kijken, maar toch blijf ik er wel op letten.
Ik heb naar MEM gekeken, maar één van de punten die ik zag staan waren financiën....
Dit is iets wat ik echt niet leuk vind. Heb M&O laten vallen en ben geen ster in economie, over het algemeen ben ik wel goed in wiskunde.

Remark,
Ziet er zeker leuk uit :j
Maar hier het zelfde er zit (ongetwijfeld) veel management in en dat is juist een vak wat ik heb laten vallen. Weet jij toevallig of er economie (achtige dingen) bij MEM voorkomen?

Chantalla,
Wegstrepen ben ik mee bezig, maar er blijft vrij weinig (niks) over....
Ik kan eigenlijk over elke opleiding wel iets noemen waarom het mij niet leuk lijkt/niet iets voor mij is.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:10

Ekeif96 schreef:
Peca,
Ik weet dat ik er minder naar moet kijken, maar toch blijf ik er wel op letten.
Ik heb naar MEM gekeken, maar één van de punten die ik zag staan waren financiën....
Dit is iets wat ik echt niet leuk vind. Heb M&O laten vallen en ben geen ster in economie, over het algemeen ben ik wel goed in wiskunde.

Remark,
Ziet er zeker leuk uit :j
Maar hier het zelfde er zit (ongetwijfeld) veel management in en dat is juist een vak wat ik heb laten vallen. Weet jij toevallig of er economie (achtige dingen) bij MEM voorkomen?

Chantalla,
Wegstrepen ben ik mee bezig, maar er blijft vrij weinig (niks) over....
Ik kan eigenlijk over elke opleiding wel iets noemen waarom het mij niet leuk lijkt/niet iets voor mij is.


En als je je opleidingen nou eens gaat 'becijferen'?
Je maakt een lijst met de opleidingen die je aanspreken, zeg 8 opleidingen en zoekt hun kernwoorden, kernvakken(in het eerste jaar), kernkwaliteiten op. Per opleiding bijvoorbeeld 10 woorden, evenveel woorden voor elke opleiding. Daarvan maak je dan per opleiding een lijstje en achter elk woordje of zin zet je een +, een +/- of een -. + is voor leuk/spreekt je aan/ben je goed in, +/- is voor neutraal en - is iets waar je tegenop zou zien/slecht in bent. Vervolgens geef je een + 2 punten, een +/- 1 punt en een - een 0.5. Alle punten per opleiding optellen en welke opleiding komt er dan uit? Welke scoort het hoogst?

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:27

Wellicht is de opleiding Officemanagement iets voor je.
Moet je even kijken op de website van de Hogeschool.
Mocht je vragen hebben over deze opleiding staat mijn PB box open! :)

Er komt een stukje organiseren in terug, het aanspreekpunt zijn en de deadlines bewaken. :)

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:08

Ik zag dat je BSM deed? Als je meer interesse hebt in het bewegen met mensen dan is misschien fysiotherapie wat voor jou?

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:36

DaisyDarling,
Dat is een goede, ik zal het aankomend weekend even gaan doen :j
Toch moet ik voor mijn gevoel een opleiding gaan kiezen die dan alle volle punten krijgt....
Maar voor mijn gevoel bestaat die niet.... (behalve politie academie dan ;))

_Kelly,
Ik heb even lopen kijken en volgens mij is hier weer een groot aspect economie.
Klopt dit, of vergis ik mij hierin?

xdniesje,
Klopt. Ik heb op zich niet heel veel interesse in het bewegen met mensen (heb immers ook geen biologie). BSM is dus niet echt een vak wat ik in de toekomst ook wil gaan gebruiken.

Volgens mij heb ik veel te strenge 'eisen'. Maar wil gewoon echt een goede keuze maken.....
Arghh, ik haat dit ;)

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:05

Kijk eerst een wat je in het algemeen leuk vindt en leuk lijkt om te doen. Wat zijn bijvoorbeeld je kwaliteiten, wat kan je al, waar wordt jij door gemotiveerd enz. Maak daar eerst een een lijstje van. Kijk dan binnen welke opleiding je je punten van je lijstje zo veel mogelijk kwijt kan.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:44

Ik PB je even!

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:54

Ekeif96 schreef:
Remark,
Ziet er zeker leuk uit :j
Maar hier het zelfde er zit (ongetwijfeld) veel management in en dat is juist een vak wat ik heb laten vallen. Weet jij toevallig of er economie (achtige dingen) bij MEM .


Ooh jammer! Dan zou ik niet voor FM kiezen... Van MEM weet ik het niet, wil het evt wel navragen bij mijn nicht!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 01:04

Remark schreef:
Om even op mem in te gaan, dit wilde ik eerst ook gaan studeren maar heb ik toch niet gedaan ivm baangarantie, de naam die die opleiding bleek te hebben (pretopleiding) en het feit dat ik het te veel gericht op de media en entertainment vond gezien ik helemaal niet wist of ik wel in die branche terecht wilde komen.

Daar in tegen doet mijn nicht de opleiding nu en is er heel enthousiast over!

En daar kan je imo ook de studie communicatie bij optellen, ook best wel een pretstudie :=

Iets in de sfeer van hogere hotelschool :) ?

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 01:27

Ik heb precies het zelfde profiel als jij gedaan. Heb verschillende studies uitgeprobeerd en nu uiteindelijk ben ik helemaal blij met mijn opleiding HRM.
Veel samenwerken, conflict hantering, presenteren, trainingen communicatie etc.
Ontzettend leuke dynamische studie :)

Als het je wat lijkt kan je me pb'en of kijk anders op www.intostudies.nl
reviews van studenten!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 01:30

Communicatie of MEM? Dat studeert half HBO-end Nederland, denk niet dat je snel aan de bak komt :n

Facility management is wel erg tof, evenementen organiseren enzo, festivals, dat idee. Of de hotelschool? :)

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 01:56

Facility management is ook wel 'half Nederland' wat dat studeert intussen. En zeker werk vinden op niveau van die opleiding is (van wat ik hoor) zeer moeilijk.

Misschien als je er echt niet uit komt een tussenjaar inlassen?

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 02:43

Wat wil je absoluut niet? Kan ook al een hoop schelen als je dat weet (en wij).

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 03:40


Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:39

Yunomi schreef:
Facility management is ook wel 'half Nederland' wat dat studeert intussen. En zeker werk vinden op niveau van die opleiding is (van wat ik hoor) zeer moeilijk.

Misschien als je er echt niet uit komt een tussenjaar inlassen?

Klopt maar omdat fm zo ontzettend breed is heb je genoeg mogelijkheden buiten FM.

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:42

Je kunt best veel met je profiel hoor, je hebt het best breed gekozen :)
Uiteraard moet je eerst kijken wat je zelf ook best leuk vind, in plaats van eerst te kijken naar wat je kunt. Ken je de site qompas? Daar kan je verschillende studiekeuze testen invullen, misschien dat je daar wat aan hebt?

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 19:00

Annepaardoes,
Dit heb ik al gedaan, maar ik gewoon niet welke studies daarbij passen.
Voor mijn gevoel ken ik nog maar de helft van de studies die daarbij passen.
Daarom heb ik dit topic ook aangemaakt, omdat andere misschien net een studie weten te noemen waarvan ik nog nooit had gehoord etc. :)

_Kellyy,
Ik ga straks kijken/reageren!

Remark,
Ik kan dus al weer een aantal dingen van mijn lijstje strepen :)
Iets met management zal het dus niet worden.

Celieen,
Dat gevoel heb ik ook een beetje bij communicatie, maar dat komt misschien ook omdat het nog niet echt 'gericht' is.
Hogere hotelschool klinkt wel heel erg leuk, maar moet je hier goed in talen zijn? Ik kan namelijk redelijk Engels, maar totaal geen Frans en Duits (vind ik erg lastig) *gaat straks even googlen*

leeneliefje,
Ik heb idd al naar deze opleiding gekeken :j
Lijkt mij zeer leuk maar is mij toch teveel op de op communicatie gericht. Ik denk toch dat communicatie iets is wat ik er automatisch bij wil krijgen. Maar niet als één van de hoofddoelen wil.

Margrathea,
Ik ben er denk ik ook wel uit dat er niet iets in de trant van management wil studeren. Het is net zo als ik hier boven ook al schreef. Ik ben er achter gekomen dat dit niet één van de belangrijkste dingen is.

Yunomi,
Hier zeg jij iets wat ik heel graag wil, een tussenjaar. En dan een tussenjaar in het buitenland (Amerika of Canada) Maar helaas zit ik waarschijnlijk in het laatste jaar dat van stufi kan gaan genieten.
Ik 'kan' dus eigenlijk geen tussenjaar nemen denkend aan de financiën...

Peuk,
Ik ga zo over na denken en mijn gedachtes vervolgens hier dumpen ;)
Want ik weet d.m.v. dit topic al een stuk meer!

Yucca,
Iets internationaal lijkt mij super leuk, helaas heb ik geen talenknobbel...

dancer_
Heb ik al een aantal testen gedaan (ook op die site) helaas komt hier vaak niet heel veel zinnigs uit.

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 19:52

Zoals al wel duidelijk is kan ik dus al een aantal punten wegstrepen. (dankzij jullie :)))
Ik zet het maar even allemaal onder elkaar, zodat het voor jullie, maar ook voor mijzelf duidelijk is ;)

Wat ik (al een stuk) minder leuk vind:
- Economie
- Management
- Communicatie

Het is dan niet dat ik het helemaal niet wil tegen komen bij een studie hoor.
Maar het moet gewoon niet één van de 'hoofd-dingen zijn'.

Verder ben ik er al wel achter dat ik niet mn hele leven op een kantoor wil zitten.
Ik wel echt mensen gaan ontmoeten, niet direct dat deze mensen een 'probleem' moeten hebben en ze daarmee ga helpen. (mag natuurlijk wel)
Maar ook mensen waar je vervolgens samen iets mee gaat doen. (samenwerken aan iets, maar heb dus vervolgens geen idee wat).

Nog een paar random dingen die ik dus leuk vind:
- Mensen ontmoeten (best wel heel belangrijk voor mij denk ik...)
- Samenwerken (samen aan een probleem/oplossing werken)
- Beveiliging/veiligheid (hoe samen ervoor zorgen dat er iets kwa veiligheid verbeterd. Misschien is sociale veiligheid ook wel een aspect wat mij aanspreekt?)

Daarom lijkt politie mij dus ook eigenlijk zo leuk, baal er echt van dat hier geen vacatures zijn.
Want naar mijn idee moet je al die dingen die ik leuk vind, gebruiken bij de politie.
Maar goed, misschien zie ik de politie ook wel te rooskleurig in...

Ik weet dus gelukkig al wel iets beter wat ik wil, maar ja, wat past er precies bij... ;)