Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
daffodil

Berichten: 10430
Geregistreerd: 12-11-03

Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 13:07

Ik heb een vraag, een werknemer neemt teveel verlofuren op maar is gewoon nog in dienst. De werkgever geeft aan dat de werknemer teveel verlofuren opgenomen heeft en dat deze verrekend worden met de dertiende maand. Andere jaren werd het tekort gewoon doorgeschoven naar het volgende jaar. Werkgever heeft nooit eerder melding gemaakt dat tekorten niet toegestaan zouden zijn en verrekend worden.

Is dit toegestaan? Alles wat ik ervan op internet kan vinden, gaat over het verrekenen bij einde dienstverband maar dat is niet het geval.


Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:09

Ja, en de werkgever is nog lief dat hij het verrekend met een "bonus" De werkgever mag dit namelijk ook gewoon met het eerstvolgende salaris verrekenen.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

daffodil

Berichten: 10430
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 13:11

Nou dat vraag ik me dus af, ik kan dat nergens terugvinden......

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:15


The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:16

Natuurlijk kan een werkgever teveel betaalde terugvorderen, dat is toch helemaal niet gek of raar of wat dan ook?

Als een werknemer te weinig heeft gekregen dan wordt er de volgende dag al geeist dat dit nabetaald wordt.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

daffodil

Berichten: 10430
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 13:19

Nogal ja! In de voorwaarden staat dus alleen iets over verrekening bij uitdiensttreding....

Ceriadwen, ik snap je gevoel maar het gaat me er puur om of het toegestaan is.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:35

Ja. Er is teveel uitbetaald en dat mag verrekend worden. Net zoals te weinig uitbetaald ook verrekend mag worden.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

daffodil

Berichten: 10430
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 13:37

Maar waar baseer je dat op? Want ik kan het echt niet terugvinden en zou er geen keuze kunnen zijn in verrekenen of doorschuiven zoals dat vorig jaar bijvoorbeeld gedaan is?

En zoals ik het nu zie, kan dat geen eenzijdige beslissing zijn.

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:40

Ik neem aan dat de medewerker ook kunt zien hoeveel verlofuren diegene nog had. Dit wordt meestal ook aangegeven op een salarisstrook. Dus diegene is zelf ook op de hoogte.

Ik denk dat het een kwestie is van goed werkgeverschap. Ziet hij het saldo door ' de vingers ' of verrekent hij het om misverstanden te voorkomen.

Nog even een toevoeging;
In personeelshandboek of CAO staat meestal omschreven hoeveel verlofuren een medewerker op jaarbasis heeft. De medewerker is dus ook op de hoogte van het aantal verlofuren. Consequentie van overschrijding staat meestal niet vermeld en dit wordt ook nooit verteld door de werkgever. Logischerwijs als de werknemer meer verlofuren nodig heeft, dan zou de werknemer dit kunnen overleggen met zijn leidinggevende. (Vind ik persoonlijk getuigen van goed werknemerschap.) Dan zou je een passende afspraak kunnen maken over de extra uren. Je hebt namelijk geen recht op de extra uren.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:55

Ik kan niets anders vinden dan bij uitdiensttreding inderdaad.

Ik denk dat dit OOK een kwestie is van goed werknemersschap door het teveel betaalde terug te betalen?

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:01

Waarom zou je het meteen zo 'hoog' en onaangenaam spelen als het ook opgelost kan worden met afschrijven van verlofsaldo op 1 januari 2014?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:05

Vind ik ook hoor, samen kom je er vast wel uit maar dat een werkgever dit terug mag vorderen is natuurlijk gewoon normaal.

Hoe en wanneer die dat doet dat ligt aan wat jullie samen afspreken.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Petpa

Berichten: 1664
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:08

Volgens mij gaat het erom dat het een eenzijdige beslissing van de werkgever is. Zo lees ik de openingspost in ieder geval.

Ik vraag me af of een werkgever dit eenzijdig mag beslissen. Het lijkt me dat dit in overleg zou moeten gebeuren. Ik kan me namelijk voorstellen dat de werknemer de uren ook in kan halen door extra uren te draaien.

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:10

Ik heb geen idee of de werkgever het op deze manier kan regelen. Ik vind het alleen al een aparte gang van zaken dat er verlofuren kunnen opgenemen worden terwijl ze er niet meer zijn. Moet er dan niet overlegt worden als er verlof opgenomen wordt?
Een optie zou zijn de te veel opgenomen uren overwerken. Dan compenseert het ook weer.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:11

Petpa schreef:
Volgens mij gaat het erom dat het een eenzijdige beslissing van de werkgever is. Zo lees ik de openingspost in ieder geval.

Ik vraag me af of een werkgever dit eenzijdig mag beslissen. Het lijkt me dat dit in overleg zou moeten gebeuren. Ik kan me namelijk voorstellen dat de werknemer de uren ook in kan halen door extra uren te draaien.

Dit mag volgens mij wel. De werknemer zit namelijk fout, want diegene heeft nooit recht op die uren gehad en heeft die wel opgenomen.

Petpa

Berichten: 1664
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:12

Wieldop schreef:
Petpa schreef:
Volgens mij gaat het erom dat het een eenzijdige beslissing van de werkgever is. Zo lees ik de openingspost in ieder geval.

Ik vraag me af of een werkgever dit eenzijdig mag beslissen. Het lijkt me dat dit in overleg zou moeten gebeuren. Ik kan me namelijk voorstellen dat de werknemer de uren ook in kan halen door extra uren te draaien.

Dit mag volgens mij wel. De werknemer zit namelijk fout, want diegene heeft nooit recht op die uren gehad en heeft die wel opgenomen.


Maar de werkgever heeft het verlof goedgekeurd!

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:15

Rechters staan over het algemeen op het standpunt dat de werkgever de uren bijhoud en de werkgever vrij goed of af kan keuren, dus dat het een werkgeversfout is.

Maar dat betekend niet dat dit niet verrekend mag worden, alleen hoe te verrekenen? Kan op verschillende manieren door bijvoorbeeld met een bonus of door overwerk of daadwerkelijk met het salaris.

Als werkgever ben je best schappelijk als je dit met een 13de maand verrekend.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:16

@ petpa Waar staat dat? Ik lees dat namelijk nergens terug :o

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:18

Ik vind het eerlijk gezegd veel schappelijker als het met de verlofuren van 2014 verrekend zou worden.

Maar wat ik niet snap is dat het nu 'ineens' ter sprake komt. Je weet als werkgever en werknemer toch dat je uren op zijn?

In 2012 heb ik aan het einde van het jaar ook een dag 'teveel' op moeten nemen, maar daarvan is gewoon meteen afgesproken dat die dag op een bepaalde datum in januari 2013 zou worden afgeschreven.

Petpa

Berichten: 1664
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:20

Wieldop schreef:
@ petpa Waar staat dat? Ik lees dat namelijk nergens terug :o


Ik neem aan dat je bedoelt dat het verlof goedgekeurd is? Ik ben in de veronderstelling dat verlof uitsluitend met toestemming van een werkgever toegekend wordt. Anders spreek je van ongeoorloofde afwezigheid.

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

daffodil

Berichten: 10430
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:37

Amaris, je hebt een goed punt...het had eerder opgemerkt kunnen worden echter in deze omgeving wordt daar dus niet op gelet. Daarnaast is je vraag waarom dit niet met de verlofuren van 2014 verrekend worden dus eigenlijk ook mijn vraag! Waarom de werkgever kiest voor verrekening is mij wel duidelijk, daarmee treffen ze de werknemer in diens portemonnee.

Ik zal heel eerlijk zijn, dit is natuurlijk geen gezonde situatie, hier speelt al veel meer......

Maar inmiddels heb ik juridisch antwoord en wordt de werkgever kenbaar gemaakt dat dit wettelijk dus niet is toegestaan.

Yris

Berichten: 157
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:44

Ja, dat mag.
Ik ben salarisadministrateur en maak regelmatig mee dat mensen in de min staan.
Wij overleggen dit overigens wel netjes!

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:49

daffodil schreef:
Amaris, je hebt een goed punt...het had eerder opgemerkt kunnen worden echter in deze omgeving wordt daar dus niet op gelet. Daarnaast is je vraag waarom dit niet met de verlofuren van 2014 verrekend worden dus eigenlijk ook mijn vraag! Waarom de werkgever kiest voor verrekening is mij wel duidelijk, daarmee treffen ze de werknemer in diens portemonnee.

Ik zal heel eerlijk zijn, dit is natuurlijk geen gezonde situatie, hier speelt al veel meer......

Maar inmiddels heb ik juridisch antwoord en wordt de werkgever kenbaar gemaakt dat dit wettelijk dus niet is toegestaan.

Treffen ze de werknemer in diens portomonaie? Wordt nu niet de werkgever in de portomonaie getroffen?

Ik heb nergens kunnen vinden dat dit wettelijk niet is toegestaan als je die informatie met mij wil delen zou ik heel blij zijn

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:20

waarom Ceriadwen? Wat verliest de werkgever hiermee?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:23

Denk je dat verlofuren bij een werkgever aan de kerstboom hangen? Dat kost gewoon geld hoor. Je moet namelijk iemand betalen die geen arbeid verricht.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Muggebeet, OmgiliBot en 17 bezoekers

cron