Mag de AH dit maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:19

werkuren: de uren die je gewerkt hebt
roosteruren: de uren dat je ingeroosterd staat om te werken

In normale omstandigheden zou dit gelijk moeten zijn, maar bij jullie is dit dus niet zo


_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 12:28

Ah oke. Om dan terug te komen op.je vorige vraag, ik ga structureel over mijn werk uren heen dan.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:32

Dan zou ik persoonlijk 'even' wachten tot de drie maanden voorbij zijn en verzoeken om een verhoging van je contracturen want daar heb je dan recht op.

Echter houd er rekening mee dat de kans (als deze er is) dat je contract omgezet wordt naar een vast contract verkleind, alsmede dat je eventueel minder opgeroepen zult worden, en misschien dus uiteindelijk minder uren werkt als dat je nu doet.

Dat staat los van het structueel te veel inroosteren en dan wegsturen, daar zul je bij de bond moeten informeren en/of arbeidsjurist want daar staat in je CAO (blijkbaar) te weinig concreets over in.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:36

Precies... Ik heb het ook op mijn werk. Ik werk op basis van 0 uren, waardoor ik best veel geld misloop. Denk aan de feestdagen. Mijn collega's met een vast contract krijgen verplichte vrije (feest)dagen doorbetaald omdat zij er niets aan kunnen doen dat dat een vrije dag is. Ik krijg niets, want ik werk op basis van 0 uren...
Ik heb er wel aan gedacht om een 20 uren (oid) contract te vragen zodat ik altijd financiele zekerheid heb. Maar de kans dat ze dat niet willen en me er dan uit werken is me te groot (al verwacht ik dat niet bij dit bedrijf, maar ik neem het risico toch maar niet). Ik ben nou eenmaal gewoon parttimer, heb geen slagersdiploma, dus in theorie ben ik makkelijk vervangbaar...
Ik ben met mijn 25 jaar en al 5 jaar werkzaam in het bedrijf dan ook nog eens hartstikke duur. Ik ben bijna even duur als de slager die zo vorig jaar aannamen. Dus ik hou braaf mijn mond :P .

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 12:40

Annemiek, bedankt voor de heldere informatie. Maandag bel ik de bond!

Eilleen, dat is ook lastig ja! Soms kan je maar beter gewoon doorgaan met hoe het nu gaat. Jammer dat je er zelf altijd een soort de 'dupe' van bent.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:59

Albert Heijn werkt net als Gall&Gall met een KPT (kort parttime contract).
Dit houdt in dat je tot 48 contracturen per periode een all in salaris ontvangt.
All in salaris is inclusief vakantiegeld en vakantiedagen worden ook gelijk uitbetaald.
Mocht je eens vakantie hebben dan krijg je niet standaard je contract uren uitbetaald.
Je krijgt inprincipe alleen het aantal uren wat je daadwerkelijk werkt uitbetaald.

Werk je meer dan worden deze ook gewoon uitbetaald.

Ik heb ook zo'n contract en werk eigenlijk regelmatig meer maar ik krijg echt geen groter contract.

Want zoals eerder al in dit schema te zien.
Is het voor de werkgever erg makkelijk om het op tijdelijke incidentele situaties te gooien.

b. Indien een werknemer gedurende drie achtereenvolgende loonperioden van vier weken / één
maand, inclusief eventuele roostervrije uren, meer uren heeft gewerkt dan in de
arbeidsovereenkomst is bepaald zal de werkgever de arbeidsovereenkomst aanpassen aan het
gemiddeld aantal uren dat de werknemer in voornoemde periode heeft gewerkt, tenzij er sprake
is van tijdelijke incidentele situaties, zoals:
– vervanging wegens arbeidsongeschiktheid;
– vervanging wegens zwangerschap;
– vervanging tijdens verlof;
– extra uren in vakantieperiode (juli/augustus) en in verband met feestdagen.

Groetjes Jolanda

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:06

En het dilemma blijft dat zolang mensen er niet tegenin durven gaan, het ook in stand wordt gehouden. Dat is niet alleen voor jezelf nadelig, maar ook voor anderen die onvoordeliger zijn omdat ze wel gewoon hun wettelijke rechten verwachten. Er zou wat dat betreft veel meer toezicht moeten zijn dat werkgevers hun wettelijke plichten ook werkelijk nakomen, zonder dat dat steeds op de individuele werknemer neerkomt (met alle stress en risico's van dien.)

Eileen: enerzijds heb je al een contract voor onbepaalde tijd voor de duur van tenminste 20 uur (als dat is wat je doorgaans werkt.) Anderzijds: denk je ook aan de risico? Werkzekerheid is fijn als je kunt werken, maar het risico bij ontslag of arbeidsongeschiktheid is er ook nog. In principe kun je dan met terugwerkende kracht je contract wel claimen, maar erg eenvoudig is dat niet.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:12

Shadow0 schreef:
En het dilemma blijft dat zolang mensen er niet tegenin durven gaan, het ook in stand wordt gehouden. Dat is niet alleen voor jezelf nadelig, maar ook voor anderen die onvoordeliger zijn omdat ze wel gewoon hun wettelijke rechten verwachten. Er zou wat dat betreft veel meer toezicht moeten zijn dat werkgevers hun wettelijke plichten ook werkelijk nakomen, zonder dat dat steeds op de individuele werknemer neerkomt (met alle stress en risico's van dien.)

Eileen: enerzijds heb je al een contract voor onbepaalde tijd voor de duur van tenminste 20 uur (als dat is wat je doorgaans werkt.) Anderzijds: denk je ook aan de risico? Werkzekerheid is fijn als je kunt werken, maar het risico bij ontslag of arbeidsongeschiktheid is er ook nog. In principe kun je dan met terugwerkende kracht je contract wel claimen, maar erg eenvoudig is dat niet.


Ze hebben mij afgelopen januari een jaarcontract gegeven, dat heb ik niet getekend... In principe zou ik een contract voor onbepaalde tijd gehad moeten hebben. Dus in januari loopt dat 'foute' contract af en sturen ze denk ik een nieuw contract. Ik wacht af wat dat gaat zijn, maar als dat weer een jaarcontract is zeg ik dat dat niet mag.

Ik werk gemiddeld 20 uur per week. Afgelopen half jaar heb ik full time gewerkt, nu werk ik wat minder door mijn studie. Maar ik sta vrij sterk qua uren, omdat ik de afgelopen drie maanden fulltime (40-60 uur) gewerkt heb, en ik dus kan eisen dat ik dat ingeroosterd wil worden :P .

Maar mijn werkgever is fantastisch! Die gaan mij echt niet ontslaan. Als ik de 'hoge mensen' uit het bedrijf spreek zijn ze altijd vol lof. Als ik dan vertel dat ik in September coschappen moet lopen, en heel misschien zou moeten stoppen met werken, dan balen ze daar echt van. Ik zou eigenlijk een jaar geleden mijn bachelor halen, maar dat mislukte, waardoor ik een jaar langer kon werken. Kwam de rayonmanager: "Balen dat je een jaar langer door moet. Maar ben ik heel egoistisch als ik zeg dat ik er stiekem wel blij mee ben dat je nu bij ons blijft werken?"
Dus ik vind het wel prima zo :) .

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, YandexBot en 78 bezoekers