Hulpverlening met paarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viv1992
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-10-11

Hulpverlening met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:11

Hallo paardenfanaten,

Vorig jaar zomer heb ik voor mijn opleiding Pedagogiek de minor Hulpverlening met Paarden gevolgd.
Dit was een erg interessant en leerzaam stuk in mijn leven en heeft mij veel gebracht in de samenwerking met mens en paard. Ik heb hier en daar ook wat kunnen betekenen voor dier en ruiter en dit gaf mij veel voldoening en inzichten.

Het lijkt mij geweldig om hierin verder te gaan, om mensen te helpen in samenwerking met een paard, of wellicht met hun eigen paard. De vraag is, in hoeverre heb ik genoeg aan deze minor om hierin werkzaam te worden? Ik neem aan dat een ORUN diploma verplicht zal zijn als ik de cliënt daadwerkelijk wil laten rijden?

Graag jullie ideeën!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:14

ED --> STW

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Hulpverlening met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:19

Echt antwoord op je vraag heb ik niet, maar.. heb je al eens iets gezocht over equitherapie? Dat lijkt erg op wat je beschrijft, maar is wel een stuk meer dan alleen je minor.

Viv1992
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:30

K_im schreef:
Echt antwoord op je vraag heb ik niet, maar.. heb je al eens iets gezocht over equitherapie? Dat lijkt erg op wat je beschrijft, maar is wel een stuk meer dan alleen je minor.


Klopt, equitherapie was wel onderdeel van de minor.

Ik weet dat ik al wel enigzins coaching kan geven, maar ik heb vraagtekens bij de aansprakelijkheid.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hulpverlening met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:02

Je zou het even bij Josien moeten navragen, maar volgens mij is alleen deze minor niet genoeg. Toen ik de minor volgde, werd er wel een tweejarige post-HBO opgezet. Daarna kon je wel zelfstandig equitherapie gaan geven. Afgezien daarvan, vraag ik me wel af hoeveel vraag er naar is... Volgens mij weinig...

Viv1992
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:08

Sonja89 schreef:
Je zou het even bij Josien moeten navragen, maar volgens mij is alleen deze minor niet genoeg. Toen ik de minor volgde, werd er wel een tweejarige post-HBO opgezet. Daarna kon je wel zelfstandig equitherapie gaan geven. Afgezien daarvan, vraag ik me wel af hoeveel vraag er naar is... Volgens mij weinig...


Klopt! Leuk om te horen dat jij deze minor ook bij Josien hebt gevolgd!
Ik heb contact opgenomen met Wendela den Tonkelaar, van het e-book spiegelen met paarden (o.i.d.)
Zij zegt dat er verdere opleidingen niet nodig zijn, dat iedereen zich paardencoach kan noemen.
Ze raad het wel sterk aan! Ze heeft me wat websites toegestuurd. Daarnaast zei ze dat ik een bedrijfsaansprakelijkheid verzekering zou moeten afsluiten en dat een ORUN niet altijd verplicht is.
Ze raadde ook een EHBO of BHV aan omdat sommige verzekeringen dit als eis stellen, maar dit kon ik uitzoeken/navragen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:34

Om je aansprakelijkheid te regelen is je basisdiploma voldoende voor je vrije vestiging. Met basis (HBO) diploma bedoel ik: Pedagogiek, Maatschappelijk werk, SPH e.d.
Wil je met zorgverzekeraars gaan samenwerken zodat je begeleiding vergoed kan worden (soms) dan helpt en basiscursus medische hulpverlening of hoe dat precies heet. Sommige minor studenten hebben dat gevolgd en hebben vervolgens onderhandelt met het de zorgverzekering. Daarnaast moet je jezelf natuurlijk verzekeren.
Voor je verdere kunde in de paardenhulpverlening/coaching: het is maar net wat je zelf nog wilt ontwikkelen! en waar je dat wilt doen. Ik denk dat je met het minorprogramma wel een basis legt, maar dat het wel wat mager is om zelf al te starten. Dus ontwikkel je verder, doe aanvullende cursussen in de richting die jou aanspreekt en doe vooral ervaring op. Je leert nou eenmaal in de praktijk verder. Hierbij blijf ik ook vooral de benadering van learning horse aanbevelen als achterliggend wetenschappelijke context!
( en als je elkaar zoals hier tegenkomt, richt een intervisiegroepje op, leuk én leerzaam!)
Veel plezier!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hulpverlening met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:36

Wat leuk, antwoord van Josien zelf :D

Hoe is het daar in het noorden? En met de IJslandse dame?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hulpverlening met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:12

Haha! Goed! Ze is een stuk meer "geland ' hier en vind hulpverlenen wel een aardige uitdaging. En ik ben dol op haar! Ze doet vooral erg haar best in de familieopstellingen, voor die energie is ze erg gevoelig.
Er is net weer een nieuwe minor groep gestart. Bij elkaar nu al weer meer dan 100 studenten die zich hebben geschoold. Goed voor de mensen, goed voor de paarden.

Viv1992
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 12:56

Ha, Josien, wat leuk dat je antwoord!
Hoe ontwikkelt de minor zich? Lijkt alsof de interesse wel groeit!

Ik wil zeker verdiepingscursussen gaan doen, want ik wil mij daarin zelf ook nog wat meer
ontwikkelen en steviger neerzetten, super bedankt voor je tips!
Het lijkt me toch echt wel het leukst om iets in deze richting te doen qua werk, in mijn eigen vorm.
Zijn er inderdaad studenten die nu bezig zijn met dit soort werkzaamheden of opstarten hiervan?

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Hulpverlening met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:31

Over de minor zelf weet ik eerlijk gezegd niet veel, maar ik ben momenteel zelf werkzaam als Equicoach. Dit houdt in dat ik mensen coach met behulp van paarden.
Ik ben gecertificeerd via het bedrijf Equicoaching en ben bevoegd om individuen, gezinnen en teams te coachen. Daarnaast geef ik nu zelf ook de opleiding.
Als je je er echt op toelegt is er genoeg werk in te vinden :)