Traineeship IT, advies/ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Traineeship IT, advies/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 20:44

Wie kan mij helpen?

Ik ben in juli afgestudeerd in de richting beleid, communicatie en educatie in de groene sector. Juist, je raad het vast al, banen liggen in die sector niet voor het oprapen.

Nu heeft een detacheringsbureau mij gevraagd of ik mee wil doen aan een traineeship in de IT. Eigenlijk nooit gedacht aan een carrière in de IT en vindt het erg lastig om een goede voorstelling te maken van hoe het zou zijn, en wat ik er uiteindelijk echt mee zou willen doen.

Ze geven aan dat de meest voorkomende functies projectleider, tester of beheerder zijn bij grotere verzekerings-, en energiemaatschappijen.

Ik heb daar wat research naar gedaan maar een beeld vormen blijft lastig. Vandaar dat ik jullie meningen, ervaringen en tips graag wil horen :)

Het is niet zomaar iets dat je even doet, de traineeship duurt 24 maanden en ze geven aan dat slechts 15 % de gehele procedure afrondt.

Groetjes Susanne

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Traineeship IT, advies/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:47

Wat wil je precies weten?

Ik heb dergelijke opleidingen ingericht voor personeel wat binnen het ministerie omgeschoold moest worden. Dit betroffen Beheerders (ITIL, Functioneel en applicatiebeheer), Testers, helpdeskmedewerkers en procesdeskundige. Dit alles voor een groot ICT project (SAP).

Als je concrete vragen stelt, kan ik je misschien een duidelijker beeld geven :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27975
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Traineeship IT, advies/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:53

Let erop dat veel detacheringsbureaus nog wel 's lastige voorwaarden stellen mocht je tussentijds afhaken. Daar zou ik even goed op letten. Ook is het voor grote bedrijven vaak een makkelijke manier om even tijdelijk 'handjes' in te schakelen voor een klus die snel af moet. Je zou dus zomaar opgescheept kunnen worden met een baantje waar je niet echt blij van wordt, ookal hebben ze het van tevoren over projectleider of beheerder. Goed opletten op de haken en ogen dus. En daar dus naar vragen.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 19:15

Romyv schreef:
Wat wil je precies weten?

Als je concrete vragen stelt, kan ik je misschien een duidelijker beeld geven :)


Dat weet ik dus niet :Y)

Ik weet niet of het wel wat voor mij is? Is het werk waarbij je van 9 tot 6 achter een beeldscherm zit? Is het erg technisch? Moet je veel verstand van computers hebben?

Voor de mensen die mij een Pb gestuurd hebben, bedankt :) Ik heb zeker wat aan de reacties!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27975
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:18

suusje26 schreef:
Romyv schreef:
Wat wil je precies weten?

Als je concrete vragen stelt, kan ik je misschien een duidelijker beeld geven :)


Dat weet ik dus niet :Y)

Ik weet niet of het wel wat voor mij is? Is het werk waarbij je van 9 tot 6 achter een beeldscherm zit? Is het erg technisch? Moet je veel verstand van computers hebben?

Voor de mensen die mij een Pb gestuurd hebben, bedankt :) Ik heb zeker wat aan de reacties!


Dat zal heel erg aan je opdrachtgever liggen. En aan het bedrijf waar je terecht komt.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:22

Mijn vader doet dat werk al jaren. Hij roept er over. Hij komt uit een technische opleiding en is er in gerold in de periode dat computers werden uitgevonden. Het is inderdaad wel een vak waar je behoorlijk wat kennis van zaken moet hebben. En inderdaad, hij werkt in het bankwezen. Je moet er een creatieve geest voor hebben en het is handig als je de ins en outs van de programma's kent. Wat zijn werk precies is, weet ik natuurlijk niet. Ik ging nooit mee, maar als je wil, leg ik het hem wel voor en kan hij je zijn beeld van het werk uitleggen.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:16

suusje26 schreef:
Romyv schreef:
Wat wil je precies weten?

Als je concrete vragen stelt, kan ik je misschien een duidelijker beeld geven :)


Dat weet ik dus niet :Y)

Ik weet niet of het wel wat voor mij is? Is het werk waarbij je van 9 tot 6 achter een beeldscherm zit? Is het erg technisch? Moet je veel verstand van computers hebben?

Voor de mensen die mij een Pb gestuurd hebben, bedankt :) Ik heb zeker wat aan de reacties!


Of het wat voor jou is, weet ik ook niet :+
ligt eraan op welk niveau je komt te zitten. Helpdesk wel, beheerklussen zijn soms juist in het weekend omdat het systeem er doorweeks niet uit kan (of snachts bv). Het ligt er ook aan of je op het technische deel of procesdeel geplaatst wordt. Procesmatig zal je meer moeten uitzoeken met collega's die verstand hebben van de bedrijfsvoering; die werken overdag. Het technische gedeelte zit je meer allen of met consultance en daar zijn weer afspraken mee te maken.

Verstand van pc's niet. maar affiniteit met it is wel een must. Mijn tip: ga eens in gesprek en eens horen aan welke kant je wordt geplaatst. Zit je aa de menskant, proceskant of iv/ict kant? betreft het een projectklus of lijnwerk?

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Traineeship IT, advies/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:51

Is een traineeship doorgaans alleen voor net afgestudeerden?

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Traineeship IT, advies/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:37

Ik ga in januari beginnen met een traineeship, ook in de IT! Ik ga de kant van projectmanagement op. Of ik per se in de IT wil blijven zie ik na deze 2 jaar wel, projectmanagement lijkt mij in ieder geval heel leuk!
Je hebt inderdaad veel richtingen binnen de IT, dat zou je eerst moeten uitvragen voor je kan beoordelen of het wat voor je is.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Traineeship IT, advies/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 16:39

Ik heb de keus gemaakt om het niet te doen. Bedankt voor alle reacties! Daar heb ik zeker wat aan gehad :)

Hamont; Volgens mij kom je bij de meeste in aanmerking als je korter dan 2 jaar afgestudeerd bent.