hulp nodig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarakhan
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:57

Ja,ik kreeg geld van mijn gemente

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:58

Sollicitatievragen over je motivatie

Vertel eens iets over jezelf. Wat moet ik over jou weten?

Goed antwoord
Vertel kort iets over jezelf waarmee je aangeeft waarom jij dé geschikte kandidaat bent voor de functie. Noem je opleidingen, werkervaring en nevenactiviteiten, maar vertel alleen datgene wat specifiek voor die functie geschikt is. Voor het beantwoorden van deze vraag kun je ook je elevator pitch gebruiken.

Slecht antwoord
Je houdt een uitvoerige monoloog waarin je je hele levensloop de revue laat passeren. Niet doen, daar is je cv voor.

Wat trekt je aan in deze functie/organisatie?

Goed antwoord
Leg uit dat deze baan een logische stap in je carrière is. Geef aan waarom je graag voor de organisatie wilt werken. Laat in je antwoord blijken dat je je in de organisatie hebt verdiept: noem bijvoorbeeld de producten of diensten die het bedrijf levert en de prettige werkomgeving en bedrijfscultuur.

Slecht antwoord
Je zegt dat de baan je aanspreekt vanwege de korte reistijd of dat alles beter is dan werkloos thuis op de bank te zitten. Je potentiële werkgever wil vooral weten waarom je juist bij zijn bedrijf wil werken en met deze antwoorden maak je dat onvoldoende duidelijk.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in onze organisatie of branche?

Goed antwoord
Laat zien dat je je huiswerk hebt gedaan en dat je een brede visie hebt. Noem nieuwe producten en trends en uitdagingen in de markt.

Slecht antwoord
Je laat merken dat je niet op de hoogte bent van de ontwikkelingen binnen het bedrijf en het vakgebied. De selecteur krijgt hierdoor de indruk dat je niet erg gemotiveerd bent voor de baan, anders had je je wel beter voorbereid.

Waarom moeten wij voor jou kiezen?

Goed antwoord
Laat in je antwoord blijken dat je goed op de hoogte bent van de inhoud van de baan en de omgeving waarin je moet werken. Noem een aantal concrete voorbeelden van jouw ervaringen die bruikbaar zijn voor deze functie.

Slecht antwoord
Je beantwoordt de vraag vanuit een ik-perspectief: ‘Ik vind het een hele leuke functie en ik heb er echt zin in. Deze baan past ook prima in mijn carrièreplan.’ In een sollicitatiegesprek moet je jezelf zien te verkopen en de ander ervan overtuigen dat jij de beste kandidaat bent voor de functie. Wil je iemand van iets overtuigen, dan moet je met argumenten en feiten komen. Een goede manier om tot een concrete beschrijving van een competentie te komen is de STAR-methode. Met behulp van deze methode kun je een algemene situatie (of een functie-eis) concreet maken.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:58

sarakhan schreef:
Ja,ik kreeg geld van mijn gemente


kreeg of krijgt? :)

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:00

sarakhan schreef:
wat nog moet ik zeggen in het gesprek?wat moet ik weggen wat zijn mijn sterk punten ?


Waar ben je goed in? Waarvan kan je over jezelf zeggen: 'Dát kan ik goed!'
En zeg bijvoorbeeld ook: 'Ik weet dat mijn Nederlands beter kan, maar daar ben ik hard mee aan het werk om daar beter in te worden.
En spontaan weet ik een goede kwaliteit van jou!: Graag willen leren :)

sarakhan
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 21:00

ok . dus moet ik dat zeggen? dat ik ben klantvriendlijk,stressbestandig en haerd werker?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:04

sarakhan schreef:
ok . dus moet ik dat zeggen? dat ik ben klantvriendlijk,stressbestandig en haerd werker?


Ja als je dat bent, moet je dat zeker zeggen :j Maar niet zomaar uit het niks, alleen als hij vraagt wat zijn je goede eigenschappen :j
Het beste is ook als je wat voorbeelden weet ofzo als hij door vraagt.

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Re: hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:47

Als voorbeeld kun je zeggen dat je als caissière ook veel met klanten hebt gewerkt en dat je het leuk vindt om met klanten te werken. In het restaurant moet je op drukke tijden hard werken en stressbestendig zijn. succes.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:29

EV --> STW :)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:30

Hoe ging het?

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:04

Aangezien TS nog niet voldoende berichten heeft om op STW te posten (en dit topic duidelijk niet op één van de paardenfora past), hier een slotje.