Vast contract, voorwaarden anders..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Vast contract, voorwaarden anders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 14:49

De werkgever van een goede vriendin van mij heeft haar na 3 tijdelijke contracten een vast contract aangeboden. Nu zijn de voorwaarden hierin nogal veranderd in vergelijking tot haar oude contract. Zo moet ze 2 vakantiedagen gaan inleveren per ziekmelding.
Ik weet dat dit in sommige sectoren gangbaar is, maar daar valt dit bedrijf niet onder. Verklaring van het bedrijf 'ja de contractsjablonen zijn aangepast, dit is nu standaard. maar we gaan er in praktijk niet strikt mee om hoor'.
Vriendin twijfelt of ze moet tekenen (wordt een beetje een principekwestie.. het is een klein bedrijf, maar er is niets overlegd, nee, ze zou hetzelfde contract krijgen- niet dus, staan wel meer wijzigingen in, oa ook dat de werknemer een aantal vakantiedagen op een door werkgever gekozen moment moet opnemen)
Dus is nu de discussie aangegaan. Uiteindelijk laat je er natuurlijk geen baan op schieten, maar je hoeft niet blind overal mee akkoord te gaan toch?
Mogen ze zomaar hele andere voorwaarden in een contract zetten nadat je al 3 tijdelijke (aan elkaar identieke) contracten hebt gehad? Ik kan hier niet veel over vinden maar vermoed dat het 'take it or leave it' is? Het is in deze tijd natuurlijk een enorme eer om voor iemand te mogen werken }:0

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Vast contract, voorwaarden anders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:54

Volgens mij is 1 vakantiedag inleveren bij ziekte heel normaal en die paar vakantiedagen door werkgever bepaald ook. Lijken me niet echt gekke dingen, al vind ik 2 vakantiedagen per ziektegeval wel veel. Denk dat als ze het naar dr zin heeft het gewoon moet tekenen en blij zijn dat ze een vast contract heeft in deze tijd.

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Vast contract, voorwaarden anders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:59

Bij ons is eerste ziektemelding geen dag en iedere andere daarna wordt er 1 dag vanaf geschreven

Ik zou er persoonlijk niet mee akkoord gaan als er wordt aangegeven dat hetzelfde contract aangeboden zou worden.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 15:07

Dat van 1 dag voor eigen rekening ken ik wel, dat heeft mijn vriend (transport).
Maar dit.. 2 keer per jaar een griepje, en het kost je 4 dagen.. Als ze nou een flinke hoeveelheid vrije dagen had of een salaris wat dit alles ruim compenseerde.. maar helaas -O-

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:08

Vakantiedagen inleveren bij ziekte zijn wachtdagen, waar ik werkzaam ben is er ook sprake van 2 wachtdagen bij ziekte. Daarnaast verplichte vakantiedagen zijn weldegelijk mogelijk.

En ja, een werkgever kan na 3 tijdelijke contracten een geheel ander vast contract aanbieden. Je hebt te maken met contractsvrijheid, dus werkgever bepaald de arbeidsvoorwaarden. Als werknemer kan je daarover onderhandelen. Maar als de werkgever standvastig is, kan jij het of accepteren of weigeren. Zie dergelijke contracten ook veelvuldig voorkomen tijdens mijn werk.

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:11

Heel kort door de bocht denk ik dat het slikken of stikken is als er niet over te onderhandelen valt.
Je oude overeenkomst vervalt en je gaat een nieuwe aan met je werkgever. De afgelopen jaren zijn er wel meer bedrijven geweest die hun arbeidsvoorwaarden hebben aangescherpt. En ik zie inderdaad geen hele gekke dingen. Ik heb ook door mijn werkgever bepaalde vrije dagen die mij verlofdagen kosten. De zogenaamde brugdagen (denk aan vrijdag na hemelvaart of een vrijdag na kerst). De kosten om het pand open te doen zijn dan hoger dan de baten want er werkt bijna niemand op dat soort dagen. Dat is volgens mij bijna overal wel zo. Twee wachtdagen voor een ziekmelding is best pittig, dat is binnen de CAO voor uitzendkrachten ook zo trouwens. Vaak zit er dan wel een wachtdagcompensatie in je loon verrekend. Het is natuurlijk ontmoedigingsbeleid zodat mensen minder snel geneigd zijn om zich ziek te melden. Jammer dat ze voor dat systeem kiezen een bemoedigingsysteem vind ik vaak mooier, de werknemers die zich een jaar lang niet hebben ziekgemeld belonen. Maarja die tijd is ook wel een beetje geweest.

Zeker bij kleine bedrijven kan ik me wel voorstellen dat ze dit soort maatregelen treffen.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vast contract, voorwaarden anders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:42

Ligt er een beetje aan wanneer het contract verloopt... Als de onderhandelingen doorlopen tot nadat het 3e contract afloopt en die persoon werkt er nog steeds, dan is contract automatisch al veranderd in een contract onbepaalde tijd met dezelfde voorwaarden. (Dus, als het huidige contract per 1 december verloopt kan het nu nog beeindigd worden, maar als ze op 2 december daar nog werkt IS het al veranderd.)

Maar het kan. De werkgever kan je na een contract voor bepaalde tijd gewoon wegsturen als je niet akkoord gaat met hun voorwaarden. Het is dan een beetje kijken wat je denkt nog voor elkaar te kunnen krijgen. Soms helpt het om te bluffen, daar nemen ze je alleen maar serieuzer van. Maar soms ook niet, en denken ze, ach, wij vinden wel iemand anders.

Overweeg trouwens lid te worden van de vakbond, want uiteindelijk biedt een CAO de beste bescherming tegen dit soort zaken. Zij kunnen bovendien ook aangeven wat er precies mag rondom verplichte vrije dagen.

Overigens: ik zou niet te snel geloven in dingen als 'we gaan er niet strict mee om.' Als ze het niet willen moet je het ook niet op papier zetten, want anders kan het uiteindelijk toch gewoon worden uitgevoerd. Als ze het echt niet zo strict willen, kun je het gewoon aanpassen. (Je kunt contractsjablonen ook gewoon aanpassen bovendien.)

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:36

Shadow0 schreef:
Ligt er een beetje aan wanneer het contract verloopt... Als de onderhandelingen doorlopen tot nadat het 3e contract afloopt en die persoon werkt er nog steeds, dan is contract automatisch al veranderd in een contract onbepaalde tijd met dezelfde voorwaarden. (Dus, als het huidige contract per 1 december verloopt kan het nu nog beeindigd worden, maar als ze op 2 december daar nog werkt IS het al veranderd.)

Maar het kan. De werkgever kan je na een contract voor bepaalde tijd gewoon wegsturen als je niet akkoord gaat met hun voorwaarden. Het is dan een beetje kijken wat je denkt nog voor elkaar te kunnen krijgen. Soms helpt het om te bluffen, daar nemen ze je alleen maar serieuzer van. Maar soms ook niet, en denken ze, ach, wij vinden wel iemand anders.

Overweeg trouwens lid te worden van de vakbond, want uiteindelijk biedt een CAO de beste bescherming tegen dit soort zaken. Zij kunnen bovendien ook aangeven wat er precies mag rondom verplichte vrije dagen.

Overigens: ik zou niet te snel geloven in dingen als 'we gaan er niet strict mee om.' Als ze het niet willen moet je het ook niet op papier zetten, want anders kan het uiteindelijk toch gewoon worden uitgevoerd. Als ze het echt niet zo strict willen, kun je het gewoon aanpassen. (Je kunt contractsjablonen ook gewoon aanpassen bovendien.)


Het antwoord van Douraque klopt helemaal.
Lid worden van de vakbond heeft niets met bescherming via/door de CAO te maken. Indien sprake is van een CAO, dan gelden de afspraken in die CAO voor vakbondsleden en niet-leden.
De vakbond kan je natuurlijk altijd wel van advies dienen, bij vragen of problemen met arbeidsvoorwaarden.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:54

Electra63 schreef:
Lid worden van de vakbond heeft niets met bescherming via/door de CAO te maken. Indien sprake is van een CAO, dan gelden de afspraken in die CAO voor vakbondsleden en niet-leden.
De vakbond kan je natuurlijk altijd wel van advies dienen, bij vragen of problemen met arbeidsvoorwaarden.


Dat klopt. Ik bedoelde: een CAO komt er meestal pas als er voldoende vakbondsleden zijn die daar belang aan hechten. Zolang werknemers zich niet verenigen, begin je als individu vaak niet zoveel. Ik zie het nu bij heel veel mensen gebeuren, die ineens fors minder geld of minder uren krijgen, en dan vaak zelfs bij bedrijven waar het niet eens slecht gaat! Gewoon, omdat het kan nu er zoveel werkloosheid is (en zelfs al mag het juridisch niet.)

Als individu is het ontzettend moeilijk om daar tegenin te gaan, met meerdere sta je sterker.

Dus ik hoop dat meer mensen zich bij de vakbond aansluiten. Ten eerste omdat de vakbond hulp en bijstand kan bieden en advies kan geven, maar ook omdat je samen wellicht een CAO kunt afspreken met redelijke voorwaarden, terwijl alle medewerkers los dat niet voor elkaar krijgen.

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Vast contract, voorwaarden anders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:21

75% van de werknemers valt onder een (bedrijfstak-) CAO, uit mijn hoofd.

Ik ben het met je eens, dat het belangrijk is om lid te zijn van een vakbond.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 5 bezoekers