hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:14

Ja dat snap ik, maar dan is het aanvulling en was mijn antwoord niet fout :j Behalve dan dat het 6% is, daar twijfelde ik nog tussen..

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:39

Ir111 schreef:
@[***]; waarom zou ze niet onder de KOR kunnen vallen? Tenminste, ik ga er vanuit dat je denkt dat dat niet kan omdat je over een VAR-ROW spreekt? Of anders gesteld, waarom zou werken onder een VAR-ROW beter zijn?



Om 3 redenen:

1 - TS heeft dat advies gekregen van de KVK; "het kvk raad me dan dus aan om deze extra inkomen bij de jaarlijkse opgave te melden bij overige inkomen. ik wil dit natuurlijk best doen, maar heeft iemand een idee"

2 - TS heeft niet de intentie zich te gaan gedragen als "ondernemer"

3 - Administratie voor "overige inkomsten" is vele malen eenvoudiger dan wanneer je een volledige boekhouding moet voeren

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:56

Je kunt werken onder een VAR-ROW én aanspraak maken op de KOR. VAR-ROW gaat er over of je voor de INKOMENSBELASTING als ondernemer wordt gezien, terwijl de KOR gaat over of je voor de OMZETBELASTINGals ondernemer wordt gezien.

Voor de inkomstenbelasting zijn er drie mogelijkheden:
1. Je hebt inkomsten uit een dienstbetrekking ( je bent dus in loondienst)
2. Je hebt inkomsten uit je eigen onderneming
3. Je hebt resultaat uit overige werkzaamheden

Bij mogelijkheid 1 en 3 kan het nog steeds zijn dat je voor de omzetbelasting als ondernemer gezien wordt ( je oefent zelfstandig een beroep/bedrijf uit). Als je ondernemer bent voor de omzetbelasting, krijg je te maken met BTW. Als je dan minder dan 1883,- BTW af zou moeten dragen (na verrekening), dan kun je aanspraak maken op de KOR.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:03

:)*

Weer wat geleerd, bedankt!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:10

Of je voor de inkomstenbelasting ook ondernemer bent is overigens van heel wat meer factoren afhankelijk dan omzet alleen. Te denken valt aan een ondernemersplan, in hoeverre je acquisitie pleegt, investeert, advereert, welke prognose je in je ondernemersplan opneemt voor de ontwikkeling van je onderneming van de komende jaren.

Je kunt prima met een omzet van 0,- in het eerste jaar toch als ondernemer voor de inkomstenbelasting worden beschouwd, en dus niet VAR-ROW zijn. Als je maar aannemelijk kunt maken dat je bijvoorbeeld een aanlooptijd nodig hebt om acquisitie te plegen, te adverteren, te investeren, etc en dat je kunt laten zien hoe die aanlooptijd gaat resulteren in toenemende omzet en verdere groei van het bedrijf.

Als je de belastingdienst gaat vragen hoeveel uur je in je bedrijf moet steken, hoeveel (geld of %) je moet besteden aan reclame, hoeveel je moet investeren in andere zaken etc. dan krijg je overigens geen concreet antwoord. Die harde criteria zijn er niet (aldus medewerkers van de belastingdienst), het is voor een belangrijk deel dus subjectief.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 12:58

zo even een berichtje van mij. ik ben eruit. ik heb gisteren rustig met jullie mee zitten lezen en alles opgezocht wat er voor bij kwam aan KOR en VAR-ROW enz.

thqs voor jullie hulp!!! het is mij allemaal een heel stuk duidelijker :)

Frids B+11 L1+11 L2+19 M1+12 - Eindstand
Tequila B+4 - Eindstand
Whooper M1+11 M2+11 Z1+2
O'Handsome B+16
MvanB Horsebalance (paarden sportmassage en Equine taping)
M'n Droom werd Hobby, Hobby werd Mijn Sport, en Sport werd Mijn Passie!!

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:12

Wat ook nog mogelijk is is dat je vrijwilligers werk doet en daarvoor een vergoeding krijgt. Dit is volledig legaal.
Tot 175 euro per maand mag je bijverdienen zonder dat er dan aan je ww geknabbeld.

Onze mooiste ervaringen zijn onze stilste momenten.
Y;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers