Opzegtermijn 0 uren contract?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 19:07

Hallo,
Ik werk sinds 2/3 maanden bij een ijssalon wat bij voor in de zomer. Echter word het personeel hier zo slecht behandeld dat ik het hier niet naar mijn zin heb. Vandaag is de druppel overgelopen toen ik als enige van alle meiden die er werken in de groepswhatsapp mijn mening gaf. We hebben nieuwe bedrijfskleding en ze vond het niet kunnen hoe vies die shirtjes onder de ijsvlekken de wasmand in gingen. Ik reageerde hierop dat het als het heel druk is moeilijk schoon houden is omdat iedere keer je handen wassen en met papier schoon maken bij een beetje ijs veel tijd kost maar dat ik er op zal gaan letten. Ze belde mij woedend op, hoe durfde ik daar zo op te reageren i.p.v. gewoon te zeggen hoe rot ik het vind voor haar en dat het inderdaad schandalig is wat wij hebben gedaan. Ik gaf toe dat ik mijn handen als het druk is snel aan de onderkant van het shirt of aan mijn (eigen) broek afveeg. Hoe durfde ik dit nog toe te geven? Ik zei dat ik gewoon eerlijk ben en niet schijnheilig wou doen. Nouja, om een lang verhaal kort te maken. Dit was voor mij echt de druppel, heb met trillende benen en tranen over mijn wangen van woede de telefoon opgehangen. Ik ga morgen op vakantie tot en met volgende week, krijg vrijdag mijn salaris en zat te denken om zodra ik terug ben van vakantie meteen per direct ontslag te nemen. Maar is dit mogelijk? Ik heb net getekend voor een contract waar een maand opzegtermijn in staat. Maar geldt dit ook voor een 0-uren contract eigenlijk? Ben je echt verplicht om alle dagen die zij mij aankomende maand nog gaat indelen te komen?

Alvast bedankt. Ik lees op internet vooral over wat je recht is als je ontslagen wordt, ipv ontslag neemt!

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:09

LZP >> STW

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:09

xkimmx schreef:
Hallo,
Ik werk sinds 2/3 maanden bij een ijssalon wat bij voor in de zomer. Echter word het personeel hier zo slecht behandeld dat ik het hier niet naar mijn zin heb. Vandaag is de druppel overgelopen toen ik als enige van alle meiden die er werken in de groepswhatsapp mijn mening gaf. We hebben nieuwe bedrijfskleding en ze vond het niet kunnen hoe vies die shirtjes onder de ijsvlekken de wasmand in gingen. Ik reageerde hierop dat het als het heel druk is moeilijk schoon houden is omdat iedere keer je handen wassen en met papier schoon maken bij een beetje ijs veel tijd kost maar dat ik er op zal gaan letten. Ze belde mij woedend op, hoe durfde ik daar zo op te reageren i.p.v. gewoon te zeggen hoe rot ik het vind voor haar en dat het inderdaad schandalig is wat wij hebben gedaan. Ik gaf toe dat ik mijn handen als het druk is snel aan de onderkant van het shirt of aan mijn (eigen) broek afveeg. Hoe durfde ik dit nog toe te geven? Ik zei dat ik gewoon eerlijk ben en niet schijnheilig wou doen. Nouja, om een lang verhaal kort te maken. Dit was voor mij echt de druppel, heb met trillende benen en tranen over mijn wangen van woede de telefoon opgehangen. Ik ga morgen op vakantie tot en met volgende week, krijg vrijdag mijn salaris en zat te denken om zodra ik terug ben van vakantie meteen per direct ontslag te nemen. Maar is dit mogelijk? Ik heb net getekend voor een contract waar een maand opzegtermijn in staat. Maar geldt dit ook voor een 0-uren contract eigenlijk? Ben je echt verplicht om alle dagen die zij mij aankomende maand nog gaat indelen te komen?

Alvast bedankt. Ik lees op internet vooral over wat je recht is als je ontslagen wordt, ipv ontslag neemt!


Als het goed is moet je als je nu opzegt nog een maand uitwerken.

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:18

Het lijkt mij dat wanneer jij een contract tekent met een maand opzegtermijn dat je dan een maand opzegtermijn hebt.

Je kunt misschien wel vragen of ze je zo min mogelijk in willen roosteren aangezien je 0 uren hebt?

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:21

Ze kunnen je wel inplannen maar je bent niet verplicht te komen, aangezien je een 0 uren contract heb.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:23

Zit je nog in je proefperiode? Dan zou opzeggen zo moeten kunnen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:24

chantalboes schreef:
Ze kunnen je wel inplannen maar je bent niet verplicht te komen, aangezien je een 0 uren contract heb.


Ehm. In principe moet je gewoon werken hoor als er werk is. Het is niet dat je geen plichten hebt dan := de werkgever moet je oproepen als er werk is, maar het is ook de bedoeling dat je gehoor geeft aan die oproep. (Tenzij je zwaarwegende redenen hebt of anders kan overleggen met de baas natuurlijk!)

Maar ts: als jij nu nog in je proeftijd zit, dan kun je overigens wel gelijk stoppen. Moet je even nakijken :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-07-14 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:24

chantalboes schreef:
Ze kunnen je wel inplannen maar je bent niet verplicht te komen, aangezien je een 0 uren contract heb.


Je bent zeker wel verplicht te komen als ze je ingeroosterd hebben! Het is geen vrijheid blijheid. 0 uren rooster betekend gewoon dat je geen recht hebt op een vast aantal uren per week. Wanneer de planning bekend is, ben je gewoon verplicht om te komen. Net zo goed als iemand met een vast contract.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:25

chantalboes schreef:
Ze kunnen je wel inplannen maar je bent niet verplicht te komen, aangezien je een 0 uren contract heb.


Dat is klets. Als jij ingeroosterd staat moet je komen, ondanks dat je n 0 uren contract hebt. Je kunt werk weigeren door (voordat het rooster gemaakt wordt!) aan te geven dat je niet kunt,maar als je er eenmaal op staat kun je er bij de meeste bedrijven niet zomaar weer vanaf.

TS: ik zou nu per direct mijn ontslag indienen. Als het rooster nog niet bekend is dan zou ik aangeven dat je de hele komende maand niet beschikbaar bent. Als het rooster wel bekend is zul je moeten werken, maar misschien willen anderen jouw uren overnemen?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:29

Dus hoe zit het?
Ben je door je proefperiode? Dan heb je inderdaad een maand opzegtermijn (dus dien nu je ontslag in!) én ze mag je gewoon indelen en je dient dan gewoon nog te werken.

Overleggen is natuurlijk beter, met wederzijds instemmen kun je ook eerder weg of gewoon niet worden ingeroosterd.

Zit je in de proeftijd? Dan maakt het niets uit en mag je nu opzeggen.


Buiten dat vind ik het ook zeer onhygiënisch om je handen af te vegen aan je shirt en ik zou het als leidinggevende ook niet waarderen als men er laconiek over hygiene deed :o woedend worden is natuurlijk wel een stap te ver maar ik zou not amused zijn. Maar aan het verhaal te lezen speelt er veel meer waarom je weg wilt en groot gelijk :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-07-14 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:30

vuurneon schreef:
Dus hoe zit het?
Ben je door je proefperiode? Dan heb je inderdaad een maand opzegtermijn (dus dien nu je ontslag in!) én ze mag je gewoon indelen en je dient dan gewoon nog te werken.

Overleggen is natuurlijk beter, met wederzijds instemmen kun je ook eerder weg of gewoon niet worden ingeroosterd.

Zit je in de proeftijd? Dan maakt het niets uit en mag je nu opzeggen.


Precies :j

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 19:34

Proeftijd is helaas voorbij.. Ze was er echt niet van gediend dat ik mijn mening gaf aangezien al die meiden vaak alleen ja en amen zeggen en ze dat niet gewend is. Dus hopelijk wil ze zelf ook niet meer dat ik kom en roostert ze me niet meer in. Er hebben er al 3 ontslag genomen door haar manier van doen dus ze heeft me denk wel hard nodig als ik terug kom helaas. Ik zit er wel mee, eind september is het seizoen afgelopen en dan word de fooienpot verdeeld wat zo'n €80,- zal zijn, mits de helft niet al ontslag heeft genomen. Als ik toch die maand opzegtermijn heb, wat tot eind augustus zal zijn, dan kan ik net zo goed nog een maand wachten.. En hoe zit het met vakantiegeld? Krijg je dat dan nu al of pas in mei ook?

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:35

Volgens mij heb je geen opzeg termijn met 0 uren contract..

Heb ik ook niet gehad toen ik stopte in de horeca.

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:36

_Nancy schreef:
Volgens mij heb je geen opzeg termijn met 0 uren contract..

Heb ik ook niet gehad toen ik stopte in de horeca.

Ik heb vaker met een 0 uren contract gewerkt, en ik heb altijd een opzegtermijn(Een maand) gehad buiten de proefperiode om dus.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:37

_Nancy schreef:
Volgens mij heb je geen opzeg termijn met 0 uren contract..

Heb ik ook niet gehad toen ik stopte in de horeca.


Ze heeft een contract getekend waarin staat dat ze een maand opzegtermijn heeft. Dus heeft ze een maand opzegtermijn.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 19:38

Ja leek mij ook, zij kunnen je ook gewoon niet meer indelen toch? Waarom dan niet andersom. Maar zo simpel zal het vast niet zijn haha. En als ik als ik terug ben van vakantie, voor de eerst volgende week ben ingedeeld, kan ik dan zeggen ik kom die week dat ik ingedeeld ben en daarna niet meer?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:39

Je vakantiegeld krijg je mee met je allerlaatste salaris (of het is je laatste salaris) :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-07-14 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:39

xkimmx schreef:
Ja leek mij ook, zij kunnen je ook gewoon niet meer indelen toch? Waarom dan niet andersom. Maar zo simpel zal het vast niet zijn haha. En als ik als ik terug ben van vakantie, voor de eerst volgende week ben ingedeeld, kan ik dan zeggen ik kom die week dat ik ingedeeld ben en daarna niet meer?


Je kunt nu aangeven dat je na die week niet meer beschikbaar bent. Omdat je een 0 uren contract hebt en ze het rooster nog niet verspreid hebben zou dat gewoon moeten mogen.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:40

Vjestagirl schreef:
_Nancy schreef:
Volgens mij heb je geen opzeg termijn met 0 uren contract..

Heb ik ook niet gehad toen ik stopte in de horeca.


Ze heeft een contract getekend waarin staat dat ze een maand opzegtermijn heeft. Dus heeft ze een maand opzegtermijn.



Niet gelezen :+ Maar ik zie het nu.

Ja dan is het wel zo :j


Ik had dat niet in mijn contract staan, dus vandaar dat ik dat niet had :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:51

Volgens deze website moet je komen werken als je opgeroepen of ingeroosterd wordt:

http://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/

Ik vrees dus dat je er voor eind augustus niet vanaf kan... Het enige wat je kan doen is aangeven dat je niet meer wil komen en hopen dat het contract met wederzijdse instemming kan beëindigd worden. (Dus als zij het goed vinden dat je stopt kan het wel)

Het is natuurlijk wel rot dat ze jullie daar zo slecht behandelen, zeker omdat je gewoon reageerde dat je er op zou gaan letten.
Misschien kan je iets doen met het feit dat je slecht behandeld wordt, zodat het contract toch kan opgezegd worden? Ik ben echter geen juriste dus kan je daar geen details over geven :)

Edit: Ofwel ga je zó slecht werken dat ze je gewoon niet meer wil inroosteren ;)
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 28-07-14 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:24

Ik heb ook gewerkt onder een nul uren contract en kon daarbij aangeven wanneer ik beschikbaar was en wanneer niet. Ik weet niet of jij dit ook kunt? Als dat kan dan zeg je toch gewoon dat je niet meer beschikbaar bent en neem je ontslag? :)

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:20

Ik had een nul uren contract en na bijna een jaar daar gewerkt te hebben, heb ik opgezegd. Ik hoefde meteen niet meer te komen, maar dat ligt misschien aan het contract.

Utixo

Berichten: 6580
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:23

Het is vrij simpel, je staat de eerste week nog ingeroosterd na je vakantie en daarna niet meer? Je hebt een 0 uren contract, daarna dus geen dienst meer aannemen. Niet zo netjes, maar zoals jij nu behandeld wordt is ook niet netjes.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 09:50

Ja waarschijnlijk als ik terug kom sta ik de eerste week ingeroosterd. Als ik pech heb 2 weken. Dan zal ik die nog afwerken.. Er had laatst ook al een jongen ontslag genomen per direct en die mocht van haar per direct stoppen, ik heb toen zijn dagen overgenomen. Dus misschien is dat bij mij ook te regelen. Bedankt voor jullie berichtjes!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:05

vuurneon schreef:
Je vakantiegeld krijg je mee met je allerlaatste salaris (of het is je laatste salaris) :)



De fooienpot is helaas geen vakantiegeld.

het recht zegt over fooien:

nleiding

Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen sprake, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).


je had dus officieel niet eens mee hoeven te doen aan de pot en het gewoon in je zak mogen steken.. Echter, dat geeft vaak een hoop gedonder, pot is makkelijker..

als jij vertrekt hoor je echter wel jouw evenredige deel
dus aantal werknemers en aantal gewerkte uren in acht genomen.. als er 2 werknemers zijn en de de een heeft 40 uur gewerkt en de ander 20. En stel het fooienpot bedrag op 60 euro
dan is het niet zo dat ieder 30 euro krijgt.. maar de een krijgt 40 euro en de ander 20 euro..
immers die ander heeft ook 2x zoveel gewerkt.

-

vind het ook heel raar dat die andere medewerkers hun deel niet hebben opgeeist..

let wel goed op dat je jouw deel dan dus goed berekend anders heb je weer gezeur met de andere medewerkers.. De werkgever kan zijn handen daar mooi vanaf trekken, want zij heeft geen zeggenschap